Ute tider?

Mitt bidrag till debatten blir att det inte måste vara svart eller vitt.

När jag träffade min häst stod han i England och gick ut i hagen varannan vecka ungefär. Han stod lugnt i sin box och var mysig att hantera. Att rida var han het och känslig och bett gillade han inte så tungan for runt i munnen. Det var sådan han var helt enkelt, ett känsligt fullblod. Inte på något sätt dysfunktionell.

Nu går han ute många timmar per dag och med fri tillgång på hö har jag fått en häst som snarast är lite seg och bekväm av sig och som gärna håller sitt bett i munnen.
Och vilken häst tror du mår bäst? :)
 
Fast det krävs ju en ordentlig stress hos hästen för att börja uppvisa stereotypiska beteenden, och då är det illa. Och på tok för sent för att göra någonting (har hästen börjat uppvisa stereotypiska beteenden är det otroligt svårt, nästan omöjligt att bryta även om hästen mår bra igen).

Är man uppmärksam på sin hästs beteende och eventuella förändringar så märker man så fort hästen är lite mer hänging än vanligt, bajsar på en ovanlig plats i boxen, kanske inte utnyttjar hela hagen under dagen (varför?), driver annorlunda, annorlunda i hanteringen mm. Och man utesluter nästan aldrig att hästen bara "har några dåliga dagar" utan man utreder varför hästen beter sig som den gör.
Det är väldigt lätt för hästägare som inte vet bättre att normalisera beteenden som inte alls är normala för en häst. Extra svårt är det om man har flera olika hästar (tex i träningsstall) och man inte har riktigt koll på hur hästen normalt beter sig och sen uppmärksammar man då inte eventuella problem utan avfärdar de som att hästen jävlas eller liknande.

Hästar är grymt bra på att anpassa sig till situationer vi utsätter de för. Speciellt om det pågår under en längre tid. Det är vårt ansvar att uppmärksamma ev beteenden så fort de uppvisas.

Fast dessa detaljer märker ju de som är noga med sina hästar på ”anläggning” där folk är hemma hela dagarna och jobbar med hästarna ? Det är ju ingen skillnad annat än möjligen åt det bättre hållet jämfört med en hobbyryttare som kommer en gång/dag och utöver det händer det inte så mycket på gården/inga är där på många timmar osv osv?

Just av samma anledning om det är mindre stall och mindre intryck osv, så rekommenderar man ju ofta en hästägare vars häst tex drabbats av allvarligare skada som kräver boxvila en väldigt lång tid tex, att byta stall och försöka stalla upp den på ett ställe där det är mer aktivitet och intryck. Hästarna brukar funka otroligt mycket bättre på box jmf med att stå hemma i ett tyst öde stall med alla sina vanliga hemmarutiner brutna....
 
När jag hade uppstallat så gick dom ut mellan 5-7 cirka och in tidigast 20. Men ofta 21-22. Men minst 14 timmar ute. Har nu på lösdrift. :love:
 
Nu, i min ägo såklart :p

Nej men min poäng är att en häst som vantrivs inte behöver bli stereotyp eller totalknäpp. Det kan visa sig i andra beteenden som man inte ens noterar som konstiga :)
Så var min häst också, han hade inga typiska olater för sig, dock så såg jag ju att han var stressad och hade en helt annan energi än när han fick gå på lösdrift.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tror du tar upp en viktig grej här.
Har själv mina hemma och det händer inte mycket här så att stå inne här för dom är ungefär lika intressant som att se färg torka, ute i hagen händer mer och mer synintryck.
När jag har tagit med ena hästen på träningsläger och han står uppställd där det händer mer i stallet och den hästen som innerligt visar sitt missnöje när någon annan häst tas ut hemma och han får stanna i boxen kunde inte bry sig mindre i stall det händer mer runt omkring.
Fast så är det tycker jag ofta när man byter stall tex, min häst var ofta superlugn och "tillfreds" med livet efter stallbyte den första tiden. När han kom in i rutiner och inte behövde tänka så mycket längre så kom den här stressen fram igen. Så att en häst är lugn på ett tillfälligt ställer är inte alls konstigt.
 
Jag jobbade på travet tidigare, hos en tränare som utöver sin gård hade ett stall inne på travbanan. Där fick unghästarna alltid stå i några månader när de kördes in, för att de skulle vänja sig vid traktorer, fordon, speakers och liv på ett naturligt sätt.
Jag vet inte hur många som blev förfärade när de hörde det. "Hur kan ni stressa sönder unghästarna med att ställa dem på banan?!" Stressa? Småttingarna älskade det. De kunde inte få nog av att titta på bilar som kom och åkte, hästar som kördes över stallplanen, promenerande på gatan utanför, traktorn som fyllde bevattningsmaskinen...
På gården var de vana att gå på lösdrift, men inte en enda tog illa vid sig av att hamna på box i en radikalt annan miljö. De var bara nyfikna och fick stimulans så det räckte och blev över bara av att titta på saker. Och ingen var stressad.
Ur fysisk synpunkt, visst hade de hellre kunnat gå ute längre och i de stora, kuperade hagarna hemma. Men dit återvände de ju också efter inkörningen.
Min erfarenhet av travet när jag jobbade på banan hos en proffstränare är totalt tvärtom. Rörigt och fruktansvärt stressade unghästar som inte mådde bra av det livet. Visst, dom hade inte stereotypiskt uppträdande men dom mådde långt ifrån bra. Nästan alla av dom slutade på travet som 3 eller 4 åringar när dom gav upp om dom. En stor anledning till att jag slutade på travet.
 
@Grazing och i sammanhanget kanske du måste acceptera att det inte är så som du erfarit utifrån just dina lägen/situationer/hästar som gäller för övriga rent generellt ?

Det är ju en jätteviktig diskussion allmänt utifrån tråden . Men det är även otroligt viktigt att ha erf att inse att det faktiskt inte är så svartvitt .
 
@Grazing och i sammanhanget kanske du måste acceptera att det inte är så som du erfarit utifrån just dina lägen/situationer/hästar som gäller för övriga rent generellt ?
Det jag erfarit är ju det jag erfarit. Och som jag skrivit hela tiden, alla hästar är olika och reagerar olika på omgivningen.
 
Det jag erfarit är ju det jag erfarit. Och som jag skrivit hela tiden, alla hästar är olika.

Vad bra om det är så du menat att det är helt godtyckligt personligt utifrån bara din egna åsikt ang din egen häst och egna tolkningar osv :up:
Då har jag inga invändningar alls :)
 
I stallet med kortast utevistelse jag stått i (4 h per dag i sandruta) var det en häst som faktiskt gnagde hål i väggen i sin box så att han fick ett extra litet fönster. Då kan man ju fundera på om det var ett stressbeteende eller en ovanligt bäverlik häst;). Men trots allt var de flesta hästarna lugna och fina på det här stallet, det var mest tävlingshästar och de tränades ordentligt och gick även i skrittmaskin. Så trots att utevistelsen var både tråkig och kort mådde de flesta av hästarna bra i det stallet så vitt jag kunde bedöma.

Själv har jag hästarna ute från gryning till skymning under större delen av året, under sommaren är de oftast inne ca 8 timmar. Unghästen skulle behöva gå på lösdrift och en av de äldre också men det är för lerigt i år, ska bli bättre. Annars verkar de mest sova när maten är slut och inget händer i stallet, de är både lugna och energiska i ridningen trots att jag tycker de är inne väl mycket under de mörkaste månaderna.
 
Mellan 8-14. Ja, jag tycker det är alldeles för lite utevistelse men hagarna är så tråkiga så de flesta vill inte vara ute längre ändå. Allt annat är toppen på denna anläggning (vilket är anledningen till att vi står kvar).
 
Från kl 8 till mörker, så 7-8 timmar när det är som kortast på vintern. Modell liten grusad rasthage med en hästkompis. Fullt nöjd för att vara där jag bor, stall med mer än 6 timmar i annat än miniruta växer inte på träd kring mig. Sommartid dygnet runt eller kl 8-20.

Stod första halvåret där de gick ute 9-skymning, rätt ok som så, men om det typ duggregnade så tog de gärna in 2 timmar tidigare...
 
Mina går ut mellan 4:30-6 beroende på vilka tider jag jobbar. På vintern/mörka årstiden kommer de in vid 17 ca och ljusa årstiden 21-23 typish. Om det är riktigt skitväder tar jag in tidigare.
 
Våra går ut mellan 6-7 vinter tid och in mellan 16-17 och fodras sista gången vid 22-22.30 och då släcker vi i stallet. Sommartid går de ute länge och vissa perioder dygnet runt om inte travhästen tävlar.
 
Dygnet runt i lösdrift.
De gånger de måste in på box, som nyårsafton, står de lugnt och käkar. Inga konstigheter, men de älskar att komma ut. :D
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
799
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: slant98
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Trädgård & Växter Jag har ett fritidshus där jag i nuläget har pelargoner. På sommaren står de ute eller i fönstren, på vintern står de i ett fönster utan...
Svar
13
· Visningar
512
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp