Utställningstråden 2017

Ok :) har inte ens hittat de inofficella fören idag. Tycker Skk sida är lite svårnavigerad, hittar dock ingen uställning som känns passande innan han är 7 månader så det blir nog så.
Kolla på tex. inoff.info där finns väldigt många av inoffarna, de finns tyvärr inte på skks sida :)
 
Vi var på Svenska Whippetklubbens officiella utställning igår. Vi hade med oss våran valp Stella på 5 månader och våran vuxna Vilja på 6 år.

Stella var först ut och slog till med att bli bästa tikvalp 4-6 månader, dom var 7 stycken :banana:
Sen gick hon mot hanvalpen som vann sin klass på 5 stycken. Och då vann hon också :D:D:banana::love:
Så hon blev BIS babyvalp :love:

22853220_10154836225185588_4483567837122807329_n.jpg


Vilja som mest följde med för skojs skull fick Excellent (till min förvåning :o) i öppen klass. Ena uppfödaren hjälpte mig att visa henne :)
Hon tycker om ögonkontakt :angel:

22789131_10154836226150588_1906603101808407912_n.jpg
 
Nu börjar det närma sig Växjö :banana: Drömde inatt att Iris plötsligt fått världens tjockaste och fluffigaste päls! Min lilla boxer såg inte klok ut, stod där som en svart yvig boll, och jag tänkte att det va fasen otur att hon fick sin vinterpäls nu, typiskt :p

Hotell är bokat inför Atibox i Maj :nailbiting:
Ska bli så roligt att få träffa förhoppningsvis 2 syskon till Iris, en brorsa i Danmark och hennes syster i Tyskland som sopar banorna med alla där nere :love:
 
Jag har ju glömt att uppdatera här! :nailbiting: Jag och Frank var på utställning i lördags. Han skötte sig över förväntan, vi var framförallt där för att miljöträna då han har svårt för andra hundar och jag inte tyckte det funkade tillfredsställande på rallytävlingen sist. I början när vi väntade på vår tur (vilket tog en evighet, det var en aldrig sinande ström av borderterriers före oss i ringen) blev det lite morr och knorr när andra hundar gick förbi, men avledbart och fullt överkomligt. Sen när vi skulle in i ringen var han lite trött och orkade inte ens bry sig om de andra hundarna. Så jag är supernöjd såklart, skönt när man får kvitto på att all träning ger lite resultat i alla fall :up:

Resultatmässigt är jag också nöjd, han fick ett VG med en rättvis kritik. Domaren tyckte han var välkroppad men har för ljusa ögon och lite tunt nosparti vilket jag kan hålla med om. Nospartiet är ett observandum i rasen så det är ju helt rätt att dra ner betyget efter det även om det är något jag själv aldrig själv tänkt på saknas hos min hund. Men så är jag ju inte domare heller :).

Frank kom 2:a i öppenklass efter en mycket snygg hane, och det är så kul att se hur rasen har utvecklats exteriört de senaste åren (på ett positivt sätt). Rasen är ju ganska ung som SKK-reggad och de tidiga avelshundarna (baserat på vad jag sett på olika uppfödarhemsidor) var väldigt brokiga i typ och inte alltid super exteriört medan rasen idag är jämn med huvudsakligen vettigt byggda hundar. Sen kan jag tycka att det är tråkigt att det nästan enbart är strävhåriga vit och tan-hundar som premieras i ringen numer och att de sträva har fått en mer formad frisyr med mycket benhår när rasen egentligen ska vara naturligt trimmad. Men det är ju baksidan med utställning, att det lätt blir trender.

Det blev visst en hel uppsats, men här är min trötta hund med sin fina VG-rosett som jag såklart inte kunde låta bli att köpa :D

KPM4TKpl.jpg
 
Händelserikt i Växjö idag :) Först domarbyte i går kväll, så det blev mycket senare...
Mitt i pumivisningen blev det brandlarm så hela lokalen fick utrymmas...
Min lilla tjej var inte på hugget, lång väntan, men fick iallafall fall excellent med CK.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Hur har ni lärt era hundar att stå "ordentligt"? speciellt ni med mindre hundar, tror jag behöver börja läsa på nu om jag ska ställa i februari.. :angel:
 
23331217_10211936235375260_6413906858470773749_o.jpg


Iris kom hem med fina rosetter igår
Det blev 1:a med exelent och ck.
2:a i juniorklassen.


När vi övar stå hemma står hon helt kasst, sjunker ihop, blir alldeles kutryggig och ser hemskt tråkig ut.
Det är mycket bättre när vi ställer på tävling men kan bli bättre.
Såg en tjej som slängde en liten pipleksak framför sin hund, är det helt ok på skk utställningar?
Jag försöker utnyttja saker utanför ringen som lockar henne och ställer henne mot det men har man otur finns det väl en dag inget skoj att titta på
Detta med dubbelhandling verkar inte heller tas sådär jätte allvarligt eller det beror på vad det är för dommare?
Hos oss sprang en runt utanför ringen tydligt och pep hej vilt med en boll :/
 
Hur har ni lärt era hundar att stå "ordentligt"? speciellt ni med mindre hundar, tror jag behöver börja läsa på nu om jag ska ställa i februari.. :angel:
På bord,eller tvättmaskinen när den centrifugerar (en del bord är ostadiga) och med hjälp av 4a kuber.
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Hur har ni lärt era hundar att stå "ordentligt"? speciellt ni med mindre hundar, tror jag behöver börja läsa på nu om jag ska ställa i februari.. :angel:

Jag har två hundar jag lärt som valpar :)
Började med att de fick småtugga på en godis medan jag flyttade benen som man gör i min ras, man kan också korrigera genom att locka fram/bak hunden med godisen. Sen utökar du successivt, flyttar bort godisen ett kort ögonblick och lägger till ett kommando och belönar. Sedan är det bara att fortsätta träna! Träna en kort stund varje dag så ska du se att de är otroligt lättlärda. Det är bra att träna Stå både på marken och olika höga ytor så att valpen blir van vid båda!
 
Iris kom hem med fina rosetter igår
Det blev 1:a med exelent och ck.
2:a i juniorklassen.

Grattis. :)

Tycker också det har varit svårt att få Breeze att visa upp sig ordentligt när man ställer top & tail, han står mycket bättre om han får fokusera på något utanför ringen och stå med drag utåt. Men vi jobbar på med att klicka och peppa när han ser alert ut. Han bär också upp sig mycket bättre nu när han simmar ofta och har en mer musklös rygg.

Att själv ha med en leksak i ringen som du lägger eller slänger framför hunden är helt ok på skk utställningar, däremot är kanske inte en pipleksak det bästa valet om man faktiskt piper med den för det kan ju störa andra.

På skk utställningar brukar de reagera på tydligt dubbelhandling, men på en boxerspecial kan man göra betydligt mer. Men ja, det beror på domaren också.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 707
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 146
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 802
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Hästnyheter Om mindre än en vecka rids första omgången i årets EM i hoppning i Milano. Fem svenska ekipage är på plats. En som vet hur det känns att...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp