Vad jag heller inte fattar är varför folk vill starta så himla ofta som antyds i diverse trådar här och på fb - när tänker de sig att de ska hinna träna på det som inte var bra sist? :confused:
 
Enkelt svar, kvalhets.
Jo, så långt är jag med - men vad är det som får folk att tro att de hör hemma i en högre klass om de behöver massor med försök och med nöd och näppe skrapar ihop sina kval i klassen under? Det blir ju inte enklare i nästa klass. Jag kan bara inte förstå.

(Men jag har sett exakt samma fenomen bland dressyrfolk omkring mig, så det är visst något med att rida högre klasser som lockar, oavsett vilka resultat man gör???)
 
Är det just hoppning efter terräng som sliter eller att terrängen är längre? Det finns väl specialfall som är CIC/CNC men som ändå har hoppning sist?

Alla tävlingar som har hoppningen sist sliter på ett helt annat vis. Det säger sig liksom självt... Jag har ridit en hel del korta tävlingar med hoppningen sist så det förekommer absolut. Men givet är en lång värre eftersom det typ rör sig om ca 4 minuter längre terrängbana

Många ryttare med sämre resultat från terrängen avstår ju ofta när hoppningen är sist för att det sparar väldigt mkt på hästarna att slippa hoppa sista dagen. Sen är det å andra sidan något man måste träna på att göra för att få reda på hur hästen känns och hur man ska värma den för framtida tävlingar.

Ur hästens perspektiv borde man slopa hoppningen sista dagen å andra sidan får man lära sig som ryttare att disponera kraften i terrängen så man har en fräsch häst sista dagen.. Det ingår liksom i sporten på något sätt.
 
Jo, så långt är jag med - men vad är det som får folk att tro att de hör hemma i en högre klass om de behöver massor med försök och med nöd och näppe skrapar ihop sina kval i klassen under? Det blir ju inte enklare i nästa klass. Jag kan bara inte förstå.

(Men jag har sett exakt samma fenomen bland dressyrfolk omkring mig, så det är visst något med att rida högre klasser som lockar, oavsett vilka resultat man gör???)

Haha nä jag förstår inte heller.. i dressyren slår man visserligen inte ihjäl sig så det kan jag ju förstå mer
 
Jo, så långt är jag med - men vad är det som får folk att tro att de hör hemma i en högre klass om de behöver massor med försök och med nöd och näppe skrapar ihop sina kval i klassen under? Det blir ju inte enklare i nästa klass. Jag kan bara inte förstå.

(Men jag har sett exakt samma fenomen bland dressyrfolk omkring mig, så det är visst något med att rida högre klasser som lockar, oavsett vilka resultat man gör???)
Fast det finns ju även kval till mästerskap som inte innebär att man ska upp en klass utan bli uttagen. Det tror jag är den största hetsen. Bland ponnybarn är det ju också att man ska kvala för att få rida SM, Stil-SM och vanliga SM, är ju nåt som de flesta satsar mot har jag förstått.
 
Fast det finns ju även kval till mästerskap som inte innebär att man ska upp en klass utan bli uttagen. Det tror jag är den största hetsen. Bland ponnybarn är det ju också att man ska kvala för att få rida SM, Stil-SM och vanliga SM, är ju nåt som de flesta satsar mot har jag förstått.
Jo det är sant, men det är ju egentligen samma sak där - hur ska man lyckas göra en bra prestation på själva SM-et sen då om man knappt klarar kvalen? Eller är det viktigaste att vara med till varje pris?
 
Jo det är sant, men det är ju egentligen samma sak där - hur ska man lyckas göra en bra prestation på själva SM-et sen då om man knappt klarar kvalen? Eller är det viktigaste att vara med till varje pris?
Ja det är en sida av saken men eftersom jag varit med i ponnysvängen ett tag så vet jag också att just att kvala i sig blir en så stor sak så fast de kan vara helt klara för uppgiften så misslyckas man iaf, man vill för mycket helt enkelt. Du minns väl hur det var med våra hoppkval? Iaf jag har aldrig rivit så mycket i hela mitt liv som när jag skulle kvala....:o
 
Ja det är en sida av saken men eftersom jag varit med i ponnysvängen ett tag så vet jag också att just att kvala i sig blir en så stor sak så fast de kan vara helt klara för uppgiften så misslyckas man iaf, man vill för mycket helt enkelt. Du minns väl hur det var med våra hoppkval? Iaf jag har aldrig rivit så mycket i hela mitt liv som när jag skulle kvala....:o
Sant - vi kommer tillbaka till det där med att inte tänka på kval utan bara rida på och när man är redo kommer kvalen av sig självt :D
Jag red nog bara ft ett år när det var hoppkval, men min gamle Kamel hade sällan problem med rivningar på den nivån så det var lätt avklarat för oss vill jag minnas. Men generellt var det ett störningsmoment snarare än hjälp.
 
Ja det är en sida av saken men eftersom jag varit med i ponnysvängen ett tag så vet jag också att just att kvala i sig blir en så stor sak så fast de kan vara helt klara för uppgiften så misslyckas man iaf, man vill för mycket helt enkelt.
Men det är detta som talar emot att ha ett visst antal försök på sig (som jag tror att förslaget för hopphästarna var) - ännu mer press på att få till det på de chanser man har. Ska man ha ngn form av regel / begränsning borde det vara hur mkt/litet tid det får gå mellan starterna?
 
Men det är detta som talar emot att ha ett visst antal försök på sig (som jag tror att förslaget för hopphästarna var) - ännu mer press på att få till det på de chanser man har. Ska man ha ngn form av regel / begränsning borde det vara hur mkt/litet tid det får gå mellan starterna?
Ja helt klart när det gäller unghästar, där verkar det inte som folk fattar att det inte är hela världen om man inte kvalar eller för den delen att man inte tävlar en 4-åring hur mycket som helst.
Men kval sen till olika saker, dvs kval till högre klass är en sak och kval till mästerskap är en, där får man nog se över hur det ska hanteras.
 
Men det är detta som talar emot att ha ett visst antal försök på sig (som jag tror att förslaget för hopphästarna var) - ännu mer press på att få till det på de chanser man har. Ska man ha ngn form av regel / begränsning borde det vara hur mkt/litet tid det får gå mellan starterna?

Nä alltså så var det inte. 4 åringarna gör ju inga 0 runde kval längre utan man anmäler ju direkt till semifinal, alternativt till de tävlingar som tar ut för Falsterbo Dom ville begränsa antal starter .. minns inte förslaget just nu men om det var 2 i månaden eller 15 på ett år eller nått..
 
Nä alltså så var det inte. 4 åringarna gör ju inga 0 runde kval längre utan man anmäler ju direkt till semifinal, alternativt till de tävlingar som tar ut för Falsterbo Dom ville begränsa antal starter .. minns inte förslaget just nu men om det var 2 i månaden eller 15 på ett år eller nått..
Jaha, ok! Jag läste inte så noga, jag trodde att det gällde tävlingar oavsett.
Vi lär ju ha lika många tävlingar (i allmänhet) på ett år som hoppningen har semifinaler :p
 
Jaha, ok! Jag läste inte så noga, jag trodde att det gällde tävlingar oavsett.
Vi lär ju ha lika många tävlingar (i allmänhet) på ett år som hoppningen har semifinaler :p

Jo det gäller alla tävlingar men sen några år tillbaka så kvalar man inte längre med 4 åringar utan man anmäler direkt till semifinal . Man får bara starta en semifinal oxå till Breeders. Till Falsterbo får man bara starta 2 kvaltävlingar. Båda platserna är ju dessutom bedömning.
 
Jo det gäller alla tävlingar men sen några år tillbaka så kvalar man inte längre med 4 åringar utan man anmäler direkt till semifinal . Man får bara starta en semifinal oxå till Breeders. Till Falsterbo får man bara starta 2 kvaltävlingar. Båda platserna är ju dessutom bedömning.
Ja, det kan ju fungera att ha bestämda semifinaler när det är kval till tävlingar som Breeders, eller mästerskap för den delen. Kvalar man så kvalar man, eller så var man inte redo helt enkelt. (Fast som vanligt inte så lätt att sprida ut kvaltillfällen på ett bra sätt i tid och geografiskt kanske?)

Då ska vi bara lösa problemet med att folk febrilt jagar kval till nästa klass då :D
 
Vad jag heller inte fattar är varför folk vill starta så himla ofta som antyds i diverse trådar här och på fb - när tänker de sig att de ska hinna träna på det som inte var bra sist? :confused:

Eller så ska man väl åtminstone ha "tränat klart" innan man börjar sin tajta tävlingsperiod och inte dessutom behöva klämma in en massa panikträningar (eller för all del inplanerade i okunskap om hästens redan tajta schema) för att både tävlingshetsa och träningshetsa för att bli bättre. Tyckte @workaholic gav en bra tankeställare på det senast även om jag inte minns ordagrant. Men just det där att man kan liksom inte höja sig i alla grenar och tävla på max samtidigt typ. Så tolkade iaf mitt huvud det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp