USA-kunniga: Titta hit!

OT men måste bara säga att din present till Hosey är så himla fin! :up::up::up:

(Jag fyller snart år, du kan få planera min present också :love:)
Åh men tack! Vad roligt att du tycker det :). Jag längtar tills jag får ge honom presenten :D.

Haha I fix, inga problem alls :cool: :love: :D.
 
Har googlat vidare och blir alldeles snurrig. Verkar som att vi antingen måste ha skaffat ett kreditkort innan vi åker eller gå igenom en hel del bök annars? Detta pga reglerna kring hyrbilarna.

@Hero Hade ni kredit- eller debitkort?
 
Har googlat vidare och blir alldeles snurrig. Verkar som att vi antingen måste ha skaffat ett kreditkort innan vi åker eller gå igenom en hel del bök annars? Detta pga reglerna kring hyrbilarna.

@Hero Hade ni kredit- eller debitkort?

För mig dög det med debit så länge kag hade två id. Pass o körkort funkade och det hade jag ju ändå med mig. Detta var i somras i Chicago. (Annars hade jag iofs ett bensinkort kopplat till visa med ett par tusen i kredit som säkert funkat)
 
Har googlat vidare och blir alldeles snurrig. Verkar som att vi antingen måste ha skaffat ett kreditkort innan vi åker eller gå igenom en hel del bök annars? Detta pga reglerna kring hyrbilarna.

@Hero Hade ni kredit- eller debitkort?

Om det ar ett debit kort som kan anvandas som kredit kort "ska" det ga bra. Jag skulle dock kolla med biluthyrarna (ett par olika) om reglerna. sok pa namnet och .com sa borde det vara den Amerikanska siten som kommer upp. De flesta har sa man kan "chatta" pa deras website.
 
För mig dög det med debit så länge kag hade två id. Pass o körkort funkade och det hade jag ju ändå med mig. Detta var i somras i Chicago. (Annars hade jag iofs ett bensinkort kopplat till visa med ett par tusen i kredit som säkert funkat)
Vad bra! Vilket företag hyrde du av?
Om det ar ett debit kort som kan anvandas som kredit kort "ska" det ga bra. Jag skulle dock kolla med biluthyrarna (ett par olika) om reglerna. sok pa namnet och .com sa borde det vara den Amerikanska siten som kommer upp. De flesta har sa man kan "chatta" pa deras website.
Det är just efter att ha tittat på företagens hemsidor som jag upptäckt böket med debitkorten. Kommer maila när det börjar närma sig mer, ville bara höra här först vad folk har för erfarenheter :).
 
Dem flesta hyrbilarna kan man få med EZ-Pass så vägtullarna tar hand om sig själva.
Förresten, när jag läste på Lonely Planets forum så stod det att det inte är några tullar när man kör den sträckan. Stämmer det?
 
Visst var det Washington DC - Kennedy Space Center vi talade om? I sa fall ar det inga tullar alls sa det behover du inte tanka pa ... inte heller om ni aker DC Texas, vill jag minnas.
Yep, DC till Kennedy space center :). Super att det inte är några tullar! :)
 
Får jag komma med ett tips? Senast jag hyrde bil, i Florida, hade jag "glömt" att lyset inte tänds automatiskt som på svenska bilar (inte alla i alla fall). Glatt körde jag ut från en upplyst parkeringsplats - rakt ut i kolsvart mörker. Såg INGENTING! Visste inte var ljus-knapparna satt, heller. Behöver jag säga att där blev en stunds panik - och en himla tur att det inte slutade i olycka.....
 
Får jag komma med ett tips? Senast jag hyrde bil, i Florida, hade jag "glömt" att lyset inte tänds automatiskt som på svenska bilar (inte alla i alla fall). Glatt körde jag ut från en upplyst parkeringsplats - rakt ut i kolsvart mörker. Såg INGENTING! Visste inte var ljus-knapparna satt, heller. Behöver jag säga att där blev en stunds panik - och en himla tur att det inte slutade i olycka.....
Tack för tipset :). Är dock samma sak med spanska bilar så vi är vana, men för andra kan det ju vara ett väldigt hjälpsamt tips :).
 
Har hittat väskan jag ska lägga de fysiska presenterna i (guidebok, min lilla inspo-bok mm) och slå in och ge på själva födelsedagen:

media-000000000106535001-906192-9-1-PMASTER-1224517.png-489Wx357H


:D
 
@hastflicka + andra med koll! om man inte kan åka höst eller vår (pga omöjligt att få ledigt) och istället blir tvungen att åka på sommaren - när på sommaren är minst dåligt att åka? Jag tänker främst pga mycket folk och inte pga värmen (som vi kan överleva, särskilt min make). Är det fortfarande packat med turister och semesterfirare överallt de två sista veckorna i augusti eller har det hunnit lugna sig då? Eller är de två sista veckorna i juni bättre då tror ni?
 
Juni ar mycket battre an Augusti. Det gor nog ingen storre skillnad i varme, de sista veckorni i Juni ar rejalt varma, men luftfuktigheten kan vara vidrig i Augusti. Sa dar sa skjortan blir blot pa ryggen sa fort man gar ut aven om man inte gor nagot ... och pa kvallen nar det ar morkt.
Dessutom lar det inte vara sa stor risk att hamna i en Tropisk storm eller Orkan i Juni. Den risken okar senare pa sesongen (orkan sesong Juni - November) nar havet hunnit bli varmare. De varsta manaderna vadermassigt, bade vad det galler luftfuktighet och risk for tropiskt ovader i Florida ar Augusti-September.

Det ar egentligen aldrig lag sesong pa turism i Florida ... Men de tider med mest folk ar under skollov. Mars-April ar Spring break, Juni - Augusti ar sommar lov, och Mitten pa December - mitten pa January ar vinter lov.

Den basta manaden for tva vuxna ... som eventuellt vill spendera nagon natt i Orlando pa Universal Studios, eller andra delar av Disney ar definitivt October. Universal Studios har en mycket sevard Halloween "Horror Night" med manga olika shower och happenings och vadret ar som regel "just right".
 
Tänkte uppdatera nu när min fina make fyllt år och fått sin present :).

Såhär blev det:

Han fick ett födelsedagskort först med en liten ledtråd:

44219849-257098128325749-5792296442752139264-n.jpg


(Första raderna i Me gustas tú av Manu Chao :D)

I första paketet låg en liten bamseväska:

44102235-294725481365805-6078846906870530048-n.jpg



Och i den satt en enkel, söt karta jag gjort i en app plus:

44047484-272827673340940-2662884722861932544-n.jpg


Broschyrer från Kennedy Space Center, Smithsonians National Air and Space Museum samt en liten söt llamafolder med fem kort där jag specar allt som ingår i själva presenten.

I väskan låg även:

44151703-356685978411911-6919104876911788032-n.jpg


Boken till höger är en liten inspirationsbok jag gjort med förslag på stopp etc. Han fick även två vägkartor som inte är med på bild.

Han blev i alla fall oerhört glad, rörd och otroligt chockad (tog honom två dagar att fatta att vi faktiskt ska åka :D) :heart :D. Mitt förslag på två veckor har nu blivit ändrat till tre, och vi åker nästa år. Ska bli helt SJUKT roligt, ser så otroligt mycket fram emot att få komma i väg.

Tack för alla tips! Jag har sparat tråden på datorn och kommer att hojta om jag undrar mer saker framöver :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp