Utställningstråden 2011

Sv: Utställningstråden 2011

Är det till Gubbängen du ska på torsdag?



Jag får helt enkelt hoppas på HP så slipper jag fundera ;)

Japp! Lycka till med din, jag blir nog inte ensam i ringen, var iaf 4 valpar i min ras :)

Har anmält till Borås idag, huu vad pengar det går när man anmäler ett gäng..
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningstråden 2011

Jag får helt enkelt hoppas på HP så slipper jag fundera ;)

Det gick bra för oss i igår, vi var ensamma i vår valpklass och fick 1 med hp och BIR. Vi hann ut och lämna rosetten innan det var dags för BIS valp där vi blev BIS-4 , av fyra valpar. Egentligen slog vi alltså ingen men vi fick iaf hp och en bra kritik. Extra roligt var det att som BIS placerad så fick man priser :angel: . Blombukett, lite tavla med pudelmotiv, 7,5 kg hundmat, liten leksak och såklart rosetter. Vi fick ingen hp rosett, är det vanligt eller är det så att man själv ska köpa den rosetten?

Det var såklart en jätterolig dag, extra kul att uppfödaren var med och tittade. Jag hann träffa 2 halvsyskon till Doris vilket också var roligt. Jag hade hoppats att de skulle sälja mer hundsaker eftersom jag har siktat in mig på en fön men de enda jag köpte var en påse med gummisnoddar.

doris%2Butst%25C3%25A4llning%2B037.JPG

doris%2Butst%25C3%25A4llning%2B018.JPG
 
Sv: Utställningstråden 2011

Det gick bra för oss i igår, vi var ensamma i vår valpklass och fick 1 med hp och BIR. Vi hann ut och lämna rosetten innan det var dags för BIS valp där vi blev BIS-4 , av fyra valpar. Egentligen slog vi alltså ingen men vi fick iaf hp och en bra kritik.

Kritiken i fråga är skriven på tyska eller möjligen tjeckiska vilket jag tyvärr inte förstår men jag fick en muntlig översättning av ringsekreteraren innan vi åkte. Jag har glömt delar av vad hon sa så om det är någon som kan översätta får den gärna göra det :)

Super Kopf. Standard Scheven gebits und gahne, Mandelaugen. Korrekt ahren. Korrekt Hoch, ohuelinie und Pute. Mittekbpust. Standard Bewegining und Win heling. Korrekt Pelg, Viel Verspriehound.


Observera eventuella stavfel beroende på att jag inte kunde tyda handstilen ;). Det jag minns är : Super huvud, standard saxbett och tänder. Mandelformade ögon. Korrekt överlinje. Standard rörelser. Korrekt päls för åldern
 
Sv: Utställningstråden 2011

Vi ska också till Borås :) då kanske vi ses där!
På måndag är det dags för Värnamo! Spännande!! :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Vad roligt! Ska du vara med på DP-racet också? :D


Idag har vi varit Vänersborg:
2011-06-04 | Excellent | Norra Älvsborgs Kennelklubb, Vänersborg

Bra storlek av utmärkt typ. En hanhund av den något stora sidan. Vackert maskulint huvud, något mjuka öron. Korrekt bett. Mörka ögon. Något lite halsskinn. Mycket bra överlinje och svansansättning. Bra vinkling i skuldra och överarm, raka fina framben. Tillräckligt bröstdjup. Kunde ha något mer vinkling bak. Rör sig med ett bra steg.

Jag är jättenöjd!
Idag gick han i öppen klass i stället för juniorklass (han är snart 20 månader) och det gick ju jättebra! Nu har vi två exc av två möjliga = mycket mallig matte. Vi behöver träna lite mer på att få ut stegen, sen så! ;)
Och jösses vad varmt det är! Redan innan 9 i morse var det rejält varmt. Jag är väldigt glad att jag har en ganska värmetålig ras med lång nos och lite päls...

Såhär trött blir man efteråt:
vanersborgdsc_0125_151062289.jpg
 
Sv: Utställningstråden 2011

Fasen önskar jag anmält till vänersborg, var mkt mindre konkurrens där, det var nån form av rekord i min ena ras idag i Nkpg, suck. Hade en riktigt usel dag dessutom där valpis som gått skitbra hittills i 6-9 mån blev 3 av 4 med kass kritik. Hon har inte fått nedslag på en enda sak innan och den här domaren avskydde henne- ALLT var skit, utom att hon hade bra temperament.. Och gamlingen som ska ha sitt himla championat åte ut med very Good och årets mest obegripliga kritik. Han är ställd MYCKET för massor av nationaliteter under uppväxten och jag tror mig ha ganska bra koll på vad hans brister är. Men den här domaren hade helt egna åsikter som jag kände lite :confused::confused::confused: inför. Men som syster sa, det är det som är helsiket med bedömningssporter. Nu vet jag ju en domare jag ska undvika :angel: O nu har jag klagat tillräckligt så jag kan samla ihop mig själv för att ställa unga galningen imorgon, första officiella och hunden är så himla tonårsgalen. Brrrrrr... :eek:
 
Sv: Utställningstråden 2011

Usch, vad tråkigt det är när det blir så..!
Min utgångspunkt är att Billy alltid är fantastisk och underbar - det är domarna som sköter sig olika bra på olika utställningar... :angel:

(Domaren som dömde bort Billy för att han "inte har tillräckligt elegant bakhuvud" ligger hittills längst ner på skalan ;))
 
Sv: Utställningstråden 2011

Usch, vad tråkigt det är när det blir så..!
Min utgångspunkt är att Billy alltid är fantastisk och underbar - det är domarna som sköter sig olika bra på olika utställningar... :angel:

(Domaren som dömde bort Billy för att han "inte har tillräckligt elegant bakhuvud" ligger hittills längst ner på skalan ;))

strålande inställning tycker jag! :) Jag anstränger mig för att alltid belöna hunden som om han fått cert oavsett vad han fått. Inombords kan man tänka att domaren är en otrevlig xxxx men hunden ska alltid tro att han är fantastisk.

Ja alltid får man höra nåt knas, min hund hade "platt huvud" idag, tänk att han gått för 20 olika domare utan att nån sett det innan :devil:
 
Sv: Utställningstråden 2011

I min ras var det tvärt om i norrköping, jättelite hundar anmälda! RR brukar ligga kring 80 hundar totalt, nu var det typ 26 :eek:
Men inte gick det bättre för det.. :cool:

Camaro var jätteseg och ovillig. Idag var det ändå svalare än igår men värme + ankommande löp drog ner hennes energi till typ noll.
Hon fick Very Good.

Kritik:
Lite enkelt huvud med stora öron. Stark rygg och muskulatur. Mycket bra stomme. Kunde haft jämnare kronor. Ridge lång nog. Sänker sin rygg och använder sig inte av den i rörelse.

Just nu är jag trött på utställning. Främst för att hon blivit så seg igen, jag hade äntligen fått igång rörelserna under vintern.. Nu när hon snart ska löpa lär det inte direkt ske någon förbättring.. Ångrar att jag anmält mig till en rad utställningar nu framöver. Bland annat Norge nästa helg vilket känns sjukt ovärt nu.
Det är ju rörelserna som drar ner henne och det känns surt när jag vet att hon egentligen rör sig bra, bara hon vill visa upp sig ordentligt.

Har dock fått lite träningstips som vi redan har börjat med, hoppas att det kan göra någon liten skillnad till nästa helg iallafall..
 
Senast ändrad:
Sv: Utställningstråden 2011

*kl*

Hatjo har i helgen varit på vorstehklubbens Riksutställning i Herrfallet. Vi åkte dit mest för att umgås och ha trevligt, men kom hem med både Excellent, CK, BIR-rosett och 4:e placering i BIS-finalen (efter alla vorsthrar, vi slog iof viszlan ;)) av totalt 110 anmälda hundar varav 21 st var Münstrar. Till och med pappa Jackson sopade vi banan med. ;)

Kritiken:
Lagom stor hane av utmärkt typ. Fina proportioner, bra könsprägel. En aning kraftig skalle. Bra överlinje, väl utvecklad kropp, harmoniska vinklar fram + bak. Bra benstomme. Bra pälskvalitet. Utmärkt muskulatur. Fria långa rörelser från sidan, aningen smal i fronten.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ja värmen va verkligen inget bra igår, min vanligtvis showiga gamling lade ner projektet helt o fick VG med ljummen kritik. Hans sämsta resultat nånsin, på 4 år..

Men men, idag var d nya tag, gamling trivdes bättre idag o jag kämpade som tusan, fick EXC, CK o blev efter attan så tajt kamp dessvärre tvåa i klassen så certet va ju kört. Valpis blev BIR-valp men vi kunde tyvärr (snyft) inte stanna till BIS-finalen eftersom en domare drog över som tusan i sin ring. Unga juniorgalningen betedde sig i vanlig ordning som om han knaprat amfetamin till frukost o var överallt, trots all träning han fått hela sitt liv :o Han pussade dock halvt ihjäl domaren som som tur var tog det hela med ro, så han fick VG.

Idag gav jag mig f-n på att motivera gamling när hans ork tröt så jag drog nytta av att domaren inte kunde svenska o drog alla hans "kodord" han kan, "ska vi?", "ska vi åka?", "'Är du hungrig?", ja jag slog till och med till med "vill du ut o kissa" när desperationen inträdde :D Tjejen bakom mig frågade efter vart det var vi skulle åka för nånstans så vad d var vi skulle äta :angel::o:D
 
Sv: Utställningstråden 2011

Jepp de blir nog dpracet också :) Ligger ju så nära!

Idag var vi på min första utställning, en inoff i värnamo. Lillkillen är ju ställd en del innan med bra resultat men jag är ny i gemet!
Hur stolt är man inte när han först blir BiR med HP och därefter 4:a i BiG!
Total lycka:love::love:
 
Sv: Utställningstråden 2011

Lån

Nu har jag anmält Rottis pojken min till Piteå Internationella 16/7.
Ska bli riktigt spännande :)
Tur man ha fått sig en utställningspolare så att man inte virrar omkring på tok för mkt i nya städer ^^
 
Sv: Utställningstråden 2011

Ok en sista fråga nu:

Jag är ensam i min ras, betyder det att om valpen får HP så blir den också BIR och går därmed vidare till gruppfinal? Vilka går vidare därifrån till BIS-finalen? Jag läste någonstans att det inte alltid är gruppfinaler på valputställningar men hur funkar det då?

Så jag vet när jag kan åka hem :o
 
Sv: Utställningstråden 2011

Fråga ringsekreteraren om ni ska in något mer är mitt tips ;)

Från BIG finalen går väl bara vinnaren vidare till BIS som har förstått det.
 
Sv: Utställningstråden 2011

Om din får HP så blir den per automatik BIR då ni är ensamma. Om de har gruppfinal (vilket är vanligast) så går alla gruppvinnare vidare till BIS, en representant per rasgrupp. Har de ingen gruppfinal så går alla BIR-vinnare vidare till BIS-finalen direkt men det är som sagt inte så vanligt med den varianten.

Så om vi ponerar att ni blev BIR så kan du åka hem om ni inte vinner gruppfinalen, då är det över för er del den dagen :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

*lån*

I morgon går jag på min första utställning på "evigheter" och då med äldsta jämttiken + att 2 valpar ur senaste kullen ska dit + några vuxna från tidigare kullar ska också ställas är det sagt.

Kul att träffa lite hundar och valpköpare ska det bli och jag har laddat med att fixa lunch åt oss alla :eek: :D
 
Sv: Utställningstråden 2011

OK! Tackar för det. Min plan om att följa efter den som var före mig och göra precis som den personen grusades när det visade sig att jag har startnr 1... Men det får väl gå ändå.

En fråga till, man ska tydligen köpa sin HP-rosett. Vad går en sådan loss på? Och program, vad kostar det (ca)?
 
Sv: Utställningstråden 2011

OK! Tackar för det. Min plan om att följa efter den som var före mig och göra precis som den personen grusades när det visade sig att jag har startnr 1... Men det får väl gå ändå.

En fråga till, man ska tydligen köpa sin HP-rosett. Vad går en sådan loss på? Och program, vad kostar det (ca)?

HP-rosetten har jag alltid fått, aldrig behövt betala för nånsin faktiskt.. inte på de senaste åren iaf o då har jag varit på officiella o inofficiella över hela landet (nåja, inte norrland).

Program kan kosta allt från 20 till 50 spänn, ungefär. Har nog varit ännu dyrare nån enstaka gång på typ MyDog eller nån annan gigantisk utställning. Lycka till förresten :)
 
Sv: Utställningstråden 2011

Äckelvärme = öppenklasstikarna som gick sist på dagen var en aning loja så idag gick det sisådär, men min tikvalp som jag har ute på foder blev andra bästa valp med HP :love: Hon fick dock nedslag på att hon är lite i överhull :angel:

1-Lilly.jpg


och en hane som jag fött upp gick också bra och fick mkt fin kritik

1-eotdragon.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 849
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 474
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp