Ute tider?

Min går på lösdrift. Även om dom inte rör sig lika mycket i hagen så här års, så går dom iaf mellan höt, ligghallen, saltstenen, och vattnet :)

Hästarna i stallet som står på box kommer ut runt 6-7 tror jag, och in runt 19 där.

Där jag stod innan när min gick på box, kom dom ut runt 7-8, och in när det mörknade. Jag tyckte det var för många timmar på box under vintern.


Angående stereotypa beteenden.
https://stud.epsilon.slu.se/6039/7/johansson_c_130912.pdf
 
Hos oss vintertid, släpps de ut ca 06-7.30. Eftersom vi är ett kollektiv så kan det skilja något, men alla ska vara ute senast 08 alla dagar. In mellan 20-21, sommartid i annan hage kan de gå ute dygnet runt.
 
Vinter kommer ut mellan 6-7 för det mesta ,lite senare någon gång på helgen. Ute till 20-22 beroende på väder . Stora kuperade hagar med gräs ,fri tillgång på hösilage i hagen. Så fort som möjligt på våren och så länge som möjligt på hösten ute dygnet runt med fri tillgång på hösilage när det inte är tillräckligt med gräs.
 
Jag står på anläggning (liten sådan) och hästarna går ut 07 och kommer in 14-15 på vintern och 15-16 på sommaren. Fina gräshagar med träd, gräs året runt men får även hö på vintern.
Egentligen för kort hagtid enligt mig, men jag förstår ju att personalen inte vill/kan jobba hur långa dagar som helst.
Här har vi dessutom generellt sett ont om mark, så lösdrift är extremt svårt att hitta.
 
Vilka tider går era hästar ute i vinter?

I mitt stall ca 9-16 vilket jag tycker är alldeles för kort.
Ute efter väder.
Står du inackoderad så är väl dina tider efter ljuset? Dvs ut när det blir ljust och in innan det blir mörkt? Många tycker inte om att leda in hästarna i mörker har jag märkt. :)
 
Vilka tider går era hästar ute i vinter?

I mitt stall ca 9-16 vilket jag tycker är alldeles för kort.
Mina är så här års ute ca 8-15. Jag tycker det är lite kort men å andra sidan så är vädret så här års ofta crappy så då vill de in iaf (hagar utan skydd). Sommartid antingen dygnet runt eller längre dagar ute. Mina rids efter insläpp dock så ute till 20 blir det bara om de vilar, vill inte rida mitt i natten.
 
Ut mellan 05 - 06.30 beroende på vilket skift jag jobbar. In cirka 19.30

På sommaren går de ut samma tid och in vid 22 oftast
 
Jag vill inte ha några exakta tider vid ut och intag utan beroende på väder och hur schemat för dagen ser ut. Men ut mellan 07:00-08:00 och in på kvällen. Vid riktigt ruskväder kommer de in i samband med middagsfodringen dvs 17:00/17:30 men i regel från 19:00-20:30. Många med hästar här tränar sina kvällstid på vardagarna så då är det smidigt att ta in ett gäng vid sju tiden.
Vissa går på lösdrift också.
 
Mina hästar - fyra på box - resten på lösdrift. Boxhästarna går ut lite för 8 och kommer in ungefär vid 22. Är det skitväder kan de komma in lite tidigare.
 
I stallet där medryttarhästen står så går de ut straxt efter 7 på morgonen och tas in någon gång mellan 17-21. Vi har kvällsjourer med intag + fodring och hästarna tas in olika tider beroende på när den som har intaget kommer till stallet. Rutinen är samma vinter som sommar men det kanske skiljer sig åt om man tar in hästarna före eller efter man ridit sin egna häst. Nu på vintern blir det väl oftast kring 18-19 och på sommarhalvåret lite senare.
Hästarna har mat i hagen så de är inte det minsta känsliga för vad klockan blir.
 
Mina kommer ut vid 8 - tiden och när jag tar in beror helt på mig själv. Vi har egna intag och eftersom jag har fler hästar så är jag inte så beroende av andra. Men generellt rider jag ju på em/kväll så då tar jag in vid 17 tiden ungefär.
 
Generellt sett tar jag in när det blir mörkt, så redan vid fyra i December. Är det pissväder o dom hänger vid grindarna så kan det bli tidigare, men det ska vara storm eller spöregn för att dom inte ska vilja vara ute. Innan sommaren går de ute till 22-tiden, innan de går ute dygnet runt.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
840
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
371
Senast: slant98
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Trädgård & Växter Jag har ett fritidshus där jag i nuläget har pelargoner. På sommaren står de ute eller i fönstren, på vintern står de i ett fönster utan...
Svar
13
· Visningar
564
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp