Utbruten tråd: wffs - testa?

Mycket möjligt att avelsbasen krymper. Ser inte det som något negativt.

Hmm... joo... det är negativt om avelsbasen krymper.

Läs på lite om populationsgenetik så får du se. Ju färre individer som verkar i aveln desto mer genomslag får deras negativa gener. Negativa gener kommer alltid att finnas och med inavel kommer fler av dessa negativa recessiva gener att slå igenom. Därför är en bred avelsbas otroligt viktig!


Sen tycker jag inte man ska bli hysterisk över en förvisso hemsk sjukdom som WFFS eftersom den är recessiv och troligtvis rätt ovanlig. Man kan lätt (som flera har skrivit) undvika att få sjuka föl.
 
Innan betäckning nästa år så skall vi testa alla eventuella ston som vi planerar att ha i aveln. Själv tänker jag mig modellen att aldrig korsa två bärare, och att av ett stos avkommor förhoppningsvis kunna behålla ett bra stoföl som är icke-bärare.
Två av våra ston har Roemer i fjärde led, men jag tänker att deras status är egentligen inte mer osäker än statusen på stoet med "gammal svensk" stam, då det hittils är mindre känt vilka stolinjer som bär på WFFS - Och de svenska blodslinjerna är ju hittils nästan helt otestade.

Det svenska stoets äldsta avkomma kastade i år ett föl e. Ironman H - Genast går tankarna till: Var det WFFS? För det skulle innebära att stoet och Ironman H är bärare, och stoet har då fått genen antingen från vårat sto, eller från Sir Donnerhall II. Tänk om Sandro Hit är bärare? Hur stor del av populationen är då bärare?

Man kan helt snurra bortom all kontroll om man börjar spekulera i sånt där. Så testa, rätta sig, och avvakta hur SWB och de andra stora avelsförbunden ställer sig till frågan.
 
Innan betäckning nästa år så skall vi testa alla eventuella ston som vi planerar att ha i aveln. Själv tänker jag mig modellen att aldrig korsa två bärare, och att av ett stos avkommor förhoppningsvis kunna behålla ett bra stoföl som är icke-bärare.
Två av våra ston har Roemer i fjärde led, men jag tänker att deras status är egentligen inte mer osäker än statusen på stoet med "gammal svensk" stam, då det hittils är mindre känt vilka stolinjer som bär på WFFS - Och de svenska blodslinjerna är ju hittils nästan helt otestade.

Det svenska stoets äldsta avkomma kastade i år ett föl e. Ironman H - Genast går tankarna till: Var det WFFS? För det skulle innebära att stoet och Ironman H är bärare, och stoet har då fått genen antingen från vårat sto, eller från Sir Donnerhall II. Tänk om Sandro Hit är bärare? Hur stor del av populationen är då bärare?

Man kan helt snurra bortom all kontroll om man börjar spekulera i sånt där. Så testa, rätta sig, och avvakta hur SWB och de andra stora avelsförbunden ställer sig till frågan.

Så agerar en ansvarsfull uppfödare, all heder åt dig :bow:
 
Ren idioti att fortsätta avla på bärare.

Fast ALLA diploida individer är bärare av recessiva mutationer som antingen är dödliga redan i fosterstadie eller som WFFS ger lidande om de skulle födas, OM de fås i dubbel upplaga.

Innan man hittat dem är det bästa man kan göra för att undvika att få genen från båda sidor att undvika inavel. Men när man hittat genen och kan testa så går det ju faktiskt att garantera att man inte får just den defekten.

Skulle du ta alla bärare ur avel och därigenom minska avelsbasen får du färre individer, vilket leder till att det blir svårare att hitta passande kombinationer och samtidigt hålla nere inavelsgraden, vilket kan leda till att andra recessiva sjukdomsgener som INTE går att testa för har större risk att dubbleras och leda till lidande eller lägre fertilitet.
 
Fast ALLA diploida individer är bärare av recessiva mutationer som antingen är dödliga redan i fosterstadie eller som WFFS ger lidande om de skulle födas, OM de fås i dubbel upplaga.

Innan man hittat dem är det bästa man kan göra för att undvika att få genen från båda sidor att undvika inavel. Men när man hittat genen och kan testa så går det ju faktiskt att garantera att man inte får just den defekten.

Skulle du ta alla bärare ur avel och därigenom minska avelsbasen får du färre individer, vilket leder till att det blir svårare att hitta passande kombinationer och samtidigt hålla nere inavelsgraden, vilket kan leda till att andra recessiva sjukdomsgener som INTE går att testa för har större risk att dubbleras och leda till lidande eller lägre fertilitet.

En fasa vore ju att ta alla bärare ur avel och sedan kommer det en dominant skadlig gen ett par generationer senare...
 
Mycket möjligt att avelsbasen krymper. Ser inte det som något negativt.

Inser du verkligen vad du skriver? Hur kan det inte vara negativt att avelsbasen krymper? Det innebär alltså att den genetiska variationen blir mindre och det om något är en risk när det gäller (tidigare okända) genetiska sjukdomar. Det är inte detsamma som att färre hästar föds upp.

Sen att folk struntar i att testa sina ston: jag höll ett tag på med hundavel ganska aktivt. För ungefär tio år sedan kom gentester för två sjukdomar som var kända i min ras. Efter att det varit allmänna ramaskrin i början från vissa led slutade det faktiskt med att de allra, allra flesta valpar som föds idag, ett decennium senare, har känd genetisk status rörande dessa två sjukdomar redan när de föds. Man vet att de är fria (dvs båda föräldrarna är det) alternativt fria eller bärare (en förälder är fri och en är bärare) och i det sistnämnda fallet testas hunden innan den ska gå i aveln om den ska göra det. Är det inte ett avelsdjur behöver man inte testa för hunden kan inte insjukna. För det behövs i båda fallen anlag från båda föräldrarna och det är ju omöjligt eftersom man endast parar bärare + fri eller fri + fri (=det absolut vanligaste).

Jag tror inte hästfolk är ett dugg "sämre" än hundfolk i denna fråga. De kommer nog att testa. Däremot kan jag av erfarenhet säga att när man går på hårt att alla bärare ska tas ur avel oavsett bidrar det till en risk att folk inte testar. För om testen då visar att stoet är bärare så är hon värdelös som avelsdjur. Nä, då är det bättre att inte testa och (i bästa fall) para med en fritestad hingst.

Jag tror personligen att det bästa är att testa mycket (om inte annat för kartläggning nu i initialskedet) och sedan avla med förnuft. Hingstar som är bärare ska kanske inte få jättemånga avkommor, men beroende på hingstens kvaliteter för övrigt (där härstamning och hur han är besläktad med resten av populationen måste vara en viktig faktor) kan han användas till väl utvalda ston som naturligtvis ska vara fritestade.
 
Vi kommer testa våra ston för att se om dom är bärare eller inte. Är det nån av de bästa stona får dom vara kvar men betäcks då med ickebärare. Övriga för jag se lite vad man gör när man ser vilka som ev. har det... Känns som att det finns ganska mkt fina avelsston ändå att jag inte behöver betäcka nån ”helt ok” med ärftlig sjukdom även om den isf bara riskeras att ärvas vidare som bärare.

Jag är faktiskt lite fundersam till om inte vi fick en sjuk fölunge för ett par år sen, den var dödfödd när den kom ut (ca 2 veckor tidigt) så vi trodde bara att den helt enkelt inte var helt ok. Den tappade huden när vi skulle lyfta den men vi tänkte bara att den kan ha legat död i magen ett tag så det var därför. Inte heller veterinären reagerade på att det skulle vara något konstigt... Men det påminner väldigt mkt om hur det såg ut på det sjuka harvyfölet..
Stoet i fråga är inte i livet längre men jag har en avkomma kvar så den ska testas...
 
Jag hade testat mitt sto.

Jag har annan ras med annat problem man kan testa och skickade prov direkt. Faktiskt även på valacken men det är ju lite overkill.
 
Ja och nej. Det beror ju helt och hållet på hur många avkommor som är testade. Jag tror man ska vara väldigt försiktig med att se mönster hos otestade hästar än så länge.

Naturligtvis, det var mest en yttrad fundering/tankebana. Resultaten på fler Totilas-avkommor lär komma inom kort, men det återstår att se om PS tycker det är mer risk än vinning att testa sina hingstar.
 
Men vad fort det verkar gå ändå! Det tar ju ändå ett tag att skicka DNA på analys, och innan det ska beslutet tas med. Och redan massor resultat!

Stor eloge till de hingstägarna!!
 
Tänkte testa mina två ston men avvaktar lite i hopp om att något svenskt labb börjar ta fram test. Om de ska in aveln denna säsongen får man skynda på testningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 645
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 205
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Lii
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 889
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp