Utställningstråden 2017

Första målet i år är att min tvååriga tik ska vinna sista certet för championat. Sedan vore det också kul att åka utomlands och ställa både henne och min fyraåriga championtik.
 
Såhär gick det för oss i Malmö:

Podrick blev bästa valp utav tre valpar. Han skötte sig verkligen kanonfint och hade fokus på mig trots allt runtomkring. Vi stannade till finalen för tränings skull, och det var likadant där. I uppsamlingsringen satt han coolt och charmade bland annat en schäferägare som sa "Jäklar vilken cool hund du har!". Jag frågade hur många år han hade kvar till pensionen, och att han minsann skulle skaffa sig en Cardigan då ;) :rofl:
Kritken löd:
"Trevlig valp. Utmärkt huvud. Utmärkta öron. Utmärkta proportioner. Välutvecklad för åldern. Goda vinklar. Utmärkta rörelser. Bra svans."

Ebbot tävlade mot Podricks pappa i championklassen och kom tvåa där med ck. När det var dags för bästa hane var jag mitt uppe i en diskussion med en som var nyfiken på rasen, så ringsekreteraren fick kalla på mig sisådär 3 gånger innan jag kom på att det var mig på kallade på (:o:o:o). Ebbot blev fjärde bästa hane, antagligen för att domaren hängde upp sig på att han hade "för glad svans". Det skiter jag faktiskt fullständigt i, för i söndags tyckte han faktiskt att det var KUL i rasbedömningen :love:
"Maskulin hane. Utmärkt huvud och uttryck. Mycket goda proportioner. Kraftfullt bröstparti. Goda vinklar. Bra ben och tassar. Goda rörelser, men kunde bära svansen något bättre."

Ebbot var också med i den vinnande uppfödargruppen, men vi fick ingen kärlek i finalen (trots att bland annat @McFlurry stod och höll tummarna utanför, tack ändå :love:)


Såg att ett gäng fluffisar med glada ägare och rosetter skuttade ut ur finalringen medan jag och Podrick stod och väntade i uppsamlingsringen. Någon utav dem måste ha varit @mysboll och Alpina - grattis! :)
 
Någon som ska turnera i norra Sverige i sommar? :) Känns som alla här är från södra Sverige :p
Vi brukar åka lite överallt men bor ju i norr så :) i år hänger allt på hur min rehab går och om jag får köra bil, men piteå i maj blir det iaf fast då ställer en kompis åt mig :)
 
Någon som ska turnera i norra Sverige i sommar? :) Känns som alla här är från södra Sverige :p
Blir inte massor med utställningar i sommar, men med Piteå som utgångsort så är "norra Sverige" rättså träffande :D
Blir Piteå i maj, och sedan beror det på om vovvan är dräktig eller inte. Om ja: då kanske Piteå i juli och SDHK i Luleå. Om inte dräktig: trol Vännäs, ev Gällivare, några finska (brukar vara Rovaniemi och Oulo iaf), Norgeresa och så får vi se. Allt hänger på lilltjejen :)
 
Var på inoffare i stan idag, och det var minst sagt släktträff: 7 anmälda griffoner, varav 6 var från "min" uppfödare. Kul!
Visade fröken Hot, och hon är verkligen en klippa att ställa! Vi behöver träna på hållningen (hos oss båda ;) ) men överlag gick det fantastiskt. Och BIR mot lillebror. Jag avvek innan finalerna, frös som en tok (ishall... lär mig aldrig hur kallt det blir), och jag vet inte hur det gick för dem i stora ringen.
Något slog mig dock: jag är inte världens mest sociala människa, trivs bättre med hundarna än med "folk", men vilket kontaktnät man får i hundkretsar, och relativt fort! Haft hund i drygt 8 år, ställt under nära nog samma tid, och vilken mängd personer jag lärt känna. Visst, det är inte bästisar precis, men personer jag skulle fråga om råd vid behov, och som skulle hjälpa mig med vovvarna om det kniper. Känner mig lite sentimental :) skönt att utställningssäsongen är igång, så jag kan träffa dem oftare.
 
Idag var vi nog på den sämsta utställningen någonsin, domaren var så otroligt otrevlig mot alla som ställde för henne. :cautious: Domaren sa rakt i mitt ansikte att Fenna såg "otroligt misskött" ut då hon tydligen var "sjukligt smal" och jag måste göda stackars hunden", det roliga är att domaren aldrig tog i henne, om hon hade gjort den skulle hen kännt en välmusklad ung tik. :arghh:
Inte nog med att min hund "var sjukligt smal" var hon även "för glad", hon viftade på svansen inne i ringen vilket var ett big no no tydligen, lustigt nog var Fenna den enda hunden som inte blev rädd för domaren och dom som hade hundar som blev rädda för domaren förklarade hen tydligt att hunden är dålig osv osv blablabla, då kan man tycka ett en GLAD ORÄDD hund kan vara trevligt att se men icke.
Av 11 hundar anmälda blev endast 2 placerade.... vilket är otroligt ovanligt i min ras.:turd:O_o
 
Idag var vi nog på den sämsta utställningen någonsin, domaren var så otroligt otrevlig mot alla som ställde för henne. :cautious: Domaren sa rakt i mitt ansikte att Fenna såg "otroligt misskött" ut då hon tydligen var "sjukligt smal" och jag måste göda stackars hunden", det roliga är att domaren aldrig tog i henne, om hon hade gjort den skulle hen kännt en välmusklad ung tik. :arghh:
Inte nog med att min hund "var sjukligt smal" var hon även "för glad", hon viftade på svansen inne i ringen vilket var ett big no no tydligen, lustigt nog var Fenna den enda hunden som inte blev rädd för domaren och dom som hade hundar som blev rädda för domaren förklarade hen tydligt att hunden är dålig osv osv blablabla, då kan man tycka ett en GLAD ORÄDD hund kan vara trevligt att se men icke.
Av 11 hundar anmälda blev endast 2 placerade.... vilket är otroligt ovanligt i min ras.:turd:O_o
Jösses :banghead:
 
Domaren bråkade även med en uppfödare av min ras, enligt domren var denna persons hund för liten enligt domaren och hen mätte hunden jätte tokigt vilket vi alla såg.
När ägaren till hunden bad om att hon skulle mäta om hunden, då hunden är slutmätt för agility och är inte alls den mankehöjden som domaren påstod blev domaren arg och sa till ägaren "det är inte mitt fel att du inte kan visa din hund rätt". :cautious:
Första domaren som hamnar på min svarta lista i alla fall, förstår inte hur man kan vara en internationell domare och kunna döma utan att ta i hundarna och är otrevlig på alla plan. :wtf:
 
Idag var vi nog på den sämsta utställningen någonsin, domaren var så otroligt otrevlig mot alla som ställde för henne. :cautious: Domaren sa rakt i mitt ansikte att Fenna såg "otroligt misskött" ut då hon tydligen var "sjukligt smal" och jag måste göda stackars hunden", det roliga är att domaren aldrig tog i henne, om hon hade gjort den skulle hen kännt en välmusklad ung tik. :arghh:
Inte nog med att min hund "var sjukligt smal" var hon även "för glad", hon viftade på svansen inne i ringen vilket var ett big no no tydligen, lustigt nog var Fenna den enda hunden som inte blev rädd för domaren och dom som hade hundar som blev rädda för domaren förklarade hen tydligt att hunden är dålig osv osv blablabla, då kan man tycka ett en GLAD ORÄDD hund kan vara trevligt att se men icke.
Av 11 hundar anmälda blev endast 2 placerade.... vilket är otroligt ovanligt i min ras.:turd:O_o

Domaren bråkade även med en uppfödare av min ras, enligt domren var denna persons hund för liten enligt domaren och hen mätte hunden jätte tokigt vilket vi alla såg.
När ägaren till hunden bad om att hon skulle mäta om hunden, då hunden är slutmätt för agility och är inte alls den mankehöjden som domaren påstod blev domaren arg och sa till ägaren "det är inte mitt fel att du inte kan visa din hund rätt". :cautious:
Första domaren som hamnar på min svarta lista i alla fall, förstår inte hur man kan vara en internationell domare och kunna döma utan att ta i hundarna och är otrevlig på alla plan. :wtf:

:wtf::wtf::wtf::turd:
 
Idag var vi nog på den sämsta utställningen någonsin, domaren var så otroligt otrevlig mot alla som ställde för henne. :cautious: Domaren sa rakt i mitt ansikte att Fenna såg "otroligt misskött" ut då hon tydligen var "sjukligt smal" och jag måste göda stackars hunden", det roliga är att domaren aldrig tog i henne, om hon hade gjort den skulle hen kännt en välmusklad ung tik. :arghh:
Inte nog med att min hund "var sjukligt smal" var hon även "för glad", hon viftade på svansen inne i ringen vilket var ett big no no tydligen, lustigt nog var Fenna den enda hunden som inte blev rädd för domaren och dom som hade hundar som blev rädda för domaren förklarade hen tydligt att hunden är dålig osv osv blablabla, då kan man tycka ett en GLAD ORÄDD hund kan vara trevligt att se men icke.
Av 11 hundar anmälda blev endast 2 placerade.... vilket är otroligt ovanligt i min ras.:turd:O_o
Men åh vad tråkigt, vilken skitdomare!!! :turd:Såg att ovanligt få verkade ha fått excellent...
Var hundarna från min uppfödare också rädda för domaren? :nailbiting:
 
Vad tråkigt! Är lite allergisk mot det.
Tja, skulle inte skylla på hundarna för även ägarna ryggade typ för domaren bara för hon var så otrevlig. :cautious: Men blir samtidigt irriterad att hon inte lyfter fram dom hundar som var obrydda, nej dom var istället "för glada". :meh:
En annan fick typ suga in tårarna skithårt när hon sa att min hund var sjukligt undernärd....
 
Tja, skulle inte skylla på hundarna för även ägarna ryggade typ för domaren bara för hon var så otrevlig. :cautious: Men blir samtidigt irriterad att hon inte lyfter fram dom hundar som var obrydda, nej dom var istället "för glada". :meh:
En annan fick typ suga in tårarna skithårt när hon sa att min hund var sjukligt undernärd....
Det är iofs sant, såsom det låter hade jag själv ryggat flera meter :eek:
Men absolut, det borde hon definitivt ha gjort! Dessutom är Fenna jättefin :love:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 045
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 161
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 833
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp