NicoleA83

Trådstartare
Hejsan

Vi har precis köpt uteboxar,
Min fråga nu är:
Ni som har utebox, hur gör ni med hovslagare tex? Vet nån sa att man kan "sopa" undan bädden/spånet för att stå på gummi mattan bara. Sen är denna konstruktion bra för mellan väggen kan flyttas , vikas åt sidan om man behöver en uppbindnings plats åt hovslager. Boxarna är 12kvm st.

En annan fråga.
Denna byggnad på 7×3.5m ska lyftas och fraktas utan att monteras ner, nån som gjort liknande eller har tips på hur man "lyfter" den smidigast? Antar med stora gafflar....

Tips mottages tacksamt
 
Hejsan

Vi har precis köpt uteboxar,
Min fråga nu är:
Ni som har utebox, hur gör ni med hovslagare tex? Vet nån sa att man kan "sopa" undan bädden/spånet för att stå på gummi mattan bara. Sen är denna konstruktion bra för mellan väggen kan flyttas , vikas åt sidan om man behöver en uppbindnings plats åt hovslager. Boxarna är 12kvm st.

En annan fråga.
Denna byggnad på 7×3.5m ska lyftas och fraktas utan att monteras ner, nån som gjort liknande eller har tips på hur man "lyfter" den smidigast? Antar med stora gafflar....

Tips mottages tacksamt

Det brukar skilja mycket mellan hovslagare, men många vill ha ett varmt utrymme att så i. Det tar illa på både rygg och knä att stå i utetemperatur på vintern. Fråga din hovslagare vad som är OK arbetsmiljö för denne.

Jag hade nog satsat på stroppar och kran.
 
Hejsan

Vi har precis köpt uteboxar,
Min fråga nu är:
Ni som har utebox, hur gör ni med hovslagare tex? Vet nån sa att man kan "sopa" undan bädden/spånet för att stå på gummi mattan bara. Sen är denna konstruktion bra för mellan väggen kan flyttas , vikas åt sidan om man behöver en uppbindnings plats åt hovslager. Boxarna är 12kvm st.

En annan fråga.
Denna byggnad på 7×3.5m ska lyftas och fraktas utan att monteras ner, nån som gjort liknande eller har tips på hur man "lyfter" den smidigast? Antar med stora gafflar....

Tips mottages tacksamt


Vintertid o det är kallt åkervi till hovis. Det är för kallt att stå ute. Vi har en extra box till hovis veterinär o skötsel. Gar även 3x3 m med trädgårdsplattor så man kan stå ute.

Hade använt en lastbil medstor kran o ett ok till den byggnaden. Oket gör att man inte trycker i hop lyft stropparna så hårt. Man lyfter ofta segelbåtar med ok.
Skulle tro om byggnaden inte är byggd för att lyftas måste den stagas med plank/bräder i kryss i i boxarna o z med plank/brädor på väggarna.
 
Vintertid o det är kallt åkervi till hovis. Det är för kallt att stå ute. Vi har en extra box till hovis veterinär o skötsel. Gar även 3x3 m med trädgårdsplattor så man kan stå ute.

Hade använt en lastbil medstor kran o ett ok till den byggnaden. Oket gör att man inte trycker i hop lyft stropparna så hårt. Man lyfter ofta segelbåtar med ok.
Skulle tro om byggnaden inte är byggd för att lyftas måste den stagas med plank/bräder i kryss i i boxarna o z med plank/brädor på väggarna.
 
Det brukar skilja mycket mellan hovslagare, men många vill ha ett varmt utrymme att så i. Det tar illa på både rygg och knä att stå i utetemperatur på vintern. Fråga din hovslagare vad som är OK arbetsmiljö för denne.

Jag hade nog satsat på stroppar och kran.
Tack för infon. Ska.prata med han ☺
 
T
Vi för infon .... Vi kommer även ha en carport med "skötsel" utrymme för hovis och veterinären. Som är täckt så att säga. Ska prata med han
 
Att sopa undan bädden varje gång hovisen kommer låter inte så smidigt :/, tänker på söm och skrot som lätt kan flyga ut i boxen och försvinna.
Kanske bättre att åka ut till hovisen istället (förutsatt att hem har stall hemma).

Men har ni sen också en gjuten platta/ "stallgång" utanför boxarna så kan man ju sommartid med bra väder sko hästarna där.
Eller se till att ha ljus och värme i garaget så man kan ta hästarna där.
 
Går väggen att flytta så blir det ju 7m på längden vid skoning vilket jag inte ser som ett problem.
Värme går att fixa med grislampor så bara dragfritt (här går ju carporten bort) och bara ljus kvar.

Lastbilar lyfter ju upp containrar men vet inte hur stallet är byggt så vågar inte svara på om det funkar eller inte.
Låter dyrt att flytta då även en varningsbil behövs för så bred last.
 

Liknande trådar

Anläggning Funderingen kring nytt stall och boxfrågan har i mitt huvud just nu stannat vid uteboxar. Med ett gäng praktiska frågor i följeslag...
Svar
14
· Visningar
3 771
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp