Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

M

Mayara

Jag söker med ljus och lykta efter smarta sätt att utfodra sina hästar i hagen på ett säkert och hygieniskt sätt! :bow:

Har kollat gamla trådar och bl.a. fått tips om lastpall med pallkragar eller pallbur, potatislåda m.m.

Alla tips på konstruktioner mottages, gärna med bild! De som finns att köpa är ju så attans dyra och man behöver ju flera när man har flera hagar i bruk samtidigt... /Mayara
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Puffar lite, vill också ha lite tips!
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Jag skulle dessutom vilja ha ett tak på utfodringsstället så höt inte blir dyblött. Men har hittills inte funnit en bra lösning.
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Kolla på krulligahasten.se, under rubriken lösdrift. Där har dom en bra lösning på egenhändiga byggda foderhäcker. Vi ska bygga några såna i stallet nu i vinter.
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

vi har precis byggt en foderhäck.
den har pastpallar underst o sen brädor runt om ca 1m upp sen skall vi försöka sätta ett tak på den skall kolla om det går nästa gång bonden kommer med höt.
kan ta bilder på det sen om jag kommer ihåg kamerna..
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Vill du ha för rundbal eller löshö?
Vi hade ganska enkel i förra stallet för rundbal (men funkar även med löshö).
4 hörnstolpar + en fyrkantig ram upptill. På ena ramkanten satte vi kedjor (ca 10-15 cm emellan dom) som hängde i en båge och satt även i motstående ramkant. Dom knöts ihop på några ställen i "hänget". Den är bra för stora hästar äter uppe och ponnysar/för äter genom kedjorna.
Om man vill ha tak gör man hörnstolparna längre och en ny ram överst som man fäster själva taket i.
Min fina skiss:angel:
Bild001.jpg
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Jag har gjort två foderhäckar till ponnyer, kan lätt göras om till stora hästar. En SJ-pall, två eller flera pallkragar, olja eller måla. Sätt ihop, säkra fast pallkragarna. Färdigt!!

Annars kan man ta ett gammalt badkar med avrinningshål, och höja upp lite. Se bara till att avrinningshålet är i nedförslut. Funkar det med !
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Hej! Snygg ritning!! :) Men finns det inte risk att de kan trassla in sig i kedjorna? Måste väl vara en grov länk med tyng i för att det ska funka.

Vi har löshö som vi lägger ut flera ggr per dag, så det behöver inte vara en jättestor sak. Jag är nog faktiskt inne på att prova med pall och pallkragar/skivor av något slag på sidorna. /Mayara
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Det svåra med en hög höhäck är att lyfta höbalen på 200 kg för hand då jag inte har en traktor :)
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Ge gärna mer mått och hur ni ställde den i hagen etc etc. :) Vi blev bortskämda med "lyxbur" till rundbalarna i början men så skulle den tillbaka till sitt riktiga hem och nu står balarna på marken igen och skräpar ner satan.
Och det blir jobbigt att städa.
 
Sv: Utfodring utomhus, foderhäck - smarta lösningar sökes!!

Vad var det för model av "lyxbur" då? Jag är lite nyfiken på olika varianters funktioner. /L
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 656
Senast: anna_panna
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Tips och trix och smarta lösningar sökes! Behöver komma på en lösning för utfodring i hage av två hästar nu i vinter. Vill gärna ha...
Svar
6
· Visningar
2 018
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp