Utställningstråden 2018

Matte har börjat prata om koppelträning O_o

27336417_2076650865685702_4791896385107833139_n.jpg


Har ju min vana trogen sällan koppel/halsband på de små, men det kan ju vara en fördel om hon går bekvämt och normalt på sin allra första utställning som hon nu är anmäld till. Slamkryparstil är ju inte önskvärt :D
 
vi är nu anmälda till vår första (inoff) den 24/2, blir till att försöka lära valp att gå ordentligt i koppel kanske :angel: hinner kaaanske gå på en till ringträning men får nog sikta in mig på att öva själv
Är det möjligen SKK:s valputställning i Hässleholm? Jag har anmält min Hanna dit, ställer på söndagen. Förra valputställningen vi var på gick det bra (Flyinge i november, 1:a i klassen och HP), ska bli spännande att se om hon har utvecklats till något bättre eller något sämre...
 
Är det möjligen SKK:s valputställning i Hässleholm? Jag har anmält min Hanna dit, ställer på söndagen. Förra valputställningen vi var på gick det bra (Flyinge i november, 1:a i klassen och HP), ska bli spännande att se om hon har utvecklats till något bättre eller något sämre...

Japp det är den! Jag ställer på lördagen :)
 
Hittills så har vi planerat Borås den 30 juni, Tvååker 6 & 7 juli,Öland den 1 september, och Missmyra i oktober. Sedan kommer vi antagligen åka till dessa inoffare också :p
•7 april, Floby Ridhus
•22 april, Moheda
•26 maj, Lerum (
•28 juli, Ljungby
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Hittills så har vi planerat Borås den 30 juni, Tvååker 6 & 7 juli,Öland den 1 september, och Missmyra i oktober. Sedan kommer vi antagligen åka till dessa inoffare också :p
•7 april, Floby Ridhus
•22 april, Moheda
•26 maj, Lerum (
•28 juli, Ljungby

Varför Borås och Tvååker men inte Vänersborg? :mad:

Kom till Vänersborg allesammans. :D
 
Varför Borås och Tvååker men inte Vänersborg? :mad:

Kom till Vänersborg allesammans. :D
Var tvungen att kolla vart det låg :angel:, det är ju bara 2 tim härifrån så om jag har råd så blir det absolut Vänersborg också :D

Glömde bort att det är en inoff den 28 april i Häggeberg/Jönköpings brukshundklubb också :bump:
 
Senast ändrad:
Nu behöver jag höra bukes åsikter igen! Jag älskar utställningskoppel i färgglada färger på min hund men jag vill såklart inte att det påverkar bedömningen negativt. Tror ni ett koppel i tex rosa kan göra att hunden placeras sämre/påverkar bedömningen negativt?
 
@Preussen och @Millicent
Det är lite olika i olika raser, men det viktigaste är att kopplet inte stör intrycket man får av hundens linjer/rörelser/färger osv. Egentligen får man ha i princip vad som helst (inte flexikoppel, de är förbjudna, och stackel och kanske något mer jag inte minns, var länge sen jag läste den delen av reglerna ;) ), men det viktigaste är att du och hunden är bekväma med ert val. Sen om det är en klädlina eller en silkestråd...
Mitt tips: köp något billigt, diskret utställningskoppel först, som matchar hundens färg. När du står i ringen första gången och folk tittar på din hund vill du helst att det ska vara för att du har en fin hund, inte för att du har ett koppel som tittaren tycker är fult...
Efter lite tränande kommer du lära dig vilken modell på koppel som passar dig och hunden, och då köper du det du verkligen vill ha, och har kvar billig-kopplet till ringträningar och nästa valp ;)
 
@Preussen och @Millicent
Det är lite olika i olika raser, men det viktigaste är att kopplet inte stör intrycket man får av hundens linjer/rörelser/färger osv. Egentligen får man ha i princip vad som helst (inte flexikoppel, de är förbjudna, och stackel och kanske något mer jag inte minns, var länge sen jag läste den delen av reglerna ;) ), men det viktigaste är att du och hunden är bekväma med ert val. Sen om det är en klädlina eller en silkestråd...
Mitt tips: köp något billigt, diskret utställningskoppel först, som matchar hundens färg. När du står i ringen första gången och folk tittar på din hund vill du helst att det ska vara för att du har en fin hund, inte för att du har ett koppel som tittaren tycker är fult...
Efter lite tränande kommer du lära dig vilken modell på koppel som passar dig och hunden, och då köper du det du verkligen vill ha, och har kvar billig-kopplet till ringträningar och nästa valp ;)
Stort tack för svar! :D:bow:
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Tvivlar på att hon kommer stå still nån längre stund nästa helg :D då hon är mer vild än tam för tillfället, den lilla hoppetossan :love:

28055935_2105781416105980_5250744327139696024_n.jpg


I övrigt, så: färg på koppel eller kläder/färg på kläder på handlern påverkar bedömningen av hunden noll och inget. Det är hunden som ska bedömas, inte koppel eller ägare.

Jag har alltid en lång, tunn kedja och kort läderkoppel på mina vuxna hundar när de ställs ut, men på valpar har jag halvstryp eftersom de är orutinerade och hoppar de till eller gör något annat så ska inte halsbandet ge något större obehag "i onödan" så att säga.

15230689_1575455322471928_8822919155015457349_n.jpg
¨
554661_489190207765117_1733798328_n.jpg
 
Hyfsat sugen på att åka ner till Lillian de Wall-utställningen i år och då evt ta med både tanten och hoppetossan. Som tur är så har jag ju lite tid på mig att fundera än :D Nån annan som ska dit?
 
SKK:s valputställning i Hässleholm idag. 1:a tikvalp i 6-9 månaders klassen + HP. Rosetterna var jättestora, men jag var ju bara tvungen att köpa båda två :D.
Nu har jag ställt Hanna i valpklasser för tre olika domare, och alla har skrivit att hon har ett trevligt temperament. Rosetter i all ära, men att få höra att man har en trevlig hund värmer i alla fall mitt matte-hjärta mest :).

Men att få till en snygg uppställningsbild är sjukt omöjligt på den trevliga hunden... Fick bli en sittande i stället :p
_20180225_132131.JPG
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 666
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp