Urs MH och mina nerver

escodobe

Trådstartare
Blä om två veckor är det dags för vrålapans Mh och jag är fånigt nervös. Hans inkallning suger fortfarande:( Vill han bara så kommer han som ett skott, men vill han inte så är han helt döv. Tänk om vi får bryta för att han får för sig att inte komma.... Fy vad surt. Eller främmande hundar. Han lär ju gå i spinn av alla dofterna.

HU!

Vad det gäller momenten så tror jag mest att han inte kommer vara intresserad av att leka med de okända typerna och att han tänker skälla på allt skumt.
 
Sv: Urs MH och mina nerver

MH är inte en lydnadstävling.
Leon drog ett frivarv runt klubbstugan o halva byn i stället för att jaga trissan, en förbpasserande fick fatt på honom.
 
Sv: Urs MH och mina nerver

MH är inte en lydnadstävling.
Leon drog ett frivarv runt klubbstugan o halva byn i stället för att jaga trissan, en förbpasserande fick fatt på honom.

Det är mest det att det skulle vara ohyggligt surt att få bryta halvägs för något så irriterande som att man inte får in hunden i tid. Vi är ju så lågprioriterade så när jag äntligen fått tummen ur och äntligen kommit med så skulle jag bli hemskt besviken om det bara blev pannkaka.

Inkallningsproblemet har dessutom blivit lite av en ond cirkel, jag försöker ju öva i inhängnade områden men han vet ju om att de är inhängnade på de ställen vi normalt tränar. Oftast så är det bara lite dövhet "ska bara" eller springtokryck.
Det kan fungera fint länge och sen en dag bara vara totalt bortblåst han har vid ett tillfälle för något år sedan dragit från full lek med massa hundkompisar sådär 70 meter för att hälsa på en främmande hund så jag vågar helt enkelt inte ha honom lös utan lina eller inhägnat område efter det.

Det passar helt enkelt bara att komma när han vill tjäna något på det.
 
Sv: Urs MH och mina nerver

Visst ett Mh eller Mt är inte en "lydnadstest", men just inkallning och släppande är avgörande för att testerna skall gå att genmföra!
Har varit på ganska många Mh/Mt där hundar brutits pga att dessa två "moment" inte fungerat.

Så till TS säger jag bara: Kämpa på! Träna mycket inkallning på inhägnade platser där du själv kan kontrollera störningarna.

/Swat
 
Sv: Urs MH och mina nerver

Haha, på min hund fungerade inte inkallningen nå vidare heller :crazy: publiken stod och skrattade :o

Visserligen hon vände på en femöring när jag kallade men det var ju så roligt överallt så hon sprang förbi..... hon sprang före och kollade vad som skulle ske på nästa station osv. Det var pinsamt :angel: Uppfödarna var med och funderade hur vi hade det med inkallning och det var fler hundar från samma kennel som sprang och sprang. Uppfödarna skojade och sade att de skulle köra hårt med inkallningsträning på lägret.

Min hund var inte så mogen utan vi hade kunnat vänta fler månader, hon var lite sådär unghundsstuddsig och flamsig. På skottet så sprang hon och skulle kolla vad det var så tyvärr fick hon ingen etta där, beskrivaren visste inte hur h*n skulle skriva så jag fick vänta ända tills allt var klart innan jag fick mina papper. Den såg att det inte fanns någon rädsla men hon blev nyfiken och sprang iväg för att leta reda på skytten.
 
Senast ändrad:
Sv: Urs MH och mina nerver

Men även om du blir bruten för att hunden inte kommer på inkallning inom tiden så får ju hunden känd mental status. Frågan är alltså om det är jätteviktigt för dig själv att han genomför hela banan?

ÄR det för att få tävla eller för avelns skull du gör beskrivningen? ÄR det bara för tävling så är det ju skit samma om du blir bruten för en sån sak egentligen, även om jag naturligtvis förstår att det såklart är kul att se sin hund genom hela banan.

Surt såklart, men inte hela världen!
 
Sv: Urs MH och mina nerver

Men även om du blir bruten för att hunden inte kommer på inkallning inom tiden så får ju hunden känd mental status. Frågan är alltså om det är jätteviktigt för dig själv att han genomför hela banan?

ÄR det för att få tävla eller för avelns skull du gör beskrivningen? ÄR det bara för tävling så är det ju skit samma om du blir bruten för en sån sak egentligen, även om jag naturligtvis förstår att det såklart är kul att se sin hund genom hela banan.

Surt såklart, men inte hela världen!

Varken för tävling eller avel. Det finns väldigt få mentalbeskrivna tibbeterrier. Även om han har blivit för gammal för att få resultat officellt så vill jag bidra med något i alla fall.
 
Sv: Urs MH och mina nerver

Det går säker bra, precis som någon skrev så är det ju inte en tävling. Jag önskar jag kunde gjort mh test på min pudel för det skulle vara kul att se men han är tyvärr för feg. Skotten har jag lyckats träna bort så det hade han klarat men jag vill inte utsätta honom för spökena då jag vet att han hade blivit rädd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och...
Svar
11
· Visningar
1 599
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 365
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 891
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp