workaholic

Trådstartare
Nu är det dags. Att diskutera upplägg av säsong, vilken sorts tävlingar, hur ofta, hur många, hur är hästen tränad, vad händer med hästens kropp osv efter ansträngning... Det har börjat balla ur i kvalhets och okunskap. Det finns bl a en anledning varför ett CCI-resultat inte gäller förrän efter 24 dagar. Kom igen nu, nu måste något göras! Väldigt mycket fel signaler går ut till alla nya. En 3* häst är tränad för 3*, en 1* för 1*. Om man gör en maxprestation för en häst så måste man veta hur den behöver återhämta sig
 
Jag är också nyfiken på dagarna innan en fälttävlan. Tycker man jätteofta ser att det hopp och/eller terrängtränas. Kanske är det bara några få språng men är det ett faktiskt behov av att "genrepa" så nära inpå en tävling? I mina ögon borde man väl vara klar? Det handlar om klasser upp till 1* där just jag sett fenomentet, varierar behovet utifrån klass? Eller är det bara en "trygghet" ryttaren vill ha?
 
Jag tycker att det är jättesvårt att veta hur man ska göra som ny i sporten.
När jag tittar på olika ryttare så ser man att många gör på olika sätt. Och inte som jag läst mig till. Om man som jag är en frågvis typ, får man också många olika svar på vad som är bäst att göra.
Så jag är som vanligt rådvill, men tänker iaf att min häst ska vila från FT efter en FT. @workaholic ..Vi behöver en ny bok/blogg/digital kanal (@Wilisia ) i ämnet , där det inte förutsätts att man har "grunderna i hästvett" eller vad man kan säga ... Jag har en bok som Jan Jönsson och Amelie Bosson skrivit som är från 1994 tror jag..lite old school ...
 
Bok är på g. Författarna är bara lite för upptagna. När man hör en live-frågestund på insta med en yngre svårklassryttare som svarar på fråga om återhämtning med att hennes hästar inte behöver det eftersom de är vältränade... Då blir man orolig på riktigt
 
Nä men eller hur.. förstår inte hur folk tänker ? Jag blir helt matt..

Svårt det där med vad man ska göra när det finns tränare som tänker som idioter och lär ut det till sina elever..

Jag försöker ändå ha det där Old school tänkandet i bakhuvudet hur man bygger upp hästen , har en gammal Mark Todd bok med scheman över hur man bygger upp inför en kort och en lång tävling som jag brukade anamma . Stod väldigt bra i den om allt mellan himmel och jord. ett riktig nördbok.
 
Jag är också nyfiken på dagarna innan en fälttävlan. Tycker man jätteofta ser att det hopp och/eller terrängtränas. Kanske är det bara några få språng men är det ett faktiskt behov av att "genrepa" så nära inpå en tävling? I mina ögon borde man väl vara klar? Det handlar om klasser upp till 1* där just jag sett fenomentet, varierar behovet utifrån klass? Eller är det bara en "trygghet" ryttaren vill ha?

Det beror nog lite på häst.. man måste ju rida nått liksom. Min gamle kunde jag inte hoppa samma vecka innan tävling för då blev han helt galen .. Jag var tvungen att rida dressyr för att huvudtaget få igenom en halvhalt. Men han var ju extrem. På grå som är väldigt Tittig i banhoppningen vill jag gärna hoppa så tätt inpå som möjligt, helst dagen innan. Men då handlar det om några språng. Då vill jag hoppa vita grindar, vattenmatta, mur osv så slipper han överhoppa sig på tävling.
 
Många av de svenska proffsen inledde ju säsongen med att åka till Sopot och tävla två helger i rad, på högre nivå än 1*.
 
På "den gamla goda tiden" fanns ju de gamla goda gubbarna kvar. De som hade tränat FT-hästar sen tidernas begynnelse och för oss som fostrades i denna anda var det mycket lättare. Att återhämtning efter en större ansträngning är det bland det viktigaste som finns är det som de flesta verkar ha missat. Att planera sina tävlingar ihop med kunnig tränare/coach är ju också numero uno på listan. När jag var ung (sic!) så fanns ju inte denna kvalhets som nu blivit bland de yngre, man red bland seniorer och fick finna sig i att gammal kvast var den som sopade bäst och visste mest. Men visst kan vi väl få ihop en lista på ett kort ABC här? Typ:
90 klass- träna dressyr-hopp och terräng på vinter/vår och rid som du brukar vid uteritter. Efter en tävling: skritt dagen efter, hage dag 2, rid ut dag 3-5. Ingen träning av något slag efter tävling och aldrig mer än 2 tävlingar på en månad.
100 klass- följ 90 klass råd över vinter/vår men galoppera lite mer/längre sträckor.
osv osv. @workaholic kan fylla i mer likaså @fio
 
På "den gamla goda tiden" fanns ju de gamla goda gubbarna kvar. De som hade tränat FT-hästar sen tidernas begynnelse och för oss som fostrades i denna anda var det mycket lättare. Att återhämtning efter en större ansträngning är det bland det viktigaste som finns är det som de flesta verkar ha missat. Att planera sina tävlingar ihop med kunnig tränare/coach är ju också numero uno på listan. När jag var ung (sic!) så fanns ju inte denna kvalhets som nu blivit bland de yngre, man red bland seniorer och fick finna sig i att gammal kvast var den som sopade bäst och visste mest. Men visst kan vi väl få ihop en lista på ett kort ABC här? Typ:
90 klass- träna dressyr-hopp och terräng på vinter/vår och rid som du brukar vid uteritter. Efter en tävling: skritt dagen efter, hage dag 2, rid ut dag 3-5. Ingen träning av något slag efter tävling och aldrig mer än 2 tävlingar på en månad.
100 klass- följ 90 klass råd över vinter/vår men galoppera lite mer/längre sträckor.
osv osv. @workaholic kan fylla i mer likaså @fio

"Rid som du brukar vid uteritter"?
Det lär ju variera rejält mellan individer, beroende på vad man är van vid, uterittsmöjligheter och sällskap.
 
Många av de svenska proffsen inledde ju säsongen med att åka till Sopot och tävla två helger i rad, på högre nivå än 1*.
Man måste skilja på lång och kort tävling. När man hoppar efter terrängen är mycket större slitage, och jag tror att många inte tänker på det.
 
Ett generellt svar då om vi snackar H90. Borde man rida i tävlingstempo några gånger lägre än tävlingssträckan eller hur mkt galopp mellan tummen o pekfingret?
I boken som Linda A skrev finns det en tabell för intervallträning; vad en häst lätt ska klara av, utan att bli trött, för resp klass.
Uppvärmd häst, trava o skritta av efter:
90-klass: (2 min galopp + 2 min skritt) x 4
100-klass: (3 min galopp + 3 min skritt) x 4
Sen kommer jag inte ihåg på rak arm vad det är för högre klasser.
 
Jag är också nyfiken på dagarna innan en fälttävlan. Tycker man jätteofta ser att det hopp och/eller terrängtränas. Kanske är det bara några få språng men är det ett faktiskt behov av att "genrepa" så nära inpå en tävling? I mina ögon borde man väl vara klar? Det handlar om klasser upp till 1* där just jag sett fenomentet, varierar behovet utifrån klass? Eller är det bara en "trygghet" ryttaren vill ha?
Det beror nog på häst. Beroende på vad jag har fått gjort i veckan före kanske jag vill hoppa några språng, oftast en serie eller någon form av gymnastikhoppning, ett par-tre dagar före tävling. Jag har ju en sån där liten häst som gärna blir som en pannkaka i hoppningen, så han kan behöva hoppa upp sig lite.
 
Jag tycker att det är jättesvårt att veta hur man ska göra som ny i sporten.
När jag tittar på olika ryttare så ser man att många gör på olika sätt. Och inte som jag läst mig till. Om man som jag är en frågvis typ, får man också många olika svar på vad som är bäst att göra.

Som tex? Jag tycker nog ändå de etablerade ryttarna har hyfsat lika upplägg med vissa undantag.
 
I boken som Linda A skrev finns det en tabell för intervallträning; vad en häst lätt ska klara av, utan att bli trött, för resp klass.
Uppvärmd häst, trava o skritta av efter:
90-klass: (2 min galopp + 2 min skritt) x 4
100-klass: (3 min galopp + 3 min skritt) x 4
Sen kommer jag inte ihåg på rak arm vad det är för högre klasser.

Om jag minns rätt så la hon på 1 minut per klass typ
 
Om ens normala uteritter består av en totaltid på ca 1,5 tim där skritt ut o skritt hem är inkluderat, och man travar och galopperar omväxlande under tiden ute, jag räknar med 30-40 min skritt ut o hem, så bör kondisen för att rida 90 och 100 klass vara helt ok. Till nästa steg, *-igt, måste man ha bättre koll, dvs intervallträning och schemalagd träning hela veckan bör göras.
Under alla steg bör man ha knutit en kontakt med en rutinerad fälttävlansmänniska som då förhoppningsvis har upplyst om tiden före tävling likaså tiden efter en tävling, behöver ju inte vara en utbildad tränare som gör just detta. Har tyvärr också sett exempel på tränare genom åren som inte berättar såna här saker eller som sanktionerar fler starter i tävlingar än som borde göras.
 
Man måste skilja på lång och kort tävling. När man hoppar efter terrängen är mycket större slitage, och jag tror att många inte tänker på det.
Det är EXAKT det som antagligen få här på forumet vet och ännu färre därute som förstått. Så just den grejen är ju nåt vi skulle kunna lägga upp här, dvs så här funkar återhämtning efter en kort tävling och så här lång tid tar det att återhämta sig efter en lång.
 
Skulle dom inte införa någon slags gräns för 4 åriga hopphästar nu? Kan ju inte vara svårt att använda det konceptet på ft ?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 661
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 082
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp