Bukefalos 28 år!

utdömning

Hambo

Trådstartare
Om min häst blir utdömd, måste jag då avliva honom för att
få ut försäkringspengar ?
Eller kan jag ha kvar honom som sällskapshäst ?
Agria försäkrad A1
Jag drar mig så för att ringa och fråga:cry: !
Jag är nog lite rädd att dom säger att jag måste ta bort honom !
Självklart kommer jag att göra det om han mår dåligt.
Så jag vill inte ha några dumma kommentarer :mad:

Hej från Hambo
 
Sv: utdömning

Om hästen blir utdömd och triangelmärks, får du ut en del av livvärdet, och du kan behålla den som sällskapshäst.

Edit: Så här skriver Agria på sin hemsida:

Triangelmärkning: Du kan få ersättning även i de fall du inte avlivar hästen, om den enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att Agria har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med Agria.
 
Senast ändrad:
Sv: utdömning

Tänk också efter först innan du tar beslutet, kan du ebjuda hästen ett livslångt hem trots sin skada? Eller, har du möjlighet att erbjuda hästen en fodervärd som tar sig an hästen resten av dess levnadstid. Grunden för detta är att kunna bibehålla kontrollen över vad hästen kan göra och vad den inte bör göra, tyvärr hamnar många av dessa hästar hos nya ägare som inte förstår att hästen har begränsningar. De används på samma sätt som en frisk häst, och dessa hästar återkommer till veterinären med samma skador igen. Mycket plågsamt för hästen, något man bör tänka på innan beslutet.

Alltså detta är ingen pekpinne, utan en påminnelse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 661
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 511
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp