USA-kunniga: Titta hit!

@Jerseyite Charleston ser helt fantastiskt fint ut!

Det finns mycket att se langs I-95 ...
Downtown Fredericksburg i Virginia nar man aker fran Washington DC soderut har mycket fran the revolutionary och the civil war. Mycket trevligt med mycket god mat.
Fayetteville North Carolina har ocksa mycket civil war och "bummuls plantage" historia.
Forutom Charleston bjuder South Carolina pa Congaree National Park, en mycket trevlig naturupplevelse om man gillar sadana. SC har aven Myrtle Beach och Hilton Head som ar valkanda "beach mal".
I Georgia ar Savannah mycket sevart med mer civil war och bummulsplantager ...
St. Augustine i Norra Florida ar USA's aldsta stad (men raknas inte alltid da det var Spanjorerna som startade den) St. Augustine har ett gammalt fort, fantastiska strander, och mycket god mat. (Dar har jag bott ett tag)

Vilda hastar finns att titta pa efter vagen ocksa.
I North Carolina finns en hel mangd av vilda hast jordar ... I Maryland/Virginia finns atminstone en vid gransen och Georgia har minst en vild hastjord om man ar interesseard. De ar alla i quaint sma stallen med bra beacher och mycket annat att gora ocksa.

Det enklaste ar att googla avstandet fran I-95 och stanna efter vagen. Fran Washington DC till St. Augustine FL ar det i runda tal 12 timmars korning (och fran St Augustine till Kennedy space center ar det runt 2 timmar) sa en eller tva natter efter vagen ar att recommendera om man inte vill hets kora.
 
Vilka bra tips alla kommer med! Själv har jag aldrig varit i USA men när man läser den här tråden blir man ju jättesugen!
@niphredil du kan inte tänka dig att sända resan live över nätet så att man kan få vara med på ett hörn utan att plånboken drabbas? :angel:
Haha såklart vi gör det! Och visst blir man sugen? :) Jag har som sagt aldrig varit jättepepp på USA men nu längtar jag tills vi åker!

@hastflicka Tusen tack för alla tips återigen! Vi vill absolut inte hetsköra utan kommer absolut vilja göra många stopp och avstickare :). Vilda hästar låter för övrigt helt fantastiskt!
 
Kommer nog ge honom den här boken för övrigt:

eastern-usa.jpg


Mycket mer omfattande än den andra jag hittat :).
 
Eller hur! Jag hade tagit en guidad tur (finns massor av olika) för att kika på välbevarade historical homes och sedan ätit en massa god mat... och definitivt åkt ut för att titta på en plantation, t.ex Boone Hall.
Gud vilka bra tips! Tack så jättemycket :).
 
Och en till fråga: bör man boka boende i förväg eller kan man ordna det efter vägen?
 
Och en till fråga: bör man boka boende i förväg eller kan man ordna det efter vägen?

Jag skulle boka boende i Washington DC och i Titusville (Kennedy Space Center), atminstone om jag ville ha rum pa ett "lagpris motell". Men efter vagen skulle jag inte bry mig om att gora det om jag inte hade ett specifikt stalle som ar typiskt "turistigt" just nar jag kommer.
Jag har varit med om att det inte fanns plats pa motellet en gang under alla ar jag akt "pa vinst och forlust" sa det ar inte direkt vanligt att det ar fullbelagt pa motellen efter vagarna ens under hogsasong, och det har alltid funnits rum, kanske lite dyrare an vad jag tankt, men inte tillrackligt for att avskracka mig och lara mig att boka i forvag:p.
 
Tänk på att ha en superbra och heltäckande rese- och sjukförsäkring. Kolla jättenoga med ert försäkringsbolag. Normalt skydd är ofta bara för 14 dagar och händer det något så man måste till läkare osv så blir kostnaderna skyhöga. Ofta måste man komplettera sina försäkringar före resan.
 
Jag vill gå på Disney World i Orlando i såna fall. Är det värt det?
Nä tycker inte jag iaf :o

Gillar ni att bada så finns det många fina stränder. Kalla källor finns också tex Ginny Springs (om ni är där den varma tiden).

Everglades och Key West kan vara värt ett besök, men det är långa distanser att köra.

Var lite försiktiga och "streetsmarta", det är inte som hemma i Europa. Delar av Miami kan vara riktigt ruggiga så det är bäst att hålla sig till turistdistrikten.
 
Tänk på att ha en superbra och heltäckande rese- och sjukförsäkring. Kolla jättenoga med ert försäkringsbolag. Normalt skydd är ofta bara för 14 dagar och händer det något så man måste till läkare osv så blir kostnaderna skyhöga. Ofta måste man komplettera sina försäkringar före resan.
De flesta hemförsäkringar har väl 45 dagars reseskydd? Det har vi i alla fall. Jag har aldrig kompletterat för en resa, om jag inte rest i mer än 45 dagar.
 
Var lite försiktiga och "streetsmarta", det är inte som hemma i Europa.
Jag har rest mycket på egen hand i Afrika så säkerhetsmässigt känner jag mig inte så orolig.

Tack för alla tips! Jag är inte så sugen på att spendera tid i Miami men kan ju hända att min man vill det. Stränder lockar inte särskilt, vi får mycket sol och bad när vi åker till min mans familj varje år.
 
Jag vill gå på Disney World i Orlando i såna fall. Är det värt det?
Nä tycker inte jag iaf :o...
Det beror nog helt och hållet på vad man är intresserad av. :)
Jag var utbytesstudent i Ohio 88/89 och organisationen jag åkte med anordnade resor till Washington DC och Orlando som jag åkte med på.
Vi var i Washington DC i april och prickade körsbärsträdens blomning - magiskt vackra - och det ingick guidade turer på alla memorials och muséer plus Williamsburg med omnejd.
Trots att historia var något av ett "hatämne" i skolan hemma i Sverige tyckte jag att den resan var superintressant eftersom vi läste amerikansk historia på High School och hade en jättebra lärare.
Resan till Orlando var på jullovet och det var häftigt att vara med och fira Musse Piggs 60-årsdag på nyårsafton :) i "The Magic Kingdom". (Disneyworld)
Jag var alltså där som sjuttonåring och tyckte att både det och Epcot Center var en upplevelse.
Min familj kom över när jag tog graduation och då flög vi till Orlando eftersom lillasyster också ville gå på Disneyworld. ;) Då hade MGM Studios precis öppnat, så vi var där och jag tyckte att det också var jättehäftigt.

@niphredil Beroende på hur nördig mannen är kanske han vill åka till Wapakoneta? :D
 
@Keb71 Han är supernördig :D. Har funderat på Wapakoneta men det blir som åtta timmar åt helt fel håll tyvärr!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp