Uteritt-vad gör ni?

Svejsan

Trådstartare
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Har ni en dag där ni bara skrittar?
Hur länge rider ni?
Varierar underlag?
Hur många dagar i veckan?
 
Jag älskar uteritter och väljer det nästan alltid. Roligast är om hästen är så pass utbildad att man kan köra lättare dressyrövningar, eller att den är öppen för mer utmaning än bara rakt fram på plan mark.
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Jag har sällan en plan för mina uteritter, varken för hur eller var. Det beror på hur det känns för dagen, både för mig och häst, hur vädret är, hur mycket tid jag har, osv.
Har ni en dag där ni bara skrittar?
Absolut. Att bara skritta kan vara rogivande.
Hur länge rider ni?
Beror som sagt på, men allra minst 45 minuter. Känner vi oss taggade tar vi gärna en runda på 2-3 timmar eller mer.
Varierar underlag?
Ja, grusvägar och skogsstigar finns det mycket av. Vill man kan man även rida på asfalt, och beroende på hästens villighet, rätt ut i skogen. Backar finns det mycket av. Själv är jag inte så hågad att rida upp/ner för åsabacken, den är både lång och brant (och det finns ingen stig), men det går.
Hur många dagar i veckan?
Nu rider inte jag så mycket längre, men när jag gjorde så blev det uteritter några gånger i veckan och på ridbana någon gång ibland.
 
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Har ni en dag där ni bara skrittar?
Hur länge rider ni?
Varierar underlag?
Hur många dagar i veckan?
Det varierar med vädret, hur är underlaget på dom platser jag rider. Hårt/nysnö/blött osv? Hur känns hästen? Pigg/extremt laddad/trött? Jag kan absolut planera in galoppintervaller, backträning osv, men anpassar mig efter det jag nämnt. Försöker variera underlag, men det sker ganska automatiskt vid uteritt. Sand/hårdare grus/gräs/asfalt.
Rider ut 4-5 dagar i veckan och banan 1-2. Jag kan också rida ut och avsluta på ridbanan 5-10 min varje pass.
 
Beror på syftet med uteritten och inte minst på underlaget. Ibland klättrar vi, ibland blir det bara skritt på lång tygel, ibland kondition och ibland dressyrarbete.
Jag rider väl ut ca 3 ggr i veckan i snitt. En av de dagarna brukar bli ett rent skrittpass då det är hans vilodag, medan de andra blir mer "ridning" (om underlaget tillåter).
 
Jag har ingen plan mer än vart jag ska rida. Ibland kanske vi rider och klättrar. Jag jobbar alltid med rakriktningen och känner jag att det behövs rider vi lite skolor, skänkelvikningar och övergångar men det är mer sällan. Annars travar och galopperar vi i varierande tempo på tygeln i lite varierande form.

Nu när jag har haft en konvalescent har jag enbart skrittat ut ibland, annars är jag väldigt dålig på det.
Vill heller inte rida för kort, ska jag ändå rida vill jag vara ute en stund. Tycker runt 1,5h är optimalt men rider gärna längre. Men sällan nån kort tur på 30-45 min. Då rider jag effektivt på ridbanan istället om jag har bråttom.
Underlaget varieras automatiskt, men väljer kanske inte enbart grusvägar alla dagar i veckan om det är stenhårt. Just nu är de kanonfina och då bryr jag mig inte.
Jag rider nog ut mellan 3-6 dagar i veckan beroende på underlag och väderlek.
 
Har ingen ridbana, så rider alltid ut, om jag inte åker iväg för att träna för tränare, vilket händer ca 5-6 ggr/år. Har alltid en plan, men ofta ändras den rätt snabbt när jag kommit upp i sadeln, anpassar mig efter hur hästen känns för dagen helt enkelt. Rider mest dressyr, men "lullar runt" rätt mycket också. Bara skritt blir det de gånger stallkompisen följer med ut, hon har tappat balans och reaktionssnabbhet efter en hjärnskada, så hon har svårt att klara trav och galopp. Då jobbar jag mycket med skolor i skritt och halva steg/tramp, så det händer något, tycker det är rätt tråkigt att bara skritta på lång tygel... Ofta rider vi bort till "lekplatsen" där jag fixat till så man kan rida runt och kliva över nedfallna träd, jättebra ländryggsträning för hästarna. Backträning blir det alltid, stallet ligger vid foten av ett litet berg och det är dalar och berg åt alla håll, så det är helt omöjligt att bara rida på plan mark. Varierat underlag blir det ju också automatiskt; grusvägar av olika hårdhet, gräsvägar, stigar, sand, lera och asfalt.
 
Jag rider oftast ut, både jag och hästen gillar det mest och jag får bra med framåtbjudning men ibland kan det vara lite för bra och jag får då och då ge upp mina eventuella planer för dagen. Oftast har jag ingen plan utan känner av hästen och tar det därifrån, eller så har jag ett moment som vi behöver träna på och slänger in momentet där det passar.

En del dagar skrittar vi bara, eller ja, tanken är skritt men det kan hända att lite allt möjligt smyger sig in i skrittrundan. Älskar att vara ute och skritta, har under åren skrittat åtskilliga mil.

Numera rider jag inte så länge men en runda på 45-60 min som mest. Förr hade jag lite andra ridmöjligheter och kunde vara ute fyra timmar. Dock inte så ofta.
Underlaget är oftast varierande, gräs, grus, jord och asfalt.

Rider ut de allra flesta dagarna faktiskt, lite olika beroende på hur mycket tid jag kan spendera i stallet (har småbarn).
 
Har ni en dag där ni bara skrittar?
Beror helt på underlaget kan vara kasst då är det bara skritt eller om vi bara ska ta det lugnt.

Hur länge rider ni?
Olika har korta turer på ca 40 min och längre beror helt på humör och tid och vad vi vill göra.

Varierar underlag?
Blir naturligt varierat underlag hos oss när man rider ut både grusvägar, skogsvägar klättring mm

Hur många dagar i veckan?
Skrittar alltid fram ute för att sedan gå in på ridbanan och köra ett pass. Ibland hoppar vi över ridbanan och fortsätter ute. Har alltid en plan/mål med ridningen men oftast får man anpassa sig efter väder, humör och hur hästen känns för dagen. men 2-3ggr veckan ungefär
 
Har ni en dag där ni bara skrittar? Ja, min ena skrittas dessutom varannan dag och den andra får hänga med en dag eller två på det.
Hur länge rider ni? Är jag skittrött blir det bara 40 minuter, men helst en timme iaf, en dag i veckan blir det iaf 1.5 timme.
Varierar underlag? Ja, de rundor jag rider har både asfalt, grusväg, skogsväg och stenig skogsstig.
Hur många dagar i veckan? 2-5 dagar beroende på tränings/tävlingsschemat.

Jag rider ut för att jag vill att mina hästar ska varieras i arbetet. På vintern är det fantastisk underlag med snön, men på sommaren är det lite för hårt för att kunna konditionsträna riktigt ordentligt tyvärr. På uteturer jobbar jag inte hästarna direkt mer än om jag känner lite för det och rider skänkelvikningar eller slutor över vägen. Det är väldigt easygoing och jag rider ofta barbacka och alltid på hack.
 
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan?
Vart jag har tänkt att rida/Hur länge har jag en plan på annars nej.
Har ni en dag där ni bara skrittar?
I princip aldrig (bara vid igångsättning). Både jag och hästen tycker det är för tråkigt.
Hur länge rider ni?
Minst 45 minuter men helst mer. Upp till två timmar, hade kunnat tänka mig längre men för det har jag ingen bra runda i dagsläget...
Varierar underlag?
Rider på alla underlag. Travar gärna på asfalt med (efter invänjning). Broddar ordentligt på vintern för att kunna hålla bra tempo då med.
Hur många dagar i veckan?
Minst två gånger i veckan försöker jag få till. Ett par gånger om året (på vintern när det är lite mer snö och ett par veckor på sommaren) tar vi en paus från annan träning och tävling och rider bara ut.
 
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Har ni en dag där ni bara skrittar?
Hur länge rider ni?
Varierar underlag?
Hur många dagar i veckan?

När jag hade häst "på slutet", sista 2 åren, så red jag ut 3-4 ggr i veckan. Oftst barbacka i skritt och ett par galopper där tillfälle gavs. Red väl i 30-40 min och det var ren glädje och njutning att bara vara med min fina Vit och 'komma ifrån vardagen' nån timme liksom
 
Jag har ingen ridbana så jag rider alltid ut. Brukar försöka sikta på att rida fyra-fem gånger/vecka och promenera en (bara skritt). Varierande underlag med allt från asfalt, grus, sand och skog.

Jag har en hyfsad plan klar för vart jag ska rida innan, vissa rundor lämpar sig bättre än andra för trav och galopp. Men händer nått oförutsett ändrar jag mig så klart. De minsta rundorna vi har tillgång till är på runt en timme, någon går att korta av genom att vända tidigare. Rider antingen det, eller runt en och en halv timme. Finns någon som tar runt 40 minuter också, så vi tar den ibland när vi bara ska skritta, promenera eller har ont om tid.
 
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan?
- Ja, jag har ett mål för passet. T.ex. om det skall vara fokus på kondition, trim eller klättring.
Har ni en dag där ni bara skrittar?
- Nej, den dagen går hon i skrittmaskin.
Hur länge rider ni?
-40-80 min.
Varierar underlag?
-Väldigt mycket. Alla våra bra ridvägar och backar ligger 20-30 min bort på asfalt. Så uppvärmning och avskrrittning sker alltid på hårt underlag. Konditionsjobb sker på preppade sand-slingor etc.
Hur många dagar i veckan?
- 5. Vår ridbana är inte klar ännu, så vi åker till ridhus någon gång i veckan men rider ut alla andra dagar.
 
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Jag har eller får ofta en plan under ridturens gång. Det är väldigt sällan jag rider ut bara för att rida ut. Det kan vara en plan att rida lite mer galopp för ett konditionspass. Det kan vara så att hästen är ofokuserad och het och då läggs planen upp under tiden med lydnadsövningar, enklare skolor och tempoväxplingar. Av denna anledning tycker jag det är lite jobbigt att rida med andra, då jag inte riktigt kan rida utifrån min plan då.

Har ni en dag där ni bara skrittar?
Absolut finns det sådana dagar. Oftast tar jag dock hellre en promenad när jag vet med mig att jag endast tänkt skritta.

Hur länge rider ni?

Kortaste turerna är ca 30-40 min. De längsta kanske 2-3 timmar. Kan ibland planera in någon längre tur i veckan om det är bra underlag, oftast på helgen.

Varierar underlag?
Ja, jag försöker tänka på att variera både underlag och tempo. Jag är ganska kinkig med underlag och försöker rida kontrollerat och sansat där det är hårt och rider på lite mer där det är mer svikt i marken.

Hur många dagar i veckan?
Det varierar beroende på årstid och övrigt upplägg. Oftast rider jag nog ut 2-3 gånger i veckan.
 
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Jag rider disciplinerat generellt oavsett vad jag gör så ja - jag har en plan. Rider mycket dressyr (i regel minst 3 och max 4 dagar/vecka inkl träning för tränaren jag står uppstallad hos), så utepassen planeras för hästens bästa runt och omkring det.

Har ni en dag där ni bara skrittar?
Ja nåt pass brukar det bli enbart skritt men då väldigt gärna med lite klättring kombinerat.

Hur länge rider ni?
45-70 min beroende på plan.


Varierar underlag?
Ja. Grusvägar, asfalt, stigar, ängar osv.


Hur många dagar i veckan?
Varierar beroende på årstid men minst 2 ggr/vecka är grunden.
 
Senast ändrad:
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Har oftast en grundplan men den kan ändras beroende på hur hästen känns osv. Mycket lösgörande, går igenom alla fyra eller fem gångarter, tempoväxlingar, skänkelvikningar, små volter, öppnor, galoppjobb, jogg i trav, övergångar mellan olika gångarter osv osv. Gör allt ute utom nöta på volt då jag inte har något bra ställe att göra det på när inte åkrarna är ridbara. Sällan jag bara rider ut och inte tränar på något.
Har ni en dag där ni bara skrittar?
Faktiskt sällan jag bara skrittar en hel ridtur. Men när barnen rider brukar det bli bara skritt.
Hur länge rider ni?
30-40 minuter oftast. Ibland runt en timme.
Varierar underlag?
Varierar mest mellan skog och grusväg. Men även åker om underlaget tillåter.
Hur många dagar i veckan?
Har ingen ridbana så jag rider ut alla dagar jag rider. Har två hästar och båda tränas 5 dagar var/vecka.
 
Rider eller kör oftast ute, kanske en-två dagar i veckan på ridbanan. Har sällan någon annan plan än vilken väg vi ska rida, men å andra sidan bestämmer vägen i vilken fart och gångart vi håller. Har både rejält kuperade skogsstigar och bra galoppintervallslingor.
Just nu håller vi på att träna upp konditionen och styrkan inför en flera dagars långritt i sommar, så planen är att galoppera mycket, men även ha dagar där vi rider på kuperade stigar. Alla underlag.
 
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Vi har nästan alltid en plan. Vi tränar för sportkörning och för det krävs både korta och långa muskler och trimning av något, kanske även dressyr.
På en tur kan vi träna något av dessa:
- Klättring
- Intervallträning i lågt tempo. Långa turer, ca 20 km i slutet på uppbyggnaden.
- Intrevaller med högt tempo. Korta turer, ca 7-10 km
- Endast galoppfattningar. Fatta galopp, galoppera ca 12 galoppsprång, fatta andra galoppen, galoppera 12 galoppsprång. Nu läggs det naturligt in skritter och traven för att terräng och gårdar på vägen kräver det. Ca 7-10 km.
- Dressyr med sidvärtsrörelser, längningar och samling.
- Skrittturer i ordentligt tempo (läs nedan) där hästarna blir både svettiga och andfådda.


Har ni en dag där ni bara skrittar?
Ja, det har vi men då finns ett syfte med det också. Vi avskyr att skritta egentligen och då måste skritturen ha ett syfte för oss. Vi skrittar i intervaller av ordentlig skritt i tempo mellan 5-6 km/h, vi har c- och d-ponny. För att hästarna ska förstå skillnaden gör vi en halt och vilar i ca 10 sekunder för att sedan gå i nya tempot.

Hur länge rider ni?
Inte under 45-50 minuter. Jag finner ingen nytta i att ta ut hästen med sele och vagn för en tur på under 7-8 km. Någon enstaka gång har jag tagit turer om 3 km men det är knappt det är värt det.

Varierar underlag?
Ja, hela tiden. På den korta turen t.ex (7-8 km) är det asfalt, grus, traktorväg och mjuk skogsväg. Ibland även mjuk gammal åker med stig genom.
Så är det på våra tävlingar också, ibland med bestämd gångart så det måste tränas på här hemma.

Hur många dagar i veckan?
Även om jag har en stor fin utebana 70x35 meter så sker den mesta träningen på uteritterna. Vi rider/kör ca 3-5 dagar i veckan och minst 90% av de sker ute på tur. Vi får naturlig bjudning och tränar då samtidigt styrkan som krävs för träning på ridbanan.
 
I min nuvarande situation så är uteritter främst för avkoppling, variation, jogg eller konditionsträning. Jag rider dressyr på bana och brukar inte planera in ren dressyrträning i skogen. Däremot rider jag alltid i balans och arbetar alltid med lösgjordhet även när jag är i skogen.
Min planering inför uteritter handlar typ om vilken runda vilket i viss mån avgör vad vi kommer göra under ritten. Inte sp mkt mer än så.
 
Vad gör ni när ni rider ut, har ni en plan? Eller tar det som det kommer bara..
Har alltid en plan när jag rider själv. Svårare när jag rider med andra, så det gör jag sällan.
Men uteritt kan t.ex. vara konditionsträning, galopparbete, dressyr ute, lugn jogging osv. Oftast har jag en grovplanering för några dagar fram och planerar därefter, med lite koll på vädret.

Har ni en dag där ni bara skrittar?
Brukar försöka ha en skrittdag i veckan, blir mellan 40 min - 1,5 h, vanligaste skrittrundan tar ganska exakt en timme.

Hur länge rider ni?
Rider nog aldrig kortare än 40 min när jag rider ut. Så det varierar, men oftast mellan 40 min och 2 timmar. Lite dåligt med vägar så jag försöker hitta bra ridvägar så jag kan rida runt ett par timmar och hålla lite tempo, men det är tyvärr lite dåligt med bra vägar för det här.

Varierar underlag?
Är mest grusvägar häromkring. Mycket hårda grusvägar, men finns några lite mjukare "skogsgrusvägar" också. Skrittrundan är ungefär hälften på asfalt. Så fort det torkar upp i markerna ska jag ge mig ut i skogen och leta stigar också, det är både mysigt och naturligt lösgörande.

Hur många dagar i veckan?
I vinter har jag nästan bara ridit ut då underlaget på ridbanan varit helt värdelöst. Så då red jag oftast ut 5 dagar i veckan (plus en vilodag och en träning, eller två vilodagar). Nu när banan är bra jobbar jag gärna där också, eftersom även om mycket går att göra ute behöver vi trimma på banan också. Så nu är det typ 2-3 dagar ut (och 1 dag träning, 1 dag hel vila, 2-3 dagar på banan). Skrittar dock alltid fram och av ute, även när jag rider på banan.
När vi har en lite lugnare period, om jag t.ex. lägger in ett par veckors "halvvila", så rider jag ut mer.
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 562
Senast: Sassy
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
793
Senast: Habina
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
823
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp