(Utbruten) Allmän diskussion kring självmord

Skorpion76

Trådstartare
Utbruten från http://www.bukefalos.com/threads/jag-orkar-inte-leva-langre.1435860/

Såg en dokumentär på SVT1 imorse som handlade om självmord, och hur det är för de efterlevande familjemedlemmarna.
De intervjuar även en person samt dennas fru som har försökt ta livet av sig just p.g.a depression.
30 liv i veckan heter den
Kanske kan vara något att titta på.
Blev väldigt berörd av den
Siffrorna på hu många personer som tar livet av sog är skrämmande höga, men inte nog med det. Det visar också hur dåliga personer i omgivningen är på att lyssna och upptäcka tecken på att en närstående mår så dåligt att han eller hon inte längre vill leva.
Very Lazy Pethead
 
Senast ändrad av en moderator:
Siffrorna på hu många personer som tar livet av sog är skrämmande höga, men inte nog med det. Det visar också hur dåliga personer i omgivningen är på att lyssna och upptäcka tecken på att en närstående mår så dåligt att han eller hon inte längre vill leva.
Very Lazy Pethead
Ibland är det så att en som har självmordsplaner mår bättre när denne har bestämt sig för att ta sitt liv. Många känner inte till det utan tror helt enkelt att personen då mår bra på riktigt.
 
Siffrorna på hu många personer som tar livet av sog är skrämmande höga, men inte nog med det. Det visar också hur dåliga personer i omgivningen är på att lyssna och upptäcka tecken på att en närstående mår så dåligt att han eller hon inte längre vill leva.
Very Lazy Pethead
Det bygger ju på att det överhuvudtaget finns personer i närheten. Ensamma män i medelåldern och uppåt är en grupp som löper stor risk att dö i självmord.

Att skuldbelägga en omgivning som inte lyssnat, är inte någon särskilt konstruktiv ingång, tycker jag.
 
Ibland är det så att en som har självmordsplaner mår bättre när denne har bestämt sig för att ta sitt liv. Många känner inte till det utan tror helt enkelt att personen då mår bra på riktigt.
Det är också det som gör det så fruktansvärt lurigt.
Very Lazy Pethead
 
Verkligen inte. Jag tycker närmast att det är att trivialisera problemet att tänka sig att omgivningen löser det bara den gör rätt.
Ja verkligen. En av de känslor som är inblandade hos en suicidal person är väl just att "ingen kan göra något längre, jag är bortom all hjälp, det vore enklare för alla om jag försvann."

Jag är dock inte säker på om det är okej att diskutera det i den här tråden, den fyllde hjärnsläppskvoten redan igår kväll. (Tack SNÄLLA vem det nu var som raderade.)
 
Ja verkligen. En av de känslor som är inblandade hos en suicidal person är väl just att "ingen kan göra något längre, jag är bortom all hjälp, det vore enklare för alla om jag försvann."

Jag är dock inte säker på om det är okej att diskutera det i den här tråden, den fyllde hjärnsläppskvoten redan igår kväll. (Tack SNÄLLA vem det nu var som raderade.)
Jag håller med. Jag ångrar att jag inte nöjde mig med att bara skriva något om att undvika att skuldbelägga och sedan släppte det där.
 
Siffrorna på hu många personer som tar livet av sog är skrämmande höga, men inte nog med det. Det visar också hur dåliga personer i omgivningen är på att lyssna och upptäcka tecken på att en närstående mår så dåligt att han eller hon inte längre vill leva.
Very Lazy Pethead
Men sånt är ju verkligen inte lätt att upptäcka för en lekman.
Inte ens för dom som jobbar med det är det en självklarhet att det skulle vara uppenbart. Verkligen inte!

Att upptäcka dom som verkligen har bestämt sig för suicid är svårt. De ger inga eller väldigt få indikationer på sina planer.
Däremot finns det dom som skadar sig själv på olika sätt och där man kan se ett mönster och att den KAN vara ett rop på hjälp. Men inte ens då är det så enkelt att förstå och "göra rätt" för omgivningen.

Jag tycker inte det är rätt att skuldbelägga omgivningen som du gör.
Även om suicid är väldigt tragiskt så kan det ALDRIG vara någon annans fel att det sker.
Möjligtvis om vården har gjort en felbedömning men knappast när någon vän eller anhörig "missat" det.
 
Det bygger ju på att det överhuvudtaget finns personer i närheten. Ensamma män i medelåldern och uppåt är en grupp som löper stor risk att dö i självmord.
Jaså, det var som sjutton! Har ensamma medelålders kvinnor lättare för att söka hjälp?
Att skuldbelägga en omgivning som inte lyssnar, är inte någon särskilt konstruktiv ingång, tycker jag.
Jag skuldbelägger ingen, men jag har en känsla av att det kan vara svårt för människor i omgivningen att upptäcka signalerna som tyder på att "Micke" mår dåligt och behöver hjälp.
Very Lazy Pethead
 
Jag skuldbelägger ingen, men jag har en känsla av att det kan vara svårt för människor i omgivningen att upptäcka signalerna som tyder på att "Micke" mår dåligt och behöver hjälp.
Very Lazy Pethead
Nu svarade du inte på mitt inlägg men då det var snarlikt så svarar jag ändå.

När du skriver att omgivningen är dålig på att lyssna och upptäcka tecken hos någon som mår psykiskt dåligt så låter det i alla fall som skuldbeläggande enligt mig.
 
Siffrorna på hu många personer som tar livet av sog är skrämmande höga, men inte nog med det. Det visar också hur dåliga personer i omgivningen är på att lyssna och upptäcka tecken på att en närstående mår så dåligt att han eller hon inte längre vill leva.
Very Lazy Pethead

Du har inte haft någon i din närhet som har tagit sitt liv eller? För om du hade det så skulle du inte påstå något så rent ut sagt korkat. Vänner och anhöriga har skuldkänslor nog ändå utan att behöva höra/läsa sådant. Många av de som väljer att avsluta sina liv avslöjar inget på något sätt och skulle de bli avbrutna så gör det det en annan gång, vid ett annat tillfälle. Du kan omöjligt upptäcka något och eftersom de inte säger något så hjälper det inte hur mycket du än lyssnar. Jag har flera vänner som tyvärr har valt den vägen och i inget av fallen fanns det något omgivning kunde gjort, sett, sagt eller lyssnat på och därmed förhindrat den fruktansvärda tragedin. I ett av de tragiska fallen insåg ett syskon i efterhand att det kan ha varit därför personen som senare avslutade sitt liv frågade om syskonet ville ha hens stereo. Skulle du ha förstått av den frågan att ditt syskon planerade att avsluta sitt liv?
 
Du har inte haft någon i din närhet som har tagit sitt liv eller? För om du hade det så skulle du inte påstå något så rent ut sagt korkat. Vänner och anhöriga har skuldkänslor nog ändå utan att behöva höra/läsa sådant. Många av de som väljer att avsluta sina liv avslöjar inget på något sätt och skulle de bli avbrutna så gör det det en annan gång, vid ett annat tillfälle. Du kan omöjligt upptäcka något och eftersom de inte säger något så hjälper det inte hur mycket du än lyssnar. Jag har flera vänner som tyvärr har valt den vägen och i inget av fallen fanns det något omgivning kunde gjort, sett, sagt eller lyssnat på och därmed förhindrat den fruktansvärda tragedin. I ett av de tragiska fallen insåg ett syskon i efterhand att det kan ha varit därför personen som senare avslutade sitt liv frågade om syskonet ville ha hens stereo. Skulle du ha förstått av den frågan att ditt syskon planerade att avsluta sitt liv?
Jag har inte haft någon närstående som har försökt ta sitt liv, men jag vet hur svårt det kan vara att hitta rätt person att prata med om sina känslor.
Very Lazy Pethead
 
Ibland är det så att en som har självmordsplaner mår bättre när denne har bestämt sig för att ta sitt liv. Många känner inte till det utan tror helt enkelt att personen då mår bra på riktigt.

Ja det är ju klassiskt! När en anhörig till mig tog livet av sig så var hen "gladare" på länge dagen innan när vi hördes.
 
Du har inte haft någon i din närhet som har tagit sitt liv eller? För om du hade det så skulle du inte påstå något så rent ut sagt korkat. Vänner och anhöriga har skuldkänslor nog ändå utan att behöva höra/läsa sådant. Många av de som väljer att avsluta sina liv avslöjar inget på något sätt och skulle de bli avbrutna så gör det det en annan gång, vid ett annat tillfälle. Du kan omöjligt upptäcka något och eftersom de inte säger något så hjälper det inte hur mycket du än lyssnar. Jag har flera vänner som tyvärr har valt den vägen och i inget av fallen fanns det något omgivning kunde gjort, sett, sagt eller lyssnat på och därmed förhindrat den fruktansvärda tragedin. I ett av de tragiska fallen insåg ett syskon i efterhand att det kan ha varit därför personen som senare avslutade sitt liv frågade om syskonet ville ha hens stereo. Skulle du ha förstått av den frågan att ditt syskon planerade att avsluta sitt liv?

Kan bara hålla med dig! :bow:
 
Senast ändrad:
Håller med. Det handlar nog inte alltid om att skylla på omgivningen. Det kan finnas folk omkring som vill lyssna, men personen kanske inte vill eller förmår prata.

Eller så är inte den självmordsbenägne tillräckligt tydlig med att denne vill ha hjälp. Det kan faktiskt vara så. Jag är inte uppe i ansiktet på mina bekanta. Jag har inte många nära vänner, men de vet jag hur de mår och jag finns där för dem.

För bekanta - nej, jag känner dem inte så väl att jag kan säga om de mår dåligt när de döljer det.
 
Men alltså @Skorpion76 det du måste förstå är att alla som är suicidala inte är det av samma anledning. Alla är olika. Dock måste du förstå att många är psykiskt sjuka på olika sätt (dock inte alla). Menar du att en psykiskt sjuk individs anhöriga ska belastas och skuldbeläggas för att de inte kan göra sin anhörig frisk när inte ens psykvården klarar det? Fyfan rent ut sagt. Vet att du har en diagnos, men tänk efter innan du skriver tack!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp