Utbilda sig till Hippolog 31 år gammal

VWC

Trådstartare
Hej alla hästmänniskor
Har väl väldigt sent i livet kommit på vad jag brinner för och vad jag vill helst av allt hålla på med, dear i say it HÄSTAR! såklart..
Jag har abolut inte någon jätte erfarenhet tvärtom, jag red som barn men la ner det i tonåren och tog upp det nu igen för 3 år sedan. Jag skulle behöva lite kloka människors råd och erfarenheter jag vill nämligen utbilda mig till hippolog för att sedan kunna ta det vidare någonstans.
Vad tror ni, kan man göra så? kommer jag bli accepterad inom hästvärlden? har man någon framtid? kommer jag sitta där som gammeltanten bland alla hungriga 18 åringar?

Krångliga frågor men jag hoppas ni förstår vad jag vil komma till

Uppskattar alla tankar
 
I och med att du är lite äldre än "medelhippologstudenten" har du även tidigare arbetslivserfarenhet och, gissar jag, även referenser från tidigare jobb. På det sättet ligger du före dina kursare vid examen sedan. Om sanningen ska fram kommer du troligtvis tampas med de som kommer direkt från gymnasiet, men även de som har jobbat ett par år så typ 25-åringar alltså. Då är inte åldersskillnaden så stor direkt.

Jag började plugga som 32-åring (4,5-årigt program) och det var förstås flest som var mellan 20 och 25, och sedan jag och två till som var över trettio. Men vi kom alldeles utmärkt överens ändå trots åldersskillnaden. Visst, de yngre hängde ju mycket på kåren och var ute och festade och sådär, men i skolan var vi absolut jämlika. Vi äldre blev lite yngre i sinnet kanske (jag menar, vi har ju alla varit 20 någon gång och vissa bitar med den åldern var ju faktiskt rätt kul ;) ) men annars märkte inte jag av någon skillnad i alla fall.

Så det enda jag kan säga är: Gör det! Du kommer inte ångra dig!
 
Hej alla hästmänniskor
Har väl väldigt sent i livet kommit på vad jag brinner för och vad jag vill helst av allt hålla på med, dear i say it HÄSTAR! såklart..
Jag har abolut inte någon jätte erfarenhet tvärtom, jag red som barn men la ner det i tonåren och tog upp det nu igen för 3 år sedan. Jag skulle behöva lite kloka människors råd och erfarenheter jag vill nämligen utbilda mig till hippolog för att sedan kunna ta det vidare någonstans.
Vad tror ni, kan man göra så? kommer jag bli accepterad inom hästvärlden? har man någon framtid? kommer jag sitta där som gammeltanten bland alla hungriga 18 åringar?

Krångliga frågor men jag hoppas ni förstår vad jag vil komma till

Uppskattar alla tankar

Jag tänker så här:

Vad är det du vill ta det vidare till? Vad vill du jobba med?

Jag personligen har svårt att tro att jag skulle vilja träna för någon som utöver hippologutbildningen har minimalt med riderfarenhet.
Just för att jag funderar kring hur pass duktig man kan ha blivit ridmässigt på den begränsade ridtiden du haft, de få timmarna i sadeln.
Men är det så att du är en ridtalang, har tränat för bra tränare nu när du igen börjat rida och faktiskt bör kunna bli en bra tränare/ryttare så kanske.
Men vill man jobba på ridskola eller ha lektioner som är mer basic och inte bygger på så mycket ridkänsla blir det ju lättare.

För mig beror huruvida det här kommer kunna funka för dig i framtiden lite på hur just du är och hur mycket just du kan och fattar och känner i ridningen.
Jag tror du har mest nytta av att fråga den du rider för om vad den tror om dina chanser att försörja dig på hästeriet i framtiden.
Jag vet ganska många hippologer och c-tränare eller de som gått ridlärarutbilning och motsvarande som har problem att få det att gå runt. Många får ta andra jobb vid sidan av etc. Det är en hård branch!
Så ska man klara sig i den måste man dels orka det tuffa jobbet det innebär. Men man behöver ofta också antingen ha högre utbildning, vara ett namn, ha bra tävlingsresultat eller vara nischad lite speciellt.

Så fundera kring vad du vill ta det vidare till.
Vill du bli privat-tränare bör du ha en viss begåvning över det vanliga om du ska börja vid 31-års ålder efter så begränsad ridning.
Det kanske du dock har! Det vet jag inget om! :)
Du kan dock behöva ta anställning hos någon efter utbildningen, för att få mer erfarenhet. Så du kan då behöva jobba hos någon som ärligt talat kanske inte är så trevlig, jobba MYCKET och sen efter det rida din egen häst och då bo nära tränarens anläggning eller på den. Det är inte alla som är beredda att flytta och leva så utan socialt liv när man passerat 30 tex.

Jag vill inte skrämma bort dig från att följa din dröm. Men jag tycker man ska vara realistisk i det hela.
Det kan vara så att du är jätteduktig och skulle bli en fantastisk tränare eller beridare etc. Det kan vara så att du, som jag, hade jättetur och fick anställning hos stora namn som dessutom är otroligt trevliga och justa.
Men iom att jag själv är i branchen och känner många som är det så vet jag att det finns många olika sidor av den.
Och jag vet att man måste vara rätt extrem för att orka med den.
Är man så driven, så knäpp och allt vad det är är det dock alldeles fantastiskt.
För mig finns inget annat alternativ.

Väljer du att satsa hoppas jag det går bra för dig och önskar lycka till!
 
Och jag får säga som den fd ridskolechefen för ridskolan i närheten av mig: För att jobba som ridlärare måste man tycka minst lika mycket om att umgås med ungar som man tycker om hästar. Annars blir man inte någon bra ridlärare. Något som jag absolut håller med om!
 
En till aspekt - det är inte alltid lika kul att ha hästar som yrke, som att ha det som hobby.
OM du tänker dig att du ska ha en egen häst att träna och tävla med också - vilket nästan är en förutsättning, om inte annat så i marknadsföringssyfte när du är färdigutbildad - så ska du komma ihåg att du ska både älska ditt jobb hela dagarna och sen älska din hobby på kvällarna, när du har jobbat inom din hobby hela dagen. Denna insikt var det som fick mig att välja bort jobb med hästar.
(jag sökte för övrigt hippologen allra första året den utbildningen fanns...)
 
Hej alla hästmänniskor
Har väl väldigt sent i livet kommit på vad jag brinner för och vad jag vill helst av allt hålla på med, dear i say it HÄSTAR! såklart..
Jag har abolut inte någon jätte erfarenhet tvärtom, jag red som barn men la ner det i tonåren och tog upp det nu igen för 3 år sedan. Jag skulle behöva lite kloka människors råd och erfarenheter jag vill nämligen utbilda mig till hippolog för att sedan kunna ta det vidare någonstans.
Vad tror ni, kan man göra så? kommer jag bli accepterad inom hästvärlden? har man någon framtid? kommer jag sitta där som gammeltanten bland alla hungriga 18 åringar?

Krångliga frågor men jag hoppas ni förstår vad jag vil komma till

Uppskattar alla tankar
Tänker både och...
Studielån och i det flesta fall en lön som många får utan att alls läst med arbetstider som ja... Inte är jätteroligt alla gånger...

Prova först jobba heltid med hästar ett år eller så ! Så att du vet att du har den där muterade genen som gör att man trivs med hästjobb;)
 
Jag tänker att du måste ta i beräkningen att kroppen slits och att lönen är låg. Är detta vad du vill göra med ditt liv ska du givetvis göra det, men du måste tänka lite framåt.
 
Fast en Hippolog kan ju göra SÅ mkt mer än vara ridlärare! Allt ifrån rena "rid-jobb" till administrativa jobb på ex Ridsportförbundet, foderföretag, försäkringsbolag, ridskola etc etc. Där finns dessutom vettiga jobb med bra lön och normala villkor.
Jag gick utbildningen när jag var 27 och det var det bästa jag har gjort. Har idag en högre månadslön än min bror som är polis T.ex.

Så självklart kan du bli Hippolog utan att vara stjärna i sadeln. Googla lite och använd fantasin så hittar du nog en väg som passar dig :)
 
Fast en Hippolog kan ju göra SÅ mkt mer än vara ridlärare! Allt ifrån rena "rid-jobb" till administrativa jobb på ex Ridsportförbundet, foderföretag, försäkringsbolag, ridskola etc etc. Där finns dessutom vettiga jobb med bra lön och normala villkor.
Jag gick utbildningen när jag var 27 och det var det bästa jag har gjort. Har idag en högre månadslön än min bror som är polis T.ex.

Så självklart kan du bli Hippolog utan att vara stjärna i sadeln. Googla lite och använd fantasin så hittar du nog en väg som passar dig :)

Många av dom jobben går ju att få på andra sätt än via hippologen. Vill man jobba med hästar är ju knappast skrivbordsjobben det man är ute efter.

Men absolut, vet man vad man vill och det verkligen är att jobba med hästar så kör hippologen, är du bara ute efter ridskolejobbet behöver du inte ridit i evigheter.

Lycka till!

/Lavinia, som pluggade häst i 2 år, insåg att jobba med hästar och ha häst inte var så skoj och nu jobbar med annat och har häst som hobby- I love it!
 
Enligt en enkätundersökning från 2011 är över 80% av alla examinerade Hippologer aktiva inom hästnäringen. Mindre än 1% var arbetslösa.

2014 gjorde SLU en ny undersökning som visade i princip samma resultat.

Det finns en massa mer information och fakta i ämnet om man googlar lite :)
 
Många av dom jobben går ju att få på andra sätt än via hippologen. Vill man jobba med hästar är ju knappast skrivbordsjobben det man är ute efter.

Är det inte? Jag känner många ;)

Men jobb kan man ju alltid få, även utan utbildning i många branscher
 
Ok.

Jag hade inte läst hippologen om jag skulle jobba "med" hästar bakom skrivbord. Jag hade läst hippologen om jag ville jobba med levande hästar varje dag.

Men det är väl min definition av vad som är att jobba med hästar. Att jobba inom hästnäringen är för mig inte samma sak som att jobba med hästar :-).

/Lavinia, vars drömarbetsplats är inom hästnäringen, men inte i närheten av en enda häst och jag hade inte kunnat få jobbet efter att "bara" ha läst hippologen.
 
Ok.

Jag hade inte läst hippologen om jag skulle jobba "med" hästar bakom skrivbord. Jag hade läst hippologen om jag ville jobba med levande hästar varje dag.

Men det är väl min definition av vad som är att jobba med hästar. Att jobba inom hästnäringen är för mig inte samma sak som att jobba med hästar :-).

/Lavinia, vars drömarbetsplats är inom hästnäringen, men inte i närheten av en enda häst och jag hade inte kunnat få jobbet efter att "bara" ha läst hippologen.

Fast jag jobbar idag som stallchef och ansvarar dagligen för ca 40 hästar, dock utan att rida :)

Som Hippolog kan du i princip jobba med vad som helst inom häst - man måste alltså inte vara duktig ryttare. Är bara det jag försöker få fram
 
Tack för alla kloka ord. Drömmen är såklart att få öppna eget stall och ge alla den erfarenhet som jag fick uppleva med hästarna både barn och vuxna. Jag har mailat Strömsholm och tänker i alla fall söka sen får man ta det därifrån, alltid lite krångligare senare i livet då jag har familj mm att tänka på, samt att jag skulle lämna ett välbetalt jobb med kärriarsmöjligheter. Men vad gör man inte för sin dröm
 
I och med att du är lite äldre än "medelhippologstudenten" har du även tidigare arbetslivserfarenhet och, gissar jag, även referenser från tidigare jobb. På det sättet ligger du före dina kursare vid examen sedan. Om sanningen ska fram kommer du troligtvis tampas med de som kommer direkt från gymnasiet, men även de som har jobbat ett par år så typ 25-åringar alltså. Då är inte åldersskillnaden så stor direkt.

Jag började plugga som 32-åring (4,5-årigt program) och det var förstås flest som var mellan 20 och 25, och sedan jag och två till som var över trettio. Men vi kom alldeles utmärkt överens ändå trots åldersskillnaden. Visst, de yngre hängde ju mycket på kåren och var ute och festade och sådär, men i skolan var vi absolut jämlika. Vi äldre blev lite yngre i sinnet kanske (jag menar, vi har ju alla varit 20 någon gång och vissa bitar med den åldern var ju faktiskt rätt kul ;) ) men annars märkte inte jag av någon skillnad i alla fall.

Så det enda jag kan säga är: Gör det! Du kommer inte ångra dig!

Jag vill skriva under på det ovan. Jag började läsa en 4.5 år lång utbildning när jag var 35. 99% av övriga är under 21 år. De som är 25 har åldernoja för de är så gamla ;)

Det är inga som helst problem under själva studierna, även om man funkar bättre med vissa än med andra. Däremot så har vi ju helt olika liv utanför studierna, och jag har eg inte lärt känna mer än några stycken direkt djupare. Men det är för mig ingen big deal, för mig är det inte viktigt att ha en studietid med spring på nationer osv. Ibland kan man såklart känna av det där att man är lite "utanför" men det är för min del faktiskt självvalt.

Jag kommer nog på sitt sätt ha viss nackdel i arbetslivet när jag kommer ut, just pga åldern. Samtidigt så kommer arbetslivserfarenheten vara en fördel. Jag räknar iskallt med att jag kommer vara kompetent nog att få jobb - även om det säkert kommer vara vissa jobb som går till de yngre och hungrigare just för de är det.

Däremot skulle jag INTE lagt så mkt i studielån, pajat min pension osv om jag inte varit dels helt säker på att jag vill det här, om det inte varit en bred utbildning som inte kan slå fel och om det inte varit så att jag vet att jag kommer få en lön som kan betala av på den där halva miljonen i studielån utan att jag behöver äta skorpor ;P En kortare utbildning hade jag kört "ändå" dock, skorpor kan ju vara gott menar jag, sålänge det inte är resten av livet...
 
Hippologen har ju ganska nyligen blivit ett 3årigt kandidatprogram som breddar det en del, dessutom har man börjat fundera på masterprogram för hippologer, vilket kommer bredda möjligheterna ännu mer!
 
Om du vill gå utbildningen så tycker jag att du ska göra det! Jag började läsa en 3-årig universitetsutbildning när jag var 34 år och ångrar mig inte alls. Sa upp mig från ett fast och tryggt arbete och ångrar mig inte en sekund. Nu efter utbildningen så tjänar jag egentligen inte mer än vad jag gjorde innan men jag arbetar med något jag trivs med istället för att ruttna bort på ett jobb som bara gav mig en inkomst. Gör det som känns bäst för dig, tänk efter först men tänk inte efter så mycket så att du missar chansen. :)
 
Tack för alla kloka ord. Drömmen är såklart att få öppna eget stall och ge alla den erfarenhet som jag fick uppleva med hästarna både barn och vuxna. Jag har mailat Strömsholm och tänker i alla fall söka sen får man ta det därifrån, alltid lite krångligare senare i livet då jag har familj mm att tänka på, samt att jag skulle lämna ett välbetalt jobb med kärriarsmöjligheter. Men vad gör man inte för sin dröm
OM jag vore du så skulle jag lägga ett år på att jobba på något liknande ställe, för att känna efter om det verkligen är så som du tror att det är. Innan du lägger tre år på SLU och sen upptäcker att det inte alls var som du tänkte dig.

Sen vet jag inte hur det är med antagning numera. Jag sökte allra första året de hade hippologutbildningen och då var det ett antagningsprov med både ridning, teori, praktiskt handlag, intervjuer och ett konditionstest. Under intervjuerna där försökte de sålla bort just de personer som levde med drömmen om att driva en egen hästgård, men inte hade varit där själv innan.
 
Antagningsprovet består av ridprov i dressyr och hoppning, samt ett prov i hästhantering, visning av häst vid hand osv. Det är det jag vet i alla fall :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 835
Senast: ihnfsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp