Bukefalos 28 år!

Utomhusdagis

Status
Stängd för vidare inlägg.

biffen

Trådstartare
Har lite funderingar runt detta. Är lite irriterad på mitt dagis, för de har infört en utedag då de befinner sig på en plats i skogen. Företeelsen i sig är inte helt tokig, men sättet de inför det på.
:mad:
NU, mitt i perioden när man är ovan kylan, UTAN möjlighet att värma sig någonstans! Det ska bli en eldstad så småningom, men till dess då? Man brukar ju kunna bli rejält stelfrusen om man inte rör sig tillräckligt o det är ju inte säkert att alla barn är på ruschhumör hela dan... Utedasset är inte heller färdigt, men de hade tydligen snickrat nån "toa" tillsvidare.

Min flicka hade fryst något hemskt igår på premiärdagen - det är ju rätt svårt att veta hur pass de kommer att röra sig - dessutom har de en bra bit att gå ut i skogen så man vill ju inte att de ska svettas innan de är framme, jag klädde henne med byxor + fleecefodrade utebyxor, raggsockar o två tröjor under fleecefodrad jacka, mössa o vantar o stövlar såklart men det räckte inte för henne igår... Stackars barn! :cry:
Sen trodde ju jag i min enfald att de skulle höra av sig om det var något, men de hade inte ens en telefonlista till föräldrarna med sig!!! :eek: :mad: :crazy:

Ingen av fröknarna hade ju möjlighet att lämna området heller, så då fick tjejen frysa hela dan..

Dessutom, barnen bär en rygga med lite ombyte i, men om det skulle bli en kissolycka då? I overallen tex? Undrar verkligen om de inte skulle ha tänkt igenom allt lite bättre INNAN de drog igång....
 
Sv: Utomhusdagis

Oj, brukar inte utomhusdagis ha möjligheter till att gå in? Låter dumt att tvinga barnen att vara utomhus hela dagen om det är så långt ifrån dagis :mad:
 
Sv: Utomhusdagis

Det känns lite tokigt ibland - ja. Jag vet ju hur fort ett barn vintertid kan bli GENOMblöt i overaller och skor. Det blir mycket kånka för fröknarna till vintern, jag tänker inte skicka iväg henne utan extra skor o overall. Det enda de tjatar om är tre par vantar... Ok det är väl bra, men resten då?
 
Sv: Utomhusdagis

Hm det låter som de har en bra idé men inte tänkt igenom det helt och hållet... Vi har oxå utedagar på dagis, under sommaren när de var varmt åt de nästan alla dagar ute i skogen... Men vi har skogen på knuten och de kommer hem på 5 min... Dessutom har de alltid med en stor kärra som de packar ombyteskläder och reservkläder på och allt för ev blöjbyten. Under vintern så får ungarna gå hem på toa. Jag tycker att idén är som sagt bra men den behövs tänkas igenom så det fungerar i praktiken... Men jag tror att det är ett av problemen med förskolor att de inte tänker igenom utan provar först och sen säger att det inte fungerade...
Vi håller på för fullt att försöka få personalen att inse att man kan göra en väldig massa saker ut... Våran avdelning ska nämligen bli en uteavdelning men ungarna börjar tröttna för de vill ju måla och rita oxå och det går inte att göra ute enligt fröknarna... :crazy: Men men vi är på väg att få ett genom brott... :D
 
Sv: Utomhusdagis

Det är därför jag känner sådant motstånd till utomhusdagis. Det MÅSTE finnas möjligheter att gå inomhus för de barn som inte vill vara ute, eller inte kan, för att de fryser. Och en riktig toalett är väl det minsta man kan be om?

Hur gör de när vintern kommer? Och under pollensäsongen?
 
Sv: Utomhusdagis

Våra barns kusiner går på Ur-och-skurdagis och det är så man baxnar när man hör hur mycket kläder de har på sig vintertid: långkallingar, vanliga byxor + tröja, fleeceunderställ och varmfodrad overall. Och naturligtvis vantar och mössa.
Jag undrar bara om de alls kan RÖRA SIG i denna mundering?

Ur och skur i all ära, men det får ju inte gå till överdrift...
På detta dagiset har de dock möjlighet att vara inomhus om så behövs av någon anledning.
 
Sv: Utomhusdagis

På Vidars dagis är de ute nästan jämt. Hur bra som helst.

Varje onsdag går de på långutflykt till skogen. De går dit och hem och rör sig hela tiden och leker. Alla barn har med sittunderlag och matsäck hemifrån. Jättemysigt!

Alltså, om man är ledig är man väl också ute med ungen? Tar jag med barnen till hästarna har jag inget ställe att värma dem på. (kallt lösdriftsstall)

Eller är det bara barn uppfödda med islandshästar som inte fryser ?
 
Sv: Utomhusdagis

Sån klädsel har ungarna här större delen av vintern.
Dagiset där jag jobbade sist låg ute i bushen och vi var ute minst en heldag per vecka vi hade en kåta som vi eldade i och lagade mat i.
Det viktigaste är att man rör sig med jämna mellanrum så att man inte börjar frysa.
När man börjar med utedagar är det nog lätt att barnen inte är lika entusiastiska eftersom de vill ha det som vanligt men det är en "puckel" att arbeta sig över.
Skaffa ett tunt ullunderställ - långärmad tröja, långfillsingar och tunna ullstrumpor är det riktigt kallt kan man ha ett par tunna ulltumvantar innanför handskarna också, sen vanliga kläder utanpå det, ev. tjocktröja och sen en rejäl overall och ett par rejäla kängor på fötterna.
Då kan man vara ute i alla väder!
Kläder av ull är oöverträffat när det gäller värme.
 
Sv: Utomhusdagis

Ja, ute har de alltid varit så mycket som möjligt o gjort utflykter etc förut. Jag har absolut inget emot att de har sin utedag heller, men hur har de tänkt när de inte hör av sig till mig, när de själva inte kan göra något åt problemet? De har inte tänkt. De går från dagis vid 9 o ska vara ute till 2.
Skillnad är väl om de är ute länge, en kort promenad ifrån dagis, men när det tar kanske en halvtimme att gå tillbaka....? INGENSTANS att värma sig på.

Vi är ofta ute o mycket hemma, men då med möjlighet att BYTA kläder, eller klä på mera vid behov....

Nu är jag än mer förbannad. Min kompis åkte dit till "lägret" vid elvatiden för att lämna sin son. Då satt min tjej o grät stora tårar i sin pyttipanna. Hon undrade vad det var (hon känner henne sen bebis) o då blängde fröknarna på henne för då grät hon än mer... INGEN brydde sig om. INGEN ringde hem o sa att hon frös så att hon GRÄT :cry: :confused: EN fröken serverade mat, de andra två stod bara o frös.

Hade de svarat henne så fanns det en fleecetröja i sonens ryggsäck som hon hade fått låna att ta på extra, de hade väl inte ens behövt fråga eftersom de VET att vi känner varann, barnen är bästisar...

Dessutom fanns en av fröknarnas BIL på plats. De hade TRE mobiler med sig. Varför inte försöka GÖRA något? Varför inte låna kläder ur något annat barns ryggsäck? Hade det gällt någon annan o min dotter hade haft kläder som passade så hade inte jag gnällt i alla fall.

Jag tycker att de skötte situationen mycket dåligt. Har inget emot företeelsen i sig, men man tycker ju att de kunnat ha någon slags reservplan för det HÄNDER ju saker med barn hela tiden.
Om nån hade gjort sig riktigt illa? Om nån kissar ner sig? Reservoveraller vill man ju gärna skicka med, men barnen ska ju själva bära sina kläder o saker o då börjar det bli tungt för dem.

Nää, jag måste ta ett snack med dem, såhär får det inte vara....
 
Senast ändrad:
Sv: Utomhusdagis

Som sagt har inget emot att de är ute, inte alls. Men fröknarnas sätt.....

Jag förstår också att det är en omställning för barnen, men varför inte göra det succesivt under den varmare tiden på året? Sen när det blir kallt så tycker de att det är roligt o rör sig mer. Hon bara stod still o grät. Ska tillägga att de flesta i denna grupp är 3,5-4 år, inte så gamla alltså.
 
Sv: Utomhusdagis

Jag förstår att du är arg, det hade jag oxå varit!! För ungarna ska inte sitta och gråta utan att någon försöker göra något! Oavsett situation!
 
Sv: Utomhusdagis

Fy vad hemst...sånt vill man ju inte höra....Alltså att ens barn sitter gråter...börjar nästan gråta själv...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp