Uppsägning pga av arbetsbrist- Ngn som är bra på arbetsrätt?

Alindra2000

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga omständigheter men inget man kan göra åt. Men nu har jag lite problem inför slutlön osv.

Jag är mammaledig och därmed gäller min uppsägningstid från det att den är slut (ska börja jobba i juni), sedan ska jag alltså tillbaka och jobba 2 månader på ett företag där jag inte har någon tjänst och inte alls är insatt i det jag skulle behöva göra där. Att bli arbetsbefriad är inte ett alternativ enligt dem utan de vill isf ge mig "kontorstjänster" vilket jag köper att de har rätt till. Jag vet dock att de helst ser att jag inte kommer tillbaka alls (inget personligt utan ekonomiska skäl).

Jag kan tänka mig att inte komma tillbaka utan sluta direkt när mammaledigheten är slut. Men då säger dem att det inte längre räknas som att jag slutar pga arbetsbrist och att de då inte behöver betala ut min semesterlön som jag tagit ut i förskott första året (om man slutar inom 5 år har de ju rätt att dra av det på lönen men det gäller inte om man inte väljer att sluta själv, dvs som i detta fall pga arbetsbrist). Någon som vet om detta stämmer? Jag slutar ju av exakt samma skäl, bara att jag inte jobbar under uppsägningstiden eftersom jag inte ens har min tjänst att jobba på?

Hoppas det inte är allt för rörigt att läsa och att ni förstår frågan. Vore tacksam för hjälp!
 
Gör en deal i stället.

"OK, jag kan tänka mig att sluta redan den xx/xx, men då får ni efterskänka min semesterlöneskuld".
 
En annan aspekt, om du slutar direkt då din föräldraledighet är över så kan det i värsta fall tolkas som egen uppsägning -tänker a-kassan och därmed en bra mycket längre karens i såfall. För hur man tolkar saker och ting kan ibland överstiga förståndet. Men jag skulle med lätthet kunna tänka mig att akassan anser det är egen uppsägning om du själv väljer att gå två månader för tidigt så att säga.
 
Fast DET har jag faktiskt aldrig hört om. A-kassan är ju en försäkring, som täcker viss tid. När den tiden påbörjas (om den påbörjas, ts kan ju lika gärna ha ett jobb då) spelar ju mindre roll, rätten till ersättning gäller ju för tiden ändå. Det är ju hur som helst inte TS som valt att sluta jobbet. Hon är uppsagd.
 
Jag förstår inte varför du inte vill ha två "extra" månader med avlönat arbete?
Har du fått ett nytt jobb som du kan börja på direkt - eller har du det ordnat ekonomiskt så att du faktiskt inte behöver jobba?

Som jag ser det så kommer de ju att vinna på om du skulle gå hem tidigare (enligt vad du själv säger) - och att då hålla på och tjafsa om en sån grej som förskottssemester känns för mig helt wacko!

Kolla verkligen upp det där som Girasol säger - det kan vara djäkligt känsligt om det blir fel.
Och om det är grönt på den fronten - gör som Lovisaleonora säger - erbjud en deal. "Jag vet att det är kännbart ekonomiskt för er att ha mig här under de två månaderna min uppsägning varar så jag kan tänka mig att sluta direkt om ni efterskänker min förskottssemester."
 
Fast DET har jag faktiskt aldrig hört om. A-kassan är ju en försäkring, som täcker viss tid. När den tiden påbörjas (om den påbörjas, ts kan ju lika gärna ha ett jobb då) spelar ju mindre roll, rätten till ersättning gäller ju för tiden ändå. Det är ju hur som helst inte TS som valt att sluta jobbet. Hon är uppsagd.

Fast om TS självmat slutar på sitt jobb tidigare än hennes sista datum så kan de väl mycket väl räkna det som om att hon själv säger upp sig i stället för att hon blir uppsagd - och då har man ju längre karens innan man har rätt till ersättning väl?
 
Fast om TS självmat slutar på sitt jobb tidigare än hennes sista datum så kan de väl mycket väl räkna det som om att hon själv säger upp sig i stället för att hon blir uppsagd - och då har man ju längre karens innan man har rätt till ersättning väl?
Exakt...
 
Fast om TS självmat slutar på sitt jobb tidigare än hennes sista datum så kan de väl mycket väl räkna det som om att hon själv säger upp sig i stället för att hon blir uppsagd - och då har man ju längre karens innan man har rätt till ersättning väl?

Hon säger ju inte upp sig, hon är uppsagd. Däremot förhandlar hon om uppsägningstiden. Två helt skilda saker.

Hon kan inte välja att stanna kvar, vilket man kan om man själv väljer om man vill säga upp sig. Hon är uppsagd.
 
Fast om TS självmat slutar på sitt jobb tidigare än hennes sista datum så kan de väl mycket väl räkna det som om att hon själv säger upp sig i stället för att hon blir uppsagd - och då har man ju längre karens innan man har rätt till ersättning väl?

Ja, karensen är längre om man säger upp sig själv. Frågan här är ju i så fall om det räknas som en egen uppsägning om TS går tidigare än det riktiga slutdatumet.
 
Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga omständigheter men inget man kan göra åt. Men nu har jag lite problem inför slutlön osv.

Jag är mammaledig och därmed gäller min uppsägningstid från det att den är slut (ska börja jobba i juni), sedan ska jag alltså tillbaka och jobba 2 månader på ett företag där jag inte har någon tjänst och inte alls är insatt i det jag skulle behöva göra där. Att bli arbetsbefriad är inte ett alternativ enligt dem utan de vill isf ge mig "kontorstjänster" vilket jag köper att de har rätt till. Jag vet dock att de helst ser att jag inte kommer tillbaka alls (inget personligt utan ekonomiska skäl).

Jag kan tänka mig att inte komma tillbaka utan sluta direkt när mammaledigheten är slut. Men då säger dem att det inte längre räknas som att jag slutar pga arbetsbrist och att de då inte behöver betala ut min semesterlön som jag tagit ut i förskott första året (om man slutar inom 5 år har de ju rätt att dra av det på lönen men det gäller inte om man inte väljer att sluta själv, dvs som i detta fall pga arbetsbrist). Någon som vet om detta stämmer? Jag slutar ju av exakt samma skäl, bara att jag inte jobbar under uppsägningstiden eftersom jag inte ens har min tjänst att jobba på?

Hoppas det inte är allt för rörigt att läsa och att ni förstår frågan. Vore tacksam för hjälp!

När det gäller uppsägningar på grund av arbetsbrist skall man vara försiktig att frångå den officiella normala gången. Man vet aldrig vad t.ex A-kassan/arbetsgivaren har för kryphål för att slippa betala ut ersättning åt dig... hade jag varit du så hade jag ringt A-kassan och kollat vad de säger alt tagit kontakt med mitt fackliga ombud för att reda ut frågan den vägen....
 
Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga omständigheter men inget man kan göra åt. Men nu har jag lite problem inför slutlön osv.

Jag är mammaledig och därmed gäller min uppsägningstid från det att den är slut (ska börja jobba i juni), sedan ska jag alltså tillbaka och jobba 2 månader på ett företag där jag inte har någon tjänst och inte alls är insatt i det jag skulle behöva göra där. Att bli arbetsbefriad är inte ett alternativ enligt dem utan de vill isf ge mig "kontorstjänster" vilket jag köper att de har rätt till. Jag vet dock att de helst ser att jag inte kommer tillbaka alls (inget personligt utan ekonomiska skäl).

Jag kan tänka mig att inte komma tillbaka utan sluta direkt när mammaledigheten är slut. Men då säger dem att det inte längre räknas som att jag slutar pga arbetsbrist och att de då inte behöver betala ut min semesterlön som jag tagit ut i förskott första året (om man slutar inom 5 år har de ju rätt att dra av det på lönen men det gäller inte om man inte väljer att sluta själv, dvs som i detta fall pga arbetsbrist). Någon som vet om detta stämmer? Jag slutar ju av exakt samma skäl, bara att jag inte jobbar under uppsägningstiden eftersom jag inte ens har min tjänst att jobba på?

Hoppas det inte är allt för rörigt att läsa och att ni förstår frågan. Vore tacksam för hjälp!


Om du kan tänka dig att sluta tidigare- så JA... det räknas som att du säger upp dig själv. Det du får göra då är att komma överens med arbetsgivaren om att du har slutat pga arbetsbrist. Dvs arbetsgivaren måste då gå med på att skriva detta i intyget till a-kassan.
Jag ty ker att du ska ta en diskussion med dem. Och om de inte går med på det så säg inte upp dig själv. Obs! se till att få skriftligt det ni kommer överns om!

Men varför vill du sluta tidigare?
 
Men vänta nu. Bara för att man förhandlar om uppsägningstiden betyder det INTE att man säger upp sig själv. Det är två helt skilda saker.

Om någon part sedan vill göra en annan tolkning, är en öppen fråga. Men att säga upp sig (välja om man vill vara kvar eller inte) är INTE samma ska som att bli uppsagd (du måste sluta) men förhandla om vilken uppsägningstid.
 
c
Hon säger ju inte upp sig, hon är uppsagd. Däremot förhandlar hon om uppsägningstiden. Två helt skilda saker.

Hon kan inte välja att stanna kvar, vilket man kan om man själv väljer om man vill säga upp sig. Hon är uppsagd.

Tyvärr kommer det ändå räknas som att hon säger upp sig själv.
I alla fall så har de fackförbund/ akassor som jag jobbat på räknat det så.
 
Och i det fall jag valde att gå tidigare (inte kräva min rätt till uppsägningstid utan acceptera det besked jag fick) var det ingen som höjde på ögonbrynet när jag sedan skrev in mig som arbetssökande och anmälde till a-kassan.
 
Skulle behöva lite hjälp av någon som är duktig på detta. Min tjänst försvinner pga att företaget har arbetsbrist. Detta är ju tråkiga omständigheter men inget man kan göra åt. Men nu har jag lite problem inför slutlön osv.

Jag är mammaledig och därmed gäller min uppsägningstid från det att den är slut (ska börja jobba i juni), sedan ska jag alltså tillbaka och jobba 2 månader på ett företag där jag inte har någon tjänst och inte alls är insatt i det jag skulle behöva göra där. Att bli arbetsbefriad är inte ett alternativ enligt dem utan de vill isf ge mig "kontorstjänster" vilket jag köper att de har rätt till. Jag vet dock att de helst ser att jag inte kommer tillbaka alls (inget personligt utan ekonomiska skäl).

Jag kan tänka mig att inte komma tillbaka utan sluta direkt när mammaledigheten är slut. Men då säger dem att det inte längre räknas som att jag slutar pga arbetsbrist och att de då inte behöver betala ut min semesterlön som jag tagit ut i förskott första året (om man slutar inom 5 år har de ju rätt att dra av det på lönen men det gäller inte om man inte väljer att sluta själv, dvs som i detta fall pga arbetsbrist). Någon som vet om detta stämmer? Jag slutar ju av exakt samma skäl, bara att jag inte jobbar under uppsägningstiden eftersom jag inte ens har min tjänst att jobba på?

Hoppas det inte är allt för rörigt att läsa och att ni förstår frågan. Vore tacksam för hjälp!

TS- är du med i något fackförbund?
För det är så farligt att sitta och ge råd såhär på nätet. Det kan finnas olika omständigheter och liknande så det kan bli fel om folk ger råd utan att känna till allt som händer.
 
Men vänta nu. Bara för att man förhandlar om uppsägningstiden betyder det INTE att man säger upp sig själv. Det är två helt skilda saker.

Om någon part sedan vill göra en annan tolkning, är en öppen fråga. Men att säga upp sig (välja om man vill vara kvar eller inte) är INTE samma ska som att bli uppsagd (du måste sluta) men förhandla om vilken uppsägningstid.
Ja det är två skilda saker, men därmed inte sagt att A-kassan tolkar det på samma vis och det brukar vara svårt att få rätt mot dem då de följer sina principer. Må hända de är felaktiga men den som lider under tiden är den som inte får pengarna. Kan därtill tänka att tolkningsutrymmet skiftar från kassa till kassa även om man förväntar sig att det ska vara samma. Så är det i alla fall inom fackförbunden (jag är facklig) att det några förbund vill driva, vill andra helst inte ens ta i med tång. (samma ärende men så olika tolkningar).

Så det är ju bättre att kolla upp innan med a-kassan hur de ställer sig till det, för 7 dagars karens vs 45 dagar är ganska stor skillnad, om man gjorde något som man trodde var rätt och de tänker annorlunda.
 
Det beror ju HELT på vad som står i arbetsgivarintyget. Står där att man är uppsagd och uppsägningstid etc, är det ju knappast något att ifrågasätta.
 
Jag menar alltså att de fackförbund / akassor jag jobbat på hade tolkat situationen som egen uppsägning. Men om man kommer överens med arbetsgivaren att skriva på arbetsgivarintyget att det är uppsägning pga arbetsbrist så brukade de inte rota i det.
Detta är dock bara den tolkning som gjordes på de ställen jag har jobbat. Jag kan därför inte garantera att samma bedömning sker överallt.
 
Gör en deal i stället.

"OK, jag kan tänka mig att sluta redan den xx/xx, men då får ni efterskänka min semesterlöneskuld".

Det var så jag försökte göra men fick då bara svaret att "då har du ju valt det själv" och då behöver inte vi efterskänka någon semesterlön"

Nu tror jag iof att om jag säger att jag då jobbar mina två månader så skulle de antagligen helt plötsligt gå med på mitt förslag, min gissning är att de bara gör ett försök att slippa undan "helt gratis".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 434
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp