Uppsägning.

Lilla

Trådstartare
Är det bättre att säga upp sig själv än att bli uppsagt? ( Jag vet att man kan få straffdagar)
(Jag har inte misskött mig)
 
Det beror på. Måste man ha mer info för att kunna säga men generellt är det sämre att säga upp sig själv så länge man inte har misskött sig. Du har mer fördelar i att bli uppsagd i sådant fall.
 
Men det skulle just därför kännas bättre att säga tack och hej än att bli trampad på.
 
Det beror på ur vilken synvinkel du menar bättre?

Grovt generaliserat:
Om du syftar på A-kassan så är det bättre att bli uppsagd men i CV:t ser det bättre ut att ha sagt upp sig själv (naturligtvis beroende på anledningen).
 
Det beror på ur vilken synvinkel du menar bättre?

Grovt generaliserat:
Om du syftar på A-kassan så är det bättre att bli uppsagd men i CV:t ser det bättre ut att ha sagt upp sig själv (naturligtvis beroende på anledningen).


Ja sa upp mig själv. Ska prova att visa den utsatta situationen. Men om det inte går så får jag leva på mina 33.75 % jag har och sparpengar. Det kändes viktigt att få göra detta.
 
Uppsägningstiden brukar vara densamma oavsett om du säger upp dig eller om arbetsgivaren gör det.
Säger du upp dig så har du dock 45??? Dagars karens för A-kasseersättning. (Vilket bara är intressant om man har varit med i A-kassan såpass länge att man är berättigad ersättning).
Sägs du upp så har du rätt till ersättning direkt.

Så min fråga är, oavsett vem som säger upp, har du arbete direkt efteråt eller inte?

Har du referenser du behöver vårda på din arbetsplats?
 
Ibland är det viktigt för just DIG att få säga upp dig själv. Som en markering. Och det verkar du ha gjort. Det kan vara skillnaden mellan sur eftersmak (av arbetsplatsen) eller början på ett nytt liv (känslan man har i efterhand).

Visst är karensen rätt dryg ( praktiken blev det för mig närmare tre månader utan något tillskott från A-kassan), men jag hade förberett mig genom att sanera ekonomin (sagt upp prenumerationer, sparat undan etc) och tog faktiskt den åtstramningen med jämnmod. Det var SÅÅÅÅÅ värt det.

Och det finns andra jobb, för de allra flesta. Jag var beredd att städa om jag inte fått något annat efter x antal månader.
 
Jag är livrädd, det erkänner jag!
Har 33.75 procent tjänst kvar och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
På mitt jobb är inte uppsägningstiden den samma men vi bestämde gemensamt att jag inte behöver jobba något mer.
Jag har inte misskött mig och situationen är extrem. Om jag går till arbetsförnedringen kommer jag att trycka på det, det finns ju undantag för straffkarens.
Bor i en håla där det finns väldigt begränsat med jobb och deg skrämmer mig. Får ut 6600 på det jobbet jag har kvar. Det räcker till hyran och några räkningar till. Får leva på sparpengar i värsta fall.
 
Uppsägningstiden brukar vara densamma oavsett om du säger upp dig eller om arbetsgivaren gör det.
Säger du upp dig så har du dock 45??? Dagars karens för A-kasseersättning. (Vilket bara är intressant om man har varit med i A-kassan såpass länge att man är berättigad ersättning).
Sägs du upp så har du rätt till ersättning direkt.

Så min fråga är, oavsett vem som säger upp, har du arbete direkt efteråt eller inte?

Har du referenser du behöver vårda på din arbetsplats?

Beror på avtalet, men sägs man upp av personliga skäl, får du inte ersättning på en gång, det är när man sägs upp pga arbetsbrist.
 
7 dagars karens vid uppsägning.

7 dagars karens om du blir uppsagd p.g.a arbetsbrist eller om du inte kan jobba kvar p.g.a medicinska/rehab orsaker... Du har 45 + 7 dagars karens om du blir uppsagd p.g.a personliga skäl, avskedad eller säger upp dig själv. Du blir då utan ersättning i drygt 10 veckor....
 
7 dagars karens om du blir uppsagd p.g.a arbetsbrist eller om du inte kan jobba kvar p.g.a medicinska/rehab orsaker... Du har 45 + 7 dagars karens om du blir uppsagd p.g.a personliga skäl, avskedad eller säger upp dig själv. Du blir då utan ersättning i drygt 10 veckor....

Ja 7 eller 52 dagar är alternativen. Rätt till ersättning direkt har man inte.
 
Om man säger upp sig själv hur räknas då A-kassedagarna? Räknas de från första arbetslösa dagen eller från första ersättningsdagen?
 
Jag skulle för min del inte ha något emot att städa men det finns inga sådana jobb heller.
 

Liknande trådar

Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 489
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 970
Kropp & Själ Jag vet att frågeställningen är enorm. Ju äldre jag har blivit ju bättre har jag blivit på att inte döma lika hårt. Vet hur hemskt...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 011
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 791
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp