Habina

Trådstartare
Hur lägger ni upp er träning? Framförallt ni som är på nivå LD-LB. Veckoschema? Tio dagar som rullar?

Hur ofta hoppar ni? Vad "räknar" ni som hoppning och vad är mer markarbete fast med hinder?
 
Intressant tråd! Hoppas många svarar så man kan inspireras! :)

Jag brukar hoppa för tränare en gång i veckan (hoppar inte högre än typ 60 cm utan tränare/någon annan närvarande :o:p). Blir olika dagar så lägger jag upp resten av veckan utefter det. Min häst verkar bli lite tokig av vila så oftast får han göra nånting varje dag.

Exempelvecka:
Måndag: Hoppträning för tränare.
Tisdag: "Jogg" i skogen.
Onsdag: Skritt, antingen uppsuttet eller för hand ca 1 h.
Torsdag: Antingen dressyr på ridbanan eller tömkörning, fram- och avskrittning ute.
Fredag: Uteritt.
Lördag: Markarbete.
Söndag: Uteritt.

Varierar tid och tempo på uteritterna beroende på hur hästen och jag känns för dagen.

Jag tror det jag räknar som hoppning är vad de flesta räknar som markarbete, då jag hoppar så lågt :p Men jag jobbar mig uppåt, det är i mitt huvud blockeringen sitter :grin:
 
När jag tävlade LD-LC (eller 0.90 och 1.00 som det iaf kallades då) för 10 år sen kunde 10 dagar se ut så här

Fredag: Pass på banan eller uteritt
Lördag: Hopp-/dressyrträning
Söndag: Uteritt med skritt, ev jogg
Måndag: Intervallträning
Tisdag: Övningar från lördagens träning, oftast fick jag en typ av "läxa" av instruktören
Onsdag: Uteritt, alla gångarter alt hoppning om passet dagen innan var dressyr
Torsdag: Intervallträning
Fredag: Uteritt med skritt, ev jogg alt lättare pass på ridbanan
Lördag: Tävling, två klasser alt dressyr en klass
Söndag: Uteritt med skritt, gärna lite jogg alt helt vila beroende på hur hästen känts under veckan

Hemma hoppade jag 70-80 cm men på träning upp till 1,10.
 
Senast ändrad:
När jag tävlade LD-LC (eller 0.90 och 1.00 som det iaf kallades då) för 10 år sen kunde 10 dagar se ut så här

Fredag: Pass på banan eller uteritt
Lördag: Hopp-/dressyrträning
Söndag: Uteritt med skritt, ev jogg
Måndag: Intervallträning
Tisdag: Övningar från lördagens träning, oftast fick jag en typ av "läxa" av instruktören
Onsdag: Uteritt, alla gångarter alt hoppning om passet dagen innan var dressyr
Torsdag: Intervallträning
Fredag: Uteritt med skritt, ev jogg alt lättare pass på ridbanan
Lördag: Tävling, två klasser alt dressyr en klass
Söndag: Uteritt med skritt, gärna lite jogg alt helt vila beroende på hur hästen känts under veckan

Hemma hoppade jag 70-80 cm men på träning upp till 1,10.

Att jag skrev LD-LB beror på att jag själv rider ponny, så höjden blir ju annorlunda. :)
 
Hur lägger ni upp er träning? Framförallt ni som är på nivå LD-LB. Veckoschema? Tio dagar som rullar?

Hur ofta hoppar ni? Vad "räknar" ni som hoppning och vad är mer markarbete fast med hinder?

Har alltid veckoschema för varje häst.
Mina hästar har 1-2 vilodagar per vecka beroende på vilken häst men oftas tar vi en liten skrittpromenad då för hand och betar hästen samtidigt. Jag trimmar gärna på uteritter också. Ridbana är lite trist ibland.
Kan se ut såhär exempelvis:
Måndag: jogging/markarbete/ibland bommar/ ibland träning för tränare
Tisdag: uteritt
Onsdag: hoppning
Torsdag: joggning/uteritt
Fredag: vila
Lördag: om det ska tävlas på söndagen vill jag gärna trimma igenom hästen lite lätt och se att bromsa och gas funkar. Annars kan det bli en uteritt.
Söndag: tävling/uteritt
 
Aldrig fast schema mer än vag planering i huvudet och så skriver jag alltid upp vad vi gjort vilket planeringen lättare. Tävlar ffa dressyr men har börjat hoppträna också med mål att komma ut på lite tävling framöver. Hopptränar för tränare varannan vecka och däremellan hoppar jag möjligen lite små hinder en gång. Tycker verkligen inte om att hoppa själv så undviker helst det. Försöker peta in PnJ när det passar mellan träningarna. På en vecka brukar det bli tre dressyrpass, två uteritter och ett pass hoppning (som blir uteritt om jag inte hoppar den veckan).
 
Tack för alla svar! Jag var främst lite fundersam kring hur ofta man egentligen hoppar, men då känns det rimligt med hoppning ett pass/vecka och markarbete ett pass/vecka.

Enda kruxet för mig är att min häst mår bäst med ett fåtal pass/vecka, så jag får komprimera det hela. :p

Just nu svävar vi mest omkring, ingen plan, ingen struktur. Längtar så tills jag börjar träna för tränare, så jag kan få lite hjälp där. :laugh:
 
Hur lägger ni upp er träning? Framförallt ni som är på nivå LD-LB. Veckoschema? Tio dagar som rullar?

Hur ofta hoppar ni? Vad "räknar" ni som hoppning och vad är mer markarbete fast med hinder?

Markarbetar, dvs jobbar med bommar och låga hinder/cavaletti/serier, 2-4 gånger i veckan. Ren banhoppning sällan mer än en gång i veckan om ens det, tävling inkluderat. Dressyr (i dressyrsadel) och uteritt någon gång i veckan.
Oftast är det andra bitar än själva "hoppande av hinder på en specifik höjd i följd" som behöver slipas, sitter det så sitter banhoppningen.
 
Markarbetar, dvs jobbar med bommar och låga hinder/cavaletti/serier, 2-4 gånger i veckan. Ren banhoppning sällan mer än en gång i veckan om ens det, tävling inkluderat. Dressyr (i dressyrsadel) och uteritt någon gång i veckan.
Oftast är det andra bitar än själva "hoppande av hinder på en specifik höjd i följd" som behöver slipas, sitter det så sitter banhoppningen.

Jag har märkt att en så "enkel" övning som att variera galoppsprången mellan två cavaletti, är något som de flesta behöver nöta. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 717
Senast: Cambrie
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
845
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp