Utställningstråden 2018

SKK:s valputställning i Hässleholm idag. 1:a tikvalp i 6-9 månaders klassen + HP. Rosetterna var jättestora, men jag var ju bara tvungen att köpa båda två :D.
Nu har jag ställt Hanna i valpklasser för tre olika domare, och alla har skrivit att hon har ett trevligt temperament. Rosetter i all ära, men att få höra att man har en trevlig hund värmer i alla fall mitt matte-hjärta mest :).

Men att få till en snygg uppställningsbild är sjukt omöjligt på den trevliga hunden... Fick bli en sittande i stället :p
Visa bifogad fil 11594
Grattis :)
 
Hoppetossvalpen skötte sig med beröm godkänt bland allt folk och hundar :love:

28577685_1555493657904566_3371478903375955975_n.jpg


"Tilltalande tikvalp, bra huvud med fint uttryck. Bra hals, stark överlinje. Välkroppad för åldern, bra päls under utveckling. Utmärkta rörelser för åldern. Trevlig och välvisad"

HP, KK:1 Btkl:1 BIR, BIG:4
 
Så nöjd och glad efter helgen :)

Det har varit "lilla" heelerspecialen (officiell utställning) i Eskilstuna och vi har haft så trevligt.
Jag kom dit fredag och efter långpromenad med hundarna (Mini, Skalman och så lilla Stina som jag hade lånat med mig) så fick hundarna vara på vandrarhemsrummet och jag och några till gick till SPA och badade bubbelbad och drack cider/vin :D Efter det en kortis med doggsen och sen middag med härliga människor.

Utställningen på lördagen var även den superkul. 56 heeeler anmälda och lilla Stina (Heffaklumpens I Love It) som knappt kan gå i koppel, är en räsergalning och som jag inte tränat en endaste minut med skötte sig så fint i ringen :love: Hon fick excellent med HP och blev bästa tikvalp 6-8 månader med superfin kritik.
Kullbrodern Harry (Heffaklumpens Kisses On The Cheek - han jag tidigare kallade för Dalton) har blivit så jäkla fin och fick excellent med HP och blev bästa hanvalp 6-8 månader. Han slog även till och blev BIM-valp totalt av 15 valpar :love:
Själv fick jag dock en liten tår i ögat när jag träffade honom igen, för han är så lik sin mamma Polly i profil i ansiktet :heart Fina skitunge :)

Min egen finaste Skalman (Heffaklumpens Inspector Gentley) fick excellent och blev placerad som 4:a i unghundsklassen för hanar. Han är mer sportmodell inte så grov runt bröskorgen - men fick ändå superfin kritik, så jag är jättenöjd i den konkurrensen. Han är dessutom så himla kul att visa, för han är så glad och älskar allt han får vara med på och svansen viftar för fullt :)
Kullbror Junior (Heffaklumpens Inspector Morse) fick för dagen ett knäppryck och ville inte visa sig, utan försökte fösa runt sin matte i ringen genom att nypa henne i hälarna :o Ibland vill man inte göra saker och så är de :D Han fick VG, men med jättefin kritik i övrigt. Utanför ringen ville han mest busa och gosa med folk, så hans matte var så nöjd ändå med sin fina grabb.

Så jag är nöjd med helgen och bäst av allt är att träffa alla underbara trevliga heelermänniskor, gå promenader med hundarna i härlig miljö och skratta och ha superkul :)
 
"Kullbror Junior (Heffaklumpens Inspector Morse) fick för dagen ett knäppryck och ville inte visa sig, utan försökte fösa runt sin matte i ringen genom att nypa henne i hälarna :o"

:rofl:En äkta heeler m.a.o.:love:
 
"Kullbror Junior (Heffaklumpens Inspector Morse) fick för dagen ett knäppryck och ville inte visa sig, utan försökte fösa runt sin matte i ringen genom att nypa henne i hälarna :o"

:rofl:En äkta heeler m.a.o.:love:
:D:D:D han gick verkligen in för det med - så VG då det blev lite svårt att se att rörelser när tänderna satt i byxbenen på matten :p Har aldrig sett honom göra så förut, så han fick för dagen ett rejält knäppryck ;)
 
Vad roligt @russinbulle ! (Du råkar inte ha film på VG-uppförandet? Det låter heeler-specifikt och underhållande :D )

Mina utställningsplaner för sommaren har i ett slag blivit väldigt mycket lösare. Gick in i väggen förra veckan, så får se vad som händer med ork, lust och ekonomi.
Skickade lill-tjejen på träningskollo igår hos mentorn, intensivträning i stå och bordshantering, jag orkar helt enkelt inte, och har inte haft tillräckligt med ork tidigare heller, så ska det bli någon vettig träning så är det dags nu.
Men det är tomt här hemma... på fredag kommer hon hem, då är friden slut :)
 
sitter ofta och läser här på hund men aldrig skrivit nåt innan. Men nu skulle jag vilja fråga alla er som utställningsproffs (:D) om man blir helt utskrattad om man kommer med en hund från rena arbetslinjer:crazy:?
Anledningen till att jag frågar är att jag råkade se att det kommer vara en inofficiell utställning i närheten av mig i slutet på maj och jag kan inte låta bli att bli lite sugen att ställa mina whippets bara för skojs skull:D. Mest för att jag typ aldrig varit på en utställning och också för att det vore kul med en exteriör bedömning helt enkelt. Mitt "problem" är dock att två av mina hundar kommer från rena kapplinjer och ser inte alls ut som utställningswhipparna. De kommer dessutom vara rejält slimmade i slutet på maj eftersom kappsäsongen dragit igång. min tredje whippa kommer från utställningslinjer men är även hon mer slimmad än vad jag sett att whippets vanligen är på utställning. Kommer jag och hundarna bli utskrattade:o? Jag förstår absolut att dom kanske inte kommer få kanonomdömen men tycker mest att det skulle vara kul att testa nåt nytt mellan alla rundbane- och whippetracetävlingar:p. Och så känns det även som en bra grej att kunna visa upp en annan typ av whippet än vad som vanligen visas på utställning:love:.
 
@Baddy96 Jag har varit på två inoffare och en officiell med Tinja, min aussie av arbetstyp. På första inoffen som 5-månaders blev hon bästa valp i ras och fick HP, andra gången fick hon very good och på officiell fick hon Good. Visst var det några på den officiella utställningen som sneglade åt oss men på de inofficiella har det varit riktigt välkomnande och trevligt, har inte alls känt mig utstirrad.

Sitter ändå här och funderar fram och tillbaka på att ställa henne igen på en officiell, men att typ låta @Red_Chili ställa henne åt mig :angel: Om inget annat så är det ju en chans att visa upp en annan typ av aussie för folk :D
 
@Baddy96 Jag har varit på två inoffare och en officiell med Tinja, min aussie av arbetstyp. På första inoffen som 5-månaders blev hon bästa valp i ras och fick HP, andra gången fick hon very good och på officiell fick hon Good. Visst var det några på den officiella utställningen som sneglade åt oss men på de inofficiella har det varit riktigt välkomnande och trevligt, har inte alls känt mig utstirrad.

Sitter ändå här och funderar fram och tillbaka på att ställa henne igen på en officiell, men att typ låta @Red_Chili ställa henne åt mig :angel: Om inget annat så är det ju en chans att visa upp en annan typ av aussie för folk :D

okok, skönt att höra ändå!:) Jag skulle aldrig våga ställa dom officiellt tror jag, men blir en kul erfarenhet med denna "inoffare" även om jag är rätt övertygad om att båda mina räserwhippar knappt kommer få ett good:nailbiting:
 
okok, skönt att höra ändå!:) Jag skulle aldrig våga ställa dom officiellt tror jag, men blir en kul erfarenhet med denna "inoffare" även om jag är rätt övertygad om att båda mina räserwhippar knappt kommer få ett good:nailbiting:
Det var faktiskt en aussie på den officiella utställningen som åkte ut med huvudet före.. "Den ser ut som en BC!" :eek:

"Rastypisk alltså" tänkte jag tyst för mig själv, för BC och Aussie har väldigt lika standards. :p
 
Det var faktiskt en aussie på den officiella utställningen som åkte ut med huvudet före.. "Den ser ut som en BC!" :eek:

"Rastypisk alltså" tänkte jag tyst för mig själv, för BC och Aussie har väldigt lika standards. :p

hahaha nu blir jag ju ännu mer rädd:nailbiting::rofl:
ungefär exakt sådär föreställer jag mig nämligen att det kommer låta om mina..."dom där är undernärda, dåligt pälsade, övervinklade och har för mycket muskler....dom ser ut som kapp-greyhounds":nailbiting:
 
hahaha nu blir jag ju ännu mer rädd:nailbiting::rofl:
ungefär exakt sådär föreställer jag mig nämligen att det kommer låta om mina..."dom där är undernärda, dåligt pälsade, övervinklade och har för mycket muskler....dom ser ut som kapp-greyhounds":nailbiting:
Men det var ju en officiell! :p
På den ena inoffen hade de bara dålig koll på rasstandarden, en 6 månaders valp fick neddrag pga mycket rosa på nosen men det får inte ens dömas innan 1 år, och efter 1 år får de ändå ha typ 25% och den här valpen hade typ två små fläckar :rofl:
Det var fortfarande en trevlig utställning och jag tycker absolut att du ska köra på. Men kör lite kravlöst; se det mer som en kul grej, en chans att visa upp dina fina hundar för folk som annars inte skulle sett den typen. Du tar ju alltid med de snyggaste hundarna hem oavsett ;)
 
Men det var ju en officiell! :p
På den ena inoffen hade de bara dålig koll på rasstandarden, en 6 månaders valp fick neddrag pga mycket rosa på nosen men det får inte ens dömas innan 1 år, och efter 1 år får de ändå ha typ 25% och den här valpen hade typ två små fläckar :rofl:
Det var fortfarande en trevlig utställning och jag tycker absolut att du ska köra på. Men kör lite kravlöst; se det mer som en kul grej, en chans att visa upp dina fina hundar för folk som annars inte skulle sett den typen. Du tar ju alltid med de snyggaste hundarna hem oavsett ;)

läste lite snabbt där:rofl:

ja självklart ser jag det bara som en kul omväxling för mig och hundarna och precis som du säger så är det ju faktiskt en utmärkt möjlighet att visa upp en annan typ av hund :D:love:
 
@Baddy96 på en inoffare kan du alltid ställa dina vovvar ”utan ångest”, det SKA vara prestigelöst. En träningstävling på skoj. Oftast med en domare som inte kan din ras, men som kan ge din hund (och dig) en trevlig upplevelse av utställningsringen. Go for it! :D
 
@Baddy96 på en inoffare kan du alltid ställa dina vovvar ”utan ångest”, det SKA vara prestigelöst. En träningstävling på skoj. Oftast med en domare som inte kan din ras, men som kan ge din hund (och dig) en trevlig upplevelse av utställningsringen. Go for it! :D

aha okok då förstår jag. Det är med andra ord lite som en pay n jump (jag är hästnörd:D) fast för hundar. Skönt att veta, ska bli en intressant och kul erfarenhet för mig och hundarna. :)
 
Eftersom sambon ska jobba i helgen tänkte jag följa med uppfödaren för att ställa ut Reka i Malmö imorgon. Det är första gången jag ska på en riktigt utställning. Tidigare har jag bara varit på en valputställning och det var över ett år sedan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 928
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 112
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 495
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 638
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp