USA's överdrivna fängelsedomar

Och jag ville inte att min förövare skulle få fängelse alls, jag var rädd för att berätta vad han gjort för att det skulle kunna innebära att han fick fängelse. Vad brottsoffer tycker om påföljden är inte så lämpligt att ta hänsyn till.
På sätt och vis håller jag med dig, vi ska inte tillbaka till ett hämd-samhället.. Men samtidigt ska vi ta så stor hänsyn som möjligt och visa vederbörlig respekt för brottsoffren inom vad som kan anses vara en rättssäker praxis. Och där kan och bör ett avskaffande av straff rabatter vara en väg.
 
Ärligt talat tycker jag det är värre att skicka folk till koncentrationsläger, oavsett brott, än att våldta. Det är ungefär vad som gällde i koncentrationslägren. Hårt arbete och undermålig mat.

Vill du att de ska piskas till lydnad också om de inte orkar med det hårda arbetet med otillräcklig mat?
----------------------
Våldtäkt och mord är hemska brott men så är det att låta någon svälta...

Fast va?
Förutom att de stackars människorna som hamnade i koncentrationslägren var helt oskyldiga och därför inte kan jämföras,, så skrev jag ingenstans om svält och piskor för mördare, våldtäcktsmän och pedofiler.
Så lugna dig.
 
Fast va?
Förutom att de stackars människorna som hamnade i koncentrationslägren var helt oskyldiga och därför inte kan jämföras,, så skrev jag ingenstans om svält och piskor för mördare, våldtäcktsmän och pedofiler.
Så lugna dig.
Jag ser att du går till motangrepp istället för att svara. Upplysningsvis jämförde jag inte vad folk gjort utan levnadsförhållandena. Och sedan börjar du att be mig lugna mig, fin härskar teknik där. Genomskådad dock.

Och jo det kan jämföras med koncentrationsläger att döma folk till livstid på soppa (jag utgår från att du inte menar mustiga näringsrika soppor) mögligt bröd och hårt kroppsarbete. Och vad tänker du att man ska göra om de vägrar att jobba?
 
@Lobelia nej att sätta oskyldiga i arbetsläger kan inte jämföras med att sätta skyldiga i fängelse.

Jag har inte en full utstuderad plan för hur det praktiskt skulle gå till men för att addera lite till det, som någon annan skrev, så kan man ju börja på botten och om man jobbar och sköter sig så kan man uppgraderas till bättre och bättre tex mat och hur de bor.
 
@Lobelia nej att sätta oskyldiga i arbetsläger kan inte jämföras med att sätta skyldiga i fängelse.

Jag har inte en full utstuderad plan för hur det praktiskt skulle gå till men för att addera lite till det, som någon annan skrev, så kan man ju börja på botten och om man jobbar och sköter sig så kan man uppgraderas till bättre och bättre tex mat och hur de bor.
Jag jämför förhållandena i koncentrationslägerna inte vem som sitter där och varför. Läs vad jag skriver istället för att hitta på något som passar dig och dina argument bättre.

Och ja jag tror det är din stora brist att du inte tänkt igenom det. Det är inte okej att straffa skitstövlar med att vara ännu värre själv.
 
Jag jämför förhållandena i koncentrationslägerna inte vem som sitter där och varför. Läs vad jag skriver istället för att hitta på något som passar dig och dina argument bättre.

Och ja jag tror det är din stora brist att du inte tänkt igenom det. Det är inte okej att straffa skitstövlar med att vara ännu värre själv.

Och jag kopierar ditt svar och postar det tillbaka till dig.
Jag ser ingen mening med att fortsätta diskutera med dig då du inte läser mina inlägg som jag skriver dom och du säger detsamma om mig. Som du skrev innan, trevlig härskarteknik där.

Jag är FÖR långa långa straff för grova brottslingar och medan dom ändå sitter där kan dom göra samhällsnytta och arbeta.
Och förhållande hur de lever sina långa straff kan byggas på ett belöningssystem inom fängelset.

Något annat har jag aldrig skrivit.
 
Och jag kopierar ditt svar och postar det tillbaka till dig.
Jag ser ingen mening med att fortsätta diskutera med dig då du inte läser mina inlägg som jag skriver dom och du säger detsamma om mig. Som du skrev innan, trevlig härskarteknik där.

Jag är FÖR långa långa straff för grova brottslingar och medan dom ändå sitter där kan dom göra samhällsnytta och arbeta.
Och förhållande hur de lever sina långa straff kan byggas på ett belöningssystem inom fängelset.

Något annat har jag aldrig skrivit.
Så du har aldrig skrivit om mögligt bröd?
 
Och jag kopierar ditt svar och postar det tillbaka till dig.
Jag ser ingen mening med att fortsätta diskutera med dig då du inte läser mina inlägg som jag skriver dom och du säger detsamma om mig. Som du skrev innan, trevlig härskarteknik där.

Jag är FÖR långa långa straff för grova brottslingar och medan dom ändå sitter där kan dom göra samhällsnytta och arbeta.
Och förhållande hur de lever sina långa straff kan byggas på ett belöningssystem inom fängelset.

Något annat har jag aldrig skrivit.
Jag skiter i vem du vill bura in och varför. Jag anser det är fel att ha koncentrationsliknade förhållande med undermålig mat och hårt kroppsarbete. Mig veterligt har du inte tagit tillbaka det uttalandet jag reagerade på utan bara argumenterat emot att man jämför mördare/våldtäktsmän med judarna i koncentrationslägret vilket jag överhuvudtaget inte gjort

Det samhälle som dömer folk till mögligt bröd, soppa och hårt kroppsarbete i kombination är inte bättre än de de burar in. För mig är det självklart att fångarna ska få hygienisk okej mat i tillräckliga mängder för det arbete de utför. Och endast fångar friska nog för det ska kunna vara aktuella för att utföra hårt kroppsarbete.
 
Senast ändrad:
Jag ser att du går till motangrepp istället för att svara. Upplysningsvis jämförde jag inte vad folk gjort utan levnadsförhållandena. Och sedan börjar du att be mig lugna mig, fin härskar teknik där. Genomskådad dock.
tGoddag yxskaft hade väl varit ett lämpligt svar till dig. på härskartekning
Och jo det kan jämföras med koncentrationsläger att döma folk till livstid på soppa (jag utgår från att du inte menar mustiga näringsrika soppor) mögligt bröd och hårt kroppsarbete. Och vad tänker du att man ska göra om de vägrar att jobba?
"Goddag yxskaft hade väl varit ett lämpligt svar till dig." är detta också ett exempel på härskarteknik :confused:
 
Jag skiter i vem du vill bura in och varför. Jag anser det är fel att ha koncentrationsliknade förhållande med undermålig mat och hårt kroppsarbete. Det samhälle som dömer folk till det är inte bättre än de de burar in. För mig är det självklart att fångarna ska få hygienisk okej mat i tillräckliga mängder för det arbete de utför.
Då tycker vi olika

@vallhund jo
 
Om man mördar och våldtar tycker jag att man har förbrukat många av sina rättigheter
Så du tycker vi inte ska erkänna FNs konvention för mänskliga rättigheter. Det fina med dem är att de gäller precis alla utan undantag. Det är en syn jag absolut inte kan sympatisera med och det är en grundpelarna i vårt moderna västerländska samhälle. Det är skrämmande när folk vill göra undantag.

Kan du själv tänka dig att ta tjänst i ett fängelse och ha som jobb att göra maten otjänlig (se till att brödet möglar)? Och tvinga utmagrade människor (man blir mager när man inte får mat nog- de kommer till slut att bli som levande skelett och sedan dö av svält) till hårt kroppsarbete?
 
"Goddag yxskaft hade väl varit ett lämpligt svar till dig." är detta också ett exempel på härskarteknik :confused:
Nej det är ett exempel på vad man egentligen borde svara dig i flertalet av dina inlägg. Här är ett mycket tydligt exempel på hur du hanterar andras inlägg. Läser lite och sen skriver vad du tycker helt orelaterat. Detta är dock tydligare än vanligt, oftast är du inte riktigt lika fel ute.
 
Jaha, nu har ju jag aldrig jobbat i tingsrätt, men jag har ju varit en del på rättegångar med de klienterna jag har. Tyvärr kan man vara en dag i Jönköping, två veckor senare i Stockholm, ett par veckor senare igen är man i Göteborg etc. Allt i tingsrätten. Mina klienter har ju ärenden i förvaltningsrätten också och de har jag inte räknat med.

Tycker att det är väldigt snurrigt faktiskt. Domstolarna verkar inte prata tillräckligt med varandra.

Det kan ju vara så att man hunnit riva av ett mål innan åklagaren hunnit inkomma med stämningsansökan på nya brott. Då blir det ju givetvis flera olika förhandlingar. Om personen t ex är häktad så går det ju oftast ganska kort tid mellan stämningsansökan och förhandling.

Men du har rätt, kommunikationen är inte alltid jättebra. Det är dock åklagaren som ska inkomma med yrkande om förflyttning till annan domstol då det är denne som ska "ta över" ärendet så att säga. Jag vet inte hur deras system fungerar (men det har nog t ex @grådis koll på) men tingsrätterna har iaf inte tillgång till andra tingsrätters mål. Således är det för en tingsrätt omöjligt att veta om personen förekommer i ärenden på andra tingsrätter utan assistans från åklagaren. Så vet man inte vad det är man ska prata med varandra om så blir det svårt att göra det :)
 
Nej det är ett exempel på vad man egentligen borde svara dig i flertalet av dina inlägg. Här är ett mycket tydligt exempel på hur du hanterar andras inlägg. Läser lite och sen skriver vad du tycker helt orelaterat. Detta är dock tydligare än vanligt, oftast är du inte riktigt lika fel ute.
Alltså ett ypperligt exempel på härskarteknik? att uttala sig om ngn;s mentala status.
 
Ska vi tala om det billigaste och enklaste sättet att få bort patrasket som begår grova brott från gatorna så skjuter man av dom, en död människa lider inte och kan aldrig mera ställa till med nånting.
På sistone har de ju börjat med den lösningen själva …
 
Det kan ju vara så att man hunnit riva av ett mål innan åklagaren hunnit inkomma med stämningsansökan på nya brott. Då blir det ju givetvis flera olika förhandlingar. Om personen t ex är häktad så går det ju oftast ganska kort tid mellan stämningsansökan och förhandling.

Men du har rätt, kommunikationen är inte alltid jättebra. Det är dock åklagaren som ska inkomma med yrkande om förflyttning till annan domstol då det är denne som ska "ta över" ärendet så att säga. Jag vet inte hur deras system fungerar (men det har nog t ex @grådis koll på) men tingsrätterna har iaf inte tillgång till andra tingsrätters mål. Således är det för en tingsrätt omöjligt att veta om personen förekommer i ärenden på andra tingsrätter utan assistans från åklagaren. Så vet man inte vad det är man ska prata med varandra om så blir det svårt att göra det :)

Ser nu att jag lyckats tagga helt fel användare :o. Det var @Lillgrådis jag skulle tagga i inlägget och ingen annan. Moderator kanske kan ta bort taggen på fel person?
 
Man kan visst dömas till livstids fängelse i Sverige och då få sitta inne resten av sitt liv. Livstid är livstid, om straffet är tidsbestämt "från början" så att säga så är det ju inte livstid. Det är åtminstone det jag lärt mig under mina juridikkurser.

Jag klipper från https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/ :
Var nog otydlig. :)
Min poäng var att i USA får man sitta till man bärs ut, om man t.ex har fått 125 år.
Man kan söka om benådning, men då kontaktas även anhöriga/brottsoffer om de lever.

I Sverige ger livstid ett snitt på 16 år. Den som har suttit längst i Sverige har suttit 34 år.
Jag vet ingen som har suttit av livstid bokstavligen.
Tror inte ens att Akilov kommer att sitta i hela sitt liv.
Rätt eller fel? Vet inte.
Klart att han kan bli en fin människa han med. Men jag tror inte att alla de som fick sitt liv förstört på ett eller annat sätt, tycker att han ska kunna promenera på Drottninggatan någonsin igen?

En våldtäkt som faller under federal lag ger 30 år i USA.
I Sverige är det 2-6 år eller för grov 4-10 år. Du måste sitta 2/3 av tiden.
Olika syn i olika länder helt enkelt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp