Utsliten hopphäst?

LXDVF

Trådstartare
Idag hade vi en equiterapeut (?) hos min häst. Hon tittade igenom henne, masserade henne osv.
Men de tråkiga va att jag fick reda på saker som jag fakriskt inte visste om hästen.
Min häst är nu 7år och hopphäst. Vi har än så länge hoppat som högst 135 för har ej haft henne så länge och har behövt utbilda henne mer i dressyren.
Denna terapeuten märkte att nästan hela hästens bogparti är rätt så slitet. Antagligen pga att hon blivit dåligt riden när hon bodde i Irland. Vilket kan stämma för hon va oridbar när kag köpte henne och hon var mest hoppad.
Jag fick också longera henne och terpapeuten reagerade på att hästen rör sina bakben på ett sätt hon inte ska kunna göra.
Hästen använder sina bakben väldigt mycket och böjer dom väldigt mycket. (Hon har väldigt snyggt och stort steg) men när terapeuten kände på bakbenen reagerade hon på att det är någon muskel i bakbenen som är fruktansvärt kort på henne så hon ska inte kunna röra sina bakben på detta sättet. Detta har också lett till att det nästan har blivit ligament skador eftersom hon inte blivit riden någon dressyr. Hon frågade massa frågor om hon va stel i bogarna, inte trampade av jämt vid hinder osv (sånt som höstarna "ska" göra när dom mår/är bygda/skadade på detta viset). Men inget stämde in. Frågan är alltså nu då, ska jag ha kvar henne som hopphäst och klättra i klasserna? För hon har enorm kapacitet och bra stam. Men, jag vill ju inte förvärra någonting, så ska kag sälja henne till någon hobbyruttare? Men samtidigt är hon alldeles för hetsig, positiv och kräver alldeles för mycket jobb där hon utmanas och rids riktigt ordentligt för att inte sprängas och bli återigen, helt oridbar
 
Idag hade vi en equiterapeut (?) hos min häst. Hon tittade igenom henne, masserade henne osv.
Men de tråkiga va att jag fick reda på saker som jag fakriskt inte visste om hästen.
Min häst är nu 7år och hopphäst. Vi har än så länge hoppat som högst 135 för har ej haft henne så länge och har behövt utbilda henne mer i dressyren.
Denna terapeuten märkte att nästan hela hästens bogparti är rätt så slitet. Antagligen pga att hon blivit dåligt riden när hon bodde i Irland. Vilket kan stämma för hon va oridbar när kag köpte henne och hon var mest hoppad.
Jag fick också longera henne och terpapeuten reagerade på att hästen rör sina bakben på ett sätt hon inte ska kunna göra.
Hästen använder sina bakben väldigt mycket och böjer dom väldigt mycket. (Hon har väldigt snyggt och stort steg) men när terapeuten kände på bakbenen reagerade hon på att det är någon muskel i bakbenen som är fruktansvärt kort på henne så hon ska inte kunna röra sina bakben på detta sättet. Detta har också lett till att det nästan har blivit ligament skador eftersom hon inte blivit riden någon dressyr. Hon frågade massa frågor om hon va stel i bogarna, inte trampade av jämt vid hinder osv (sånt som höstarna "ska" göra när dom mår/är bygda/skadade på detta viset). Men inget stämde in. Frågan är alltså nu då, ska jag ha kvar henne som hopphäst och klättra i klasserna? För hon har enorm kapacitet och bra stam. Men, jag vill ju inte förvärra någonting, så ska kag sälja henne till någon hobbyruttare? Men samtidigt är hon alldeles för hetsig, positiv och kräver alldeles för mycket jobb där hon utmanas och rids riktigt ordentligt för att inte sprängas och bli återigen, helt oridbar
Jag skulle åka till klinik med hästen och få en riktig undersökning innan jag bestämde mig för något.

Vad är det här för människa som du hittat? Är det på rekommendation från veterinär, någon bekant, någon du känner? Vad har hon för utbildning och hur länge har hon jobbat med det här, har hon referenser, samarbetar med någon klinik?
 
Jag hade inte nöjt mig med bara detta utlåtandet, låter lite motsägelsefullt att "hästen inte ska kunna göra si eller så" och du inte har märkt någonting.

Om jag själv kände något i ridningen som gjorde mig misstänksam hade jag tagit hästen till en bra hästveterinär för vidare undersökning.

Är hästen pigg och glad, känns fin att rida hade jag faktiskt inte blandat in någon veterinär heller. Men jag hade lagt om ridningen för att ytterligare stärka hästen i dressyr och dragit ner på antal språng per vecka.

Har du någon tränare? Vad tycker hen om hästen?
 
Jisses, jag fick läsa inlägget flera gånger för det var duktigt osammanhängande och virrigt.

En equiterapeut ska inte ställa några skadediagnoser eftersom den varken har röntgen eller ultraljud att backa upp sina påståenden med. Det är veterinärens jobb att göra det. Åk till klinik om du vill utreda hästen.
 
Idag hade vi en equiterapeut (?) hos min häst. Hon tittade igenom henne, masserade henne osv.
Men de tråkiga va att jag fick reda på saker som jag fakriskt inte visste om hästen.
Min häst är nu 7år och hopphäst. Vi har än så länge hoppat som högst 135 för har ej haft henne så länge och har behövt utbilda henne mer i dressyren.
Denna terapeuten märkte att nästan hela hästens bogparti är rätt så slitet. Antagligen pga att hon blivit dåligt riden när hon bodde i Irland. Vilket kan stämma för hon va oridbar när kag köpte henne och hon var mest hoppad.
Jag fick också longera henne och terpapeuten reagerade på att hästen rör sina bakben på ett sätt hon inte ska kunna göra.
Hästen använder sina bakben väldigt mycket och böjer dom väldigt mycket. (Hon har väldigt snyggt och stort steg) men när terapeuten kände på bakbenen reagerade hon på att det är någon muskel i bakbenen som är fruktansvärt kort på henne så hon ska inte kunna röra sina bakben på detta sättet. Detta har också lett till att det nästan har blivit ligament skador eftersom hon inte blivit riden någon dressyr. Hon frågade massa frågor om hon va stel i bogarna, inte trampade av jämt vid hinder osv (sånt som höstarna "ska" göra när dom mår/är bygda/skadade på detta viset). Men inget stämde in. Frågan är alltså nu då, ska jag ha kvar henne som hopphäst och klättra i klasserna? För hon har enorm kapacitet och bra stam. Men, jag vill ju inte förvärra någonting, så ska kag sälja henne till någon hobbyruttare? Men samtidigt är hon alldeles för hetsig, positiv och kräver alldeles för mycket jobb där hon utmanas och rids riktigt ordentligt för att inte sprängas och bli återigen, helt oridbar

Jag vet inte om du missförstått ET eller om den faktiskt uttryckt sig så märkligt.
Vill du kolla upp hästen gör du det med en veterinär först!
 
En equiterapeut kan inte märka hur "sliten" hästen är på insidan. De känner smärta, stelheter, snedhet och vissa muskelproblem. Ibland är det ett resultat av ledproblem, ibland inte. En del är jätteduktiga, andra inte. Även de duktiga "känner" en del som inte alls motsvar hur hästen "borde" fungera i ridningen. Håller med tidigare, åk och kolla hästen på klinik om du är osäker på hur den mår.
 
Vad vet du om equiterapueten? Om det inte är någon med mycket erfarenhet och gott renome hade jag bara struntat i personen då denne är inne och trampar på områden som borde vara omöjliga att diagnostisera. Som tidigare nämnts så har equiterapeuter inte röntgensyn, de kan bara bedöma vad som syns utanpå och att döma ut en 7-årig häst som utsliten utifrån en undersökning låter mer som ett dåligt skämt än från en seriös yrkesutövare.
 
Det här var nog ett av det märkligaste inlägg jag läst.
Är du orolig för sin häst föreslår jag att du kollar upp den på klinik.
 
Om du känner att hästen har kroppsliga problem så är ju steg 1 att utreda hästen hos veterinär. Är det inget som tyder på kroppsliga problem så är det ju upp till dig att träna upp hästens eventuella brister. Hästen är 7 år. Fortfarande ung i min värld. Börja träna hästen korrekt och allsidigt. Med genomtänkt träning så kan du ju träna upp fysiska tillkortakommanden.
Skulle däremot en veterinärundersökning komma fram till att hästen är skadad på ett sådant sätt att rehabilitering inte är möjligt så kommer ju frågan om försäljning till "skogsmulle" upp. Det är ju först då du behöver fundera på det alternativet.
 
En bra grundregel är att inte anlita massör/et/kiro som börjar ställa diagnoser, de har helt enkelt inte verktyg för att bedöma sånt. De ska hänvisa till veterinär om de hittar något misstänksamt, och inte börja gissa på diagnoser och oroa hästägaren i onödan.
Precis, vi hade nyss en clinic med en välkänd equiterapeut, som sa att de ska sammarbeta med veterinär och hänvisa när det behövs och veterinären kan göra likadant tillbaka föreslå att en equiterapeut behövs osv. Riktigt bra när det sammarbetet funkar, för en kan inte allas jobb. :)
 
Jag som gärna använder både massör och kiropraktor till hästarna har aldrig under alla år stött på någon alternativbehandlare som ens skulle fundera på att börja uttala sig och ägna sig åt vilda gissningar på det vis som beskrevs. OM de skulle misstänka hästen är utsliten etc skulle de säga "jag vill att du kollar upp den på klinik innan jag behandlar den/behandlar den igen".

Så. En klinikutredning och ett omedelbart byte av alternativbehandlare skulle bli min plan. Och är min rekommendation.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 835
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 466
Senast: Ajda
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 130
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp