Utökat B-kort, last?

Jag lastade med höbalar lixom i hela utrymmet! Man behöver ju inte säkra för lasten "uppåt" bara åt sidorna och fram/tillbaka så därför kändes det väldigt smidigt med höbalar, annars kanske spånbalar/torv? Du kanske redan fått förslaget dock, inte läst tråden...
 
Det funkade alldeles utmärkt för mig! Och lasten behövde inte vara säkrad då det var tätt packat och inte kunde glida.

Lasten är då säkrad. Genom förstängning., Vilket du säkert vet om du tagit B96 eller BE.

Lasten får aldrig kunna flytta sig i släpet, stängt eller inte. Det förändrar köregenskaperna med last som flyttar runt, och kan med kraft i en sväng t ex. medverka till att välta släpet.

Därför är levande last så speciellt. En häst kan ju flytta sin vikt i släpet, om än inte mycket. Men tillräckligt för att påverka köregenskaperna.
 
Visst får man tänka så! Det är helt lagligt! Lasten kan inte glida och du kan inte tappa något iom att det är en stängd lådkonstruktion.
alltså är det förstängt så ja, men är det inte det så kan det visst glida och med hastighet ökar vikten. Din säkring ska ju klara 100% fram å 50% sidor å bak (som du säkert är väl medveten om).
 
Lasta biltrailer med spånbalar låter inte heller som det bästa knepet faktiskt. Då skulle jag nog köra upp med ett annat släp ungefär 365 dagar om året.

Lite på varianten man tager vad man haver ;) Bilsläp finns även som täckta.

Nu har vi våra BE så vi slipper fundera (mitt firar 10 år i år :eek: ) om jag inte lyckas övertala sambons mellanson till att fixa, skulle behövas i firman.
 
Lite på varianten man tager vad man haver ;) Bilsläp finns även som täckta.

Nu har vi våra BE så vi slipper fundera (mitt firar 10 år i år :eek: ) om jag inte lyckas övertala sambons mellanson till att fixa, skulle behövas i firman.

Själv tycker jag det var ett ganska så mycket icke-inlägg i den här debatten, men jaja...
 
Fast biltrailern är väl öppen, och därmed inte tillåten att köra upp med.
sant, då får man lasta en bil det är ok!

Min körskola hade 3 EU-pallar med 36vattendunkar, 21 fyllda, å 2 pallkragar på varje... 6 spännband... 660kg, maxlast 1250... (1600släp på en XC60).

Knepet kan ju vara att låna en bil som inte får dra så mkt å ta sitt vanliga släp.
 
Jag hyrde ekipage av bilskolan när jag skulle köra upp. Kom till uppkörningsplatsen, varpå uppkörningsmannen meddelar att det där inte är B96, utan ett BE-ekipage! Bara att köra hem igen... Så om ni lånar av körskolan, dubbelkolla alltid i släpvagnskalkylatorn själva! Det var jäkligt surt kan jag säga. Visst fick jag ekonomisk kompensation av körskolan, men jag har inte orkat fixa uppkörning igen så jag har fortfarande inte B96... :(
 
Jag hyrde ekipage av bilskolan när jag skulle köra upp. Kom till uppkörningsplatsen, varpå uppkörningsmannen meddelar att det där inte är B96, utan ett BE-ekipage! Bara att köra hem igen... Så om ni lånar av körskolan, dubbelkolla alltid i släpvagnskalkylatorn själva! Det var jäkligt surt kan jag säga. Visst fick jag ekonomisk kompensation av körskolan, men jag har inte orkat fixa uppkörning igen så jag har fortfarande inte B96... :(
Riktigt kasst! Min bilskola hade så man var tvungen att ha utökat, å då slank BE med i samma fack...
 
Vill bara uppdatera och säga att det funkade utmärkt med två rundbalar.
Vi hade även spänt fast dem, för säkerhets skull, men det hade inte behövt eftersom det räknas som en förstängning. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 943
Senast: Ajda
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 054
Utrustning Hej! Jag är ute efter en ny transport, om jag inte ska köpa nytt och bestämma vikten själv så är det svårt att hitta en, då min bil...
Svar
4
· Visningar
1 495
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp