Bukefalos 28 år!

Utekanin och solljus?

gul_zebra

Trådstartare
Har två innekaniner nu, funderar lite smått på att flytta ut den ena i sommar, för att bo ute året runt. Grejen är att min lilla baksida har sol hela dagarna. Det finns en tilltänkt plats om hon flyttar ut, där är det skugga fram till 10-tiden på morgonen, sen ligger solen på fram till typ 4-tiden på eftermiddagen. Baksidan tenderar att bli rätt varm, så jag brukar sätta mig där i skuggan framåt eftermiddagen och då är det svalt, men när solen ligger på är det ju inte det.

Det jag undrar över är om det ändå kan bli svalt i en utebur? Åtminstone i bodelen som ju är täckt av trä sas. Kan det funka eller är det bara att överge idén direkt? Jag vill ju absolut inte att hon ska bli för varm eller ens vantrivas minsta lilla liksom.

Hur är det om man ställer buren med baksidan mot solen, kan det bli svalare än att ha den med ena kortsidan mot solen? Ställer jag den med ryggen mot solen så får hon utsikt över fasaden till min lägenhet - jag kan tänka mig att ljuset lär studsa mot den så hon ändå får ljust i buren men att det kanske inte är lika varmt, men jag hängde inte riktigt med på fysiklektionerna i skolan - tänker jag rätt eller tänker jag helt fel? :p
 
Sv: Utekanin och solljus?

Har hon tillgång till skugga i buren borde det inte vara några problem. Jag har liknande problem då min balkong ligger i söderläge men skuggan i burarna är förvånansvärt sval på sommaren. Riktigt varma dagar brukar jag lägga in pet-flaskor med is i för att de ska kunna svalka sig om de vill (det har jag å andra sidan gjort även när burarna stod annorlunda).
 
Sv: Utekanin och solljus?

Åh super! Ja skugga blir det ju dygnet runt iom att det inte är en vanlig gallerbur :)
Petflaskor är standard på somrarna här, även till innedjuren iom att vissa dagar kan bli lite varma. Det och frysblock inlindade i en handduk till de som inte tuggar på de, och såklart isbitar med nån godbit i! :D

Hur är det förresten - isolerad eller inte isolerad? Jag har för mig att jag läst nånstans att uteburar inte ska vara isolerade, men jag har rätt dålig koll på uteburar öht.
 
Sv: Utekanin och solljus?

Inte isolerad.
Gör man det på rätt sätt är det ingen fara.
Men har man ingen koll på hur man isolerar på rätt sätt, kan det ge motsatt effekt.
Har själv sett resultatet efter felaktig isolering.
Resultatet blev att hela innertaket blev illgrönt av mögel eftersom fukten stängdes inne.

Sen behövs inte isolering heller, om man inte bor väldigt långt norrut dvs.
Det räcker gott och väl att buren är vindtät och kaninen har ett hus/bohåla samt massa halm att värma sig i.
 
Sv: Utekanin och solljus?

Prima, då fungerar minnet lite iaf då :D
Tack båda två för svaren förresten! :)

En snabb fråga - finns det kanske någon sida med ritningar på olika modeller? Jag vet inte än om jag bygger själv eller köper, men det är ju bra att ha en någorlunda aning om vad jag vill ha iaf. Det enda jag har i huvudet är att botten ska målas med kallasfalt om jag bygger själv och att buren ska ha bodel och sitthylla, sen står det liksom still :p Jag har tex ingen koll alls på hur stor bodelen ska vara (ger olika storlekar stor skillnad på värmen tex? Kan en för stor bodel göra det för kallt på vintern och en för liten göra det för varmt på sommaren?). Den enda kollen jag har på just storleken är att buren helst ska vara minst 120*60 på den öppna delen, så det plus bodelen så hon ska ha någorlunda gott om plats.
 
Sv: Utekanin och solljus?

Jag brukar inte ha någon bodel alls åt mina, utan jag bygger hus och sätter in istället. :)

Gällande ritningar så har Lilla Kaninsidan flera bra ritningar, varav jag själv använt mig utav ritningen för 4-fackaren.
 
Sv: Utekanin och solljus?

Min jamorahanne som bor ute året runt bor på sommaren i en bur som flyttas runt på gräsmattan. Det är en nätbur med tak. Jag har som du solen på baksidan hela dagarna och ibland har man tänkt att stackarn måste ju svimma av värmeslag snart, han är ju en angorakanin och har massor med päls. När solen är riktigt stark brukar jag hänga en filt över ena sidan bara så det blir skugga i hela buren.
På vintern bor han i en annan bur med hela väggar och utan isolering (jag bor i Piteå i Norrbotten). Men han får massor med hö och buren står på våran altan skyddad för väder och vind så han fryser aldrig.

Tack Jenka för tipset med petflaskorna, det ska jag prova i sommar :)
 

Liknande trådar

M
Övr. Djur Dà min kanin inte trivs inomhus hadde jag tänkt att hon ska fà flytta ut. Dock behöver jag lite ràd om buren. Jag har en mycket fin...
Svar
17
· Visningar
2 586
Senast: mimmi_t
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp