Uppsittningsproblem

amo123

Trådstartare
Hej
Jag har en häst som är mycket svår att få stå still vid uppsittning. Än så länge har det bara funkat när någon hållt i honom. Många säger olika saker, att det bara är en "fas", ta ut någon som kan hjälpa till, olika övningar (som inte riktigt funkat) och massor med andra tips, och jag är väldigt kluven. Jag har ingen aning vad jag ska göra. Jag vet att detta inte är något nytt, det är därför jag ber om hjälp. Har ni några tips som ni vet faktiskt hjälper?
 
För mig har godis funkat bäst. Rider en f.d. travare som gärna stegade runt. Inga större problem för de som hoppade upp från marken och kunde hoppa med, men jag sitter upp från pall.
Jag mutade med godis när han stod still. Sen väntade jag längre och längre innan han fick godisen när han stod still. Nu kan jag hoppa upp, sätta mig rätt i sadeln och sen får han godisen innan vi går iväg. Jag behöver inte ge godis längre egentligen, men brukar ge en eller två åt varje håll för att stretcha nacken.
 
Jag har lite samma problem, ibland vill min pålle gå framåt eller vända baken åt mig, men bäst för mig funkar att man tar ett steg i taget, och att ha godis som beröm. T.ex först sätter du händerna på sadeln (hur du nu än tar dig upp), står han still-beröm, sen sätter du foten i stigbygeln - står han still -beröm, osv. Om han inte står still så börjar du om allt tills han gör rätt. :)
 
Jag har sen aldrig hört om nån häst som haft det problemet i "fas", för om din häst inte vill stå still så kommer han ju sen på att det är ganska smidigt för att inte bli riden och fortsätter göra det, så är nog bäst att inte försöka vänta ut det :)
 
@amo123
Min häst var likadan när jag fick honom. Han var en taggad nyinriden 3-åring, så han tyckte att det var jättetråkigt att stå still och vänta på att matte skulle kravla sig upp. Ibland kunde det ta 5-10 minuter att komma upp, men jag nötte på och gav aldrig upp. Det tog några veckor, men med envishet och tålamod så lärde han sig att stå still till slut. Jag sitter alltid upp med pall, så då är det ju ännu svårare om dom inte står still.

Jag gjorde inte så; men det kan ju underlätta om man ställer hästen längs en vägg.
 
Hej
Jag har en häst som är mycket svår att få stå still vid uppsittning. Än så länge har det bara funkat när någon hållt i honom. Många säger olika saker, att det bara är en "fas", ta ut någon som kan hjälpa till, olika övningar (som inte riktigt funkat) och massor med andra tips, och jag är väldigt kluven. Jag har ingen aning vad jag ska göra. Jag vet att detta inte är något nytt, det är därför jag ber om hjälp. Har ni några tips som ni vet faktiskt hjälper?

Jag har två unghästar som är under inridning. De hade lite problem att stå stilla när jag satt upp och av. Därför mutade jag dem med godis, det behövdes vid ungefär fem tillfällen och så har de lärt sig både att stå stilla, och att förvänta sig godis... på den ena, som är stabil i psyket, har jag nu avskaffat godiset. Den andra kan få godis ett par gånger till innan det ska bort.
 
Jag har sen aldrig hört om nån häst som haft det problemet i "fas", för om din häst inte vill stå still så kommer han ju sen på att det är ganska smidigt för att inte bli riden och fortsätter göra det, så är nog bäst att inte försöka vänta ut det :)
Ja, det med fas är jag inte så säker på, då han är rätt ung, pigg och gärna vill "köra igång" så snabbt som möjligt. :)
 
Kan han stå still 'i vanliga fall' när du ber om det? Utan att sitta upp? När du spänner gjorden? Övrig hantering? Sitter du upp från pall?



När jag fick min unghäst (oinriden) var den en orolig själ som knappast visste vad 'still' betydde. Nu satt jag aldrig upp innan hon lärt sej bla att vänta och stå still men innan dess var det ett digert jobb.

Mycket och konsekvent träning har det blivit.
Och professionell hjälp (allmän hantering) gav många nyttiga nycklar till resultatet. Idag står den som ett ljus och kan tillåta sig vänta på mina signaler. Det är fortfarande en häst som reagerar fort och går lätt upp i varv.

Konsekvent på en röd tråd, vara tydlig, så att hästen förstår och alltid vet vad du förväntar dej att den ska göra. Ta hjälp av lämplig rätt person, helst proffs, om man känner att man inte kommer någon vart.

-Godis som föreslagits redan kan fungera bra på många hästar
-Är den väldigt på, är de kanske onödigt att be den vänta för länge på att få gå iväg.
-Utnyttja hjälp från backen och fasa bort allt eftersom.
 
Kan han stå still 'i vanliga fall' när du ber om det? Utan att sitta upp? När du spänner gjorden? Övrig hantering? Sitter du upp från pall?



När jag fick min unghäst (oinriden) var den en orolig själ som knappast visste vad 'still' betydde. Nu satt jag aldrig upp innan hon lärt sej bla att vänta och stå still men innan dess var det ett digert jobb.

Mycket och konsekvent träning har det blivit.
Och professionell hjälp (allmän hantering) gav många nyttiga nycklar till resultatet. Idag står den som ett ljus och kan tillåta sig vänta på mina signaler. Det är fortfarande en häst som reagerar fort och går lätt upp i varv.

Konsekvent på en röd tråd, vara tydlig, så att hästen förstår och alltid vet vad du förväntar dej att den ska göra. Ta hjälp av lämplig rätt person, helst proffs, om man känner att man inte kommer någon vart.

-Godis som föreslagits redan kan fungera bra på många hästar
-Är den väldigt på, är de kanske onödigt att be den vänta för länge på att få gå iväg.
-Utnyttja hjälp från backen och fasa bort allt eftersom.

Nej, han är väldigt lugn i övrig hantering, bara detta med uppsittning :)
 
Då hade nog jag utgått från en situation där det fungerar och jobbat därifrån. (gå tillbaka några steg)

Ta hjälp från backen och lägga ner en period av extra energi på problemet.

Röstträna (båda mina hästar har lärt sej att et visst ptro, det betyder 'nu måste jag stå still och hon menar allvar'- bra i många situationer)

Analysera sej själv 'vad gör jag som kan påverka'?
Låt honom springa på lina några varv innan uppsittning för att ta bort toppen av energi?
:)
 
Detta kanske inte fungerar på alla hästar men har garanterat fungerat på min! Har alltid haft problem med uppsittningen med min nerviga dam (under 3 års tid). Har flugit i backen ett par gånger vid uppsittning då hon kastat sig. Fick nog efter att ha provat ett antal knep. Är ingen westernryttare alls egentligen (tävlar hoppning) men detta fungerade utmärkt. Dessutom inget skäll/dra/stress. Tog det bara lugnt och sansat hela vägen :). Efter 1 vecka stod hästskrället nöjt HELT stilla både när jag hoppade upp och när jag satt mig i sadeln. http://www.luckyrider.se/john-moore-hur-du-lar-hasten-att-sta-stilla-vid-uppsittning/
 
När jag fick hem min häst i våras gick han alltid undan från pallen när jag skulle sitta upp. (han hade börjat med det hos sin förra ägare). Jag började ge honom lite godis när han stod still bredvid pallen samt när jag suttit upp. Numera går han inte ett steg framåt för ens han har fått sitt godis ;-)
 
Det enda som jag har anammat av NH är just vid uppsittning. Jag böjer hästens huvud mot mig. de kommer då ingen vart om de vill gå annat är runt. Bra även på hästar som har sadeltvångtensenser.
Sitter alltid upp från kökstege, men första gångerna jag skulle sitta upp utan var ute i skogen på hemväg (tappade mobilen när vi var längst bort o fann inget att kliva på). Den stog still medan jag äntrade upp. På en 3 åring som var 184 hög:crazy:. hästen som är het har alltid då stått stilla o även på tävling.

Jag vill inte ha ngn som är "snäll" o erbjuder sig att hålla i.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
852
Senast: BernT
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 214
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Min diskmaskin
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp