Utan ridhus

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag funderar kring stallplats. Ni som inte har tillgång till ridhus - tycker ni att ni kan rida ordentligt under vintermånaderna? Eller ser ni det som att ett antal månader försvinner?

Min erfarenhet från när jag hade häst är ett antal år sedan. Och jag minns det som att ridbanan blev hård och frusen och inte så rolig att använda. När man red ut var det hårt i marken.

Jag är inte intresserad av att hoppa alls eller träna hårt varje dag. Men en eller ett par gånger i veckan vill jag göra något mer än bara skritta ut. Så jag funderar om det är värt att betala mer för anläggning med ridhus eller om man klarar sig med ridbana? Att köra till ridhuset någon gång i veckan är inte aktuellt utan då blir det att stalla upp på dyrare anläggning.

Jag bor i sthlm då jag kan tänka mig att marken skiljer sig åt. Beror det också på underlaget på ridbanan?
Kan tillägga att jag också jobbar kontorstider vilket innebär att det är mörkt och kväll på vardagarna då jag kommer upp.
 
Jag funderar kring stallplats. Ni som inte har tillgång till ridhus - tycker ni att ni kan rida ordentligt under vintermånaderna? Eller ser ni det som att ett antal månader försvinner?

Min erfarenhet från när jag hade häst är ett antal år sedan. Och jag minns det som att ridbanan blev hård och frusen och inte så rolig att använda. När man red ut var det hårt i marken.

Jag är inte intresserad av att hoppa alls eller träna hårt varje dag. Men en eller ett par gånger i veckan vill jag göra något mer än bara skritta ut. Så jag funderar om det är värt att betala mer för anläggning med ridhus eller om man klarar sig med ridbana? Att köra till ridhuset någon gång i veckan är inte aktuellt utan då blir det att stalla upp på dyrare anläggning.

Jag bor i sthlm då jag kan tänka mig att marken skiljer sig åt. Beror det också på underlaget på ridbanan?
Kan tillägga att jag också jobbar kontorstider vilket innebär att det är mörkt och kväll på vardagarna då jag kommer upp.
Jag har ridit aktivt och tävlat i 22 år. Av de åren har jag haft tillgång till ridhus vid stallet ca 6 månader. Jag har kunnat hålla igång men det har krävt lite olika saker av mig. Antingen har jag kört till ridhus ca tre ggr i veckan eller så har jag haft egen ridbana som jag själv har sett till att vinterunderhålla. Dessutom har jag på båda mina egna gårdar haft bra belysning på ridbanan, jag har också varit hänvisad till kvällar. Det är helt klart mer arbete med att hålla igång en häst utan ridhus än med, men det går. För att ridbanan ska fungera vintertid krävs det att man alltid håller banan slät när den är frusen. Då går det minst att skrittarbeta. Vi saltar dessutom om det är fruset men barmark. Är det snö kan man antingen ploga och salta eller sladda på snön. Det senare gör dock att man riskerar tappa någon vecka om det blir mycket tö på dagarna och kallt på nätterna.
 
Det går fint om man saltar/plogar ridbanan. Sen måste man inte jobba med galoppen varje pass, det är bara hälsosamt för hästen att få en period med skrittarbete under vintern. Däremot är det inte så kul att rida ute i snö, regn och blåst...
Jag har aldrig haft ridhus, önskar såklart att jag hade det för det är helt klart bekvämare, men det är som sagt inga problem att hålla igång hästarna.

Men om jag ändå behövde hyra in mig någonstans så hade jag nog valt ett stall med ridhus.
 
Vi har inte ridhus vid stallet och banan är bedrövlig på vintern, men vi har turen att kunna rida på gräsvallar hela vintern om vi vill, så är det lagom med snö kan man jobba på bra ändå. Att rida i mörkret är inga konstigheter, är det månsken och snö blir det ju ljusare än dagtid :) Den trista perioden är när det är is och frusen barmark.
Men ett bra ridhus nära finns det ju inte så mycket som slår. Vi har två inom skrittavstånd (20-30 min), men det blir ju inte riktigt så att man tar sig dit flera gånger i veckan speciellt på vardagar.
 
Anledningen till att jag frågar är ju att anläggningarna som har ridhus häromdagen kring kostar ca 2500 mer i månaden.
Så jag funderar på om det är värt pengarna.
 
Jag har stått både med och utan ridhus i Stockholmstrakten. Med är ju förstås att föredra, då man vet att man alltid kan rida som man tänkt och hålla igång hästen ordentligt oavsett väder. Dock är ju vintern i Stockholm sådan att det mycket väl kan vara ridbart på ridbanan hela vintern, om man har tur och det blir en vinter med plusgrader. Är det mycket snö går det å andra sidan att rida på ordentligt på vägar osv. Vissa vintrar har det alltså fungerat utmärkt att hålla igång utan ridhus. Det värsta är ju när det blir långa perioder med bara is och stenhårt underlag, då är det knappt någon idé att rida. Jag har ingen tävlingshäst och har alltid kunnat anpassa ridningen efter underlag utan att behöva oroa mig för att sumpa någon tävlingssäsong eller så. Därför har det fungerat bra utan ridhus också, bara att hästen fått gå mindre de vissa perioder än vad jag kanske tänkt från början.
 
Jag är så bekväm av mig att ridhus är en förutsättning för att jag ska tycka att det är värt att hålla på med hästeriet dag ut och dag in i ur och skur. Vår ridbana hålls igång även under vintern och jag använder den flitigt, men när det är dåligt väder eller dåligt underlag så är det så otroligt skönt att få rida i ridhus. Det är flera som rider även när det enligt mig är för dåligt underlag, så det beror ju på hur petig man är.

Lätt värt pengarna, men enligt mig så får man sätta den extra summan i relation till vad man tjänar och ens andra utgifter. Om 2500 kr/mån betyder att man måste leva på makaroner så tycker jag inte att det är värt det, om 2500 betyder att man får skippa sin Thailandssemester så tycker jag att det lätt är värt det.
 
Senast ändrad:
Jag rider ut väldigt mycket och låter även hästarna få en månads vintervila med lite lugnare takt efteråt. Tycker det fungerar ypperligt. Det är få dagar underlaget inte tillåter ridning öht.
Sen löser jag dock ridhuskort i ett stall 4 km bort, 375:- för tre månader :D
Åker även iväg och rider för tränare minst en dag per vecka.
 
Jag tyckte det gick alldeles utmärkt att hålla igång även vinterhalvåret, den största utmaningen var att klä sig själv. Sen stod vi två vintrar på en större anläggning och efter det vill jag inte vara utan. Första vintern tillbaka i stallet utan ridhus kände jag mig otroligt begränsad. Nu står vi i stall med ridhus och både jag och ponnyn är mycket nöjdare. Det enda han surar över är att det är typ 30 meter mellan stall och ridhus så han får fortfarande lite regn i ansiktet ;)
 
Jag funderar kring stallplats. Ni som inte har tillgång till ridhus - tycker ni att ni kan rida ordentligt under vintermånaderna? Eller ser ni det som att ett antal månader försvinner?
Enkelt svar, nej. Jag stallar ändå av min häst på vintern då jag själv inte kan rida pga Reynauds fenomen (vita fingrar). Men jag kände aldrig att det var något hinder att jag kunde rida mindre på vintern än vad jag gjorde på sommaren.
 
Jag tycker inte att man kan träna ordentligt på vintern utan ridhus. Det är ofta för halt eller för hårt ute, åtminstone för min häst. Dessutom blir det mörkt så tidigt att man inte törs göra så mycket annat än skritta ute för att man inte ser något. Så nej, jag skulle inte kunna tänka mig att vara uppstallad där det inte finns ridhus.
 
Jag har stått både med och utan ridhus och tycker absolut det är värt pengarna att ha ridhus. Jag tycker det är för krångligt att hålla igång annars, då lägger jag hellre mer pengar men får bekvämligheten.
Klart att det går att rida utanför ridhuset på vintern, men inte alls på samma sätt som om man har ridhus. Blir en helt annan ridning.
 
Det beror kanske lite på vart man bor. Snö går ju utmärkt att rida på, bara att skaffa snösulor och broddar.
Jag har bara haft häst utan tillgång till ridhus. Det blev ca 6 veckors vila i december och januari och sedan en månads igångsättning. Jag tycker att hästar bör få vila i alla fall en månad någon gång under året, om den skulle ha fått någon typ av liten överansträngning eller annat som ännu inte syns så hinner det läka ut tänker jag.
Jag ser inte ridhus som ett krav för att kunna träna ordentligt, om man har rätt omgivning runt stallet. Ridning i mörker sker med pannlampa, kläder efter väder osv.
 
Enkelt svar, nej. Jag stallar ändå av min häst på vintern då jag själv inte kan rida pga Reynauds fenomen (vita fingrar). Men jag kände aldrig att det var något hinder att jag kunde rida mindre på vintern än vad jag gjorde på sommaren.
Åh stackars dig :(. Jag har samma grej och usch smärtan från det är så himla begränsande, har suttit och grinat på hästryggen många gånger pga den. Har dock i alla år tänkt att jag kanske skulle kunna hitta någon lösning, men har väl gått bet hittills :(. Tänkte bara fråga dock, hur håller du igång så länge som möjligt? Har du testat vantar med el i och sådant?
 
Utifrån egen och andras erfarenheter skulle jag svara att ridhus är nödvändigt om det ska bli någon kontinuitet med ridningen vintertid.

Skulle personligen ALDRIG stå i stall utan tillgång på ridhus och definitivt inte på vintern.

"Vinter" är verkligen ett relativt begrepp i stora delar av Sverige, den kan pågå i olika lång tid och se olika ut från år till år och det är mycket denna osäkerhet som gör att man aldrig kan veta hur mycket man kommer att kunna rida under denna årstid.

Blir det veckor med blask eller isgata- det är en jäkla skillnad liksom....

Sedan är ju frågan HUR man vill rida- ska man bara skritta omkring och nöja sig med att man vissa veckor får låta hästen stå mycket pga kasst väder eller vill man kunna träna kontinuerligt och själv slippa frysa häcken av sig?

För mig är ridningen något glädjefyllt som jag vill ägna mig åt dagligen och det vet jag att jag inte hade tyckt om vädret hade varit för "besvärligt".
 
Jag har varken ridhus eller ridbana. Och när isen ligger kan jag inte traila till ridhus heller. Sen tar det 30 min körning enkel väg så åker inte jättemkt på sommaren heller.
Man kan hålla igång ändå men visst blir resultatet sämre än med ridhus/bana. Något annat skulle vara lögn.

Men hur sugen är du att rida i alla väder och mörker? Där är eg haken - underlaget på vägarna är fint för ridning största delen av vintern här. Är enbart fruset men bart som stället till det. Is och snö tar brodden fint på.
 
Anledningen till att jag frågar är ju att anläggningarna som har ridhus häromdagen kring kostar ca 2500 mer i månaden.
Så jag funderar på om det är värt pengarna.

Jag tycker det beror på vilka mål du har med din häst. Det är skillnad mellan att hålla igång hästen eller att träna hästen och att träna är betydligt svårare utan ridhus på vintern. Med tanke på målet får du mäta om det är värt 2 500 kr/månad. För mig är det väldigt mycket pengar.
 
Jag funderar kring stallplats. Ni som inte har tillgång till ridhus - tycker ni att ni kan rida ordentligt under vintermånaderna? Eller ser ni det som att ett antal månader försvinner?

Min erfarenhet från när jag hade häst är ett antal år sedan. Och jag minns det som att ridbanan blev hård och frusen och inte så rolig att använda. När man red ut var det hårt i marken.

Jag är inte intresserad av att hoppa alls eller träna hårt varje dag. Men en eller ett par gånger i veckan vill jag göra något mer än bara skritta ut. Så jag funderar om det är värt att betala mer för anläggning med ridhus eller om man klarar sig med ridbana? Att köra till ridhuset någon gång i veckan är inte aktuellt utan då blir det att stalla upp på dyrare anläggning.

Jag bor i sthlm då jag kan tänka mig att marken skiljer sig åt. Beror det också på underlaget på ridbanan?
Kan tillägga att jag också jobbar kontorstider vilket innebär att det är mörkt och kväll på vardagarna då jag kommer upp.

Jag har aldrig haft tillgång till ridhus.
Som jag bor nu, har jag en bra ridbana men när det blir tjäle så fungerar den inte längre (blir alldeles för hård).
Så den delen av året rider jag ut i stället.
Men vaddå "skritta ut"?
Man rider väl i alla gångarter även på uteritt?
Jag brukar träna övergångar, galoppfattningar ur skritt och ryggning, skänkelvikningar, öppna, sluta, galoppombyten ute längs vägarna. Lite lagom med tempoväxlingar brukar också fungera utmärkt.
 
Jag tycker inte om ridhus, tycker bättre om att rida på ridbana eller ut. Oavsett väder, vintertid så blir det såklart lite mindre pga underlaget, lera plus snö är aldrig en rolig combo. Så är mest grusvägar jag rider på då vilket räcker mer än väl så länge det inte är ishalka och när det är det så är åkern förhoppningsvis frusen så man kan rida där.
Men går utmärkt med konditions och styrketräning under vintern. Korta dressyr pass i knädjup snö och mycket pauser på den plogade grusvägen är bra.
Har en gräsridbana som jag varje år låter vila så fort det börjar bli regnigt om hösten, så att den Är jämn och fin när det väl fryser så att man kan rida där sen :). Det har varit ngt år då det inte fryst alls och jag varit förvisad till grusvägen hela vintern, det går det med men då kan man ju peta in lite fler träningar för tränare med ridhus ;).

Ska mycket till för att jag ska rida bort till grannens ridhus, är mycket härligare att rida utomhus :p.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 535
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 448
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp