USA's överdrivna fängelsedomar

@Lobelia okej du vinner när det kommer till mögligt bröd. Det var för hårt sagt av mig mot mördare, våldtäcktsmän och pedofiler, nu när jag tänker efter.
Jag ändrar mig till torrt bröd. Som de kan doppa i en näringsrik grönsaks/rotfrukts-soppa (finns många recept så det behöver inte bli enformigt). Och vi kan även ha en fruktstund för dem.

Angående FN konventioner så borde det finnas också en konvention om motsvarande brottsoffers rättigheter.

Jag sympatiserar mycket mer för dem än för gärningsmännen
 
Angående hårt arbete finns det ju många jobb som är "hårda" som intärner kunde fylla upp positioner,, skillnaden skulle vara att de inte får lika mycket lön (helst inga pengar alls om du frågar mig).

Sköter dom sig kan dom få köttsoppa och mjukt bröd. Eller cigg om de röker tex...

Lite som att samla poäng och sedan kan dom shoppa upp sina poäng med gejer från en lista eller nåt...
 
@Lobelia okej du vinner när det kommer till mögligt bröd. Det var för hårt sagt av mig mot mördare, våldtäcktsmän och pedofiler, nu när jag tänker efter.
Jag ändrar mig till torrt bröd. Som de kan doppa i en näringsrik grönsaks/rotfrukts-soppa (finns många recept så det behöver inte bli enformigt). Och vi kan även ha en fruktstund för dem.

Angående FN konventioner så borde det finnas också en konvention om motsvarande brottsoffers rättigheter.

Jag sympatiserar mycket mer för dem än för gärningsmännen
Okej, anledningen att jag envisades är att visa på konsekvenserna av ditt tänkande, men du är med på noterna :). Exakt vilka förhållanden som ska gälla kan man alltid diskutera men tjänlig mat i tillräcklig mängd, tillräckligt med sömn och liknade är inget jag kan tänka mig att rucka på. Jag vill inte bo i ett land som kan tänka sig att som straff låta människor sakta svälta ihjäl.

Nej konventionen om mänskliga rättigheter gäller precis alla, det är poängen.
 
Var nog otydlig. :)
Min poäng var att i USA får man sitta till man bärs ut, om man t.ex har fått 125 år.
Man kan söka om benådning, men då kontaktas även anhöriga/brottsoffer om de lever.

I Sverige ger livstid ett snitt på 16 år. Den som har suttit längst i Sverige har suttit 34 år.
Jag vet ingen som har suttit av livstid bokstavligen.
Tror inte ens att Akilov kommer att sitta i hela sitt liv.
Rätt eller fel? Vet inte.
Klart att han kan bli en fin människa han med. Men jag tror inte att alla de som fick sitt liv förstört på ett eller annat sätt, tycker att han ska kunna promenera på Drottninggatan någonsin igen?

En våldtäkt som faller under federal lag ger 30 år i USA.
I Sverige är det 2-6 år eller för grov 4-10 år. Du måste sitta 2/3 av tiden.
Olika syn i olika länder helt enkelt.
År 1974 var snittet på 14 år för tidsbestämda straff, år 2013 var det 25 år enligt Brå. En snabb koll på Wikipedia visar att bland annat "Lasermannen", Mijailo Mijailovic och Peter Mangs sitter på livstid. Lasermannen ansökte om att få sitt straff tidsbestämt men fick avslag. Det är ju exempel på mördare som gemene man förmodligen inte vill ha ut i samhället någonsin.
 
Okej, anledningen att jag envisades är att visa på konsekvenserna av ditt tänkande, men du är med på noterna :). Exakt vilka förhållanden som ska gälla kan man alltid diskutera men tjänlig mat i tillräcklig mängd, tillräckligt med sömn och liknade är inget jag kan tänka mig att rucka på. Jag vill inte bo i ett land som kan tänka sig att som straff låta människor sakta svälta ihjäl.

Nej konventionen om mänskliga rättigheter gäller precis alla, det är poängen.

Problemet är att du hugger med näbbar och klor och hakar upp dig på enstaka detaljer och driver det till sin spets utan att se det mänskliga eller stora hela i det.
Jag har sett dig göra samma sak i andra trådar också.

Jag tycker fortf att de förtjänar mögligt bröd när jag sitter här och tänker på gräsliga brott. Jag vet ju dock att de aldrig skulle hända. Lika lite som att kastrering av våldtäcktsmän och pedofiler skulle hända...

Men även om jag tycker de förtjänar det ena eller andra så skulle jag i slutänden rösta FÖR dessa förslag om det faktiskt skulle komma upp? - troligen inte :grin:


Jag läste FN konventionerna från sidan 66 på det du länkade till. Står inget om brottsoffer där. Men jag har inte hunnit läsa hela.

Nej konventionerna gäller inte alla, på ett sätt. Tex om jag inte gör något brott så riskerar jag inte tortyr som straff. Dvs just den konventionen (minns inte numret på artikeln) skyddar (läs: ger rättigheter) gärningsmän som gjorde det brottet som "jag" avstod från. De har rätt till en rättsprocess mm mm vilket jag såklart tycker är bra.

Men offret då? Någon vars liv kanske är förstört för alltid. I huvudet på den personen borde ju tex 12 års fängelse ses som ett hån medan tex dubbla livstidsstraff, hårt arbete och begränsad matsedel kanske skulle vara lite mer tillfreds...
 
Problemet är att du hugger med näbbar och klor och hakar upp dig på enstaka detaljer och driver det till sin spets utan att se det mänskliga eller stora hela i det.
Jag har sett dig göra samma sak i andra trådar också.
Om du har problem med mina inlägg så anmäl dem istället för att börja med OT-diskussioner om diskussionsstil. Vanligen kommer sånt här tjafs fram när folk inte har något bättre att komma med och vill racka ned på den med andra åsikter. Vill du diskutera vidare så undvik att sänka dig till personangrepps nivån.

PS det är dessutom helt irrelevant då jag hakade upp mig på hela ditt inlägg och din attityd och inte på en detalj.
 
Problemet är att du hugger med näbbar och klor och hakar upp dig på enstaka detaljer och driver det till sin spets utan att se det mänskliga eller stora hela i det.
Jag har sett dig göra samma sak i andra trådar också.

Jag tycker fortf att de förtjänar mögligt bröd när jag sitter här och tänker på gräsliga brott. Jag vet ju dock att de aldrig skulle hända. Lika lite som att kastrering av våldtäcktsmän och pedofiler skulle hända...

Men även om jag tycker de förtjänar det ena eller andra så skulle jag i slutänden rösta FÖR dessa förslag om det faktiskt skulle komma upp? - troligen inte :grin:


Jag läste FN konventionerna från sidan 66 på det du länkade till. Står inget om brottsoffer där. Men jag har inte hunnit läsa hela.

Nej konventionerna gäller inte alla, på ett sätt. Tex om jag inte gör något brott så riskerar jag inte tortyr som straff. Dvs just den konventionen (minns inte numret på artikeln) skyddar (läs: ger rättigheter) gärningsmän som gjorde det brottet som "jag" avstod från. De har rätt till en rättsprocess mm mm vilket jag såklart tycker är bra.

Men offret då? Någon vars liv kanske är förstört för alltid. I huvudet på den personen borde ju tex 12 års fängelse ses som ett hån medan tex dubbla livstidsstraff, hårt arbete och begränsad matsedel kanske skulle vara lite mer tillfreds...
Vi lever i en rättsstat där alla (nåja?) är lika inför lagen. Det är staten via åklagare o domstolar som står för lagföring o straff/kriminalvård, du verkar vilja återgå till något slags "öga för öga, tand för tand" rättsskipning där offren har rätt att bestämma straffen.
Jag vill inte leva i laglöst land där "rättsskipning" utförs av medborgargarden o lynchmobbar.
 
Lika lite som att kastrering av våldtäcktsmän och pedofiler skulle hända...
Men det borde hända, kan man hålla på med våldtäkt och pedofili så har man liksom förverkat rätten att berika genpoolen.
 
År 1974 var snittet på 14 år för tidsbestämda straff, år 2013 var det 25 år enligt Brå. En snabb koll på Wikipedia visar att bland annat "Lasermannen", Mijailo Mijailovic och Peter Mangs sitter på livstid. Lasermannen ansökte om att få sitt straff tidsbestämt men fick avslag. Det är ju exempel på mördare som gemene man förmodligen inte vill ha ut i samhället någonsin.
Vi får väl se. Men i praktiken har aldrig någon suttit sin livstid i modern tid här?
Jag kan inte komma på någon.
Tror inte någon av de nu dömda kommer att dö där heller.
Bilevicius kommer väl få sitta livet ut på riktigt, eftersom livstid är livet ut i Litauen, dit han begärde förflyttning.
Annika Östberg hade livstid i USA, men fick snabbt tidsbestämt när hon flyttades till Sverige.

Döms man för mord och inte har fyllt 21, är man ute på ett par år här.
Inte så kul för anhörig som inte har kommit över sorgarbetet över ett barn att träffa dess mördare i mataffären då och då?
Det skall mycket till att i Sverige dömas till "livstid". Det räcker inte med att ha ihjäl någon med berått mod eller för att man är arg.
Men nu blev det OT, då tråden handlar om USA.
Vill kanske inte hamna där, men något strängare straff tycker jag allt att vi kan ha här.
Det är orimligt billigt att begå brott i Sverige. Och kanske orimligt dyrt i USA.
 
Vi får väl se. Men i praktiken har aldrig någon suttit sin livstid i modern tid här?
Jag kan inte komma på någon.
Tror inte någon av de nu dömda kommer att dö där heller.
Bilevicius kommer väl få sitta livet ut på riktigt, eftersom livstid är livet ut i Litauen, dit han begärde förflyttning.
Annika Östberg hade livstid i USA, men fick snabbt tidsbestämt när hon flyttades till Sverige.

Döms man för mord och inte har fyllt 21, är man ute på ett par år här.
Inte så kul för anhörig som inte har kommit över sorgarbetet över ett barn att träffa dess mördare i mataffären då och då?
Det skall mycket till att i Sverige dömas till "livstid". Det räcker inte med att ha ihjäl någon med berått mod eller för att man är arg.
Men nu blev det OT, då tråden handlar om USA.
Vill kanske inte hamna där, men något strängare straff tycker jag allt att vi kan ha här.
Det är orimligt billigt att begå brott i Sverige. Och kanske orimligt dyrt i USA.
Det är ju absolut OT men ändå intressant att jämföra USA med Sverige eftersom skillnaderna är så enorma, och då tycker jag personligen att Sveriges system är bättre. Som sagt finns det inget som säger att ett livstidsstraff måste bli tidsbestämt här. Just lasermannen har suttit inne sen 1995 och har tre gånger ansökt om att få sitt straff tidsbestämt men har fått avslag alla gångerna.

Om vi tänker på t ex Akilov så hoppas jag innerligt att han får sitta inne på livstid, men jag antar att han kommer utvisas efter en tid istället (och i så fall förhoppningsvis sitta inne i sitt hemland).
 
Det är ju absolut OT men ändå intressant att jämföra USA med Sverige eftersom skillnaderna är så enorma, och då tycker jag personligen att Sveriges system är bättre. Som sagt finns det inget som säger att ett livstidsstraff måste bli tidsbestämt här. Just lasermannen har suttit inne sen 1995 och har tre gånger ansökt om att få sitt straff tidsbestämt men har fått avslag alla gångerna.

Om vi tänker på t ex Akilov så hoppas jag innerligt att han får sitta inne på livstid, men jag antar att han kommer utvisas efter en tid istället (och i så fall förhoppningsvis sitta inne i sitt hemland).
Knappast, eftersom han där riskerar avrättning.
 
Det är ju absolut OT men ändå intressant att jämföra USA med Sverige eftersom skillnaderna är så enorma, och då tycker jag personligen att Sveriges system är bättre. Som sagt finns det inget som säger att ett livstidsstraff måste bli tidsbestämt här. Just lasermannen har suttit inne sen 1995 och har tre gånger ansökt om att få sitt straff tidsbestämt men har fått avslag alla gångerna.

Om vi tänker på t ex Akilov så hoppas jag innerligt att han får sitta inne på livstid, men jag antar att han kommer utvisas efter en tid istället (och i så fall förhoppningsvis sitta inne i sitt hemland).
Jag hoppas att Sveriges lagar blir strängare. Får se vad som händer med ny ledning.
Tycker det är rätt riktning att gå att man numera blir häktad om man tas med vapen på sig.

Vore fint om man kunde få till lagen, så att man häkta och lagföra papperslösa knarklangare med. Istället för att bara släppa dem rätt ut på gatan utan åtgärd. Vilket hände i Göteborg nyligen (ung kille och sålde till minderåriga :( ).
 
Vi får väl se. Men i praktiken har aldrig någon suttit sin livstid i modern tid här?
Jo, det finns massor med människor som suttit sina straff ut. Helmer Ljus är väl ett praktexempel på en person som aldrig fått sitt livsstidsstraff tidsbestämt, samma sak med Sten-Erik Eriksson har suttit inne sedan 60-talet och kommer aldrig komma ut han heller.

Vad som dessutom skiljer Sverige från flera andra länder är att vi har rättspsykriatisk vård. Den är aldrig tidsbestämt utan man kommer ut när man är tillräckligt frisk. Många av de som i andra länder hade fått livstids fängelse har i Sverige fått rättspsykriatisk vård, och väl där har man medicinerat ner dem och kastat bort nyckeln. På våra psykiska avdelningar sitter massor med riktiga galningar som aldrig kommer att komma ut. I fängelse sitter de man tycker att det ändå finns lite hopp för, de som ändå är relativt mentalt bra.
 
Jo, det gör man visst. Man försöker så gott det går att klumpa ihop alla åtal en person har på sig. Därmed får tingsrätter ofta ärva ärenden från andra tingsrätter eftersom den ena redan har ett pågående ärende hos sig avseende en viss person. Den tingsrätten som har det äldsta ärendet är den som får ärva de nyare ärendena.

Nja, antingen skiljer det sig från tingsrätt till tingsrätt eller så är har det blivit en ny policy överlag - men i mitt område är tingsrätten stenhård på att målen ska avgöras till varje pris och med minsta möjliga "liggetid." Bara den här veckan hade jag ett mål med en misstänkt som handlade om ett brott, medan kollegor på annan ort var någon vecka från att väcka ett annat åtal mot samme misstänkt för ett annat brott.

Rimligt borde då vara att i förväg ställa in min förhandling, göra klart den andra utredningen och ta en gemensam rättegång. Men tingsrätten körde över ett gemensamt önskemål från åklagare och försvarare. Och det är ingen unik händelse. Med följden att den misstänkte måste komma till två rättegångar inom kanske en månad, påföljderna läggs ovanpå varandra i stället för att vara gemensam och alla professionella aktörer måste ticka tid och pengar vid två rättegångar i stället för en.

Och den enda fördelen? Tingsrätt nr 1 sparar några genomströmningsdagar i statistiken.
 
Men du har rätt, kommunikationen är inte alltid jättebra. Det är dock åklagaren som ska inkomma med yrkande om förflyttning till annan domstol då det är denne som ska "ta över" ärendet så att säga.

Jodå, åklagarmyndighetens diarier innehåller att det automatiskt pingar upp små meddelanden om samma person förekommer i mål på annan ort. Och det finns ganska utförliga regler om samordning både mellan olika polisområden och åklagarkammare, även om de ibland kan vara kluriga att tillämpa.
 
Nja, antingen skiljer det sig från tingsrätt till tingsrätt eller så är har det blivit en ny policy överlag - men i mitt område är tingsrätten stenhård på att målen ska avgöras till varje pris och med minsta möjliga "liggetid." Bara den här veckan hade jag ett mål med en misstänkt som handlade om ett brott, medan kollegor på annan ort var någon vecka från att väcka ett annat åtal mot samme misstänkt för ett annat brott.

Rimligt borde då vara att i förväg ställa in min förhandling, göra klart den andra utredningen och ta en gemensam rättegång. Men tingsrätten körde över ett gemensamt önskemål från åklagare och försvarare. Och det är ingen unik händelse. Med följden att den misstänkte måste komma till två rättegångar inom kanske en månad, påföljderna läggs ovanpå varandra i stället för att vara gemensam och alla professionella aktörer måste ticka tid och pengar vid två rättegångar i stället för en.

Och den enda fördelen? Tingsrätt nr 1 sparar några genomströmningsdagar i statistiken.

Ja, det låter ju verkligen inte bra om det blivit så numera. Nu var det ju några år sedan jag slutade på TR (2012) men där och då tog man absolut över ärenden på löpande band från andra TR. Det var lagom kul om man själv hade typ en enda grov olovlig körning på någon och sedan fick ärva ett mål med typ 17 olika stämningsansökningar. Ibland fick vi även överta mål bara på den grunden att den tilltalade bodde inom vår jurisdiktion och därmed ansågs målet lämpligast avgöras hos oss istället för i någon liten tingsrätt femtio mil därifrån.

Enda gångerna man inte ville vänta var om det var ett häktat mål och det fanns oklarheter i de tidigare stämningsansökningarna. Annars var det ju ganska bekvämt att riva av allt som fanns på personen när man verkligen var på det klara med att denne inte kunde låta bli att dyka upp (vilket annars såklart var vanligt).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp