Läste i ridsport idag.. Alltså man baxnar ju som folk håller på? En ponny hade gjort 13 starter på 18 dgr och en 6 årig dressyrhäst fem starter på tre dagar på tre olika tävlingar!! varav en av dagarna innebar det en resa på 20 mil?? Vad är det för fel på folk?
 
Läste i ridsport idag.. Alltså man baxnar ju som folk håller på? En ponny hade gjort 13 starter på 18 dgr och en 6 årig dressyrhäst fem starter på tre dagar på tre olika tävlingar!! varav en av dagarna innebar det en resa på 20 mil?? Vad är det för fel på folk?
Oj, det där skulle jag varken ha råd eller tid med? Stackars hästar :(
Min hade vägrat gå på släpet till slut!
 
Läste i ridsport idag.. Alltså man baxnar ju som folk håller på? En ponny hade gjort 13 starter på 18 dgr och en 6 årig dressyrhäst fem starter på tre dagar på tre olika tävlingar!! varav en av dagarna innebar det en resa på 20 mil?? Vad är det för fel på folk?

Har ni sett undersökningen på Tidningen Ridsport? Väldigt stor del svarade att de tyckte folk tävlade för mycket.
 
Läste i ridsport idag.. Alltså man baxnar ju som folk håller på? En ponny hade gjort 13 starter på 18 dgr och en 6 årig dressyrhäst fem starter på tre dagar på tre olika tävlingar!! varav en av dagarna innebar det en resa på 20 mil?? Vad är det för fel på folk?
Jag har ett liknande exempel från min relativa närhet, i fälttävlan. Fattar verkligen inte... :crazy:
 
Kollade upp en grej som jag förut bara hört, handlar om en ponnyryttare som åkte från ett hoppmeeting och startade fälttävlan dagen efter de startat på hoppningen. Var ännu värre än jag trodde då h*n har 2 ponnyer o bägge gick på detta viset och det är lång resväg till bägge tävlingarna. Den ena ponnyn har dessutom otaliga starter i år, t ex 4 starter på ett o samma 2-dagars hoppmeeting på La-MSV B nivå. Trodde inte ens man fick starta så?
 
Kollade upp en grej som jag förut bara hört, handlar om en ponnyryttare som åkte från ett hoppmeeting och startade fälttävlan dagen efter de startat på hoppningen. Var ännu värre än jag trodde då h*n har 2 ponnyer o bägge gick på detta viset och det är lång resväg till bägge tävlingarna. Den ena ponnyn har dessutom otaliga starter i år, t ex 4 starter på ett o samma 2-dagars hoppmeeting på La-MSV B nivå. Trodde inte ens man fick starta så?

Det är väl bara en begränsning på 2 starter per dag och inte per meeting. Jag vet ju många dressyrhästar som går 6 klasser på ett meeting , alltså det är ju helt vansinnigt!
 
Skulle vilja väcka den här tråden till liv genom att enkelt fråga om vi håller på att tappa en hel generation av hästkunnande där olicensierade "tränare" sprider sin totala okunskap om hästar och ridsport genom leden?

För det kan väl ändå inte vara meningen att hästar ska vara på resande fot 24/7 365 dagar om året som verkar vara normen för en del. Hoppryttaren Tim Stockdale tog upp det här problemet inom hoppningen på WoS häromdagen men fälttävlan (bla. svensk sådan) är ju inte mycket bättre. Man blir ju mörkrädd när man ser och läser om vissa ryttares träning och tävlingsupplägg för säsongen.
 
Skulle vilja väcka den här tråden till liv genom att enkelt fråga om vi håller på att tappa en hel generation av hästkunnande där olicensierade "tränare" sprider sin totala okunskap om hästar och ridsport genom leden?

För det kan väl ändå inte vara meningen att hästar ska vara på resande fot 24/7 365 dagar om året som verkar vara normen för en del. Hoppryttaren Tim Stockdale tog upp det här problemet inom hoppningen på WoS häromdagen men fälttävlan (bla. svensk sådan) är ju inte mycket bättre. Man blir ju mörkrädd när man ser och läser om vissa ryttares träning och tävlingsupplägg för säsongen.
Kan du precisera dig lite mer? Läser du på bloggar eller var får du infon ifrån? Sen kan jag hålla med om att folk har svårt för detta med tävlingsupplägg och återhämtning.
 
Kan du precisera dig lite mer? Läser du på bloggar eller var får du infon ifrån? Sen kan jag hålla med om att folk har svårt för detta med tävlingsupplägg och återhämtning.
En del lägger ju helt ogenerat ut sådan här info på sina egna sociala medier medan man i andra fall enkelt kan köra en krossreferens mellan det egna minnet å t.ex FEIs resultat

Det chockar mig att en del tycker det är ok att ta ut samma häst 8 tuffa tävlingar om året medan andra (som i en del fall oxå tävlar hårt under högsäsongen) även typ skippar vintervilan. Vart ska det liksom sluta?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp