Utsätta sig för risker med andras hästar?

Wembley

Trådstartare
Hur tänker ni vad gäller att utsätta sig för risker i samband med hantering av andras hästar?

Jag har varit ganska "bortskämd" med vänliga/välhanterade hästar i de flesta stall jag har stått i. Visst ibland kanske någon har varit taggad att ta in från hagen eller varit lite bufflig, men i stort trevliga/normala hästar.

Nu står jag i ett stall där det finns en häst som är högst opålitlig. Den har enligt ägaren blivit illa behandlad tidigare. Problemet är att den bits (läs hugger!) och sparkas. Ett exempel: hästens täcke har halkat på snedden, jag går fram till den för att rätta till det. Den hugger efter mig, varpå jag reflexmässigt "säger ifrån". Den tar inte tillsägelsen utan "försvarar" sig genom att vända sig om och försöka sparka mig. När jag ska lägga ut lunch-hö till den och jag vänder ryggen till, ser jag hur hästen lägger bak öronen och backar mot mig och sparkar.

Har pratat med ägaren om detta och hon försvarar/ursäktar bara hästen med att den varit illa behandlad. Vad sjutton gör man? Pratade också med stallägaren om att jag vägrar riskera att bli sparkad av hästen och inte vill hantera den.

Vilka risker utsätter ni er för med andras hästar, vart går gränsen? :crazy:
 
Tycker det är jättesvårt sånt där. Man ska inte behöva utsättas för relativt opålitliga hästar samtidigt som står man i kollektivstall så får man räkna med att alla inte är helt enkla att ha att göra med också. Vart den gränsen går är ju högst individuellt. Det är också väldigt individuellt hur mycket man vill behöva lägga sig i för att uppfostra andras hästar. Kan tänka mig att hästen i ditt stall är en häst där alla behöver vara väldigt konsekventa med, då gäller det också att alla är med på hur dom bör göra med hästen.

Tex situationen med täcket i ditt fall, kanske du hade behövt ta på grimman först innan du fixar med täcket så inte hästen kan vända om och sparka, eller med höt, ta med dig en långpisk in i hagen och håll hästen borta. Om hästen hugger extremt så hade faktiskt en munkorg typ betesreducerarstuk kunnat fungera för att lättare sätta på och ta av täcken osv. Hjälper inte det dock så är ju hästen mer eller mindre farlig och då är det ju en annan sak. Mycket mera kan ju inte du egentligen göra. Det finns ju lösningar, frågan är mera hur mycket man vill och orkar med.

Jag är nog en sådan som står ut med mycket från andras hästar, är det en "farlig" typ i hagen så har jag med mig spö in i hagen och gör vad jag kan för att hålla den undan från mig. Går inte nära eller bryr mig om den i onödan osv.

Det är ju lite så tycker jag när man står i kollektiv att man behöver umgås med olika typer av hästar och alla hästar är inte enkla och okomplicerade. Vart gränsen går får man fråga sig själv tror jag.
 
Jag har sagt till hästägare i kollektivstall att jag inte hanterar hens häst om den inte uppforstrades bättre eller skaffade kedja (hästen var svår att leda). Behövde inte hantera den efter det :angel:

Hade det varit jag i den situationen hade jag sagt att jag inte är bekväm med hästen och situationen och att jag kan fodra om det går att göra det utan att gå in i hagen (typ kasta över staketet bara) och att jag inte rättar till täcken och sånt. Ska hästen ha på täcke på morgonen borde det gå att binda upp den och minska problemet där.

Visst att alla hästar inte alltid beter sig som sin egen men skulle inte vilja hantera farliga hästar/sätta mig i farliga situationer och det borde ingen kunna kräva heller.
 
Tycker det är jättesvårt sånt där. Man ska inte behöva utsättas för relativt opålitliga hästar samtidigt som står man i kollektivstall så får man räkna med att alla inte är helt enkla att ha att göra med också. Vart den gränsen går är ju högst individuellt. Det är också väldigt individuellt hur mycket man vill behöva lägga sig i för att uppfostra andras hästar. Kan tänka mig att hästen i ditt stall är en häst där alla behöver vara väldigt konsekventa med, då gäller det också att alla är med på hur dom bör göra med hästen.

Tex situationen med täcket i ditt fall, kanske du hade behövt ta på grimman först innan du fixar med täcket så inte hästen kan vända om och sparka, eller med höt, ta med dig en långpisk in i hagen och håll hästen borta. Om hästen hugger extremt så hade faktiskt en munkorg typ betesreducerarstuk kunnat fungera för att lättare sätta på och ta av täcken osv. Hjälper inte det dock så är ju hästen mer eller mindre farlig och då är det ju en annan sak. Mycket mera kan ju inte du egentligen göra. Det finns ju lösningar, frågan är mera hur mycket man vill och orkar med.

Jag är nog en sådan som står ut med mycket från andras hästar, är det en "farlig" typ i hagen så har jag med mig spö in i hagen och gör vad jag kan för att hålla den undan från mig. Går inte nära eller bryr mig om den i onödan osv.

Det är ju lite så tycker jag när man står i kollektiv att man behöver umgås med olika typer av hästar och alla hästar är inte enkla och okomplicerade. Vart gränsen går får man fråga sig själv tror jag.

Visst är hästar olika och jag accepterar att det är så, men jag tycker inte det är min uppgift/roll att fostra andras hästar. När beteendet är aggressivt tycker jag är betydligt värre än om hästen är tillfälligt uppjagad, "brötig" eller liknande. I detta fallet skulle hästen må gott av en rejäl tillsägelse och inte komma undan med att "sparka ut" folk ur hagen för att det inte passar. Men vem sjutton har modet eller är dum nog att stå kvar och riskera att få sig en skada som heter duga? :confused:
 
Visst är hästar olika och jag accepterar att det är så, men jag tycker inte det är min uppgift/roll att fostra andras hästar. När beteendet är aggressivt tycker jag är betydligt värre än om hästen är tillfälligt uppjagad, "brötig" eller liknande. I detta fallet skulle hästen må gott av en rejäl tillsägelse och inte komma undan med att "sparka ut" folk ur hagen för att det inte passar. Men vem sjutton har modet eller är dum nog att stå kvar och riskera att få sig en skada som heter duga? :confused:
Det är ju det som det handlar om lite. Hur mycket man vill engagera sig i andras hästar. Det är där jag tycker att står man i stall där man måste umgås med andras hästar då måste man också lite hålla på uppfostran till en viss del av dom andra hästarna. Det är svårt att komma ifrån när det gäller kollektiv.

Som sagt så finns det säkert alternativ, ta med ett spö in i hagen vi fodring, försöka undvik att bry sig om hästen i onödan, ska hästen få täcket tillrättat så sätt på grimma och grimskaft osv. Hjälper det ändå inte och hästen oprovocerat anfaller, då är det som sagt en annan sak.
 
@tolksele så resonerar jag också! Förväntar man sig att andra ska hantera sin häst så måste vissa grundläggande saker "sitta". Annars är det dags för hästägaren att ta itu med de problemen. Det ska gå att hantera den utan risk för hälsan anser jag.
Problemet där är ju att hästägaren inte är i stallet hela tiden. Ibland kan det behövas att flera håller på regler osv när det kommer till en häst, att alla är konsekventa och kör undan hästen om den blir för på osv. Men som sagt hjälper det inte att hålla undan hästen med spö eller så så är det ju lite farligare. Då kommer man ju i en väldig närkontakt med en häst som anfaller..det är mindre kul.
 
Om jag ägt en häst som var knepig i sin relation till människor pga att den blivit dåligt behandlad hade jag helst sett att andra hanterade den så lite som möjligt tills jag haft möjlighet att lära hästen vad som är ok och inte.

Allt för att minska risken att det blir fel.
 
Jag är ägare till en häst som förr var inte särskilt trevlig att hantera, den var väldigt dominant och fick den möjligheten att "plocka" någon så gjorde den det. Så jag hanterade hästen helt själv tills jag fick bukt med beteendet. Det har uppkommit situationer med folk där hästen har tagit över (och den är snabb på det ska ni veta). Personerna har då fått välja på att slippa ta i hästen mer eller med min hjälp lära sig att hantera den. Flertalet har nappat på det senare erbjudandet vilket jag har haft nytta av. Nu för tiden är min lilla häst from som ett lamm men jag utsätter henne inte för situation som kan trigga henne. Ofta ser jag med en gång på henne vid mötet av en ny människa hur hon kommer uppföra sig med denne. Ser jag att det här kommer aldrig gå så går vi igenom mina punkter för maktövertagande och så är det inte några problem efter det.

Så alltså, jag råkade köpa en tuffing och får alltså stå mitt kast vilket jag har gjort och har löst problemet. Men den tuffa sidan ligger kvar och triggas den igång så begär jag inte att någon ska behöva ta det med henne. Ingen ska behöva vara rädd.
 
@Grazing eller så är inte ens ägaren konsekvent så att hästen fått lära sig vad som är oacceptabelt :banghead::meh:
Ja det är ju ett annat problem. Jag förutsätter att ägaren gör vad den kan innan jag vet att den inte gör det. Då är ju situationen relativt hopplös. Även ifall jag tycker att hästar lär sig relativt fort vilka som går att köra med och vilka som inte gör det.
 
Visst är hästar olika och jag accepterar att det är så, men jag tycker inte det är min uppgift/roll att fostra andras hästar. När beteendet är aggressivt tycker jag är betydligt värre än om hästen är tillfälligt uppjagad, "brötig" eller liknande. I detta fallet skulle hästen må gott av en rejäl tillsägelse och inte komma undan med att "sparka ut" folk ur hagen för att det inte passar. Men vem sjutton har modet eller är dum nog att stå kvar och riskera att få sig en skada som heter duga? :confused:

Jag håller med dig. Jag står i ett 12-hästars stall och det finns hästar som t ex blir lite muppiga när det blåser, eller vill trängas vid grinden när man ska ta in sin egen häst, typ, men ingenting som inte "normalhästägaren" klarar av. En uppenbart aggressiv häst skulle jag vägra hantera och skulle överlåta den åt ägaren eller stallägaren (som ju är den som har släppt in hästen i stallet) att göra det.

Det fanns hos oss förut en häst som slet sig och skenade så fort den skulle ut på morgonen, den var förlagd med "ta-ut-förbud" som gällde alla utom ägaren och stallägaren.
 
Hur tänker ni vad gäller att utsätta sig för risker i samband med hantering av andras hästar?

Jag har varit ganska "bortskämd" med vänliga/välhanterade hästar i de flesta stall jag har stått i. Visst ibland kanske någon har varit taggad att ta in från hagen eller varit lite bufflig, men i stort trevliga/normala hästar.

Nu står jag i ett stall där det finns en häst som är högst opålitlig. Den har enligt ägaren blivit illa behandlad tidigare. Problemet är att den bits (läs hugger!) och sparkas. Ett exempel: hästens täcke har halkat på snedden, jag går fram till den för att rätta till det. Den hugger efter mig, varpå jag reflexmässigt "säger ifrån". Den tar inte tillsägelsen utan "försvarar" sig genom att vända sig om och försöka sparka mig. När jag ska lägga ut lunch-hö till den och jag vänder ryggen till, ser jag hur hästen lägger bak öronen och backar mot mig och sparkar.

Har pratat med ägaren om detta och hon försvarar/ursäktar bara hästen med att den varit illa behandlad. Vad sjutton gör man? Pratade också med stallägaren om att jag vägrar riskera att bli sparkad av hästen och inte vill hantera den.

Vilka risker utsätter ni er för med andras hästar, vart går gränsen? :crazy:

Jag brukar vägra hantera hästar som utsätter mig för direkt fara.

I samtliga stall jag stått i där det råder gemensam hantering av hästarna har det varit en oskriven regel att man har rätt att avsäga sig hantering på den häst som är farlig och ägaren får hantera den själv vad gäller in/utsläpp, täckeshantering osv.
 
Tycker det är jättesvårt sånt där. Man ska inte behöva utsättas för relativt opålitliga hästar samtidigt som står man i kollektivstall så får man räkna med att alla inte är helt enkla att ha att göra med också.

Fast varför måste man räkna med det?

Varför ska andra utsättas för onödig fara?

Gränsen brukar gå vid när det är uppenbart att hästen är så pass stökig och otrevlig att hantera att man känner sig otrygg och känner sig väldigt utsatt för skaderisk, tex känna sig hotad av att bli sparkad, biten eller översprungen

Har en häst hanteringsproblem är det först och främst ägarens ansvar att se till att få bukt med problemet, tills dess ska ingen annan hantera hästen anser jag.
Majoriteten av hästar går faktiskt att grundligt hantera på ett normalt sätt och beter sig likadant mot alla så har man skaffat sig en häst som skiljer sig så pass från normen får man nog räkna med särbehandling då man själv valt utgångsläget..det är svårt att förvänta sig av andra och orätt tycker jag även att andra ska acceptera läget och riskera att bli tuggad på, hotad, sparkad..

Själv vill jag påstå att det är som allra viktigast i ett stall m kollektiv hantering att hästarna är normalt fungerande, det ska inte behöva till expertisnivå i vardaglig hantering som att ta en häst till hagen..
 
Senast ändrad:
Jag vägrar ta en häst i vårt stall. Fått en spark i bröstkorgen av den och 2 v senare försökte den stegra sig igen med mig.

Tänker på mitt välmående och mina 3 barn. Inte värt riskera livet för leda en häst.

Skulle min häst strula skulle jag ta den själv, låta andra slippa.
 
I de stall jag stått i så normalbesvärliga hästar har jag både hanterat och förutsatts att man ska hantera. Även någon enstaka extra knepig, på nivån står med grimma i boxen och du tar med spö in när du hämtar den, och då står den still.

Hästar som anfaller, attackerar etc har åkt ut eller enbart hanterats av personal/ägare. Nåt fall så togs den sist, och man fäste upp en korridor till dess paddock, drog undan dörren och tog skydd. Så gick den själv ut och omvänt in så den slapp hanteras. Den bytte man aldrig täcke på heller.

Men skulle aldrig hantera hästen TS beskriver, och där jag stått skulle det inte krävts.

En av mina adopterade en ponny som sitt föl en gång och hotade och skenattackerade ponnyägaren vid hämtning i hage. Där var vi nära åka ur stallet just för det inte var rimligt att andra skulle riskera att skadas pga min häst. Svårt lösa dock, då det var lugnt för mig och om jag var med.

Hade turen att ägaren var villig att jobba på en lösning så hon fick sätta sig i extrarespekt hos min dam några veckor och en kort period ha spö med sig i hagen så gick det bra sen.
 
Jag har en opålitlig häst. Ingen annan behöver hantera henne, men lägga ut mat i deras hage gör mina stallkompisar. Nu är hon ganska lättmutad och en rutinhäst, så vi har en rutin. Men jag hade inte blivit arg om någon hade velat ha ex en pisk med sig i hagen en period tills de känner hästen. Jag har haft henne i 14 år och inte ens jag kan förutse allt hon kan hitta på.

Sen anser jag väl inte att alla ska hantera alla hästar heller... Min häst är en sån som ser direkt om det går att ta kommando över en människa, det utnyttjar hon till fullo. När vi stod inackorderade parkerade hon sig framför haggrinden så att inte en av de andra kunde ta in sin häst. När de försökte flytta min argbigga piskade hon lite ilsket med svansen :meh: De tog tillochmed en kvast och försökte fösa bort henne, men nej, hon hade bestämt sig. Stallägaren hjälpte sedan till att med endast bestämda steg flytta surmärren. Men det hör till saken att dessa människorna var det mesigaste som gått i ett par skor. Så jag ville inte att de skulle hantera min häst, alldeles för stor risk.
 
Fast varför måste man räkna med det?

Varför ska andra utsättas för onödig fara?

Gränsen brukar gå vid när det är uppenbart att hästen är så pass stökig och otrevlig att hantera att man känner sig otrygg och känner sig väldigt utsatt för skaderisk, tex känna sig hotad av att bli sparkad, biten eller översprungen

Har en häst hanteringsproblem är det först och främst ägarens ansvar att se till att få bukt med problemet, tills dess ska ingen annan hantera hästen anser jag.
Majoriteten av hästar går faktiskt att grundligt hantera på ett normalt sätt och beter sig likadant mot alla så har man skaffat sig en häst som skiljer sig så pass från normen får man nog räkna med särbehandling då man själv valt utgångsläget..det är svårt att förvänta sig av andra och orätt tycker jag även att andra ska acceptera läget och riskera att bli tuggad på, hotad, sparkad..

Själv vill jag påstå att det är som allra viktigast i ett stall m kollektiv hantering att hästarna är normalt fungerande, det ska inte behöva till expertisnivå i vardaglig hantering som att ta en häst till hagen..
Fast det behöver inte räknas som expertnivå för att man en period behöver ha med spöt in i hagen eller liknande. Och det är ju det jag skrev att det är väldigt individuellt vad som räknas som en farlig häst, jag vet vissa hästägare som är mer eller mindre rädda för alla hästar medans vissa inte alls är särskilt rädda om inte hästen är rent av livsfarlig och anfaller oprovocerat och struntar i spöt osv. Då det inte går att hålla den ifrån sig. Det är en farlig häst i mina ögon.

Lite får man räkna med i kollektiv, alla hästar är inte helt lätta och vissa hästar kräver vissa rutiner för att hållas på plats, för att inte ta över osv. Vissa hästar behöver man vara mera bestämd mot, mera bestämd än vad man är van vid kanske osv.

Sen får man ju även fråga stallägaren innan man flyttar till ett kollektiv att vad kräver dom, är det så att stallägaren tar sig an "problemhästar" och tycker det är rimligt att alla bör kunna hantera en svårare häst så kanske det inte är rätt stall. Då får man lite flytta till ett stall där stallägaren har nolltolerans mot "problemhästar" och bara söker snälla okomplicerade hästar som inte kräver något vidare.
 
Senast ändrad:
Lite får man räkna med i kollektiv, alla hästar är inte helt lätta och vissa hästar kräver vissa rutiner för att hållas på plats, för att inte ta över osv.

Då har vi inte samma erfarenheter inom ämnet.

När ett kollektiv blir stökigt eller fungerar dåligt brukar det bero på för många uppfattningar, viljor etc och när hästar och människor ska kräva allt för olika rutiner.
Ska det fungera enl min erfarenhet så ska det inte krävas allt för många anpassningar utan hästarna ska vara rätt snarlika hanteringsmässigt (trevliga och uppfostrade ffa) så att människorna känner sig trygga i att hantera andras hästar.

Är man rädd för alla hästar oavsett bör man nog fundera över att inte stå i stall där det råder gemensam hantering öht.
Häst som människa ska fixa hela grejen m gemensam skötsel utan att flippa ur.
Kollektiv är inte för alla.

Men att kräva att hästarna ska kunna ledas normalt utan speciallösningar till el från hagen utan huvudbry tycker jag är rimligt. Dvs de ska snällt gå med utan upprepat tjafs vare sig i hagen, i boxen eller på vägen dit.
 
Fast det behöver inte räknas som expertnivå för att man en period behöver ha med spöt in i hagen eller liknande..

Fast för mig lutar det lite däråt, att det kräver ökad kunskap för att hantera den mer än att bara ha med sig ett spö.
Vad vill man åstadkomma, skrämmas eller träna hästen?
Att skicka in en redan rädd person med spö i hagen eller boxen ser jag som lönlöst.
Och hur gör alla ? Alla gör olika, lätt att det blir för många olika budskap till hästen - ytterligare en orsak till att det då är bättre att en person hanterar hästen enbart tills problemet är löst vid hanteringsmässiga bekymmer..för många kockar i köket blir inte alltid bra.

Det gäller att personen som ska hantera den häst isf med spö ska ha god koll på vad den gör och varför annars är det väldigt lätt hänt att problemet trappas upp istället
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 391
Senast: Korven
·
Hästhantering Är medryttare på en häst som tigger godis. Har jag inte godis så blir den sur lägger bak öronen och blir hotfull. Vänder baken till och...
Svar
16
· Visningar
2 643
Senast: iNTOHiMO
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 975
Senast: ainasoja
·
Hästvård Hej! Sällan jag skriver här på Buke tillhör dem som mest läser vad andra skriver men nu har jag ett problem med mitt sto. Har ett sto på...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp