Uppsägning under deltidssjukskrivning?

gmail

Trådstartare
Nu behöver jag er hjälp! Nytt nick...

Jag är sedan 1½år halvtidssjukskriven pga förslitningar, diskbråck mm i ryggen.
Jag är fackligt ansluten inom transport med de är på kurs denna vecka och går inte att nå.

Jag har min tjänst inom produktionen på skift och fram till i våras jobbade jag där. De behöver ta in en för att fylla skiftet (jag går hem efter halv dag) och det blir dyrt såklart att ha 1½ på 1 jobb.

I mars fick jag därför frågan om jag kunde hoppa in på kontoret och förstärka en avdelning där på halvtid över sommaren vilket jag gjorde. Nu har jag semester och ska börja på torsdag (vart är oklart ännu.)

Idag ringde personalchefen inför rehabmötet jobbet och jag ska ha med försäkringskassan på onsdag. Jag hör mellan raderna att de inte tycker det är långsiktigt hållbart att vi fortsätter som nu. Jag sa att jag inte behöver någon "fast plats" utan kan hjälpa till där det behövs. Vi har flera produktionsanläggninggar där vi tidvis har inhyrd personal och där borde det väl kunna finnas en plats år mig hoppas jag. Så har det även låtit fram till idag..

Har arbetsgivaren rätt att säga upp mig pga deltids-sjukskrivning? KAn de hänvisa till arbetsbrist får det ju det men så länge det finns inhyrda människor kan det ju knappast vara arbetsbrist. De verkar inte vilja ha mig på deltid... i övrigt gör jag och har alltid gjort mitt jobb. Bra vitsord från kontoret och kollegorna vill gärna ha mig där.

Tips och råd tack!
 
Vid långvarig sjukskrivning (osäkert hur reglerna ser ut vid deltidssjukskrivning) har arbetsgivaren ett ansvar att rehabilitera den anställde, bland annat genom försök till omplacering till andra befintliga arbetsuppgifter.
Om sådana arbetsuppgifter inte finns hos arbetsgivaren så kan byte av arbete bli nödvändigt.
Hur det formella ser ut, vet jag dock inte.
 
Jag har tyvärr inte heller några säkra svar, men jag är ganska säker på att det är rejält krångligt för arbetsgivaren om de vill avsluta din anställning pga din sjukskrivning.
Gå inte med på några förändringar/förflyttningar av din tjänst förrän du fått pratat med facket, om du inte kan nå dem innan onsdag så får du på mötet bara hänvisa till att du måste rådgöra med facket innan du kan kommentera deras syn på problemet.
 
De har försökt att omplacerad dig, där det fungerar (kontor) har de ingen ledig tjänst. Du kan tänka dig att gå som förstärkning där det behövs, men den tjänsten finns inte idag och ärligt talat är det i de flesta verksamheter svårt att placera någon som går efter halva dagen.

Finns det ingen sådan halvdagstjänst ledig kan de inleda förhandlingen att säga upp dig då de inte har en sådan tjänst du behöver ha.
 
De har försökt att omplacerad dig, där det fungerar (kontor) har de ingen ledig tjänst. Du kan tänka dig att gå som förstärkning där det behövs, men den tjänsten finns inte idag och ärligt talat är det i de flesta verksamheter svårt att placera någon som går efter halva dagen.

Finns det ingen sådan halvdagstjänst ledig kan de inleda förhandlingen att säga upp dig då de inte har en sådan tjänst du behöver ha.
Vågar du verkligen vara tvärsäker på det? Jag skulle rekommendera TS att fråga FK istället. Jag är inte alls säker på att det är särskilt lätt för en arbetsgivare att säga upp någon som är sjukskriven.
 
Jag är på @Lovisaleonora s linje.
Arbetsgivaren är inte skyldig att trolla fram ett arbete som inte finns.
Vi har sagt upp två långtidssjukskrivna sista året som inte har kunnat gå tillbaka till ordinarie arbete och ingen passande tjänst har funnits.
Periodvis har vi behövt förstärkning på arbetsuppgifter de har klarat av, men det har inte varit tillräckligt med timmar för att kunna skapa fram en ny tjänst.

Förhandlingar kommer att göras med fack, arbetsgivare, FK och säkert också Arbetsförmedlingen. Det hade i alla fall vi i våra fall.
De personerna har det bra i dag. Den ene är fullt sjukskriven och kommer nog vara så i många år till, men mår bra av att "bara vara hemma".
Den andra är ute på för personen, lämpliga uppgifter hos annan arbetsgivare och tyckte att det här var det bästa som hade hänt. Det fullkomligen strålar om personen, när denne kommer förbi för att fika hos oss.
Lycka till hur det än blir!
mvh
 
Vågar du verkligen vara tvärsäker på det? Jag skulle rekommendera TS att fråga FK istället. Jag är inte alls säker på att det är särskilt lätt för en arbetsgivare att säga upp någon som är sjukskriven.

Inget går att säga säkert förrän efter möten och förhandling, men som sägs ovan: arbetsgivaren har ingen skyldighet att trolla fram ett jobb.

Finns det en ledig plats som man klarar av kan man bli omplacerad på den. Finns inte det, är det rätt kört. Det är ingen rättighet att få gå ner i tid på den plats man är sjukskriven från, om arbetsgivaren behöver en heltidsplats. Det är ju nämligen så att man som huvudregel ska sträva efter att erbjuda heltidstjänster, och i det här fallet finns det ju tydligen ingen halvtidstjänst utan ts har en heltidstjänst men är halvtidssjukskriven.
 
De har försökt att omplacerad dig, där det fungerar (kontor) har de ingen ledig tjänst. Du kan tänka dig att gå som förstärkning där det behövs, men den tjänsten finns inte idag och ärligt talat är det i de flesta verksamheter svårt att placera någon som går efter halva dagen.

Finns det ingen sådan halvdagstjänst ledig kan de inleda förhandlingen att säga upp dig då de inte har en sådan tjänst du behöver ha.
För mig fungerade det även i produktionen på halvtid, dock uppskattade både jag och ryggen kontoret, vilket jag inte framfört till arb giv.
 
Inget går att säga säkert förrän efter möten och förhandling, men som sägs ovan: arbetsgivaren har ingen skyldighet att trolla fram ett jobb.

Finns det en ledig plats som man klarar av kan man bli omplacerad på den. Finns inte det, är det rätt kört. Det är ingen rättighet att få gå ner i tid på den plats man är sjukskriven från, om arbetsgivaren behöver en heltidsplats. Det är ju nämligen så att man som huvudregel ska sträva efter att erbjuda heltidstjänster, och i det här fallet finns det ju tydligen ingen halvtidstjänst utan ts har en heltidstjänst men är halvtidssjukskriven.
Nä, trollar fram kan man inte begära, det förstår jag också.
Men här verkar ju arbetstagaren fungera på halvtid. Då är jag inte säker på att AG kan hänvisa till att här finns bara heltider. Har du något jag kan läsa som stödjer det?
 
Då är jag inte säker på att AG kan hänvisa till att här finns bara heltider. Har du något jag kan läsa som stödjer det?

Finns det inga lediga halvtidstjänster så finns det ju ingen plats för TS som är halvtidssjukskriven. Mitt stöd är förhandlingar med FK och facket i just de här frågorna. Och FK är helt öppna med att arbetsgivaren inte har någon skyldighet att skapa tjänster som inte finns.

När rehabmötet är över och det konstateras att det inte är aktuellt att gå tillbaka på heltid, utvärderas om det finns någon halvtidstjänst. Finns inte det är saken klar.
 
Jag är på @Lovisaleonora s linje.
Arbetsgivaren är inte skyldig att trolla fram ett arbete som inte finns.
Vi har sagt upp två långtidssjukskrivna sista året som inte har kunnat gå tillbaka till ordinarie arbete och ingen passande tjänst har funnits.
Periodvis har vi behövt förstärkning på arbetsuppgifter de har klarat av, men det har inte varit tillräckligt med timmar för att kunna skapa fram en ny tjänst.

Förhandlingar kommer att göras med fack, arbetsgivare, FK och säkert också Arbetsförmedlingen. Det hade i alla fall vi i våra fall.
De personerna har det bra i dag. Den ene är fullt sjukskriven och kommer nog vara så i många år till, men mår bra av att "bara vara hemma".
Den andra är ute på för personen, lämpliga uppgifter hos annan arbetsgivare och tyckte att det här var det bästa som hade hänt. Det fullkomligen strålar om personen, när denne kommer förbi för att fika hos oss.
Lycka till hur det än blir!
mvh
Det vore kanske lättare om jag fick sjukersättning (men att ansöka om det vill jag inte ännu, har inte alls accepterat läget och vill tillbaka helt...) för då kan man ju i någon mån planera framtiden med jobbet lättare än några månader i taget...

Finns det jobb att få på halvtid verkligen? Är ju inte inom kommunen...
 
Nej, inte uttalat. Men det finns jobb där det inte borde spela någon roll om jag jobbar 4 eller 8, tex ett lager vi har där vi packar varor mm.

Det finns många skäl till att man väljer att inte ha deltidstjänster, det är ofta till nackdel för arbetsgivaren. Om de inte idag har deltidstjänster lediga som kan bli aktuella för dig, är det upp till deras välvilja om de vill skapa en sådan tjänst för att få behålla din kompetens.

Om inte, är det uppsägning som kvarstår när rehabutvärderingen signalerar att/om du inte kan återgå till den heltidstjänst du är anställd på.
 
Finns det inga lediga halvtidstjänster så finns det ju ingen plats för TS som är halvtidssjukskriven. Mitt stöd är förhandlingar med FK och facket i just de här frågorna. Och FK är helt öppna med att arbetsgivaren inte har någon skyldighet att skapa tjänster som inte finns.

När rehabmötet är över och det konstateras att det inte är aktuellt att gå tillbaka på heltid, utvärderas om det finns någon halvtidstjänst. Finns inte det är saken klar.
Fast jag menar alltså stanna kvar på sin tjänst, på halvtid, med vikarie på halvtid så länge sjukskrivningen varar. Synd om du inte har något jag kan läsa om det (ämnet kan beröra mig och min galopperande sjukfrånvaro också, det är därför jag frågar).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 652
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp