Eller så ska man väl åtminstone ha "tränat klart" innan man börjar sin tajta tävlingsperiod och inte dessutom behöva klämma in en massa panikträningar (eller för all del inplanerade i okunskap om hästens redan tajta schema) för att både tävlingshetsa och träningshetsa för att bli bättre. Tyckte @workaholic gav en bra tankeställare på det senast även om jag inte minns ordagrant. Men just det där att man kan liksom inte höja sig i alla grenar och tävla på max samtidigt typ. Så tolkade iaf mitt huvud det.
Ja, såklart! Men sen dyker det ju garanterat upp saker som man behöver träna på ändå, hur ofta går hästen som en klocka i alla tre moment på samma tävling liksom (om den gör det behöver man ju inte tävla varenda helg för att skaffa sig kval :laugh:).
Då vill man ju (eller jag vill iaf :D) ha lite space i schemat för att hindra ändra något före nästa tävling.
 
Finns det några här som ens vill försöka diskutera hur man skulle kunna reglera starterna? Eller ska vi fortsätta gnälla i det halvtysta år ut och år in? Det tycker inte jag :D
 
Finns det några här som ens vill försöka diskutera hur man skulle kunna reglera starterna? Eller ska vi fortsätta gnälla i det halvtysta år ut och år in? Det tycker inte jag :D
För en 4-åring bör ju helt klart starterna regleras. För en unghäst upp till 6 också kanske? Vi har ju ingen avd B som hoppningen har utan unghästarna går ju alla 3 momenten precis som vilken vuxen häst som helst och då kanske man ska reglera antalet starter istället. Att ha ett antal kval till olika unghästprojekt typ breeders är jag helt emot, behövs antagligen inte heller om man reglerar antalet starter. För vuxna hästar har jag svårt att se hur vi ska reglera antal nationella starter, där får tränare komma in tycker jag. För FEI starter borde det vara lätt att reglera långa tävlingar.
Jag är generellt emot ALLA kval typ hoppkval för att få tävla fälttävlan, det tar död på vår lilla sport och ökar antalet tävlingar garanterat även för äldre hästar.

För ponny så tycker ju jag att det är jättebra med Stil-SM då många ponnyryttare aldrig nånsin kommer upp i *-ig klass men får ändå en chans att rida ett ponny-SM. Då det handlar om äldre ponnyer så tycker jag det är svårt att lägga in kvaltävlingar eller begränsningar av antal starter. Vare sig P80 eller P90 är ju en jätteansträning för en ponny. Där måste man nog tänka både en o 4 ggr innan man lägger in begränsning. Och dessutom är ju Stil-SM inte känt för att vara superspetsat utan är man med i klassen så klarar man sig ofta runt. Vad det gäller ponnybarn måste vi ju försöka att motivera fler att stanna i sporten och detta är en bra morot för många.
 
Alltså jag kan inte egentligen se varför det inte skulle kunna gå att begränsa? Tex max 4-5 tävlingar i ft på en 8-10 veckorsperiod upp till tex 1* klass då kan man själv välja om man vill tävla 3 helger på raken för dom hästar som behöver det, eller vad det nu kan vara.. För 2 och 3* klass ger det väl sig mer automatiskt att det inte går att tävla så mkt
 
Grå gick ju rätt mkt förra våren , eller mkt och mkt .. säkert inte mer än någon annan men vi tränade oxå ganska mkt den perioden vi var i skåne men han fick en lång vila efteråt och lärde sig väldigt mkt på det som jag inte fick utnyttja ändå eftersom jag bröt fingrarna sen och nu med mina ryggproblem hahaha
 
Nu tänker jag vuxen häst och börjar med H90. Tittade på den Skånska tävlingsterminen för 2017 och vilka tävlingar där det finns H90 (inklusive första helgen med ST-klasser, den kanske man inte borde ha med alls för vuxna hästar? Eller?). Har ej räknat in Breeders som sista tävlingen om det finns en öppen H90 då och inte heller Össjö då det står H100 i terminen bara. Exklusive Breeders o Össjö finns det totalt 14 helger med H90.

9 helger på våren, först 4 i rad, en vecka utan o sedan 5 i rad. 5 veckor utan. Sedan finns det 5 på sommar/höst: 1, en vecka utan, 2, en vecka utan, 1, två veckor utan och sedan sista v. 35.

Om X är tävling och O ingen tävling så är säsongen v. 12-v. 35 alltså såhär:
XXXXOXXXXXOOOOOXOXXOXOOX

Hade ni tyckt det varit ok att rida alla dessa klasserna?

Jag tänker på tre möjligheter ang begränsning (man kan ju välja ut en, flera eller alla):
  • Hur många helger på raken.
  • På kortare sikt (typ 6 veckor eller liknande, en del av tävlingsterminen helt enkelt)
  • På längre sikt över hela terminen, dvs antalet starter per år.
Tänker att om man tex begränsat till 2 helger på raken och 4 starter på 6 veckor så hade man kunnat rida 3 av de fyra första och 4 av de fem sista. Väljer man om lite så blir det 3 av de fem sista. Så max blir: XOXX (eller såklart XXOX) O XXOXX eller en mindre om XOXX (eller såklart XXOX) O OXXOX. Alla sommar/höst kan man rida då (XOXXOXOOX). Är det okej att rida så mycket tycker ni (så att det inte behöver regleras ner mer alltså)? Min pappersskiss är tydligare :laugh: Det blir iaf totalt 7 av 9 starter eller 6 av 9 starter under vårperioden. Och sedan då alla 5 under sommar/höstperioden. Totalt max 12 starter under 24 veckor.

Om man begränsat till 2 helger på raken och 3 starter på 6 veckor (om man tävlar XXOXOOXXOX) så blir det ju som mest 6 av 9 starter på vårperioden och 4 av 5 starter på höstperioden. Det tror jag ingen tycker är såpass för mycket startande att det behöver regleras med neråt gissar jag?
 
Grå gick ju rätt mkt förra våren , eller mkt och mkt .. säkert inte mer än någon annan men vi tränade oxå ganska mkt den perioden vi var i skåne men han fick en lång vila efteråt och lärde sig väldigt mkt på det som jag inte fick utnyttja ändå eftersom jag bröt fingrarna sen och nu med mina ryggproblem hahaha

Ja det är väl frågan, var drar man gränsen egentligen?
 
Startar någon 14 ft på en säsong verkligen?

Kollade min favvohäst Toledo De Kersers upplägg på BE eventing genom åren fram till Badminton i år och det verkar vara ett vettigt upplägg. Den är 10 nu. Kollade den för att jag var nyfiken helt enkelt och för det är en av den bästa och häftigaste hästen jag sett på väldigt länge! Där syns bara ft då. Genomsnitt en tävling i månaden ibland två genom åren....

http://www.britisheventing.com/asp-net/events/results.aspx?horseid=98655
 
Senast ändrad:
Harry Meade bla berättade ju lite om hästen under Badminton att han har tagit det lugnt och inte pressat den så mkt på tiden osv. Tanken var att den skulle gå mer närmare på tiden i Badminton än resultatet skvallrar om men han fick ju ett stopp egentligen som inte blev ett stopp sen och fick gå runt i vattnet..
 
Startar någon 14 ft på en säsong verkligen?

Kollade min favvohäst Toledo De Kersers upplägg på BE eventing genom åren fram till Badminton i år och det verkar vara ett vettigt upplägg. Den är 10 nu. Kollade den för att jag var nyfiken helt enkelt och för det är en av den bästa och häftigaste hästen jag sett på väldigt länge! Där syns bara ft då. Genomsnitt en tävling i månaden ibland två genom åren....

http://www.britisheventing.com/asp-net/events/results.aspx?horseid=98655

Hade en ponny som hade gjort typ 16 fälttävlanstarter på ett år + dressyr och hoppning, även under ft säsongen.
 
Jag citerade ditt inlägg med Grå, menade vad du tyckte var mycket där :) Eller jag ska stalka dig på TDB menar du :D

Inte så mkt att stalka där :angel:

Jag menar att jag redan svarat på vad jag tyckte gränsen ska gå.

Grå gick förra året då han var 6 på våren en stilterräng 90 sen helgen efter en fälttävlan 90 sen en helgs uppehåll och sen en ft 90 och sen åkte jag hem och då fick han vila säkert 3 veckor efter det, men då hade han ju både hopp och dressyr och terrängtränat däremellan oxå under den totala månaden vi vår nere i Skåne. Han var jättetrött både fysiskt och mentalt.. Men såhär gör ju folk hela tiden utan att ens vila hästarna emellan.
 
Hade en ponny som hade gjort typ 16 fälttävlanstarter på ett år + dressyr och hoppning, även under ft säsongen.

Men @Novali01 sa det inte var jobbigt för en ponny :laugh: Skämt o sido. Jag tänker lite att tävlingshetsen på ponny hade ju kanske gynnas av lite riktlinjer så att man lär sig prioritera och tävla när man är redo helt enkelt. Erkänner mig lite bitter :meh:
 
Inte så mkt att stalka där :angel:

Jag menar att jag redan svarat på vad jag tyckte gränsen ska gå.

Grå gick förra året då han var 6 på våren en stilterräng 90 sen helgen efter 90 sen en helgs uppehåll och sen en 90 och sen åkte jag hem och då fick han vila säkert 3 veckor efter det, men då hade han ju både hopp och dressyr och terrängtränat däremellan oxå. Han var jättetrött både fysiskt och mentalt.. Men såhär gör ju folk hela tiden utan att ens vila hästarna emellan.

Ja det såg jag, jag var nyfiken på vad som var hårt för honom i detta fallet. Jo... Eller så tas problemen som att man behöver träna ÄNNU mera eller "bara ut o tävla mera så löser det sig". Bitter på den punkten också, erkänner :D
 
Ja det såg jag, jag var nyfiken på vad som var hårt för honom i detta fallet. Jo... Eller så tas problemen som att man behöver träna ÄNNU mera eller "bara ut o tävla mera så löser det sig". Bitter på den punkten också, erkänner :D

Aha du menar så.. Jo det var ganska hårt för honom mkt mentalt oxå. Han var ganska trött sista tävlingen men han tuggade sig igenom på ett bra sätt, men efter vilan på 3-4 veckor så var han en helt annan häst , mkt mer mogen och så, men sen blev det ju bara två starter till ändå det året eftersom jag skadade mig , dom gjorde han jättebra förutom sista tävlingen där den jävla vita soffan med kuddarna på :rage: Han hade annars gjort en jättebra debut i 100 klass och vi hade ju bara ett par hinder kvar och var felfria fram till soffan då..
 
Gick p90 och CNCP*.. Gick inte så bra sen..

Såg ju på Toledos resultat ovan att han som ändå ansågs vara väldigt talangfull gick 12st 100 klasser och 8* (novice) innan debut i I som väl är 2* . Många rider ju bara minsta möjliga kval men dom får ju ofta problem sen.
 
Annars så tyckte jag det intensiva schemat Grå hade där fungerade väldigt bra, det var väldigt utvecklande för honom, antagligen oxå för att han fick den långa vilan efteråt. Funderar på att göra samma sak nästa vår om jag har råd men då kommer han ju vara 8 år så han kommer ju vara starkare och mer uppbyggd då och inte så valpig i hjärnan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 316
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 052
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 102
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp