Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

Jag är dock tveksam till om de delar ut några plastband på inofficiella, jag minns tyvärr inte hur det brukar vara :o Ringsekreteraren brukar dock säga klart och tydligt (så att alla runt ringen också ska höra) att på första plats med Hp (om man nu får det) kom nummer ... Är det då din valp så har ni gått vidare och får ev. tävla mot den bästa hanvalpen/tikvalpen i klassen 6-9 månader om de inte har BIR/BIM-valp 4-6 månader och BIR/BIM-valp 6-9 månader, det kan vara olika från utställning till utställning (inoffare).
 
Sv: Utställningstråden 2011

KL

Min kille har varit på två inoffare, varav en rasspecial :)

dscn7781.jpg

Nytagen bild, 9,5 mån gammal :love:

BIR-Valp m HP 6-9 mån, FRK/Västras Flatshow 2011-04-17

Domare: Nina Skjelbred, Kennel Covenstead, Norge

Kritik: Mkt fin typ, snyggt huvud med vackert uttryck, bra bett, bra benstomme, välvinklad fram och bak, vacker överlinje men faller lite i korset, mkt välmusklad för åldern, vackra tassar, mkt vacker päls, mkt fin helhet

BIR-valp m HP 6-9 mån, BIG, Inoff Nossebro 2011-04-30

Kritik: Utmärkt typ, maskulint välutfyllt huvud av korrekt typ, korrekt bett, utmärkt hals, stram fin rygg, bra bröstkorg, ännu outvecklat förbröst, lite framskjutet skulderparti, utmärkt benstomme, knutna fina tassar, stabilt bakställ, bra vinklad, rör dig med mycket bra drive för åldern
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ok, det är lite olika bud där. Men vi ska ju ändå införskaffa ett utställningskoppel förr eller senare så det kan lika gärna bli förr. Kikade runt lite och såg att det fanns varianter med en platta som ska vara under halsen. Det ser ju lite snällare ut än de riktigt tunna snörena. Kan man ha det till alla raser?

Smulis: det är ju en hel vetenskap! Men det kanske är lättare att förstå när man är på plats?
 
Sv: Utställningstråden 2011

Är såå stolt över min "lilla" kille som 1/5 blev NO UCH endast 2 år & 17 dagar gammal. OCH endast varit utställd på 3 norska utställningar = full pott. Han är en Vit herdehund.
Han har 1 cert sen förut i Sverige och vi ska ställa i Arvika, Ransäter, Askersund och på Gotland i sommar. Bruksmeriter för SE UCH satsar vi på nästa år, för i år försöker vi oss på SE VCH också.

Grattis! Vad roligt!
Då ses vi nog på Gotland i sommar då:D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ok, det är lite olika bud där. Men vi ska ju ändå införskaffa ett utställningskoppel förr eller senare så det kan lika gärna bli förr. Kikade runt lite och såg att det fanns varianter med en platta som ska vara under halsen. Det ser ju lite snällare ut än de riktigt tunna snörena. Kan man ha det till alla raser?

Smulis: det är ju en hel vetenskap! Men det kanske är lättare att förstå när man är på plats?


Jag gillar inte utställningskopplen med platta. Beroende på vad man visar för hundras så syns plattan alternativt ger ett tjockt intryck under hakan. Har man en kortpälsig hund kan det tom ge intrycket av att hunden har en massa löst skinn vilket, beroende på ras, är mer eller mindre uppskattat av domaren.

Jag har precis skaffat en rund slät kedja (snakelink) med en läderögla att koppla i. Ligger fint och jag har sätter läderöglans karbinghake i båda ringarna så att jag inte stryper hunden.

Jag har aldrig fått plastband på inoff-utställningar, bara officiella. Däremot är ringsekreterarna på inoffa, i regel, duktiga på att tala om när det är din tur och om du ska in igen. Man är ju på en inoff för att träna och lära sig.

Jag brukar rekommendera boken Handling - att visa hund på utställning av Mia Sandgren. Det har precis kommit ut en nu reviderad upplaga av den boken så den borde vara uppdaterad efter de regler som trädde i kraft i år.

Det är en mindre vetenskap men inte så svår när man väl har fått grepp om det. Lycka till!
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ja nog är det mycket att tänka på och jag var helsnurrig innan jag var med på min första utställning. Personligen tycker jag att det är lättare att lära mig hur något går till om jag får se det med egna ögon, med lite tur så kanske det är någon annan ras i ringen innan din ska in så då blir det ett ypperligt tillfälle att studera hur de andra gör :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Hmm jag får nog köpa ett senast nästa vecka och börja träna. Han är inte ens särskilt van vid vanliga halsband eftersom jag alltid har sele.

Smulis: Jag har varit på ett par utställningar och tittat, men fattar inget ändå :o. Det blir nog till att fråga fråga fråga i alla fall.

Narcissa: Vi ska till Höganäs på söndagen :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Det ger nog med sig när du väl är på plats och det finns säkert någon där som kan hjälpa dig, alla har ju trots allt varit nybörjare någon gång. Det viktigaste att tänka på är att hunden ska vara på din vänstra sida, alltid och att man alltid springer/går motsols i ringen och att hunden ska trava. Resten ordnar sig alltid ;)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Två bilder (och lite text) som jag kallar ibland bara måste man (konsten att skryta lite).

Jambos Herax (svensk lapphund) och jag (med underbara hjälpredor) var i Österbybruk idag.
252901_2066669114393_1474760759_32365440_6849905_n.jpg

I Blågula hundfinalen
Exellent, CK, Certifikat, Championat, Bästa Hane, BIR och Blågula hund.
"Mycket välbalanserad. Härligt huvud och uttrycksfulla välställda öron. Vacker överlinje, fin svans, anatomiskt bröstparti occh kropp, anatomiska vinklar. Kraftiga ben med bra tassar, mycket vacker päls. Mycket välvisad, går bra. Champion idag."

247027_2066782677232_1474760759_32365631_6994803_n.jpg

I Öppen klass-ringen.

Nu ligger han framför öppna spisen och sover tungt, min duktiga kille!
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Jag ska ställa min 6-månaders pudeltik på torsdag och det verkar som att vi kommer att vara ensamma i vår klass. Kommer jag automatiskt att bli etta och gå vidare då eller kan jag åka ut på en gång?

I går var vi hos frisören så nu gäller det att hålla sig borta från vatten, kladdande ben och annat frisördödande fram tills dess, hoppas att det inte blir något regn här i morgon! Hon som klippte Doris kommer att vara på utställningen och ska fintrimma lite på henne innan vi ska in i ringen så det känns bra :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*KL*

Jag ska ställa min 6-månaders pudeltik på torsdag och det verkar som att vi kommer att vara ensamma i vår klass. Kommer jag automatiskt att bli etta och gå vidare då eller kan jag åka ut på en gång?


Du får första pris om din hund lever upp till de krav som ställs för ett första pris. Inte för att det bara är din hund som deltar.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Okej, det låter ganska logiskt.

Jag hade för mig att jag läst att i valpklasser är det ingen kvaliteé bedömning utan enbart konkurrans, vilkt då skulle innebära att om det bara är en deltagare så blir denne etta. Men då hade jag missförstått det :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Förvisso men jag har sett valpar som inte har vunnit trots att de har varit ensamma i ringen. Då har de varit väldigt ojämna mm.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Förvisso men jag har sett valpar som inte har vunnit trots att de har varit ensamma i ringen. Då har de varit väldigt ojämna mm.

Men etta blir de ju ändå i konkurrensen? Däremot behöver de ju inte ge ut HP= ingen tävlan om BIR-valp. Skulle väl va om de gett valpen KEP då, om man nu ger det till valpar, men brukar ju vara extremt sällsynt att det ges ut tycker jag.

Jag är nöjd med den svinkalla utställningshelgen, lilla valpis vann BIR-valp i Vallentuna (jääättestor rosett :love::D ) och kom tvåa med HP dagen efter i Österbybruk. Gamlingen tog EXC men inget CK, dock placerade han sig i konkurrensen i öppenklass. Så det var en bra helg :) Laddar om nu, en inoff inlagd som träning på torsdag sen är det Norrköping i helgen.
 
Sv: Utställningstråden 2011

KL

I helgen är det Vänersborg för oss, och nu är Billy även anmäld till Borås :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Är det till Gubbängen du ska på torsdag?

Förvisso men jag har sett valpar som inte har vunnit trots att de har varit ensamma i ringen. Då har de varit väldigt ojämna mm.

Jag får helt enkelt hoppas på HP så slipper jag fundera ;)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Knapp

Åh, vad roligt det hade vart att få ställa! Jag sitter och kollar runt på en massa valpar halva dagarna nuförtiden för att jag vill ha en hund jag kan ställa ut och tävla med :love: Men det får bli när jag gått ut skolan, tror jag. Det ser dock fantastiskt roligt ut och jag ska nog turnéa runt på utställningsplatserna runtom i Norrbotten i sommar (åtminstone Piteå i Juli :))
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 429
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 530
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 860
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 383
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp