Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Jag har många utställningar jag VILL till men det blir nog ganska få då jag tycker det är så satans dyrt, kostar ju en del för mig att ta mig från och till ön också:crazy:

Men de jag i alla fall planerat att åka på är;
Juni
Avesta Troja (vit herde), Storm (husky)

Augusti
Norrköping Svensk Vinnare Troja, Storm
Gotland (givetvis!:D) Troja blir att ställa på SBK på fredagen och bara kanske nån av lör-sön, Storm ska ställas lör-sön

September
SBK Öland Troja (VH-klubben har även KM i lydnad där då:))

December
Sthlm hundmässa (nordisk vinnare) Troja och Storm

Mål för i år:
Troja är ju reda se uch så henne är planen att ta hem vinnartitlarna;)
Hade vart kul att komma iväg till Norge också men tveksam om det blir av..
Storm har jag inte ställt ut alls än, inte ens inoff så det blir spännande att se hur det kommer gå. Målet för i år är att få excellent på henne, men hon är fortfarande ung.
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*
Tänkte avrapportera. Vi hade en rätt petig domare nu senast (vilket är bra, men..) så vi fick bara ett Very Good på SVK-utställningen.. Bara ta nya tag. :)

Hatjos kritik (Very Good): Bra proportioner, maskulint huvud, ljusa ögon, bra hals och skuldra, mkt välvinklad, bra bröstkorg, stark rygg, fallande kors, rör sig bra från sidan, vid i fronten. Bra benstomme. Ej i päls nu, bra kvalité.
Mankhöjd: 54,5 cm.
 
Sv: Utställningstråden 2011

kl

Jag ska ge mig in i utställningsvärlden igen framöver, men tyvärr är lillfisen en vecka för ung för vår stads första utställning i år (Norrköping). Däremot så ska vi dit i augusti och då blir det valpklassen att starta med. Bra träning inför kommande utställningar:)

Sen har jag inte planerat så noga om det blir något mer detta år, men hoppas kunna ställa lilla damen åtminstone en gång efter 9 månader fyllda innan året är slut.
 
Sv: Utställningstråden 2011

kl
dagens skörd: vg med strålande kritik och kommentar från domaren "hade hon bara höjt svansen lite mer...." oavsett är jag mycket nöjd med min lilla skrutta, hon har en helt annan attityd än förra året, och vi har två chanser till nästa vecka för att ta sista certet :)
så: ett vg, en hel dag i strålande väder, solbränna i ansiktet och en massa samtal med andra hundfrälsta, en underbar dag i överkalix mao :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

kl

Min Khaki ställdes på SvVK (Svenska Vinthundsklubben) idag i juniorklass. Han fick excellent med snygg kritik och var första oplacerade juniorhanen.

Kritiken löd:

good overall balanced dog. Nice breed type. Lovely head and expression and reach of neck. Shoulder placement correct, good depth of chest and [something] Front and rear quarters correct. Showing nice and steady movements.

Hade en helt underbar dag i solsken och mötte fina hundar och deras mattar och hussar. När BIS-finalerna var över så började det regna och åska. Snacka om timing :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

kl
dagens skörd: vg med strålande kritik och kommentar från domaren "hade hon bara höjt svansen lite mer...." oavsett är jag mycket nöjd med min lilla skrutta, hon har en helt annan attityd än förra året, och vi har två chanser till nästa vecka för att ta sista certet :)
så: ett vg, en hel dag i strålande väder, solbränna i ansiktet och en massa samtal med andra hundfrälsta, en underbar dag i överkalix mao :D

Vi kan byta, min har svansen för högt nämligen ;)

*kl*

Jag har ställt ut min lilla fis på inoff med strålande kritik men med väldigt taskiga placeringar p.g.a. att hon haft svansen för högt :( dock lyckades vi knipa BIM en gång och majoriteten av gångerna har vi fått med oss ett HP hem. Nu i slutet av månaden kommer officiella debuten på Österbybruk och Vallentuna och jag håller på att dö, mina nerver klarar inte detta :angel: Jag vill så gärna få EXC men jag misstänker att det blir ett VG för den förbenade svansen som vägrar bli låg eftersom jag är (o)lyckligt (?) lottad med en glad hund ;)

Ingen som har några tips till oss? Hur får man ned svansen? Jag har planerat in Norrköping, Ransäter och lite fler utställningar i år, vill inte slösa pengar på tråkiga placeringar hela tiden när jag vet att hunden är av mycket god kvalitet men ratas på grund av livsglädje..
 
Sv: Utställningstråden 2011

svanshållningen går att träna in, iaf kan "min" uppfödares hundar höja svansen och vifta med den på kommando. hon har helt enkelt belönat och belönat när svansen varit i "rätt" läge under ett stå-kommando.

alternativ för svanssänkning som jag inte gillar såg jag igår. tror det var en grupp goldens där ena hunden höll svansen alldeles för högt, ägaren tog tag i den gång på gång och sänkte den "manuellt" och inte så lite hårdhänt... om det hade någon långvarig effekt på hunden vet jag inte, skulle själv precis in i ringen och såg dem inte fler gånger efter det...
jag skulle leta en situation där hunden naturligt håller svansen lägre (dvs motsatsen till hur jag försöker träna min ;) ), och träna där och då, kanske klickar det till i huvudet på hunden :D å andra sidan, en glad hund är ju klart trevligare att se än en ledsen en, och utställningar är ju inte allt... men det är ju kul när man har en snygg hund som går bra :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

svanshållningen går att träna in, iaf kan "min" uppfödares hundar höja svansen och vifta med den på kommando. hon har helt enkelt belönat och belönat när svansen varit i "rätt" läge under ett stå-kommando.

alternativ för svanssänkning som jag inte gillar såg jag igår. tror det var en grupp goldens där ena hunden höll svansen alldeles för högt, ägaren tog tag i den gång på gång och sänkte den "manuellt" och inte så lite hårdhänt... om det hade någon långvarig effekt på hunden vet jag inte, skulle själv precis in i ringen och såg dem inte fler gånger efter det...
jag skulle leta en situation där hunden naturligt håller svansen lägre (dvs motsatsen till hur jag försöker träna min ;) ), och träna där och då, kanske klickar det till i huvudet på hunden :D å andra sidan, en glad hund är ju klart trevligare att se än en ledsen en, och utställningar är ju inte allt... men det är ju kul när man har en snygg hund som går bra :)
Jo jag tycker definitivt som du, en glad hund är bättre. Jag ser hur folk får ned svansen på sina hundar i ringen, de rycker i kopplet konstant så hunden blir skrämd och trycker sig lite bakåt ( = får flashiga vevande framben samtidigt som svansen åker ned). Jag har försökt få ned svansen på kommando istället med klicker men det funkar inte överdrivet bra, så fort hon rör sig så åker den upp :D dock aldrig över ryggen, hon blir bara "lagomt" glad. När hon står så är den perfekt, det är i rörelse som är problemet!

Jag får träna mer på kommando helt enkelt och hoppas på att domarna inser att en glad hund är en bra hund!
 
Sv: Utställningstråden 2011

Idag har vi ställt ut för första gången. Officiel utställning var det. Egentligen var det inte jag som skulle visa honom, men det gick ju bra ändå. Fick ett Very good så jag är nöjd. Lite saker att tänka på till nästa gång, som att han ska stå lite bättre och längre, och jag får springa lite fortare från början. Men det är ju första gången han ställs ut, så jag är nöjd. Och nu vågar jag ju prova igen :)

En trevlig hund. Gott huvud & uttryck. Gott ansatta öron. Ngt kort hals pga framskjuten skuldra. Gott förbröst. Goda vinklar fram och bak. God päls. Goda tassar. Rör sig mycket bra.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Idag ställdes Hampus på SKK's nationella i Överkalix.
Han gick i Juniorklassen - som han vann. Han fick Excellent, CK, blev sedan BH-3 och fick sitt första CERT!

Kritik:
"En vacker ung hane med en härlig attityd. Mycket trevlig huvudform, fint uttryck. Väl ansatta öron, top front, fina tassar.
Bra överlinje. Rör sig mycket trevligt från alla håll. Utmärkt temperament. En mycket fin modell för sin ras."


14298_1305472812.jpg

Kullsyskonen Ava och Hampus som faktiskt fick varsitt Cert! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningstråden 2011

Grattis!

Vi har varit i Vårgårda på rasklubbsutställning hela helgen. Jag är jättenöjd med Camaro som skötte sig bra men domarna tyckte inte riktigt vi höll måttet så vi åkte ut med Very Good båda dagarna. Lite trist men men ;)

Lägger in kritiken imorgon eller så, när jag orkat packa upp väskorna..
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Vi har bara en utställning inplanerad i år och det blir debut för vår del.
Askersund 13-14 Aug blir det. :)
Dock inte jag som visar upp honom, utan jag kommer stå med kameran beredd. :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Grattis! Vilken fin kritik! Och vilken fin hund! :laugh:

*kl*

Jag och min lilla stjärna åker till Piteå på lördag! Årets första officiella utställning, ska bli hemskt intressant!

Är det nån fler som ska dit på lördag?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Grattis!

Vi har varit i Vårgårda på rasklubbsutställning hela helgen. Jag är jättenöjd med Camaro som skötte sig bra men domarna tyckte inte riktigt vi höll måttet så vi åkte ut med Very Good båda dagarna. Lite trist men men ;)

Lägger in kritiken imorgon eller så, när jag orkat packa upp väskorna..

Lördagens kritik:
Light wheaten bitch. Beautiful head with a dark eye. Good lenght of neck, good front. Good bone and feet. Good length of back and loin. Adequate rear angulation. Would prefer correct crowns. Covered a lot of ground but loose in movement.

Söndagens:
Muzzle a little long. Beautiful expression. Nice front and feet. Could use more angle in the rear wich resticks her drive in the rear. But a very pretty bitch.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Grattis! Vilken fin kritik! Och vilken fin hund! :laugh:

*kl*

Jag och min lilla stjärna åker till Piteå på lördag! Årets första officiella utställning, ska bli hemskt intressant!

Är det nån fler som ska dit på lördag?

ska till piteå (eller: BOR i piteå, har 5 km till utställningsplatsen :D), men ställer på söndagen, ska till SDHK-utställningen i Luleå på lördagen.
 
Sv: Utställningstråden 2011

vad är "correct crowns" för något? *nyfiken*
i övrigt: kul att hon skötte sig, det är ju ändå det viktigaste, även om det är roligt med rosetter :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Kronorna är de två virvlar som finns längst upp på ridgen, för att vara korrekta ska de vara så gott som symmetriska. De får vara en aning skeva, men inte för mycket.
Camaros kronor är inte helt parallella, men så vitt jag vet (har aldrig fått nedslag på det förut) anses de ligga inom gränsen för vad som är korrekt. Denna domare hade dock en annan åsikt.

Kolla på den här bilden:
ridge-on-the-back-of-rhodesian-ridgeback.jpg


Ja precis, viktigaste är att hunden uppför sig bra och att man har roligt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningstråden 2011

Jag kommer eventuellt till Piteå och kikar, kanske kan få med mig Emor så blir det en liten Buketräff ;) .

Vi är anmälda till vår första officiella utställning nu, den 2 juni i Gubbängen. Det är pudelklubben som arrangerar så jag räknar med hård konkurrens men det ska bli roligt att testa ändå. Jag har inte visat hund tidigare så jag är nervös för att jag ska missförstå hur jag ska göra eller göra någor del. Som tur var kommer min uppfödare att vara där, utan hund, så jag har stöd. Jag har funderat om jag ska be henne visa Doris men jag antar att det är lika bra att jag börjar träna medan hon fortfarande går i valpklassen.
Jag anmälde mig lite sent och fick sedan försöka hitta en klipptid till tussen så vi ska till frisören redan på måndag em och utställningen är på torsdagen. Jag är lite orolig att frisyren inte ska vara lika snygg som för dem som har klippt närmare utställningen men som sagt, är bara en valputställning...

Är det någon annan som ska dit? Eller ska ställa i närheten helgen före?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jag kommer eventuellt till Piteå och kikar, kanske kan få med mig Emor så blir det en liten Buketräff ;) .

Kommer inte alls till Piteå på lördag :o är ju Pudelutställning i Bureå den dagen. Ev kommer jag på söndagen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 842
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 474
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp