Utseendeförhållande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag råkade få se ett foto på mig själv, taget på håll och in action när jag var konferensvärdinna på jobbet en dag. Och det var som att få ett knytnävsslag i magen...
Ända sedan det började gå upp för mig hur viktigt det är med utseende i det här samhället (fast jag var ganska sen med det tur nog, tror att det började gå upp för mig först runt 11-års ålder), så har jag haft enormt svårt att förhålla mig till mitt eget utseende.

Jag ser inte ut som andra. OK, jag ser väl i och för sig inte heller ut som en marulk förstås – jag har två ben och två armar och ett huvud och andra mänskliga attiraljer. Men det är ganska mycket i mitt mänskliga utseende som skiljer sig från standarden här i västvärlden. Jag är längre än många andra, har en väldigt stor kropp och ett litet huvud, och min profil är i det närmaste konkav, dvs jag har en framskjutande panna och haka och en väldigt liten näsa. Min haka och underläpp är stora och mina ögon små, med stora påsar under. Mina tänder är medfött missfärgade och min hud ser inte ut som normal människohud. Inte blir det bättre av att jag har tappat kontrollen över min kropp och den har gått upp en massa i vikt, så jag dessutom är överviktig.

Inte något fotomodell-/skådespelerskeämne direkt! :rofl:

Nu är jag konstigt nog ganska fotogenisk normalt sett - jag brukar faktiskt se bättre ut på bild än i verkligheten tursamt nog - men just den här bilden som jag såg var inte fångad i någon direkt smickrande vinkel, och det kändes som att jag tappade andan av skam...

Jag har som sagt jobbat länge på att hitta ett fungerande förhållande till mitt utseende. Jag började i de tidiga tonåren med förnekelse ”Det kanske går att fixa till med smink, operationer och krämer?” eller ”Jag kanske bara inte har vuxit klart än – jag kanske vaknar upp en dag och ser bra ut?”
Jag hade svårt att hantera skammen över mitt utseende, eftersom jag utöver att framkalla mina skolkamraters avsmak även fick nedsättande kommentarer av okända ute på stan, så hur mycket jag än ville kunde jag inte avfärda det som egen inbillning.

Sen gav jag väl upp den approachen och övergick istället till att försöka bli kaxig: ”Jag vet om att jag är ful men jag står för det! Hah – sug på den ni!”
Den varianten har jag försökt köra på ett tag (vilket går lite knackigt till och från), och ju äldre jag har blivit desto mer inser jag att det inte känns helt harmoniskt att gå omkring och kalla mig ful och använda mitt utseende som ett slagträ... Det ligger inte riktigt i min natur att vara krigisk, och medelåldern känns inte heller som att den går ihop särskilt bra med desperata försök att vara punkig när det kanske egentligen inte ligger för en....
I brist på annan approach så har jag bara gått över till att inte tänka på mitt utseende, enligt devisen ”Om jag struntar i problemet så finns det inte”.

Men fotot jag såg gjorde mig uppmärksam på att den devisen kanske inte riktigt är med sanningen överensstämmande... Jag behöver verkligen hitta en fungerande förhållande till mitt utseende. Jag behöver acceptera mitt utseende och sluta fred med det, kanske till och med lära mig respektera det. För de vackraste människor jag har träffat är människor som är trygga och tillfreds i sig själva och som har ett solitt självförtroende, oavsett fysiskt utseende. Självförtroende är sexigt. Jag skulle också vilja ha självförtroende - _trots_ att jag ser ut som jag gör!

Ja, fast det är ju verkligen lättare sagt än gjort...
Hur gör man?
Jag misstänker att jag behöver ta till mig, lära känna, se och acceptera varje del av min kropp, och istället för att låtsas som att det fula inte finns se det för vad det är och omfamna det.
Huh, - skamattack!!!

Min man har berättat att han till en början när han först träffade mig inte hade mycket till övers för mitt utseende... Men ju mer han lärde känna mig desto mer förtrollad blev han av mig. Och jag brukar tänka på det som ett slags bevis för att jag nånstans borde ha en helt smashing personlighet, som liksom kan ”skriva över” mitt fysiska utseende och få folk tycka att mitt fodral är vackert enbart för att min själ bor däri.

Men fortfarande är själva vetskapen om att jag är ”ful” - dvs att mitt fysiska utseende sticker ut väldigt mycket och stör de gällande skönhetsidealen – något jag har svårt att förhålla mig till. Särskilt när det framkallar reaktioner från folk. Det är så oerhört inristat i mig att samhället kräver skönhet, och att man inte ”får” vara ful, för då har man inget värde. Jag inser att jag ju måste ändra detta och hitta ett nytt tankesätt som fungerar bättre än det jag har idag.
Och det är ju en spännande nätt liten uppgift... :p
 

Men va? Jag känner inte igen dig i beskrivningen som ful.

Men det är nog rätt naturligt att vilja se bra ut. Det är ytan man ser först när man träffar en annan människa. Och på något vis tror man att ytan är det som representerar insidan. Men så är det ju inte alls. Om man lär känna en människa som kanske inte kvalar som fotomodell, och man tycker om den personens insida, då blir även utsidan vacker.
 
Så är det ju - utseende är ju nånting väldigt subjektivt och om någon är ful eller vacker är ju helt upp till betraktaren. Och jag håller helt med om att en vacker insida även gör utsidan vacker!

Det här med min egen fulhet har blivit en jättegrej för mig och nånting som jag verkligen fastnat på - ända sen tonårstiden. Trots att jag allt mer inser att jag borde släppa och komma vidare. Men det är jättesvårt, min "fulhetsskam" är som fastmurad inombords, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att bli av med den.... :crazy:
 
Sedan jag själv började inse att jag aldrig någonsin sett en ful människa - för jag tycker att alla människor är vackra på sina egna sätt, har jag faktiskt långsamt kunnat släppa min egen "fulhetsskam".

Tidigare var jag som besatt, jag fick inte ens grimasera på ett "fult" sätt utan försökte träna mig att grimasera "fint". Kommer så väl ihåg att jag satt och tränade på hur jag skulle tugga tuggummi utan att man skulle se min käke röra sig "sådär äckligt" framför spegeln.
Man är alltid sin egen största kritiker - och det är ofta där problemet ligger, och det är himla svårt att kravla sig ur det slukhålet. De flesta människor (som inte är urbota korkade) tänker inte "den här människan är ful" när de träffar någon. Jag hoppas du lyckas släppa din "fulhetsskam" :)
 
Ha ha - åh nostalgi! Hög igenkänningsfaktor från när jag var yngre på "spegelträningen"! :D
Problemet är väl att jag när jag var yngre har umgåtts i kretsar där folk verkligen hatade, kommenterade, hånade och föraktade andra människors utseende. Jag minns till och med från när jag var liten att min mamma satt och fällde elaka kommentarer om TV-hallåornas utseende; typ "men fy vad hemsk hon ser ut - hur kan hon ens våga visa sig i TV med en såndär sned mun!!" Så jag VET ju hur "fula" människor föraktas och vilka kommentarer som fälls bakom ryggen... :p

Men samtidigt vet jag också att de människor som fokuserar på såna saker och beter sig så har målat in sig i ett hörn av olycklighet. Och jag vet att i min värld är det andra värden som räknas! Så jag borde inte bry mig. Bara det att jag har så himla svårt att komma på hur jag ska släppa och bli av med denna nojja, en gång för alla...
 
Åh, det var väldigt stor igenkänningsfaktor på det där. Genom hela högstadiet och gymnasiet visste jag att jag var för ful för att någon skulle tycka jag var något att ha. Sen gick det delvis över under universitetstiden och rätt många år därefter, inte så att jag trodde att jag såg bra ut, men jag kunde bortse från det (och tänka att andra också kunde bortse från det). Men sen hamnade jag på ett jobb med en massa små nätta kvinnor i snygga kvinnliga kläder, och där kommer jag, en och åttio lång, i fjällrävenbyxor och stora t-shirts, och pang, så kom vetskapen om att jag är ful tillbaks igen. Dessutom blir det en ond cirkel - eftersom jag är ful ska jag väl inte sminka mig eller ha fina kläder, det blir bara löjligt; läppstift på en gris, eller vad det heter. Sen är jag inte intresserad av att lägga tid på smink eller kläder, för all del, men jag vet inte hur mycket av det som är relaterat till känslan att det ändå inte är någon idé.

Men visst vore det trevligt att inte tänka "åh nej, just ja, det var gräslig jag såg ut" varje gång man råkat hamna på fel sida om en kamera eller ser en spegelbild när det inte var planerat. Jag vet bara inte heller hur man gör för att komma dit.
 
Jag har det senaste året kommit till en jävligt skön insikt. "Utseendet har ingen betydelse för människovärdet" Visst, det är kanske en klyscha som "alla" säger, men hur många tror på den på riktigt?

Jag har insett att det verkligen på fullt allvar inte spelar någon som helst roll hur jag (eller andra) ser ut. Det fina är att folk som roar sig med att uttala sig om andras utseende sällan är vidare najs att umgås med ändå har jag märkt. De som lägger vikt vid det är helt enkelt för mig ointressanta då jag har kommit förbi det tänket.

Jag är ingen snygging. Men vem bryr sig? Förr brydde jag mig, men eftersom det bara ledde till osäkerhet och hets, så lade jag av med det förra året. Det var som att kasta av sig en viktväst. Nu bara lever jag istället, och jag råder dig att göra samma sak.

Kanske genetiken gav dig en liten näsa. Okej, men kan den andas? Kan den lukta? Om ja, härligt! Vilken bra näsa! Okej, så du fick en stor underläpp. Men kan den pussas? Kan den skydda insidan av din mun? Om ja, halleluja! Vilken eminent underläpp!

Jag har testat att vara väldigt vältränad, att vara överviktig och att vara gravid (och efter-gravid) och gemensamt för alla de tillstånden var att jag ändå tyckte illa om mitt utseende och därmed i viss utsträckning mig själv. Snacka om bortslösad tid, alla de där timmarna man har lagt på att ha ont i magen över speglarna på gymmet när jag kunde ha tagit i ännu hårdare trots mitt röda fejs. Dragit i tröjor för att de ska dölja magen bättre.

Nä, det får vara slut på det.
Du är säkert en alldeles strålande bra människa. Och det är det som spelar roll. Nu och när du är gammal och skrynklig.
Vad vill du minnas när du väl sitter där?
Skam och klumpar i magen över att du inte följer vårt sjuka samhälles skruvade ideal? Eller vill du minnas hur roligt du haft med familj och vänner, dina äventyr och hur soft det varit att trivas?


Okej nu blev det mycket svammel, men poängen är att livet är för kort för att hänga upp sig på oviktiga saker. Och till syvende och sist är utseendet högst oviktigt.
 
@LaMirage - Underbart! :love: Jag hoppas att jag också landar i den attityden en vacker dag!

Fotot jag skrev om ovan - som fick mig att reagera så mycket - upptäckte jag till min stora förskräckelse hade använts i senaste nyhetsbrevsutskicket från mitt jobb!... :arghh::arghh::arghh::nailbiting:
Det blev plötsligt lite svårt att försöka förtränga det då och hoppas på att ingen ser det... :rofl:
Ja det är ju bara att försöka andas mig igenom det hela och hoppas att jag landar i någon acceptans. Jag tror att jag behöver gå in på djupet med att bekanta mig med varje del av mitt utseende och öva mig på att bemöta det med acceptans. Tidigare har jag verkligen mest förnekat mig igenom livet när det komemr till utseendebiten, och låtsas som att jag inte finns. Jag tänkte väl att funkar det för strutsarna så funkar det för mig... ;) Men vill jag ha sinnesro misstänker jag att jag nog verkligen måste uppmärksamma, acceptera och omfamna alla delar av mig själv, precis som de är.
 
Har du någon gång suttit med nån annan som sett en bild på sig själv och utbrustit nåt i stil med att fotot är helt fruktansvärt, och kan hen verkligen se ut så!? Medan du själv sett samma bild och tänkt att det där är ju en helt vanlig bild på hen som det inte är nåt fel på?

Det är dokumenterat att vi är så egocentrerade att det bara är vi själva som funderar så mycket på vårt utseende. Andra människor runt oss, hur nära eller okända de än må vara, gör det inte. För de har fullt upp med att tänka på sig själva ;)
 
Har du någon gång suttit med nån annan som sett en bild på sig själv och utbrustit nåt i stil med att fotot är helt fruktansvärt, och kan hen verkligen se ut så!? Medan du själv sett samma bild och tänkt att det där är ju en helt vanlig bild på hen som det inte är nåt fel på?
SÅ sant!! :laugh::laugh::up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Funderingar kring tvåsamhet fortsätter att ockupera min hjärna till och från. Och det är väl inte så konstigt, för det tar väl ett tag...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 705
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 095
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 445
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp