MinIan

Trådstartare
Hm.. jag börjar bli lite orolig för min dvärgvädur.
jag startade en tråd för ett tag sedan om kaniner kunde snarka.
för det är ju vad jag tror han gör. men nu när jag gick ut till han hörde jag nästan som att "snarket" låter som huttranden som att han skulle frysa.
han fyller 5 år nu i sommar. kan det ha med åldern å göra om han börjar frysa? för han har aldrig haft nått problem förut, och han har ju varit ute kanin sen han var liten.

eller är det helt enkelt snarkningar jag hör?
kanske svår för er å svara på.

får kaniner svårt att hålla värmen när dom blir äldre?


och då vill man ju såklart att han ska komma in, men när jag skaffade kanin så läste jag att man får inte ta in dom i värmen på vintern för dom kan få värmechock och svimma. och hur gör man då :confused:
 
Sv: Ute kanin

Kaniner kan inte snarka. Men har han inte haft detta ljud innan när han sovigt? Vissa kaniner kan ju låta när dem sover.
Men annars tycker jag det låter som det är något med luftvägarna? 5år är ju inte jätte gammalt, men inte ungt i heller.
Om den fryser är också omöjligt att svara på. Har du ordentligt med halm till den?
Har själv en äldre kanin, han blir 6år nästa månad. Han har också börjat låta med andningen. Dock är kylan en födel för honom då han blir varm jätte lätt.
Du ska iaf absolut inte ta in din kanin. Värmeslag får de rätt lätt.

Vore jag du skulle jag ha åkt till en veterinär som låg så nära som möjligt. Ha det kallt i bilen och vänta utanför veterinären tills det blir er tur. Den korta stunde inne hos veterinären klarar de oftast utan större problem. Men de måste ut direkt sen igen.
 
Sv: Ute kanin

ja, det är det jag har funderat på, att ska jag åka till vet så måste man ju in och det brukar ju vara varmt inne där.
men jag tror vet här har ett område där det är kallt. dr man kan gå in med en häst (tror dom brukar ta in hästar där). så det skulle vara om man var där och dom undersökte honom.

och halm har han. men jag tycker det är så konstigt. förra vintern använde han sitt hus inne i buren väldigt mycket, och där inne är det mycke halm, förra vintern gjorde han nästan en tunnel av halmen och låg där inne och sov. men nu använder han den inte alls :confused:

och jag tänker mig att vill han ha det varmare så varför kryper han inte in dit?
trodde ett tag att det kanske var för mycket halm i huset, så jag har tagit ur lite, men han går fortfarande inte in dit =/
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 683
Senast: Amha
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 425
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Hej, Vi är hyfsat nya kaninägare och har därför fått börja hantera hö. Först kunde vi hämta småbal rätt så nära så det va inga problem...
Svar
4
· Visningar
824
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp