Utbruten tråd: wffs - testa?

Om du inte ens vill betäcka icke-bärare med bärare så är det nog bara att avvakta testresultaten alt byta hingst så länge.

Jag vill enbart betäcka med hingstar som är testade och inte bär på genen på testade ston som inte heller bär på genen. Varför tycker du att man ska gambla och fortsätta avla på bärare?
 
Saxar från SWBs sida:
"Är stoet anlagsbärare bör man inte betäcka det med en hingst som också är anlagsbärare. Är stoet inte bärare finns ingen risk för att en eventuell avkomma kommer att få WFFS."
Testar du stoet så får du en frisk fölunge, varför skulle det inte vara lugnt? Annars får du väl helt enkelt göra som MissFideli skriver och byta hingst alt vänta.

Därför jag tycker inte att en sådan gen bör avlas vidare på överhuvudtaget. Anser att de hingstar som bär på genen bör tas ur avel, självklart samma med stona.
 
Därför jag tycker inte att en sådan gen bör avlas vidare på överhuvudtaget. Anser att de hingstar som bär på genen bör tas ur avel, självklart samma med stona.
Snacka om att riskera att krympa avelsbasen.

I min hundras har vi blödarsjuka (vWD) och den fungerar på samma sätt. Så länge man inte parar bärare med bärare så får man inga sjuka hundar. Efter att ha testat i många år existerar det i princip inte som problem här - man har rätt god koll på vilka som bör vara bärare med även utan test.
Att göra likadant med WFFS känns för mig självklart. Att vara bärare innebär ju noll problem för individen i sig så.
 
Jag vill enbart betäcka med hingstar som är testade och inte bär på genen på testade ston som inte heller bär på genen. Varför tycker du att man ska gambla och fortsätta avla på bärare?

Men det är ju ingen gambling om bara en förälder är bärare.

Nu föder jag inte upp men jag hade testat mina ston. Ston som är bärare hade jag betäckt med hingst som inte är det. Eventuell avkomma hade jag sen testat. Om avkomman hade WFFS-genen hade jag tydligt informerat nya ägaren om att den är bärare och att om den ska verka i aveln så måste den andra föräldern vara fri från WFFS-genen. Osv. Då undviker man sjuka föl samtidigt som man behåller värdefulla individer i aveln.
 
Snacka om att riskera att krympa avelsbasen.

I min hundras har vi blödarsjuka (vWD) och den fungerar på samma sätt. Så länge man inte parar bärare med bärare så får man inga sjuka hundar. Efter att ha testat i många år existerar det i princip inte som problem här - man har rätt god koll på vilka som bör vara bärare med även utan test.
Att göra likadant med WFFS känns för mig självklart. Att vara bärare innebär ju noll problem för individen i sig så.

Mycket möjligt att avelsbasen krymper. Ser inte det som något negativt.
 
Därför jag tycker inte att en sådan gen bör avlas vidare på överhuvudtaget. Anser att de hingstar som bär på genen bör tas ur avel, självklart samma med stona.

Resonerar man så kommer vi inte att ha kvar några varmblod i det långa loppet. Naturliga mutationer uppkommer i alla populationer, en del är positiva och en del negativa.

Säg att vi utrotar WFFS-genen. Vad ska vi göra när nästa skadliga, recessiva gen uppkommer/upptäcks? För det tar i allmänhet tid innan dessa upptäcks, dvs den hinner sprida sig ordentligt. Vad gäller CA/SCID på araber går det att påvisa dem tillbaka till mycket gamla berättelser hos beduinerna. Det är mao inga nya sjukdomar men skillnaden är att vi idag vet vad det är som gör hästarna sjuka och kan testa för det.

Nej, beslut ska vara baserade på vetenskapliga fakta och inte känslor när det gäller sådant här. Jag struntar i om en privat uppfödare vägrar avla på bärare men jag hoppas som sagt att förbunden håller sig lugna.
 
Men det är ju ingen gambling om bara en förälder är bärare.

Nu föder jag inte upp men jag hade testat mina ston. Ston som är bärare hade jag betäckt med hingst som inte är det. Eventuell avkomma hade jag sen testat. Om avkomman hade WFFS-genen hade jag tydligt informerat nya ägaren om att den är bärare och att om den ska verka i aveln så måste den andra föräldern vara fri från WFFS-genen. Osv. Då undviker man sjuka föl samtidigt som man behåller värdefulla individer i aveln.

Hur många tror du kommer att testa sina ston tror du? Jag tror att tillåter man att avla vidare på denna genen så kommer det födas många fler med wffs vilket är rent djurplågeri.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 626
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 850
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp