Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

tycker "pudelfolket" inte gör annat än klipper och klipper och klipper i väntan på att gå in i ringen, så rimligen finns det någon där som kan hjälpa dig att fixa till det sista. din uppfödare kanske? ring och fråga så vet h*n om den ska ta med saxar osv :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

var iväg på sdhk-utställning i Luleå idag. burrig morgon som ändrade sig och bjöd på strålande solsken lagom till ringstarten. (och snabbt blev ösande regn när jag tagit mig en bit ifrån utställningsplatsen...)
resultatet: exc, ck, cert, bim, och iom certet numera SeUch. är tyvärr inte bubblande glad, då jag själv inte tycker att hon förtjändade certet. utseendemässigt är hon mycket nära rasstandarden, men beteendet på bordet lämnar en del övrigt att önska. så: imorgon är det skk-utställning i Piteå, så där testar vi något nytt (nu när jag inte längre behöver vara nervös om hon ska få ett cert eller inte ;) ) och så får vi arbeta utifrån det.
kan tillägga att husse är mycket stolt över sin lilla prinsessa och skryter inför varenda människa som vi känner :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Vi har varit på en liten välgörenhetsutställning, ska på Sharpman´s nästa helg och sen blir det Askersund och Norrköping i juli/aug. Verkar som några fler skulle till Askersund och Norrköping, ser ni två förvirrand själar med två lika förvirrade lagottosar så säg gärna hej :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ja idag var vi då iväg på rasspecial i Vallentuna, trötta men nöjda med dagen. Ställde min unghane Chicko enbart (+ mina föräldrars juniortik då). Chicko fick exc. och blev 2:a i sin klass :)

Kritiken:
Maskulin hane, utmärkt typ dock ej i full päls (han saknar längden som hanarna ska ha men det är på G). Proportionerligt huvud med fint uttryck, bra öron, tillräckligt bred i nospartiet. Bra hals och front, ännu ung i sin bröstkorg, bra has och bakställ. Rör sig med bra steg från sidan, välburen svans.
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Idag har vi varit i Piteå. Bra väder, tills minuten innan vi skulle in i ringen, himlen öppnade sig och det VRÄKTE ner under tiden vi var i ringen och skulle "strut our stuff". Lite surt eftersom så fort vi klev ut ur ringen så slutade det regna..! :grin:

Hur som helst, jag är supernöjd med resultatet ändå! Exellent, CK och BHKL-3! Det "föll" på storleken för honom, han ligger precis på gränsen till för stor med sina 38 cm över marken. Övre gränsen för mittlar är 38 cm, och de två andra hanarna var närmare idealhöjden. Men, som sagt, jag är supernöjd! :bump:

Maskulin, goda propotioner, välutfyllt nosparti, bra haka, lite brett placerade öron, reslig hals, tillräcklig förbröst, något lång i länd, sluttande kors, välplacerad svans, tillräckligt vinklad, korrekta tassar, rör sig med lite kort steg men bra energi och resning.

Inga bilder tyvärr. Det ösregnade som sagt.:mad:
 
Sv: Utställningstråden 2011

*knapp*

Var på Rasspecialen i Härryda idag med båda hundarna.

Castro fick Very Good i juniorklassen. - Han är fortfarande väldigtväldigt sen i allting men vi är ändå jätte nöjda för han uppförde sig topp :) Han fick jätte bra kritik, men han är lite tunn i jämnförelse med de andra rottisarna :)

Nova fick Excellent i juniorklassen, blev 2:a i konkurrensen med CK (certifikat kvalité) Där vi gick vidare att tävla om bästa tik där vi slutade på en 4:e plats av alla!! Jag är mer än supernöjd då Nova inte alls kändes på hugget igår.
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Då var Hässleholm avklarat.

Resultatet blev
2:a bästa hane med R-CACIB

Kritiken var:

3-årig snygg hane med bra huvud och halslängd. Stram överlinje, bra frontparti, bra vinklar, bra pälskvalité och färg, kommer lite brett emot (blir jag inte riktigt klok på vad domaren menar med), bra steg och rörelse, bra drive.

Nu blir det inga fler utställningar i Sverige för vår del. Han är redan tilldelad 2 CACIB och behöver utländska sådana för att bli IntCh. Cert kan vi i nuläget inte jaga (har inte avlagt jaktprov) så att fortsätta ställa ut på hemmaplan är att slösa bort pengar. Bättre att lägga dem på agility och lydnads-tävlingar :D

20110319-Joeympris-1.jpg

Bilden är tagen direkt efter Malmöutställningen i Mars men jag tänkte att rosetterna har samma färger denna gången också. Det enda som skiljer är att vi inte fick något inteckningskort/pokal idag :grin:
 
Sv: Utställningstråden 2011

spenderade gårdagens förmiddag på piteå-utställningen. mycket fint väder (solbränd på armar och i urringningen *jippi-glad*) och en hel massa snygga hundar!
bad lilltjejens uppfödare att ställa henne för att se hur stor inverkan jag har på hennes beteende i ringen, och visst fanns det tendenser, men det gick mycket bättre än sist. exc utan ck, men jag är klart nöjd, och nu vet vi vad vi har att öva på fram tills vintern, då nästa utställning är på g :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Då var Hässleholm avklarat.

Resultatet blev
2:a bästa hane med R-CACIB

Kritiken var:

3-årig snygg hane med bra huvud och halslängd. Stram överlinje, bra frontparti, bra vinklar, bra pälskvalité och färg, kommer lite brett emot (blir jag inte riktigt klok på vad domaren menar med), bra steg och rörelse, bra drive.

Kan det inte vara att han anses ha lite bred front? Eller ngt lösa armbågar? Fick liknande kritik förra utställningen, och då var det ungefär något av de två alternativen som menades.

Annars: Grattis! Då ses vi inte förrän du gått jaktproven. ;) Själv ska jag få till en start i ÖKL i år på jaktprov.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Har inte direkt planerat något inför sommaren eftersom jag ej fått mitt schema än:crazy:
Men troligtvis blir det :

Augusti:
Ronneby

September:
Helsingborg
Öland

November:
Växjö

Men det kommer fler planer, men som sagt schemat måste rasslas fram,innan man får tillfälle att planera nöjen..:)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Kan det inte vara att han anses ha lite bred front? Eller ngt lösa armbågar? Fick liknande kritik förra utställningen, och då var det ungefär något av de två alternativen som menades.

Annars: Grattis! Då ses vi inte förrän du gått jaktproven. ;) Själv ska jag få till en start i ÖKL i år på jaktprov.

Får bli det förstnämnda så fall för han har ett rejält förbröst. Samtidigt har jag aldrig någonsin fått den kritiken. Alla domare brukar jubla över det faktumet.

Han är åt det mer petita hållet vad det gäller höjd men han är väl sammansatt och är rejäl. Det enda jag kunde önska är att han hade lite längre rygg. Kanske det domaren menar att kompaktheten i kombination med kortheten, ger ett brett intryck... Jag brukar få se upp med hans vikt, han ser gärna överviktig ut, även om där inte är övervikt.

Jag har sagt att min målsättning är att starta Öppen klass i eftersöksgrenarna. Fält hinner jag inte träna på så mycket att vi kan få till ett första pris och då finns det heller ingen anledning att starta. Så vi får väl se om vi får till en start där nästa år. Jag skyndar långsamt, han hade inte tränat något sådant när jag tog över honom och eftersom vi inte behöver stressa för att hinna unghundsprov :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Grattis på födelsedagen! ;)

Ja, det kan vara att han tyckte att hunden kändes lite bred framifrån då? Verkar ju lurigt annars. Å andra sidan har min bara fått beröm för rörelserna tidigare och åkte plötsligt på ett "lösa armbågar" förra utställningen. Hm. Det är väl en bedömningssport kan man väl konstatera. ;)

Tänkte mest få till start i ÖKL (med någon typ av pris) för att kunna börja samla cert/ck i jkl. Vägen till jaktchampionatet ligger längre bort. Elitklass låter så läskigt.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Skulle det kunna vara att han rör sig "brett" när man ser honom framifrån? Just denna domaren kanske skulle önskat att han rörde sig tätare fram.
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Hjälp! Nu har jag anmält den lille valpen till utställning (4-6 mån). Det blir premiär för oss båda. Någon som kan ge en snabbkurs över nätet? Hur vet jag om jag går vidare eller åker ut? Vad gör jag om jag går vidare? Ska jag betala till en annan klass då?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Är såå stolt över min "lilla" kille som 1/5 blev NO UCH endast 2 år & 17 dagar gammal. OCH endast varit utställd på 3 norska utställningar = full pott. Han är en Vit herdehund.
Han har 1 cert sen förut i Sverige och vi ska ställa i Arvika, Ransäter, Askersund och på Gotland i sommar. Bruksmeriter för SE UCH satsar vi på nästa år, för i år försöker vi oss på SE VCH också.
 
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Hjälp! Nu har jag anmält den lille valpen till utställning (4-6 mån). Det blir premiär för oss båda. Någon som kan ge en snabbkurs över nätet? Hur vet jag om jag går vidare eller åker ut? Vad gör jag om jag går vidare? Ska jag betala till en annan klass då?

Snabbkursen lyder - Säg till ringsekreteraren att du är rookie på vänstervarv och behöver hjälp ;)

Annars är det väldigt enkelt. Får hunden excellent (1a pris enl gamla systemet) ska den tillbaka in och göra upp i konkurrens för sin grupp/kön. Vinner man den går man vidare.

Går du vidare. Stanna kvar vid ringsidan och var uppmärksam på om du kallas in igen.

Du betalar bara anmälningsavgift, allt ingår minus rosetterna ;)
Blir din hund Bäst I Rasen är det Gruppfinal och deras starttid brukar vara utskriven i programmet.
 
Sv: Utställningstråden 2011

*Delvis KL*

Dock krävs det inte excellent när det handlar om valpklass utan det kommer först i de officiella klasserna.

Blir din valp 1:a i sin klass med Hp (Hederspris) så går ni vidare till nästa delmoment men ringsekreteraren hjälper dig och talar om vad du ska göra härnäst om du säger till innan att du är nybörjare.
 
Sv: Utställningstråden 2011

och smulis: tackar! Då är det om jag får ett rött band i näven som jag vet om jag ska stanna kvar eller åka hem?

En fråga till, ska man ha ett särskilt utställningskoppel fast det är valpar? Hur vet man vilken typ kelpie brukar ha?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ja, du ska ha ett utställningskoppel, typ tunt nylonsnöre eller läderkoppel. Kopplet ska vara svart/mörkt i och med att din hund är svart, så att det inte stör helhetsintrycket.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 405
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 521
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 854
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 375
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp