”Utseendehetsen sprids i ridsporten”

”Många inlägg handlar inte alls om hästar. Det kan vara en bild på barnet med läppglans, solglasögon och en tröja nerhasad över en bar axel. Barn som utan att förstå det sexualiserar sig själva. Rena pedofildrömmen”, skriver hästjournalisten Ulrika Fåhraeus. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/opinion/article2791158.svt
 
Vad bra att det här tas upp! Synd att det behövs. Hoppas alla ridskolor m fl tar till sig detta och aktivt jobbar för att motverka. Och alla föräldrar och ja, alla som finns i hästsammanhang.
 
Visst finns det utseendehets och märkeshets i stall och på ridskolor. Precis som överallt i resten av samhället. Och det är något alla vi vuxna bör hjälpas åt och motarbeta så mycket vi kan, genom att stärka barnen från tidig ålder och lära dem att det är helt okej att vara precis som en är. Oavsett storlek på kropp och plånbok.

Men på vilket sätt hör barns bloggande till den debatten? Små tjejer och killar vill utforska världen och sin egen person. Det hör till, och i den tid som är nu är bloggar, instagram, twitter etc. redskap för det. Jag håller med om att utseendehetsen är ett problem i hela samhället, men jag håller verkligen inte med om att små barn ska behöva ta ansvar för vad en eventuell pedofil kan tänka när hen tittar på barnets bild på en blogg. Att som 10-åring ha läppglans, solglasögon och en bar axel är väl inget konstigt eller fel någonstans?

Det kan vara en viktig diskussion, det här med utseendehets och märkeshets, men det är varken barnen eller företagen som ska anklagas. Problemet ligger hos föräldrar som inte har tillräcklig koll på sina barn, och som inte lär dem om allas lika värde och att en duger som en är. Skulle alla barn vara trygga i det, så skulle inte de här problemen finnas.
 
”Många inlägg handlar inte alls om hästar. Det kan vara en bild på barnet med läppglans, solglasögon och en tröja nerhasad över en bar axel. Barn som utan att förstå det sexualiserar sig själva. Rena pedofildrömmen”, skriver hästjournalisten Ulrika Fåhraeus. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/opinion/article2791158.svt

Hon har absolut en poäng, men väldigt dåligt formulerat!

Jag förstå budskapet och håller med i det mesta, men tycker att hon gör precis samma som hon vill påstå att bloggarna gör, hänger ut folk och uppmuntrar till att trycka ner andra.

Jag tycker också att märkes och utseende hetsen har krupit ner i åldrarna, men jag tycker det startade redan innan bloggar var populära. Dock har det eskalerat och jag tycker att barn ställer lite för höga krav på både sig själva och på föräldrars plånbok.
Självklart har föräldrar en liten del i även detta, både bloggarnas och läsarnas föräldrar. Vissa saker tycker jag inte man skriver som bloggare och vissa bilder förösker man aktivt se äldre och sexigare ut på, men också läsarnas föräldrar måste ju nån gång säga nej (precis så som Ulrika skriver i ett annat blogginlägg) Som försälder måste man också sätta ner foten och säga att "nej, animoridbyxorna får dig inte att rida bättre och den där hjälmen från samshield är fin, men den är för dyr"
 
När vi stod inackorderade med ungdomar märkte jag inte av det på ett störande sätt. Kidsen kom ju från skolan och ja, var lite tillpiffade. Men det tog ju inte bort det faktum att dom sen ändå står å mockar skit, får hästdreggel på kinden och hö i håret.

JAg tycker hennes blogginlägg luktar avundsjuka på de familjerna som har råd att köpa sina barn väldigt dyra saker. Och då trycker hon till dom i sin blogg för att må lite bättre över det hon saknade som tonåring i stallet
 
Det här funderar jag ofta över. Var är föräldrarna i allt detta?

Jag tycker bloggarnas föräldrar har ett ansvar att se till att det hålls en god ton, vissa saker skriver man inte enligt mig. Läsarnas föräldrar har ansvar i hur deras barn beter sig gentemot bloggaren, mobbning är inte ok någonstans, inte ens på nätet.
Allt detta hör till uppfostran tycker jag och det är ju väldigt svårt att kontrollera vad ens barn skriver, blir ju lite överbeskyddande och kycklingmamma över det om allt ska kontrolleras. Sånt här ska barnen veta innan de ens börjar använda nätet och där kommer också föräldrarnas ansvar
 
”Många inlägg handlar inte alls om hästar. Det kan vara en bild på barnet med läppglans, solglasögon och en tröja nerhasad över en bar axel. Barn som utan att förstå det sexualiserar sig själva. Rena pedofildrömmen”, skriver hästjournalisten Ulrika Fåhraeus. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/opinion/article2791158.svt

Jag tycker att hon är modig och provocerande. Ibland är det det som behövs för att skapa en debatt och för att få människor att börja se på sig själva ur olika perspektiv. Jag tycker också att hästsporten har blivit otroligt materialistisk och många köper hellre ett nytt träns än en välbehövlig träning.
 
Jag tycker att hon är modig och provocerande. Ibland är det det som behövs för att skapa en debatt och för att få människor att börja se på sig själva ur olika perspektiv. Jag tycker också att hästsporten har blivit otroligt materialistisk och många köper hellre ett nytt träns än en välbehövlig träning.

Men vem är du (eller bloggaren) att bestämma vem som behöver vad? Hur vet du att att ett nytt träns inte är nödvändigt? Och vem är du att påstå att en träning är välbehövlig? Varför får inte folk lägga sina ihoptjänade pengar på vad dom vill ? Måste man döma andra för vad dom köper? Är inte DET ett beteende man vill undvika lära barnen? Och varti ligger det modiga i att påstå att läppglans är sexifierande och utmanar pedofiler?
 
Åh gud vad glad jag är över att ha min häst i ett privat stall med fem hästar och alla ägare är äldre än mig. Jag gillar att bara dra till stallet i mjukisbyxor och vara osminkad, men jag är otroligt känslig för vad andra tycker och tänker på andra offentliga platser (alltså, andra platser är ett otroligt stressmoment för mig och jag gillar att stallet är en plats där jag kan slappna av).

Jag tror att det handlar mycket om att man vill bli accepterad, vill se bra ut, vill absolut inte bli utfryst pga att dina saker inte är tillräckligt dyra osv. Och ja, mobbning föregår och hemskt mycket skitsnack inom hästvärlden också. Och när jag var 10-12 år så betydde det väldigt mycket för mig. Jag var inte den smalaste, hade inte råd med en egen häst, använde aldrig smink och gjorde inget, enligt mig, som skulle kunna användas emot mig (jag var bara skötare på en ridskolehäst och var där varje dag). Ändå fick jag höra att folk snackade bakom min rygg om mig i ett stall med ca 60+ hästar. Det var inte roligt och därför slutade jag rida på den klubben.
Jag har aldrig följt bloggar dock, men har stått med hästen i stall där märkes saker betyder en hel del (tävlande tonåringar var majoriteten av folk där).
 
När vi stod inackorderade med ungdomar märkte jag inte av det på ett störande sätt. Kidsen kom ju från skolan och ja, var lite tillpiffade. Men det tog ju inte bort det faktum att dom sen ändå står å mockar skit, får hästdreggel på kinden och hö i håret.

JAg tycker hennes blogginlägg luktar avundsjuka på de familjerna som har råd att köpa sina barn väldigt dyra saker. Och då trycker hon till dom i sin blogg för att må lite bättre över det hon saknade som tonåring i stallet


Eeeh läser vi samma inlägg? Jag tycker mer att hon försöker få fram att idag ligger fokus på prylar osv mer än prestation och att hästbloggarna framhäver detta, för ärligt vad har dom presterat i sporten?
 
Jag känner att vi som är vuxna har ett ansvar att bekräfta ungas prestationer i stallet (och utanför). Det är viktigt att bekräfta ungdomarna och barnen när de är ansvarskännande, duktiga med hästarna på olika sätt (noggranna, pålitliga, inkännande osv).

Det är upp till förebilderna och de vuxna på anläggningarna att ställa krav, bekräfta rätt saker och visa vad de vill ha för "statussymboler" i den miljön där de verkar. Det är ändå de mekanismerna som gör att kvinnor med bakgrund i stall (hittills?) blivit uppskattade som chefer och projektledare.

Det måste också vara viktigt att bekräfta ALLA sorters handlingar som är bra för hästarna. Jag var ingen stjärna på att rida som ung, men jag fick ofta höra att jag var bra på att rykta och mocka och det låg en stolthet i det också. Jag hittade min plats i teamet!

Problemet ligger ju också i att många av företagen sponsrar både bloggtjejerna men också duktiga ryttare. Ser ganska ofta inlägg här där även duktiga ryttare uppmärksammas av olika företag för att de sponsras av dem. Och det är ett problem för oss inom ridsporten. Vi vill synas, vi vill ha in pengar från sponsorer som gör att vi kan satsa och börja synas mer utanför den vanliga hästsfären, och då blir det på något sätt ett moment 22.
 
Eeeh läser vi samma inlägg? Jag tycker mer att hon försöker få fram att idag ligger fokus på prylar osv mer än prestation och att hästbloggarna framhäver detta, för ärligt vad har dom presterat i sporten?

Men det är ju upp till var och en!! sålänge inte hästarna lider av det. Va spelar det för roll om ngn lägger pengarna på prylar än på att prestera?? Fattar inte vad andra har med det att göra. För mig luktar det ändå avundsjuka.
 
När är inte en träning välbehövlig? Vi sysslar med en sport där man aldrig blir fullärd och när man hellre lägger sitt fokus på ett träns/kläder/bling än att utveckla sig själv och sin ridning så ger det fel signaler. Eftersom det är en sådan prylhets som späs på av bloggarna så måste ungdomarna välja eftersom dom själva eller deras familjer vanligtvis inte är gjorda av pengar och vad tror du dom väljer? Prylarna eller träningen? Inte träningen bevisligen. Det är produktplacering på hög nivå som vänder sig till barn vilket aldrig är okey. 12 åringar med uppknäppta byxor i utmanande positioner i de senaste outfiten, allvarligt talat. Ser du verkligen inga problem med det?? Ska barn verkligen sexualiseras på det sättet för att sälja kläder till jämnåriga i en hästblogg?? Det är helt makalöst vilka summor föräldrar lägger ner på sina barns outfit jämfört med träningstimmar och annan hästkunskap. Tittar du i bloggarna så finns det noll gedigen hästkunskap men massor av prylar. Jag blir mörkrädd av hur dålig kunskap som sprids vidare till alla ungdomar genom olika bloggares tips.

Det handlar inte ett dugg om att döma andra för vad dom köper, folk får köpa precis vad dom vill. Om man tror att det är det ponnymammans blogg handlar om så har man missuppfattat det ganska grovt.
 
Nu handlade dte ju egentligen från början om hur Ulrika har uttryckt sig. Och jag tycker att det finns andra sätt än att hänga ut bloggarna eller kritisera barn. Jag anser att hon uttrycker sig plumt och dumt.
Jag som förälder ser mig som den som har fullt ansvar över vad min dotter gör och hur hon beter sig.
 
Men vem är du (eller bloggaren) att bestämma vem som behöver vad? Hur vet du att att ett nytt träns inte är nödvändigt? Och vem är du att påstå att en träning är välbehövlig? Varför får inte folk lägga sina ihoptjänade pengar på vad dom vill ? Måste man döma andra för vad dom köper? Är inte DET ett beteende man vill undvika lära barnen? Och varti ligger det modiga i att påstå att läppglans är sexifierande och utmanar pedofiler?

Om jag ser mig omkring så är det inte barn och hästar i trasiga kläder eller utrustning som bekymrar mig utan den brist på hästkunskap och god ridning, därav så anser jag att det som behövs är träning. Jag vet inte varför du känner att du behöver försvara denna industri men jag tycker fortfarande att det behövs någon som vågar utmana och ifrågasätta.
 
Om jag ser mig omkring så är det inte barn och hästar i trasiga kläder eller utrustning som bekymrar mig utan den brist på hästkunskap och god ridning, därav så anser jag att det som behövs är träning. Jag vet inte varför du känner att du behöver försvara denna industri men jag tycker fortfarande att det behövs någon som vågar utmana och ifrågasätta.
Jag har aldrig sagt att jag försvarar denna industri, jag ifrågasätter sättet på vilken Ulrika motsäger sig denna industri
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter ”Är en ridlektion en personlig omkostnad, men inte massage? Det ena klassas som friskvård, det andra inte”, skriver Ulrika Fåhraeus. ...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Förra veckan följde jag diskussionen som var i sociala medier med följd av artikeln "”Utseendehetsen sprids i ridsporten” som bloggaren...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 800
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp