Uppsägningstid fodervatal

Nominous

Trådstartare
Säkert en helt självklar fråga men jag blir så frustrerad så jag måste ändå höra mig för.
Har haft hästen utlånad på foder och i avtalet skrev vi två månaders uppsägningstid - inget att avtalet skulle löpa ett år eller så utan löper tills vidare med två månaders uppsägningstid åt vardera håll.
För 3 veckor sedan sa fodervärden upp avtalet. Vi preliminärbokade återtransport (som hon ska ombesörja enligt avtal) 2v senare. Alltså för en vecka sedan. Jag fixade en stallplats för allt pekade ju åt att hästen kommer hem. Fodervärden meddelar att hon inte kan köra ner hästen så vi bestämde att nästa vecka ska hästen köras hem. Nu har hon igen meddelat att hon inte kommer köra hem hästen förrän tidigast om 3 veckor då dom inte har sällskap åt sin andra häst. Här står jag med en bokad stallplats och betalar för en tom box. Iomed att vi pratat om att hon ska skjutsa ner hästen så måste jag ju ordna en stallplats för jag kan inte riskera att hästen står på garageuppfarten utan någon stans att ha den.

Jag förstår ju att uppsägningstid är uppsägningstid och att hon har väl rätt att ha hästen dessa två månader. Helst hade jag ju åkt och hämtat hem hästen då jag dessutom vet att han bara går i en hage och inte rids då hon köpt ny häst. Visst det går ingen nöd på honom men jag ogillar att han kommer i andra hand och glöms bort/inte finns tid eller intresse. Då vill jag hellre att han kommer hem.

Ska jag nu i två månader stå och betala stall uti fall att han skulle komma hem med risk för att han blir kvar där i två månader då hon skjuter fram leveransdatum hela tiden.
Har jag någon rätt över huvud taget? Jag räknar med att jag inte har det. Blir så frustrerad bara..
 
Ni har en överenskommelse att hästen ska hem, första omgången. Du var generös och återtog hästen tidigare. Hon hoppar av den överenskommelsen. Min tolkning är att hennes förändringar gör att du står med kostnader hon får ta ansvar för.
 
Ni har en överenskommelse att hästen ska hem, första omgången. Du var generös och återtog hästen tidigare. Hon hoppar av den överenskommelsen. Min tolkning är att hennes förändringar gör att du står med kostnader hon får ta ansvar för.

Tack för svar!
Jag har ju ingen koll alls på juridik så det är så svårt att veta vad man ska göra eller vad man har rätt till. Men på nåt sätt känns det ju som iomed att vi sa att hästen skulle komma hem redan efter två veckor efter uppsägning, även om det var preliminärt, så borde ju hästen ska hem och hon inte kan ändra sig helt plötsligt och ska ha kvar hästen ytterligare 3 veckor. Då står ju jag där men en stallplats till ingen nytta. Så ja det hade ju varit mer rätt om hon betalade min stallhyra som jag får betala.

Det känns ju jättekonstigt att inte skaffa en stallplats direkt när man vet att med största sannolikhet kommer hästen hem. Och jag tror inte man ska räkna med att hitta en passande stallplats där dom håller platsen utan att man betalar och man får komma när som hels inom två månader när det passar. Då håller man ju en plats för stallägaren utan att dom får betalt på kanske två månader. Det kan jag ju inte räkna med.
 
@Nominous tror du får det otroligt krångligt om du vill dra det vidare. Trots allt har ni kontrakt och FV har ju gjort helt rätt enligt det och sagt upp i tid.

visst är det surt att du står med onödig hyra och inte alls schysst av FV att ändra muntliga överenskommelser ! Riktigt dåligt rentav .

Men som sagt, att driva det lär kosta mycket mer och är inte värt det. Jag tror inte du har en chans ang ekonomisk ersättning faktiskt eftersom det skrivna kontraktet följs ändå ang slutdatum.

Din fråga är väl snarare som jag tolkar det om du har rätt att åka och hämta hem hästen tidigare ?
 
Men är det inte 8 veckor från det att hon sa upp det? Det kan väl omöjligt vara två månader från nu?
Om jag förstår det rätt på din text så efter 5 veckor efter uppsägningen skulle hon köra hem hästen till dig, men nu meddelat att hon inte kan förrän 3 veckor (8 veckor sammanlagt) pga sällskap till sin häst.
Jag hade för mig att uppsägningstid är hela perioden ut, men kanske fått det om bakfoten och i och med att ni kommit överens om något annat vet inte jag vad som gäller längre.
 
Tack för svar!
Jag har ju ingen koll alls på juridik så det är så svårt att veta vad man ska göra eller vad man har rätt till. Men på nåt sätt känns det ju som iomed att vi sa att hästen skulle komma hem redan efter två veckor efter uppsägning, även om det var preliminärt, så borde ju hästen ska hem och hon inte kan ändra sig helt plötsligt och ska ha kvar hästen ytterligare 3 veckor. Då står ju jag där men en stallplats till ingen nytta. Så ja det hade ju varit mer rätt om hon betalade min stallhyra som jag får betala.

Det känns ju jättekonstigt att inte skaffa en stallplats direkt när man vet att med största sannolikhet kommer hästen hem. Och jag tror inte man ska räkna med att hitta en passande stallplats där dom håller platsen utan att man betalar och man får komma när som hels inom två månader när det passar. Då håller man ju en plats för stallägaren utan att dom får betalt på kanske två månader. Det kan jag ju inte räkna med.
Vänta lite nu, jag tror det blivit något missförstånd i din första text, så menade du i din text att hästen skulle åkt hem 2 veckor efter uppsägningen, kunde inte köra den veckan och skulle göra nästa vecka och att hon nu vill ha den kvar 3 veckor ytterligare (borde bli 6 veckor sammanlagt om jag förstått rätt)?
 
@Nominous tror du får det otroligt krångligt om du vill dra det vidare. Trots allt har ni kontrakt och FV har ju gjort helt rätt enligt det och sagt upp i tid.

visst är det surt att du står med onödig hyra och inte alls schysst av FV att ändra muntliga överenskommelser ! Riktigt dåligt rentav .

Men som sagt, att driva det lär kosta mycket mer och är inte värt det. Jag tror inte du har en chans ang ekonomisk ersättning faktiskt eftersom det skrivna kontraktet följs ändå ang slutdatum.

Din fråga är väl snarare som jag tolkar det om du har rätt att åka och hämta hem hästen tidigare ?

Nää nån rättslig process är jag inte ut efter, det är det inte värt. Mer vad jag har ''rätt'' till och kan hävda i ett försök att lösa situationen som är rätt frustrerande. Så ja jag hämtar väl hellre hem hästen. Jag vill inte tjaffsa. Men jag räknar ju kallt med att jag inte har rätt att hämta han så än så länge ligger jag lågt mer än att jag påtalat att jag blir ledsen över att måsta stå och betala tom box när vi pratat om att han ska hem och sen skjuts det på det hela tiden.
 
Vänta lite nu, jag tror det blivit något missförstånd i din första text, så menade du i din text att hästen skulle åkt hem 2 veckor efter uppsägningen, kunde inte köra den veckan och skulle göra nästa vecka och att hon nu vill ha den kvar 3 veckor ytterligare (borde bli 6 veckor sammanlagt om jag förstått rätt)?

Ja hästen skulle hem 1,5v efter uppsägningen. Så 3 dar efter hon sagt upp hästen ordnade jag stallplats iomed att hästen skulle komma hem snart. Men sen har det skjutits på det först två veckor till och sen ytterligare 2v som tidigast beroende på när dom hittat ny häst. Och jag kan omöjligt veta när de hittat ny häst. Så jag gick med på att ta hem hästen efter redan 1.5v efter uppsägning.
 
Ja hästen skulle hem 1,5v efter uppsägningen. Så 3 dar efter hon sagt upp hästen ordnade jag stallplats iomed att hästen skulle komma hem snart. Men sen har det skjutits på det först två veckor till och sen ytterligare 2v som tidigast beroende på när dom hittat ny häst. Och jag kan omöjligt veta när de hittat ny häst. Så jag gick med på att ta hem hästen efter redan 1.5v efter uppsägning.
Har ni uppsägningen och när hästen skulle hem skriftligt? Tänker då går det lättare att bevisa den nya överenskommelsen i och med att båda parter var med på det?
 
Ja hästen skulle hem 1,5v efter uppsägningen. Så 3 dar efter hon sagt upp hästen ordnade jag stallplats iomed att hästen skulle komma hem snart. Men sen har det skjutits på det först två veckor till och sen ytterligare 2v som tidigast beroende på när dom hittat ny häst. Och jag kan omöjligt veta när de hittat ny häst. Så jag gick med på att ta hem hästen efter redan 1.5v efter uppsägning.

Jag förstår dig och hade faktiskt meddelat fodervärden att eftersom denne ändrar sina besked hela tiden, får denne stå för dina kostnader (som du fått för att fv ändrar sig och inte kan planera). Att det sedan kanske inte går att få ut pengarna är i min värld en annan sak.
 
Har ni uppsägningen och när hästen skulle hem skriftligt? Tänker då går det lättare att bevisa den nya överenskommelsen i och med att båda parter var med på det?
Nej vi tog det över telefon, men andra överenskommelsen har jag på sms. Men hon hänvisar bara till att vi preliminärbokat. Men om jag säger att vilken dag som helst passar för mig och hon skriver ''det blir någon gång mellan 24-28 maj'' så räknar jag med att han kommer då även fast vi inte sagt dag och tid. Jag kan inte vänta med att skaffa stallplats.
Detta är preldatum nr 2.Vi pratade innan detta på telefon att han skulle komma 1,5v tidigare men då ville hon ändra med detta sms.
 
2 mån kallhyra låter billigare än en process... surt sa räven
Jag tänker inte dra igång nån process. Jag vill bara höra mig för om uppsägningstiden är hennes rätt att förfoga över hästen även om vi flera ggr sagt att hästen ska skjutsas hem tidigare. Det har även varit hennes förslag att köra ner honom tidigare så då han var värd bättre än att gå där i en hage och komma i andra hand.
Alltså min fundering är om jag kan åka och hämta hästen innan uppsägningstiden löpt ut eftersom vi båda sagt att hästen ska hem men hon ändrar sig hela tiden.
Nån process är jag inte intresserad av. Bara vad jag har rätt att göra utan att starta process.
 
Jag förstår dig och hade faktiskt meddelat fodervärden att eftersom denne ändrar sina besked hela tiden, får denne stå för dina kostnader (som du fått för att fv ändrar sig och inte kan planera). Att det sedan kanske inte går att få ut pengarna är i min värld en annan sak.
Ja det är väl lite så jag tänker. jag räknar med att inte kunna hämta hästen eller att hon ska betala mina utgifter men jag hoppas att mina kostnader, eller ev förbrukande av uppsägningstid, kan skynda på henne att planera och bestämma hemfärd eller att jag får komma och hämta honom. Just nu lever jag i nån ovisshet där jag inte kan planera nånting. Uppsägningstiden går ut mitt i min semester där jag ska vara bortrest, jag betalar för en box jag inte använder och jag får meddela stallägaren nya ankomstdatum hela tiden och hon får jätteproblem med planeringen av ihopsläpp av gruppen av hästar. De har planerat ihopsläpp av hästarna till 28e då min skulle komma senast och därför har några fått vänta med att komma med sina hästar och sen nu ska jag meddela att min inte kommer förrän tidigast två v efter, kanske ännu senare. Det är jag som hamnar mitt emellan och upplevs problematisk och så vill jag inte starta relationen i ett nytt stall. Så det enklaste just nu känns att meddela fodervärden att hon får köra ner hästen det datum uppsägningstiden går ut och att det inte finns några alternativ. Då kan jag planera, stallägaren kan planera och jag slipper detta hattande fram och tillbaka.

Men det är ju inte jättekul att veta att han går där och kommer i andra hand som hon själv har uttryckt det. Så det känns ju inte jättebra att maxa uppsägningstiden bara för att jag ska få kunna bestämma ett datum utan massa strul.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 983
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 831
Senast: Piaff
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 110

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp