Utrustning för att mocka hage

Sara75

Trådstartare
Vad använder ni för att mocka hagen? Plastgrep tycker jag är helt värdelöst :crazy:. Vi har gräs i hagen och det trasslar bara in sig i grepen :mad:. Spade fungerar kanon när det är snö :up:. Jag funderar på om en metallgrep med lite glesare mellan tänderna än en plastgrep skulle fungera bra? :confused:
 
Jag har precis köpt en aluminiumgrep som jag tänkt ha till att mocka hagen. Har bara hunnit använda den ett par gånger men den fungerar mycket bättre än plastgrep! Ser ut som en vanlig grep ungefär, men med lite bredare tänder och lite glesare emellan.

Alugrep heter den.
 
plastgrep - den lite rundade och skottkärra, tycker man får in tekniken efter ett tag, det jobbigaste är långt gräs så kan man "putsa" de delar hästarna lämnar långt gräs på så underlättar det helt klart. har använt den skopan och lilla grepen och tror det handlar mycket om teknik för jag tyckte det var jobbigare. en metallgrep måste bli tung i längden?
 
Jag har också rundad plastgrep, även i gräshage. Ibland om vi varit två har vi haft kratta och spade. Funkat ok det med.
 
I mitt stall här i Tyskland använder vi oftast en sån här:
https://cdn.loesdau.de/oxid/shops/loesdau/de/productimages/1500x1500/9230-l1.jpg Vet ej vad de heter på svenska. Istället för den lilla "grepen" som man får med, användes med fördel en räfsa i metall. Vanlig grep är hopplöst.

Här i Schweiz använder man samma! Funkar bra tycker jag. Antar att det går bra att räfsa upp på en vanlig skyffel också, men inte lika smidigt kanske. Jag tycker det funkar bäst med en kort metallräfsa istället för en med långt skaft. Alltså en vanlig mini-trädgårdsräfsa. Typ såhär:
235510.jpg

Antagligen inte optimalt om man har ont i ryggen, men man får mer kraft o precision om skaftet är kort...
 
Här i Schweiz använder man samma! Funkar bra tycker jag. Antar att det går bra att räfsa upp på en vanlig skyffel också, men inte lika smidigt kanske. Jag tycker det funkar bäst med en kort metallräfsa istället för en med långt skaft. Alltså en vanlig mini-trädgårdsräfsa. Typ såhär:
235510.jpg

Antagligen inte optimalt om man har ont i ryggen, men man får mer kraft o precision om skaftet är kort...


Jag kan rekommendera en barnräfsa, lite längre skaft, men fortfarande rejält.
 
Jag tycker vanlig plastgrep är helt ok. Vårt problem var snarare uppförsbacken från hagarna till stallet. Det löste vi med att köpa ett gäng mjuka plastbaljor som vi sätter i skottkärran, fyller och sätter vid vägkanten. Sen plockar vi upp baljorna med bil eller släpkärra.
 

Liknande trådar

Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
1 906
Senast: Snubbelfot
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 070
Senast: ako
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 556
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp