Uppsägningstid ? Kallhyra ?

Krans

Trådstartare
Hur lång uppsägningstid har ni på eran boxplats ? Vad betalar i kallhyra / full pris ? Ska kallhyran vara en viss " procent " av hela hyran ?
 
Vi har en kalendermånad uppsägning (om man t ex säger upp boxen mellan 1 och 30 april betalar man hyra och tar stallpass i maj). "Kallhyran" är ordinarie hyra minus en schablonkostnad för hösilage.
 
Uppsägningstid 1 månad. Full pris ca 2 500kr kallhyra (endast boxen) är 1 000kr, men för att utnyttja kallhyran får inte hästen stå i boxen.
Har helinackordering, är annat för de som står i det andra stallet de betalar samma hyra oavsett om hästen är där eller ej.
 
2 månaders uppsägningstid. Ingen kallhyra utan fast pris för box, lösdrift, strö (1 bal per månad) och fritt grovfoder. Så samma pris hela uppsägningen. Ingen reduktion om man flyttar tidigare. Vattenpass (3 per månad) ingår under uppsägningstid.
 
Det vanligaste som inhyrd under alla år, olika ställen, är en månads uppsägning och full hyra under uppsägningstiden oavsett om hästen flyttat eller står kvar.

Bara ett av alla ställen har haft kallhyra, och då var det just kallhyra under hela året. Har aldrig stått på ett ställe som hade kallhyra parallellt med tjänster s a s.
 
Nu har jag eget, men i förra hade vi tre månader med kallhyra. Om stallägaren hittade någon annan tidigare slapp man hyran.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 106
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 825
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Jag har en fundering och vill gärna ha svar av någon juridiskt kunnig. I stallet jag hyr boxplats vill förnya sitt kontrakt. Dock med en...
2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp