Utökat B-kort, last?

Fast så får man ju inte tänka... man måste ju lastsäkra precis som om det vore ett öppet, det ända är att spännbandens ändar kan ligga löst inne i lådan typ...
Tätt packade spånbalar eller höbalar räknas som lastsäkrade via "förstängning" när de är i en hästtransport.
 
ja tätt packade ja!! Men man kan inte bara ställa in något å tro att lådkonstruktionen är en lastsäkring!
 
ja tätt packade ja!! Men man kan inte bara ställa in något å tro att lådkonstruktionen är en lastsäkring!
Enligt uppkörningskillen fick det vara 15 cm åt varje håll på våra höbalar, ja rundbalar då iof.
Vi hade spänt ett band runt bägge balarna, ett över och två st i kors, för att de inte skulle kunna röra sig. Han sa att det såg väldigt bra ut men att vi inte hade behövt spännbanden om vi inte hade velat då det räknades som förstängning (hästtransport).
Men jag håller med, man måste se över VAD det är man lastar och inte tro att bara för att det är en låda så är det klart.
 
Enligt uppkörningskillen fick det vara 15 cm åt varje håll på våra höbalar, ja rundbalar då iof.
Vi hade spänt ett band runt bägge balarna, ett över och två st i kors, för att de inte skulle kunna röra sig. Han sa att det såg väldigt bra ut men att vi inte hade behövt spännbanden om vi inte hade velat då det räknades som förstängning (hästtransport).
Men jag håller med, man måste se över VAD det är man lastar och inte tro att bara för att det är en låda så är det klart.
Efter att jag tog BE så tycker jag att B inte ska vara med släp, att man måste ta BE för att ens köra släp. Folk kan fan knappt lasta en bil så....
Glad att jag tog BE och fick mer förståelse och säkerhetstänk! :)
 
Efter att jag tog BE så tycker jag att B inte ska vara med släp, att man måste ta BE för att ens köra släp. Folk kan fan knappt lasta en bil så....
Glad att jag tog BE och fick mer förståelse och säkerhetstänk! :)

Jag tycker man isstället ska ta bort det genrella undantaget. D v s att med B får man aldrig dra mer än 750 kg totalvikt. Då kommer folk till Återvinningscentralen med gallersläp (och kan ställa till kaos där genom att inte kunna backa) men inte mer än så.
 
Jag tycker man isstället ska ta bort det genrella undantaget. D v s att med B får man aldrig dra mer än 750 kg totalvikt. Då kommer folk till Återvinningscentralen med gallersläp (och kan ställa till kaos där genom att inte kunna backa) men inte mer än så.
har legat bakom en sådan nisse... fråga inte hur f*n de lastat planken men helt plötsligt stod bilen mitt emot oss, på motorvägen, å planken flög ner på gatan under motorvägen... spännande värre med två unghästar i hästbussen i 90....
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 942
Senast: Ajda
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 054
Utrustning Hej! Jag är ute efter en ny transport, om jag inte ska köpa nytt och bestämma vikten själv så är det svårt att hitta en, då min bil...
Svar
4
· Visningar
1 495
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp