Ute tider?

Förra stallet skiljde det inget från sommarhalvåret, förutom när de gick ute dygnet runt under betet förstås.
Då gick de ut 7-8 och kom in mellan 21-22

I nuvarande stall vet jag inte riktigt, antingen 7-8 ut och in beror lite på, tar personalen in är det 14 på vardagar och 12 på helger. Tar man in själv beror det på när, jag vill egentligen ha henne ute så länge som möjligt, men när ingen häst får lämnas själv ute och de andra tar in sina så är det inte så mycket att välja på. Har varit 16 nu vintertid, vilket jag själv aldrig hinner till då jag slutar jobbet 17:30 och är i stallet ca 18.
 
"Vintertid" ca 8-18/19, men jag försöker se till att rida efter 18 så att mängden tid hon står på box minimeras. Tycker att det är något kort, men inte förfärligt dåligt.

"Sommartid" ute hela dygnet som bas, men kan ta in för att torka om det regnat flera dagar i sträck eller för att komma in och få det svalt några timmar om det varit riktigt varmt tex.
 
När jag hade mina på box gick dom ut vid 6 på vardagar och 8 på helger och in vid 21-22 på kvällen. Mitt minimum är 12 h, helst 15-16 h. Nu går dom på lösdrift sen 3 år tillbaka och det är det bästa för både mig och hästarna.
 
Mina stod båda i stall för där man tog ut vid 9 och in vid 16. Jag fick välja pest eller kolera. Eftersom stallet i övrigt var det bästa jag någonsin stått i så fick det bli så lite utetid.

Nu har jag eget stall men en krånglig kolikhäst. Då blir det som följer:

Sommartid så är de ute från 6-7 till 21-23

Vintertid är tiderna ca 7-8 till 19-21

Vi fodrar sista måltiden mellan 23-24.

Hade jag haft en icke-kolikhäst hade de gått ute hela dygnet stora delar av året men tyvärr är det inte möjligt.
 
Som minst 07:30-16:30 (mitt i vintern). Sen utökas utetiden mer och mer under våren, och sommartid (ca juni-sept) går de ute dygnet runt.
 
I stallet jag just flyttade från 10-16, ibland närmare 11-1530 på grund av morgontrött och mörkrädd stallägare (eller något ).

Nu blir det 8-16 och sedan följer det ljuset under våren. Så glad för det och jag förstår inte var alla ni andra hittar dessa långa utevistelser, jag har då inte hittat ett enda inackorderingsstall med det där jag bor.
 
Jag är inackorderad och hästarna går ut mellan 5.30-7.00 beroende på hur stallägaren jobbar. Insläpp sker vid 19-19.30.
 
Just nu: 09-15.00
Sommarhalvåret: 09-17.00

De hade för min del gärna fått gå ut vid 07.00 men har inte möjlighet att släppa ut själv på morgnarna. :)
 
Utsläpp vid 5-7 på morgonen och insläpp vid 19-20. På sommarhalvåret längre (dygnet runt under betesperioden).
Ibland händer det mer och mer att de fått gått in vid 18:30 till ibland så tidigt som 17-17:30 och det gör mig galen, vi står i ett kollektivstall med 5 hästar totalt och då skyller de på att de måste hinna med buss eller inte orkar vara ute så länge. Så hästarna får ta den smällen (själv åker vi bara ut senare och ser till att ha det klart hemma så det bara är att göra kväller när man kommer hem men men. Man priorierar olika...Nu har vi dock sagt att 18:30 är absolut tidigast)
Förlåt för rant ;) Det blir bara jäkligt många timmar inne i en box bara. Stallägaren är bäst och låter de vara ute så länge som möjligt de dagar hon har ut eller insläpp.
 
Vilka tider går era hästar ute i vinter?

I mitt stall ca 9-16 vilket jag tycker är alldeles för kort.
Det är kort tid tycker jag. Tyvärr i dom flesta stall här iallafall så är det väldigt ovanligt med att hästarna är ute längre än till 16 tyvärr. Av någon anledning som jag aldrig förstått så följer väldigt många stall mörkret, som om hästarna inte kan vara ute när det är mörkt.
 
Det är kort tid tycker jag. Tyvärr i dom flesta stall här iallafall så är det väldigt ovanligt med att hästarna är ute längre än till 16 tyvärr. Av någon anledning som jag aldrig förstått så följer väldigt många stall mörkret, som om hästarna inte kan vara ute när det är mörkt.
Det har nog mer att göra med att vissa hästmänniskor tycker att det är obehagligt att leda hästarna när det är mörkt :banghead:
 
På jobbet: 9-15
Stallet där jag har min häst: 7-ca 16-17
Sommartid går min häst ute dygnet runt. När det är ljusare så har vi hästarna ute till ca 19-20, men nu på vintern går de in tidigare.
 
Mina är ute ca kl.6-22 vintertid i stor hage med (typ) fri tillgång på grovfoder. Sommartid är de ute dygnet runt. ÄLSKAR att ha eget stall med egna rutiner:love:
 
Vilka tider går era hästar ute i vinter?

I mitt stall ca 9-16 vilket jag tycker är alldeles för kort.
7-12 eller 12-17
Utbildningsstall med fler hästar än hagar. Hästarna är ju dock bara här en kortare period för träning.
De yngsta går på lösdrift
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp