Utställningstråden 2018

Nu är vi hemkomna efter en runda i Malmö.
Reka skötte sig bra och jag lyckades ta mig runt i ringen utan att göra bort mig.
Men domaren gillade förmodligen inte hennes typ så hon fick bara VG.
mcDsNZI.jpg


UD6fim5.jpg
 
29571461_10213094359887649_1581904177785767682_n.jpg

Vi var oxå i Malmö igår :) Iris knep ett CACIB och BIM i sin första unghundsklass :banana:
Så stolt över min lilla loppa som skötte sig så bra.
Dommaren var dessutom ganska hård och snål så det kändes extra skoj.
Tyvärr så kändes det kul ungefär i 1 minut sen kom det fram en man och undrade vad det var för fel på hennes rygg, det är ju inte bra, så ska de inte se ut osv :meh: Sen kom han fru och sa samma saker... Dessa hade suttit jämte oss hela dagen och kunde knappt hälsa, jag försökte prata med dom men nä de var lite för fina för att prata med en nykomling, hade faktiskt avlat boxer i 30år. Blev väl stötta över att jag inte visste vilka de var :down: Jag skulle inte komma på tanken att gå fram till någon annan o fråga vad det är för fel på deras hund! :mad:
Var kanske lite extra sura över att deras "bara" fick ett slätt excellent...
Vet att Iris är lite kutryggig men aldrig någon som kommenterat att det skulle vara nåt fel på henne förr. Nu är jag jätte nojig o vet inte riktigt vem jag ska kolla upp henne hos...
Jäkla folk...
 
@surprice1985 gillar resultatet, inte det avundsjuka och sunkiga beteendet hos dina fellow utställare.
Avundsjukan lyser illgrön och spys ut över minsta lilla detalj, som förstoras upp tills man skulle kunna tro att vinnande hunden är ett missfoster som knappt kan gå, domaren är blind och, inte att förglömma, ens egna förträffliga hund hade bara en dålig dag, trots att den vägrade visa tänderna för domaren. Igen.
Jag vet att det är svårt, men ta inte åt dig! Lärdom till nästa gång: sitt med dem som ärligt gratulerade dig (om någon hann, ibland blir det ju lite stressigt :) ), eller iaf inte med dem som tittade surt på dig.
Utställningsvärlden kan vara knepig att komma in i inom en del raser, ibland kan det inte ens vara värt det, utan att man satsar på kompisar inom andra raser istället. Då blir avundsjuka sinsemellan aldrig ett problem iaf :)
Jag hoppas verkligen att du och Iris kan njuta av ert fantastiska resultat, och att er nästa utställningsupplevelse blir mycket, mycket trevligare!
 
Vi var oxå i Malmö igår :) Iris knep ett CACIB och BIM i sin första unghundsklass :banana:
Så stolt över min lilla loppa som skötte sig så bra.
Dommaren var dessutom ganska hård och snål så det kändes extra skoj.
Tyvärr så kändes det kul ungefär i 1 minut sen kom det fram en man och undrade vad det var för fel på hennes rygg, det är ju inte bra, så ska de inte se ut osv :meh: Sen kom han fru och sa samma saker... Dessa hade suttit jämte oss hela dagen och kunde knappt hälsa, jag försökte prata med dom men nä de var lite för fina för att prata med en nykomling, hade faktiskt avlat boxer i 30år. Blev väl stötta över att jag inte visste vilka de var :down: Jag skulle inte komma på tanken att gå fram till någon annan o fråga vad det är för fel på deras hund! :mad:
Var kanske lite extra sura över att deras "bara" fick ett slätt excellent...
Vet att Iris är lite kutryggig men aldrig någon som kommenterat att det skulle vara nåt fel på henne förr. Nu är jag jätte nojig o vet inte riktigt vem jag ska kolla upp henne hos...
Jäkla folk...

Grattis! Jättekul att det gick så bra, Iris är verkligen toppenfin. Vi har inte lyckats knipa ett CACIB ännu, så det är verkligen inte lätt! Vem var domaren?

Du får gärna PM:a om vilka dina otrevliga grannar var, har mina misstankar om att de kanske föder upp boxer av en annan typ. Jag har ju sett Iris ett par gånger och har inte reagerat på hennes rygg, så jag tror inte det är något fel alls. Det hade du dessutom säkert fått höra från en domare annars, de brukar vara ganska hårda med det. Det är ju möjligt att hon har en lätt tendens till karprygg om hon kutar lite i vissa ställningar, men även om detta är ett fel enligt standarden så har jag aldrig hört att det kopplas till ryggproblem. Breeze har faktiskt en aning välvd rygg också eftersom han är lite lång i länden men det har blivit mycket bättre med styrketräning.

Men sen tycker jag absolut att du ska röntga för spondylos så fort hon fyllt två för det är ju den nya rekommendationen från boxerklubben och krav om man ska få valphänvisning om du vill avla på henne i framtiden. :)
 
Grattis! Jättekul att det gick så bra, Iris är verkligen toppenfin. Vi har inte lyckats knipa ett CACIB ännu, så det är verkligen inte lätt! Vem var domaren?

Du får gärna PM:a om vilka dina otrevliga grannar var, har mina misstankar om att de kanske föder upp boxer av en annan typ. Jag har ju sett Iris ett par gånger och har inte reagerat på hennes rygg, så jag tror inte det är något fel alls. Det hade du dessutom säkert fått höra från en domare annars, de brukar vara ganska hårda med det. Det är ju möjligt att hon har en lätt tendens till karprygg om hon kutar lite i vissa ställningar, men även om detta är ett fel enligt standarden så har jag aldrig hört att det kopplas till ryggproblem. Breeze har faktiskt en aning välvd rygg också eftersom han är lite lång i länden men det har blivit mycket bättre med styrketräning.

Men sen tycker jag absolut att du ska röntga för spondylos så fort hon fyllt två för det är ju den nya rekommendationen från boxerklubben och krav om man ska få valphänvisning om du vill avla på henne i framtiden. :)

Tack! Jens Myrmark hette dommaren.
Blev så glad över hur fint hon uppförde sig igår. Sov i sin bur, ställde sig fint o stod stilla och hoppade inget när vi sprang!
Ska boka en tid hos en hundfysioterapeut o se vad hon säger.
Det syns mer när hon är lite spinkigare så jag har tänkt att hon saknar muskler över ryggen men enligt dom igår så var det heeelt otänkbart :/ Har gett henne royal canin, det enda hon velat äta o faktiskt tagit sig fint på nu men hon bajsade väldigt löst av det så fick byta o då gick hon ner o vikt igen för hon äter bara precis det hon behöver.
Helt hopplös med foder!
Skickar ett pm sen när jag kommit hem o kan kika i katalogen, minns inte vad de hette... Träffade en annan uppfödare där med men hon var jätte trevlig :)

Jo spondylos ska jag absolut kolla på henne, det blir till hösten när hon fyllt 2.
Så det är MH o röntgen av ryggen kvar innan jag vet om jag kommer kunna avla på henne :)
 
Hej! Tack! Har aldrig råkat ut för att folk har betett sig så förr, iallafall inte sagt något till mig, så blev lite chockad...
Finns väl folk till allt :down:
Tråkigt när de direkt förstörde den fina och glada känslan man fick så man inte kunde glädja sig åt resultatet.
Inte för att jag vet hur svårt det är att ta ett cacib eller vad det innebär egentligen :angel::laugh: #nybörjare :D

@surprice1985 gillar resultatet, inte det avundsjuka och sunkiga beteendet hos dina fellow utställare.
Avundsjukan lyser illgrön och spys ut över minsta lilla detalj, som förstoras upp tills man skulle kunna tro att vinnande hunden är ett missfoster som knappt kan gå, domaren är blind och, inte att förglömma, ens egna förträffliga hund hade bara en dålig dag, trots att den vägrade visa tänderna för domaren. Igen.
Jag vet att det är svårt, men ta inte åt dig! Lärdom till nästa gång: sitt med dem som ärligt gratulerade dig (om någon hann, ibland blir det ju lite stressigt :) ), eller iaf inte med dem som tittade surt på dig.
Utställningsvärlden kan vara knepig att komma in i inom en del raser, ibland kan det inte ens vara värt det, utan att man satsar på kompisar inom andra raser istället. Då blir avundsjuka sinsemellan aldrig ett problem iaf :)
Jag hoppas verkligen att du och Iris kan njuta av ert fantastiska resultat, och att er nästa utställningsupplevelse blir mycket, mycket trevligare!
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 065
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 656
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp