Bukefalos 28 år!

Utebox - lagar, regler och tips, någon?

E

EmmaFL

Hej!

Jag tänkte jag skulle bygga om vår, ena, carport till utebox. Den är tillräckligt stor för att rymma min häst samt en shettisponny.
Men jag har ingen erfarenhet av det här med utebox.

Jag ska klä insidan med ''skivor'' (då menar jag sådana som är behandlade, som man brukar ha i stall. JUst nu står det still och jag kommer inte på vad de heter:p)
Men jag funderar på det här med isolering... Ska jag passa på att isolera eller ska jag hoppa över det? Vattnet skulle ju antagligen frusa men med varmekabel skulle vi säkert lösa det.
och så taket.. det är ju plåt nu. När det regnar mycket så smattrar det ju endel. Min häst brukar i of vara ganska lugn av sig men ska man isolera även detta för att få bort visst ljud och på så sätt även behålla värmen bättre?
Sen är det golvet. Just nu är det ju jord (under gruset som jag ska tabort). Pinket kommer ju, förhoppningsvis, sugas upp i marken. Men man kanske inte får ha så? och är det någon som har erfarenhet av om det kan börja lukta?
Dörr tänkte jag bygga en tvådelad så man kan ha öppet om man vill.

Ja, som sagt. Jag har ingen erfarenhet av det här med utebox så gärna så mycket tips och tankar som möjligt!

//Emma
 
Sv: Utebox - lagar, regler och tips, någon?

Ett tips är att gå in på jordbruksverket och se vad det är för regler som gäller runt boxstorlekar, takhöjd och hästhållning.

Som att lägsta tillåtna takhöjd är 225cm och att du måste kunna ställa hästen i en varmbox i fall den blir sjuk.

Jag skulle isolera, då klarar hästarna att själva värma upp utrymmet, men se till att ha någon extra värmelösning om en häst skulle bli sjuk.

Hoppas det går att lösa så att du kan stalla upp hästarna hemma.

Kram, Maya
 
Senast ändrad:
Sv: Utebox - lagar, regler och tips, någon?

Jag har stått i utebox,isolerade väggar,dock ej dörren (2 delad) taken var inte isolerat,och var bara plåt,vilket orsakade takdropp,i fall det varit nån minus ute,sen kom hästarna in och värmde upp så regnade det i boxen,så det måste du lösa på något sätt,antagligen så bör det isoleras,men vet inte hur det funkar i vilken ordning,men kanske innertak,isolering,papp,luftspalt,plåt? Jag har aldrig byggt något,så jag vet inte...

Vi hade grus under och en jättetjock spånbädd,permanentbädd alltså,funkade sådär,gick åt mycket spån till min häst dock,för hon gillade att leva rövare i boxen,och man lär ju alltid se till att spånet är snustorrt vid en utebox,annars så fryser det,så fick lägga in 2-3 nya säckar med spån var tredje/fjärde dag. När det var plusgrader dygnet runt så var det inte lika noga. Om man hade en normal häst som inte stökar så mycket så behövs det inte fyllas lika ofta,en annan häst som stog i stallet fyllde knappt aldrig på spån,hästen sket i ett hörn,och när ägaren väl lassade in nytt spån så låg det kvar överst i flera veckor! Hos min såg det ju ut som nån gått in och kört runt med jordfräs! :cool:

Vattnet fryser på vintern när det är riktigt kallt ute,så försök att lösa det på något sätt.

Annars så var jag helnöjd med att stå i utebox! :bow:
 
Sv: Utebox - lagar, regler och tips, någon?

Ja, takdroppet har jag funderat på. Om man väljer att inte isolera tror jag risken för det minskar sedan kan man sätta upp skyddsplast i taket... Tror jag provar med det. Skulle det bli alldeles för kallt och jobbigt så får jag helt enkelt ''flytta hem'' till mina föräldrars stall.

Min häst brukar vara ganska lättmockad så jag hoppas han håller sig lugn och snäll ;)

vattnet hade v tänkt lösa genom en specialbyggd vattenhink med värmeslinga.

Tack för era svar och om någon annan kommer på något annat som är bra att tänka på tar jag tacksamt emot fler tips=)
 
Sv: Utebox - lagar, regler och tips, någon?

Jag har byggt uteboxar.
Det är oisolerade med delad dörr och plåttak. Om du ska bygga själv tänk på att det behövs ventilation och använd kondnesskyddad plåt.
Det är kallt i mina hästar boxar men det är inget takdropp.
 
Sv: Utebox - lagar, regler och tips, någon?

Eftersom jag ska bygga om endel av vår carport så finns redan plåten på plats. Men jag har sett någonstans när jag sökt på nätet att de satt upp nåt typ av plastskydd i taket, räcker inte det?

Det kommer antagligen vara kallt även hos oss men det behöver ju inte vara något negativt för hästarna...

Hur har du löst ventilaionen?
 
Sv: Utebox - lagar, regler och tips, någon?

Eftersom jag ska bygga om endel av vår carport så finns redan plåten på plats. Men jag har sett någonstans när jag sökt på nätet att de satt upp nåt typ av plastskydd i taket, räcker inte det?

Det kommer antagligen vara kallt även hos oss men det behöver ju inte vara något negativt för hästarna...

Hur har du löst ventilaionen?

Innan du sätter igång och bygga vill jag i alla fall ställa frågan.. Du har inte funderat på att istället för att göra om carporten till en gruppbox/lösdrift? Har du anslutning till hagen så skulle ju dina bägge hästar i så fall kunna 'släppa in och ut sig själva' = trevligare och bättre för dem och tidsbesparande för dig!

Jag hade nog inte isolerat, oavsett om det varit en en enkelbox eller gruppbox. Hästar trivs ju faktiskt bra när det är kallt, och ska de lyckas värma upp boxarna så behöver man ju stänga om dem, vilket gör att luften blir dålig ifall man inte har kommit på något väldigt fiffigt ventilationssystem...

Vattnet kan man lösa bra med värmeslinga + thermobar eller motsvarande.

Jag hade inte gjutit något golv utan haft (halm)permanentbädd på det befintliga jordgolvet.

Hoppas du löser kondensdroppandet, har inge idéer där!
 
Sv: Utebox - lagar, regler och tips, någon?

Utan vettig ventilation så kommer du att få takdropp ändå, oavsett kondensplast i taket. Jag vet av erfarenhet för så har jag haft det i mitt stall.
Jag tröttnade på den dåliga omsättningen på friskluft så nu har jag byggt en ventilationstrumma i taket och i varje box kommer det att sitta tilluftsdon.
 
Sv: Utebox - lagar, regler och tips, någon?

Eftersom jag ska bygga om endel av vår carport så finns redan plåten på plats. Men jag har sett någonstans när jag sökt på nätet att de satt upp nåt typ av plastskydd i taket, räcker inte det?

Det kommer antagligen vara kallt även hos oss men det behöver ju inte vara något negativt för hästarna
Hur har du löst ventilaionen?
Även om du sätter plast blir det kondens på plasten eftersom fukten kommer från dina hästar och inte från plåten. Antingen isolerar du plåten ordentligt med stenull (vilket inte är fel eftersom plåttak blir ruskigt varmt på sommaren) eller så har du rejält med ventilation (eller, ja, ventilation måste du ha ändå...). Ett exempel är att du har öppet mellan takfot och vägg och en trumma i taket (alternativt en öppning i gavelspetsen och öppet mellan takfot och vägg). En annan variant är att du har glespanel över mankhöjd och tät vägg under mankhöjd. Då får du ventilation iom glespanelen. Om du ska ha dörrar som du kan stänga helt så måste du se till att det finns dagsljusinsläpp i form av fönster eller öppning med vinväv eller liknande.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 701
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp