Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

Vad kul! Grattis!

Men verkligen anmärkningsvärt att ge Good till hundar i championklasserna. :crazy: Very good är väl en sak, men Good? Det är ju att direkt underkänna de domare som tidigare har tilldelat hunden cert som har kvalificerat hunden för championat.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Vad kul! Grattis!

Men verkligen anmärkningsvärt att ge Good till hundar i championklasserna. :crazy: Very good är väl en sak, men Good? Det är ju att direkt underkänna de domare som tidigare har tilldelat hunden cert som har kvalificerat hunden för championat.

Sånt har jag också sett ibland, det är helt konstigt. En sak om en hund ex saknar tänder eller liknande men ändå lyckats få sitt championat, men annars är det allvarligt fel någonstans..
Ibland undrar man hur det kan komma sig att folk tolkar standarden så himla olika.. Även om det också är det som gör allt lite spännande ;)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Sånt har jag också sett ibland, det är helt konstigt. En sak om en hund ex saknar tänder eller liknande men ändå lyckats få sitt championat, men annars är det allvarligt fel någonstans..
Ibland undrar man hur det kan komma sig att folk tolkar standarden så himla olika.. Även om det också är det som gör allt lite spännande ;)

Fast det där är ju mycket hur just den domaren vill att hundarna ser ut. I min ras döms ibland fram rena pälsmonster just för att de verkar glömma att det är en jakthund som ska kunna arbeta utan att få med sig hela skogen hem. Vissa vill ha lågställda hundar, andra gillar de lite mer högbenta modellerna. Lite av ett lotteri.. ;) Hatjo har trots 10 olika domare hittills inte fått sämre än en slät 1:a eller VG.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Sånt har jag också sett ibland, det är helt konstigt. En sak om en hund ex saknar tänder eller liknande men ändå lyckats få sitt championat, men annars är det allvarligt fel någonstans..
Ibland undrar man hur det kan komma sig att folk tolkar standarden så himla olika.. Även om det också är det som gör allt lite spännande ;)

I min ras så kan man se dylika saker (även om jag inte har sett någon champion få good)), vilket oftast nog beror på skilda rasstandarder. USA (och i viss mån även Kandada) har en rasstandard som i flera avseenden skiljer sig från övrig standard
(se http://thewhippetarchives.net/standard.php). Bland annat är hundarna flera cm högre och ljusa ögon "are to be strictly penilized" (blå ögon är diskvalificerande). I såväl rasens hemland som i FCI-standarden tillåts all ögonfärg och europeiska hundar är oftast mindre.

Även om en amerikansk domare som dömer på en SKK-utställning ska döma efter FCI-standarden så är ju denne färgad av den amerikanska standarden. Hundar med ljusa ögon brukar få nedslag för det.

En mycket fin whippethane som precis blivit två år och som står inför championat (har tre eller fyra cert som unghund) fick endast Very good av en amerikansk domare på Hundmässan. Nu vet jag inte om det var det som hände, men jag gissar att det berodde på att han har rätt ljusa ögon. Det skulle vara spännande att läsa kritiken!

Så i whippetens fall beror det i vissa fall på att det cirkulerar olika rasstandarder. Ibland kan man dock se att även svenska domare gör olika bedömningar och i en del fall gissar jag att man tilltalas av den amerikanska typen och närmar sig den som ett ideal för sin bedömning.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ja det var verkligen anmärkningsvärt med domaren!
Tror han tog standarden på fullaste allvar, vilket de ska göra, o gav hundar VG för minsta lilla avvikelse. Lite för mycket färg, för mycket eller för litet bröstkorg, lite stor men fortfarande inom standard (+2 cm) mm mm. Championhundar med flertalet titlar fick sitt första VG i livet, ingen förstår varför.. ? Hundar som är stora fick disqualified rakt av... G vet jag inte varför, speciellt inte i championklassen.

Ni kan räkna ut hur folk runt ringen såg ut! Har försökt kolla foton men ingen har fotat - folk var så chockade att de glömde. :o

Själv är jag nöjd med dagen, men känns trist när det nästan är på bekostnad av andra. I mina ögon var det fina hundar med.. :crazy:
 
Sv: Utställningstråden 2011

De verkar som att det är fler ringar som haft lite lustiga domare då. ;) Vi hade halv storm vid vorstehringen efter bedömningen. Hon skickade ut högbenta vorstehtikar som "för höga" trots att de var idealhöjd. Mycket märkligt. Sen kom Münstrarna, och hannen som vann är förvisso snygg och rastypisk, men det var en del hundar som åkte ut med mycket underlig kritik...
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Har inga utställningsresultat att komma med utan lånar bara tråden lite.
AKC/ Eukanuba National Championship & Eukanuba World Challenge går snart av stapeln i Orlando, Florida, USA och det kommer sändas live via streaming 17-19 december. För Sverige tävlar salukin Shiraz California Dreamin' "Harley".

Tänkte jag nämner det ifall någon är sugen på att se :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*hugger en knapp*

Grattis till alla fina resultat och hundar!

Vi tänkte försöka få vår Wachtelhane till dubbelchampion, och på utställningssidan behöver han då 3 cert, varav minst ett på på officiell utställning inom SWK.
Som det ser ut nu har han ett Cert och ett CK från en av SWKs officiella utställningar, och han ska ställas där även i sommar.
Problemet är ju att rasklubben bara har en utställning om året ;)
Vi tänkte ställa honom i vår, så att han förhoppningsvis är klar till sommaren och kan fokusera på träningen inför Öppenklass till hösten i stället, eftersom han i så fall behöver skaffa sig två ettor där också.

Till frågan:

Hur fasen gör man när man ställer ut utanför rasklubben? :D
Jag har kikat runt en del på SKKs hemsida, men helt ärligt gör den mig inte särskilt mycket klokare... :p
 
Sv: Utställningstråden 2011

Fast det där är ju mycket hur just den domaren vill att hundarna ser ut. I min ras döms ibland fram rena pälsmonster just för att de verkar glömma att det är en jakthund som ska kunna arbeta utan att få med sig hela skogen hem. Vissa vill ha lågställda hundar, andra gillar de lite mer högbenta modellerna. Lite av ett lotteri.. ;) Hatjo har trots 10 olika domare hittills inte fått sämre än en slät 1:a eller VG.

Jo jag vet. Men om det på samma hund (under liknande förutsättningar) kan skilja så himla mycket i kvalitetsbedömningen så är det ju någon domare som dömer en aning galet.
Visst att en hund kan bedömas som både Exc eller VG beroende på domarens tycke och smak men större skillnad än så är ju anmärkningsvärt..

Antingen så är hunden rastypisk eller inte. Sen vad domaren plockar fram i konkurrensen är ju en annan sak, men kvalitetsbedömningen bör faktiskt vara någorlunda lika.

Nu vet ju jag också att domare dömer väldigt olika.. Men i den bästa av världar skulle de vara en aning mer samspelta gällande hur standarden ska tolkas ;)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Nu har jag inte ställt hund men på häst så kan det skilja många poäng på samma vecka på samma häst. Tycke och smak antar jag :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Nu har jag inte ställt hund men på häst så kan det skilja många poäng på samma vecka på samma häst. Tycke och smak antar jag :D

Jo det är samma sak här.
Men oavsett tycke och smak utgår ju alla från samma standard.

Vissa domare ger låga betyg för saker som inte ens ska räknas som felaktiga. Min tik får tex ofta att hon är för ljus vilket inte alls stämmer. Likaså att hon har skev ridge, trots att den är helt acceptabel.
Irriterande är det iallafall ;)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Här hittar du en lista med SKKs utställningar: http://www.skk.se/utstallning/information-utstallningar/utstallning/?map=true

Hundens ägare måste vara medlem i SKK.
Du väljer en utställning, klickar på "anmälan via internet", klickar på "svensk utställare" och skriver sedan in ditt medlemsnummer. Sen söker man upp hunden, väljer klass och slutligen betalar.
:)

Tänk på att minst ett CERT måste tas efter att hunden blivit 2 år.

Tack!
Det är så enkelt alltså?

Jag har fått för mig att man måste vara med i klubben som anordnar utställningen dessutom, men det kanske är något jag fått om bakfoten?

Han är 4 i maj, så han har åldern inne :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

är du medlem i skk är du välkommen på alla skk-utställningar, är du medlem i specialklubb (dvs rasklubben) är du välkommen på de utställningar som de arrangerar.
i övrigt är principerna desamma på skk-utställning och ras-utställning, reglerna är desamma, man visar hunden på samma sätt, men man brukar kunna ha lite större chans att "vinna" något extra på specialklubbsutställningen. så är det iaf i "min" klubb, en massa extra bis-finaler, både för juniorer, unghundar, öppenklass och veteran.
jag önskar dig lycka till och hoppas att ni kniper det där certet :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 807
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 588
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp