Utrustning under prövotid?

Anastacia

Trådstartare
En fundering som dök upp i en annan tråd.
När man ska köpa en häst och får en längre prövotid, har ni då fått låna med någon utrustning?
För egen del så har jag haft prövotid på två hästar.
Den ena ingick typ all utrustning med hästen så den skulle ju följa hästen så där var det ju enkelt.
Med den andra fick jag låna med viss utrustning som tex sadel, jag behöll inte hästen, den såldes vidare direkt från mig och säljaren fick tillbaka utrustningen.

Jag förstår bägge sidor dock i detta.
Problemet som köpare att hinna hitta en bra sadel tex till sin häst som man kanske bara har på prov en-två månader och samtidigt hinna med att uppleva hur hästen känns.
Problemet som säljare att behöva skicka med en bra sadel som man behöver till annan häst eller tex behöver byta in till en annan och faktiskt riskera att få tillbaka den trasig.

Hur har ni gjort, både som köpare och säljare?
 
Jag skulle aldrig lämna ut en saluhäst på prov, och därmed ingen utrustning heller. Alldeles för stor risk att både häst och utrustning kommer tillbaka i sämre skick.

Håller med dig! Fast lite ljuger jag, har lånat ut häst en gång på prov, men till en verksamhet jag kände väl och litade på. Dom hade dock egen utrustning, men skullr inte lämna ut till privatperson!
 
Prov går bort, vill man rida fler gånger får man boka in fler provrindningar. utrustningen är jag alltför rädd om. Möjligen som skrivet ovan, till min ridskola här hemma och där finns det alltid nån sadel som passar för att testa hästen i verksamheten.

Att lämna ut häst och utrusning på prov så är ju risken att sadeln skadas det minsta jag skulle bekymra mig om. Tänk om hästen kommer tillbaka skadad eller i sämre skick.
 
Prov går bort, vill man rida fler gånger får man boka in fler provrindningar. utrustningen är jag alltför rädd om. Möjligen som skrivet ovan, till min ridskola här hemma och där finns det alltid nån sadel som passar för att testa hästen i verksamheten.

Att lämna ut häst och utrusning på prov så är ju risken att sadeln skadas det minsta jag skulle bekymra mig om. Tänk om hästen kommer tillbaka skadad eller i sämre skick.
Fast nu var det just utrustningen, om man vill lämna hästen på prov och vilken anledning man i så fall skulle ha för att göra det är ju upp till varje säljare också, och då undrar jag ju om en säljare som tycker att det är ok att lämna ut på prov lämnar med någon av utrustningen. :)
 
Skulle jag mot förmodan lämna ut en häst på prov så skulle jag istället kalla det för öppet köp - d.v.s. köparen får betala både för häst och för ev. utrustning (här tänker jag mig sadel och träns) och om det blir tal om att lämna tillbaka häst + saker så ska de lämnas tillbaka i samma skick som de var när de togs emot.

Med häst löser man det genom att hästen veterinärbesiktigas både före och efter och ska då ha samma status medans utrustning fotograferas och beskrivs skriftligt före utlämnande och ska då vara i samma skick när det lämnas tillbaka.
Är häst eller saker inte i samma skick så faller det öppna köpet gentemot säljaren.
 
Skulle jag mot förmodan lämna ut en häst på prov så skulle jag istället kalla det för öppet köp - d.v.s. köparen får betala både för häst och för ev. utrustning (här tänker jag mig sadel och träns) och om det blir tal om att lämna tillbaka häst + saker så ska de lämnas tillbaka i samma skick som de var när de togs emot.

Med häst löser man det genom att hästen veterinärbesiktigas både före och efter och ska då ha samma status medans utrustning fotograferas och beskrivs skriftligt före utlämnande och ska då vara i samma skick när det lämnas tillbaka.
Är häst eller saker inte i samma skick så faller det öppna köpet gentemot säljaren.

Det här håller jag med om, risken ska ligga på den som drar fördel av upplägget, d v s köparen.
 
Prov går bort även för mig däremot har jag mer än gärna låtit en potientellt bra köpare boka in ytterligare provridning om allt har fungerat bra första gången och köparen verkar vettig. Att man t.ex. vill testa hästen både i paddock/ridhus och en uteritt tycker jag bara är en fördel och ser som naturligt. Vid de tillfällen som köpare bokat in ytterligare provridning har jag försökt låna en häst och rida med.
 
Jag lämnade ut all utrustning. Komplett och fin utrustning. Den ska dock ingå i ett ev köp.

Skrev en bilaga till avtalet där utrustningen och skicket listades. Och klausul att låntagaren ska ersätta ev förstörd utrustning med likvärdig (utom några undantag där det handlat om sånt som får räknas som förbrukningsartiklar)

Tillägg: Ren prövoperiod om 6 månader. Ett fodervärdsavtal med rätt till senare köp helt enkelt. Inga pengar byter ägare förrän tidigast om 6 mån. Fodervärdsavtalet är fast 6 mån, sen löper det. Köprätt till avtalat pris efter 6 mån. All utrustning ingår i köpet om det köps.

Den häst jag köpte med prövotid så ingen utrustning alls. Men ingen utrustning skulle ingå i köpet. Hästen betald och köpt spm vanligt "direkt" med vanligt köpeavtal. Men en månads prövotid.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 013
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 354
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp